Ban- en spamstand: case prof. em. Erik Rosseel (nov 2006)

Vermelding en status van verbannen leden en spammers.

Ban- en spamstand: case prof. em. Erik Rosseel (nov 2006)

Berichtdoor Sisyphus » 12 dec 2006, 11:17

Ban- en Spamstand: case prof. em. Erik Rosseel (november 2006)

3. Zaterdag 25.11.2006 12:05

Eric Rosseel registreerde zich op 12 Nov 2006 en werd op 25 Nov 2006 definitief geband van het forum.

Rosseel overtreedt reeds een tijdje de discussieregels. Hij bezondigt zich regelmatig aan het plaatsen van kwetsende, obsene, vulgaire, lasterlijke, haatdragende, bedreigende, sexueel-georienteerde berichten. Niet enkel op dit forum, maar ook op de mailinglijsten van Skepp waar hij maanden zijn gangetje kon gaan. Hij werd een tijd geleden al gewaarschuwd voor een (minstens) tijdelijke ban. We hebben inmiddels acte genomen van ad personam en ad hominem argumenten aan het adres van verscheidene personen, alsook de dreigementen aan het adres van de vereniging Skepp.

Enkele voorbeelden:

"ik zal u het volgende zeggen: mijn alter ego heeft meermaals het voorrecht gehad met Griet in haar bed tussen twee bestialiteiten door (of beter: animaliteiten) te mogen discussiëren over wetenschap en aanverwanten, terwijl kater Darwin van opzij toekeek. mijn alter ego heeft er zich echter niet toe laten verleiden daarbij zijn professionele vaardigheden op non-actief te zetten."

"hoe dan ook, ik ben liever geflipt, dan dat ik een klootzak ben. ik heb tenminste dit weekend met mijn vriendin nog vier orgasmen gehad. ter vergelijking: prof. betz die me geflipt noemt, heeft er geen enkel gehad. ook niet met een dier, wat nu bovendien door de politieke partij van zijn voorkeur zal verboden worden."

"Ik verkies inderdaad kardinaal Danneels boven Etienne Vermeersch, die immers maar een mislukte tot vijzinnige geconverteerde aspirant-pastoor is. Die de mensen bestookt met gelul dat de God van de Bijbel niet zou bestaan: och god. Voor die mensen bestond hij, dat is toch voldoende en dat heeft enorm veel invloed gehad op de wereld waarin we leven."?

"De psychiater is de sociale figuur die de patiënt niet verdraagt omdat hij weet dat deze toegang heeft tot een genot waar hij zelf nooit toegang toe zal hebben, zoals de nazi's jaloers waren op het genot van de jood."

"Het is me al opgevallen dat SKEPP de reclame van de farma-industrie vrij kritiekloos overneemt."

Bovenstaand niveau van discussiëren behoeft verder geen commentaar, behalve misschien een woordje over deze laatste verdachtmaking. Skepp is een volstrekt onafhankelijke organisatie en draait volledig op vrijwilligerswerk. Een groot deel van haar kernleden bestaat uit (wetenschaps)filosofen, die bijna dagelijks doceren over de grenzen van de wetenschap. Haar financiën worden gehaald uit lidgelden en uit abonnementen voor het tijdschrift (met amper 500 leden).
Bovendien publiceert Skepp ook geregeld over schadelijke geneesmiddelen, hoewel dat niet tot haar core business behoort.
Kortom, de complottheorie van Rosseel vraagt meer overtuigingskracht.

Eric Rosseel is afgelopen jaar lid geworden van Skepp maar scheldt aanhoudend de vereniging de huid vol, zowel op onze mailinglijsten als op andere fora.
Iemand die geregeld, welja, als een bullebak tekeer gaat tegen alles wat hem niet zint, en dan nog hardop roept dat hij lid is van een organisatie die hij tegelijk bestookt met haat en laster, geeft bijna een gevoel van plaatsvervangende schaamte. Maar lid worden van een vereniging is niet verboden: ook een getuige van Jehovah kan zich lid maken van Skepp maar is daarom nog geen spreekbuis van de vereniging.

