Man na 23 jaar in coma gebruikt faciliterende communicatie.

Re: Man na 23 jaar in coma gebruikt faciliterende communicatie.

Berichtdoor Disclaimer » 23 feb 2010, 02:11

Hallo,
Laten we niet kibbellen en erg lang citeren, dat leest zo inefficient. Ludoke ging dieper in op de manier van aangeven van een verzoek tot euthanasie o.i.d. maar dat is denk ik een beetje off-topic. Mijn complotdenken probeer ik nu te onderbouwen door het zoeken naar identiteiten van universiteiten. Dat is nog een hele klus, heb ik gemerkt. Veel universiteiten verstoppen hun signatuur (christelijkheid) een beetje, en mijn frans is ook matig.
Ik vond ondertussen ook een rectificatie in "Der Spiegel"
http://www.spiegel.de/spiegel/0,1518,677599,00.html
Het valt mij op dat het artikel al 13 febr. verscheen, 9 dagen na het onderzoek. Laureys kan het embargo niet zo veel schelen, lijkt het. Ik lees ook niets over SKEPP. Heeft Steven L. het onderzoek nog eens overgedaan?
Sinterklaas leeft!
Disclaimer

Berichtdoor ludoke » 25 feb 2010, 08:50

Onderzoek door Skepp.
Proficiat!
Ik had in dec. 2010 niet kunnen vooronderstellen dat Skepp de reacties van de man "openlijk" zou mogen onderzoeken in zijn milieu...
en in verscheidene media kwam het resultaat.
Nogmaals .. goed gewerkt.

Nu zou de kous af moeten zijn in deze casus....

Zo het touwtrekken blijft... dan is het interessant te bestuderen welke beweegredenen daarin meespelen. Het kostenplaatje van herhaaldelijke experimentele hoogtechnologische onderzoeken kan eveneens geen derde-betalersregeling blijven krijgen.
voor elke chinees een 4WD
ludoke

Berichtdoor Planoudes » 25 feb 2010, 11:49

ludoke schreef:Onderzoek door Skepp.
Proficiat!
Ik had in dec. 2010 niet kunnen vooronderstellen dat Skepp de reacties van de man "openlijk" zou mogen onderzoeken in zijn milieu...
en in verscheidene media kwam het resultaat.
Nogmaals .. goed gewerkt.

Nu zou de kous af moeten zijn in deze casus....

Zo het touwtrekken blijft... dan is het interessant te bestuderen welke beweegredenen daarin meespelen. Het kostenplaatje van herhaaldelijke experimentele hoogtechnologische onderzoeken kan eveneens geen derde-betalersregeling blijven krijgen.

December 2010? :shock:
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor willem_betz » 25 feb 2010, 12:36

Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Kitty » 25 feb 2010, 16:03

Wat ik alleen niet zo snap is, dat er niemand eerder op het idee is gekomen om ervoor te zorgen dat de FC het typescherm niet kon zien. Dit lijkt mij toch een zeer voor de hand liggend testje om erachter te komen van wie de getypte tekst afkomstig is. Of heel simpel de vraag aan Houben stellen zonder dat de FC de vraag hoort. Hoe kan het zijn dat dit niet eerder op die manier getest is? Je kan je bijna niets simpelers dan deze testen voorstellen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty

Berichtdoor Digit » 25 feb 2010, 16:14

Dat zijn nu eenmaal die typische dingen die (niet) gebeuren als iemand ergens héél graag in wil geloven !

Als dat onbewust is, dan heet dat naïviteit, als het bewust is charlatanerij of bedrog !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Kitty » 25 feb 2010, 16:30

Ja, dat snap ik, wensdenken zal hier een grote rol gespeeld hebben. Toch heb ik wel bedenkingen bij het te goeder trouw zijn van de FC, want hoe kun je aan volzinnen komen zonder dat je die dus doorkrijgt van Rom Houben? Die moet je dan toch zelf verzinnen? En is het mogelijk om onbewust hele volzinnen te verzinnen? Hoe kun je onbewust naar de juiste letters gaan, waarbij je dus denkt dat die worden aangegeven, en hele kloppende volzinnen produceren? Als je echt op subtiele prikkels reageert, die je denkt te ervaren dan zou het toch logischer zijn als die juist niet tot kloppende zinnen leiden?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Kitty

Berichtdoor Digit » 25 feb 2010, 16:44

Die ene mevrouw (Linda Wauters) zegde in de krant dat de "methode" er in bestond te leren "voelen" waar Rom heen wilde ! Ze interpreteerde dus volkomen willekeurige trillingen die ze "voldoende sterk" vond als "stuursignalen". In feite volgde ze waarschijnlijk die die zelf verwachtte, en negeerde de andere !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Kitty » 25 feb 2010, 17:03

Ik vraag mij af of er ook geen sprake kan zijn van legitiem bedrog. Het klinkt misschien vreemd, hoe kan bedrog legitiem zijn zou je je kunnen afvragen. Maar voor de moeder kan het heel wat schelen indien de buitenwereld denkt dat haar zoon nog kan communiceren, zelfs als ze zelf weet dat het niet zo is. Ze geeft hem dan weer een rol in de maatschappij, waar hij anders een plant is. Ik kan mij zoiets voorstellen. Dus tegen beter weten in, wetend dat het onzin is, je zoon wat laten voorstellen, al is het alleen voor anderen. Zodat je zelf het onvermijdelijke niet hoeft te accepteren. Bedrog ter bescherming van je kind, het lijkt mij niet onlogisch. En zou je hier die FC's die de therapeutische waarde daarvan onderkennen hier niet in mee kunnen krijgen? Of gaat deze gedachtegang te ver.

