Hondenspeeksel is gevaarlijk voor de mens

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

Hondenspeeksel is gevaarlijk voor de mens

Berichtdoor Tom M » 28 nov 2018, 21:05

Vandaag staat er een artikel in Het Nieuwsblad met de titel: Belgische prof waarschuwt: “Hondenspeeksel is gevaarlijk voor de mens”.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181128_03993885
Er zouden 24.000 mensen per jaar besmet geraken door de bacterie capnocytophaga canimorsus.
Sommigen met dodelijke afloop.

Wetende dat wij, zoals zovelen, een huishond gehad hebben die als gezinslid, kindervriend enz. regelmatig een likje gaf, op de lippen en zo, heb ik mijn bedenkingen bij de ernst van dit artikel.

Mijn vragen zijn: Is dat likken inderdaad zo gevaarlijk?
Of is het artikel een beetje gedramatiseerd om ons ..... aan het lezen te houden?
"Moraal is het juiste doen, ongeacht wat je gezegd wordt. Religie is doen wat je gezegd wordt, ongeacht wat juist is." H.L. Mencken
Tom M

Re: Hondenspeeksel is gevaarlijk voor de mens

Berichtdoor willem_betz » 30 nov 2018, 17:25

Honden zijn niet bepaald erg kieskeurig waaraan ze likken of knabbelen. Dat ze al eens een gevaarlijke bactterie binnen halen lijkt waarschijnlijk.
Als ze dan ook nog mogen likken aan een open wonde (echt gebeurd) dan valt de barriere van het dodende maagzuur weg en bingo!
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Re: Hondenspeeksel is gevaarlijk voor de mens

Berichtdoor Tom M » 01 dec 2018, 02:57

Dank voor deze uitleg.
Een open wonde is inderdaad iets waar geen extra bacteriën gewenst zijn.
"Moraal is het juiste doen, ongeacht wat je gezegd wordt. Religie is doen wat je gezegd wordt, ongeacht wat juist is." H.L. Mencken
Tom M

Keer terug naar Meldpunt