Luc Swinnen

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

Luc Swinnen

Berichtdoor Calvin » 09 nov 2015, 11:19

Een man die heel vaak in de media komt met zijn theorieën rond burn out ( populair thema, dus kassa kassa), is Luc Swinnen: http://www.stressmanagement.be/

Vorig jaar heb ik me eraan laten vangen. Ik dacht: de man is arts van opleiding, dus dat kan niet fout gaan en ik wilde een zevendelige cursus bij hem volgen tot "coach". Omdat de man op zowel medisch als communicatief vlak wel OK leek, ging ik bij hem langs. Hij legde me toen in zijn woonkamer de mogelijkheden uit van de cursus ( je hebt altijd werk want hoe langer hoe meer mensen zitten met een burn out en jij bent de ideale kandidaat om hen te coachen).

De zeven zaterdagen gingen door in een opleidingscentrum en kostten een kleine duizend euro. Maar ik dacht met serieuze zakenmensen te doen te hebben en dan kwam ik daar in een zaaltje vol neurotisch weirdo's terecht waar meer dan de helft al een praktijk had, was het niet als waarzegster, was het als smaragdsteencoach,....ze wilden "mensen helpen" en beter leren "coachen". Ik had ook het gevoel dat de heer Swinnen een serieus groot ego had en al vanaf het eerste uur ook andere cursussen aansmeerde. Je kan "niet" door naar de volgende cursus als je geen denktechnieken of RET hebt gevolgd ( 1 dag cursussen die plaatsvonden in een hotel aan een kleine 1000 euro per dag of duurder voor een weekend). Hij had zo'n back up mee, een dame die naast hem zat en zei dat ze al die cursussen al had gevolgd en dat het de prijs meer dan waard was, want sindsdien staat ze volledig anders in het leven en "denkt" ze anders.

Ik ondervond veel gelijkenissen met scientology in de manier van opdringen. Uiteindelijk is zo'n getuigschrift waardeloos.

De cursusdag was 20 procent lesgeven ( nu ja, leek meer op flair-artikels aframmelen) en 80 procent promotie maken voor andere cursussen. De groep die er zat, had toen elk al 1000 euro verloren.

Het waren vaak mensen die hun laatste spaargeld eraan gaven. Wanneer ze aangaven dat ze geen geld hadden voor vervolgcursussen, werd hen gevraagd of ze nergens konden gaan lenen want ze zouden de investering later dubbel en dik terugverdienen. De meesten hadden een neurose, ook al zaten er vooral mensen bij die hoog opgeleid waren. Ze wilden iets anders in het leven en dachten dat die cursus wonderen zou verrichten.

Ik ben na 1 dag nooit meer teruggekeerd. Heb nog een email verzonden met de vraag of ik mijn geld terugkreeg, maar die bleef uiteraard onbeantwoord. Nadien liep ik een andere cursist tegen het lijf die me zei: ik heb die denktechnieken gevolgd en je kan evengoed de flair of feeling lezen. Beetje algemeen gebrabbel en een persoonlijkheidstest zoals je er honderden online vindt. Achteraf moet je jezelf toch vestigen als coach ( en als zelfstandige) en helpen ze je enkel als je blijft dure cursussen volgen.
Calvin

Re: Luc Swinnen

Berichtdoor willem_betz » 09 nov 2015, 15:44

Calvin,
Je meent dus dat je "geen waar voor je geld" hebt gekregen. Werden er bedrieglijke of overdreven beloften gedaan ?
Als je meent daarvoor bewijzen te hebben kan je klacht indienen wegens misleiding of consumentenbedrog, maar dat moet je wel echt kunnen bewijzen. Zo niet heb je geen goed argument om je geld terug te eisen.
Was het aangebodene in tegenspraak met de huidge wetenschappelijke kennis ? Want dat is toch de bedoeling van SKEPP. Geef ons inhoudelijk bewijs, maar dat zal moeilijk worden, want je hebt de lessen niet gevolgd.
http://www.stressmanagement.be/luc_swinnen_stress_management-trainingen.asp?taal=nl&id=JPHRKRM0
Ik ben het wel met je eens dat een dergelijk getuigschrift waardeloos is, het heeft geen wettelijke basis, en wordt de facto nergens erkend.
Was het niet een beetje naïef om te denken dat je na 7 keer 5à6 uren naar een spreker luisteren voldoende opgeleid zou zijn om zelf een praktijk te beginnen ?
We weten al langer dat er een probleem is met de talloze "trainingen" die vooral aan bedrijven worden aangeboden via hun HR afdeling. Die zouden de teamgeest en de efficientie van de werknemers verbeteren, maar uiteindelijk is het dure nep.
Een skepp-vriend houdt een website over evidence based HR-managment. Hij heeft al processen moeten voeren na klacht door dergelijke nep-verkopers. Die trachten elke vorm van kritiek te censureren of verbieden. Ook skepp heeft hierover ook al aanvallen gehad en processen moeten voeren, en uiteindelijk gewonnen. http://skepp.be/nl/psychologie-coaching/de-hr-ballon-doorprikt-van-patrick-vermeren
en
http://evidencebasedhrm.be/wp-content/uploads/2011/10/TR27-042_VISIE_HR.pdf
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Calvin » 09 nov 2015, 17:42