Kitty

Berichtdoor Koltreen » 25 feb 2010, 17:42

ik ga voor naïviteit gevoed door het willen geloven in de 'techniek'....
Dat is een soort van zelfbedrog volgens mij.
Koltreen

Berichtdoor willem_betz » 25 feb 2010, 18:47

over de psychologische mechanisme die een FC kunnen zo ver kunnen brengen wordt door de redactie een artikel gemaakt voor het eerstvolgende ledentijdschrift (+/- eind maart)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor windsurfer » 26 feb 2010, 18:33

willem_betz schreef:over de psychologische mechanisme die een FC kunnen zo ver kunnen brengen wordt door de redactie een artikel gemaakt voor het eerstvolgende ledentijdschrift (+/- eind maart)

Wat ik altijd jammer vind is dat er veelal sociaal psychologische mechanismen worden genoemd in dergelijke artikels, terwijl dit soort gedrag ook (en wellicht beter) begrepen kan worden vanuit klinisch psychologisch of zelfs psychiatrisch perspectief. Sommige mensen hebben een persoonlijkheidsstructuur waar onderscheid maken tussen binnen- en buitenwereld voortdurend (of onder hevige druk) lastig tot onmogelijk is. Dus 'ik doe het' wordt 'jij doet het'. En als je de wereld van de psychiatrie binnentreedt kun je aan een Munchhausen by proxy denken, maar dan met omgekeerde thematiek. Al met al is de kans groot dat deze FC dit niet bewust deed en ook echt geloofde wat ze deed. Het is dan ook de vraag of er ontgoocheling bij de FC zal zijn. Met psychologische mechanismen als 'zien wat je wil zien' en andere biases heeft het dan sec niet veel te maken.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
windsurfer

Berichtdoor ludoke » 10 maart 2010, 08:10

Munchhausen by proxy in omgekeerde zin

De Baron von Munchhausen moest zijn leugens betalen met een armoedige "oude dag"

...op kosten van een ander (zoals de RMZ sinds 1945) kunnen deze spelletjes oneindig lang duren in alle richtingen.

FC, Munchhausen en M. by proxy hebben al lang hun weg gevonden bij de "doktoors" : papierkes voor : geen turnles, ziekte, allerlei pillen, mama vraagt operaties voor de kleine... enz... alles kon en kan nog.

De "gefaciliteerde" werkgelegenheid in de tertiaire sector , afdeling sadomasochisme, is Freudiaans ingebakken in de soort mens en Metaforum/Farmanet van de Prof. Psychiaters te Leuven (6 maart) over de stortvloed door huisartsen van Rilatine, Risperdal etc...bevestigt dat Munchhausen floreert door de derde-betaler .

Zodus : faciltatie en psychiatrie : interessant voor een soort die wil gefopt worden....
ludoke

Berichtdoor ludoke » 13 maart 2010, 10:33

Communicatie

Wellicht baant het absurde voorbeeld van "de man na 23 ..." de weg naar nuttigere toepassingen..

CM-Visie, 12 maart 2010

Facilitatie komt eraan... : Internet voor kinderen en jongeren met een mentale handicap.
op de website : http://www.wai-not.be

(Mao Tse Toeng zei al dat men evenveel van slechte als van goede leraren kan opsteken)
ludoke

Whisful thinking, claims van het paranormale en andere folkl

Berichtdoor Blueflame » 28 jul 2010, 23:23

Wishful, rather than scientific thinking led health care professionals to believe that that a man in a persistent vegetative state was writing elaborate messages to them.

BOB HIRSHON (host):
Wishful communication…I'm Bob Hirshon and this is Science Update.

It's time for another episode of our series, Reality Check, where we investigate paranormal claims and science folklore. You may have heard the story of Rom Houben, a Belgian man alleged to have written elaborate messages while in a persistant vegetative state. A nurse supposedly helped Houben type on a keyboard. But Ben Radford of Skeptical Inquirer Magazine explains what really happened.

BEN RADFORD (Skeptical Inquirer):
The words that he was dictating through this facilitated communication, weren’t in fact his own words it was his helper who was dictating this, sincerely believing that she was doing his words. It’s a really interesting case of the psychology of self-deception, in which a person can really believe that they’re getting messages from somewhere else when in fact it’s in their own head.

Bron: http://www.scienceupdate.com/show.php?date=20100728#

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Re: Whisful thinking, claims van het paranormale en andere f

Berichtdoor windsurfer » 29 jul 2010, 11:42

Blueflame schreef: It’s a really interesting case of the psychology of self-deception, in which a person can really believe that they’re getting messages from somewhere else when in fact it’s in their own head.

Precies dit is wat ik bedoelde met 'ik doe het wordt jij doet het'.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
windsurfer

Vorige

Keer terug naar Meldpunt