In feite maakt Eric Rosseel het ons makkelijk, zowel door zijn scheldproza als zijn zelfkwalificaties. Zo lezen we onder meer in een discussie:

"Ik herken me wel in de psychodiagnostiek van Prof. psychoanalyticus Paul Verhaeghen van de UGent en ik wist al voor ik hem kende dat ik eigenlijk een hystericus was en ben."

"Ik heb in mijn leven zeker twintig psychiaters gehad."?

Nu, of hij naar eigen zeggen mogelijk manisch-depressief is, of bipolair, of een "theatrale persoonlijkheid" heeft, doet er in wezen niet toe. Iedereen die deelneemt aan discussiefora wordt geacht elementaire regels in acht te nemen. Intussen heeft Eric Rosseel al wat te vaak zijn eigen ruiten ingegooid om de wereld er nog van te overtuigen dat de schuld weer allemaal bij die verdomde skeptici ligt. Volgens hem vertonen 33% van de skeppers zware sektarische trekjes. Wij daarentegen kunnen uit zijn bijdragen afleiden dat hij 100% goeroe-neigingen vertoont. Met de nodige agressie valt hij iedereen aan die ook maar een beetje afwijkt van zijn mening.

Tot slot maakt Rosseel zich ook schuldig aan kopiepasten, door de propaganda van jomanda-goeroe Frank Eeken grotendeels over te nemen binnen een andere categorie. Waarmee hij waarschijnlijk hoopte ons te kunnen betichten van censuur.
Helaas.

We verwachten niet dat hij vanaf heden zijn tirade staakt en hebben bewust hem wat meer tijd gegeven om zijn buitensporig discussiegedrag te illustreren zodat een ban voor de lezer self-evident is.
Eric Rosseel heeft zelf ook een discussieforum, waar hij zijn opgebouwde frustraties kan uitleven tegen gans de wereld die zijn mening niet deelt.

Korte tijd na deze ban lazen we het volgende bericht op de website van Eric Rosseel:

Netwerk verbannen van SKEPP-forum

Het Netwerk is verbannen van het forum van SKEPP - de Studiekring voor de Kritische Evaluatie van Pseudo-Wetenschap en het Paranormale, een clubje van "Popperiaanse" naief-materialistische en vooral intolerante wetenschapsfanaten die geen weg kunnen met fundamenteel kritische zienswijzen en zeker niet met humor en satire. We hadden wat bedenkingen bij de vervlechting van Wetenschap en Macht, bij de dagelijks terugkerende aanvallen op de "psychoanalyse" en vroegen wat meer aandacht voor alternatieve geneeskunde en zo. Voldoende blijkbaar om gebannen te worden. Zonder de minste verwittiging uiteraard. Nochtans beweert het SKEPP-forum open te staan voor iedereen, dus niet enkel voor SKEPP-leden.

Prof. Willem Betz, SKEPP-voorzitter, gewoon hoogleraar huisartsengeneeskunde aan de Vrije Universiteit Brussel, nochtans de tempel van het Vrij Onderzoek, mocht ons wel eerst in de voeten schuiven dat we geestesziek en "geflipt" waren, maar zelf kon hij uiteraard niet tegen een stootje. Of ze ook ons lidgeld zullen terugstorten, dat zal wel niet vermoedelijk.

De hogervermelde opsomming met bezwaarlijke uitspraken van Rosseel zelf verscheen tot dusver niet op zijn eigen website.
Eric Rosseel blijft uiteraard, zoals alle leden of abonnees van Skepp, braafjes ons tijdschrift "Wonder en is gheen Wonder" ontvangen (als hij tenminste zijn lidgeld stort).
Sisyphus
Beheerder

Keer terug naar Ban- en spamlijst