Zoals ik zei: er werden dingen beweerd die in de flair zouden staan, maar geen wetenschappelijke basis heeft. Hij zei bv. een burn out mag maximaal zes maanden duren of je bent definitief weg uit de arbeidsmarkt. Heb enkele artsen ( inclusief psychiater) hiermee geconfronteerd en die vonden het nonsens.
Er werd tijdens de eerste sessie vermeld: welke mensen mag je niet behandelen? Hij begon met narcisten, psychopaten en gaf voorbeelden van bekende vlamingen met een nogal apart karakter. Voor zo'n mensen was maar één oplossing: voor altijd achter slot en grendel.
Natuurlijk kwam toen de vraag van cursisten: hoe ben je zeker? En dan kreeg je een lijstje van algemene kenmerken die op vele mensen toepasbaar zijn. Met wat fantasie kan iedereen psycho worden verklaard, maar ook omgekeerd. Je kan dan als coach tegen iemand depressief zeggen: you can do it.

Er werd een volledige loopbaanbegeleiding beloofd waardoor je als cursist denkt: ik doe dit en nadien heb ik werk, kan ik "eindelijk" die saaie job vaarwel zeggen terwijl het na de eerste sessie wel duidelijk was dat het niet meer was dan: vestig je zelfstandig, zeg dat je mensen met kristallen kan doen toveren en vraag er zoveel euro voor.

Iemand vroeg wat is het verschil tussen een coach en een psycholoog? Mr. Swinnen antwoordde: een psycholoog behandelt zieke mensen en een coach niet-zieke mensen om hun potentieel te vergroten in het leven. Lijkt me ook niet echt wetenschappelijk. Je kan voor zoveel bij een psycholoog terecht. Als ik een normaal leven leidt, maar aan mijn spinnenfobie wil werken, ben ik in zijn ogen een "ziek" persoon.

Tijdens de eerste sessie leek het vooral een promotie voor andere cursussen. Je was NIETS met die zevendelige cursus, je moest nog extra cursussen volgen en blijven volgen. Ik merk ook dat er gedurig nieuwe dingen worden uitgevonden als cursus.
Calvin

Berichtdoor willem_betz » 25 apr 2017, 19:11

Hierna een reactie van Dr Swinnen die dit bericht pas ontdekte na Googlen:
REACTIE:
Deze cursist heeft maar 1 les gevolgd en kan dus niet oordelen. En toch doet hij dat. Wat kunnen we dan daaruit afleiden uit de aard van de klacht.
Mijn lessen zijn wetenschappelijk onderbouwd, opgesteld in samenwerking met Prof. Spielberger en ook samen met het ISMA ( International Stress Management Organisation) en vele anderen uit de universitaire wereld.
Ze zijn goedkoop in vergelijking met andere gelijkaardige opleidingen. Ze zijn veel goedkoper, tot 300%. Ik doe dit om iedereen de kans te bieden deel te nemen
Cursisten geven allen mondeling feedback na elke les en die waren positief. Als mensen dan eerlijk zijn kan er altijd bijgestuurd worden moest dat toch nodig zijn. Maar als men niets zegt, en via een organisatie beginnen reageren, dan weet ik van niets. Want ik tik nooit mijn eigen naam in op google.
Wie van coachen een beroep wil maken moet zich blijven bijscholen. Dat lukt niet na zeven lessen. Als ik daarover spreek dan doe ik mijn plicht want ik beklaag de mensen die behandeld worden door coaches die stoppen met leren na 7 lessen. We moeten een mensenleven blijven leren. Ik heb dat als arts ook gedaan en dat hoort zo. Hij heeft maar 1 les gevolgd en kan dus niet oordelen.
Luc Swinnen
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Meldpunt