Creationisme in godsdienstles verboden bij wet of niet?

Op discussieforums wordt vaak geweigerd om links te leggen naar een ander forum. Dit lijkt ons een belachelijke maatregel, mensen discussiëren immers vaak op verschillende forums tegelijk. Een link aanmelden kan via info@skepp.be Het wordt uiteraard wel geapprecieerd wanneer andere discussieforums ook een linkje naar dit forum leggen.

Creationisme in godsdienstles verboden bij wet of niet?

Berichtdoor degeus » 30 apr 2013, 10:26

Besten,

Heb een vraagje : mag men in godsdienstles proberen Creationisme aan te bieden als een tegenpool voor bv. Evolutie?
Mijn buurmeisje studeert aan een Hoge School, maar moet verplicht ook 'godsdienstles' volgen.
Blijkbaar moet ze nu voor een examen een cursus leren waar al op de eerste pagina letterlijk wordt gesteld dat men gaat proberen te bewijzen dat de Wetenschap fout zit ivm hoe alles ontstaan is.
In een Biologieles lijkt me dat totaal onaanvaardbaar, maar mag dat in Godsdienstles?

groeten,
Benny
degeus

Re: Creationisme in godsdienstles verboden bij wet of niet?

Berichtdoor willem_betz » 01 mei 2013, 00:40

Het aantal meldingen over nonsensonderwijs aan de hogescholen neemt toe . Misschien moeten we daar een aparte rubriek van maken ? Kwakkademia ?
dan moet je wel meer details geven: welke school, cursus, naam docent...
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Oude Belg » 01 mei 2013, 22:00

Heb een vraagje : mag men in godsdienstles proberen Creationisme aan te bieden als een tegenpool voor bv. Evolutie?

Ja, dat mag; valt onder godsdienstvrijheid. Gebeurt bij Joodse les, Islam en soms bij de Protestantse les, afhankelijk van de strekking waartoe de lesgever behoort.
Oude Belg

Berichtdoor Blueflame » 01 mei 2013, 22:51

willem_betz schreef:Het aantal meldingen over nonsensonderwijs aan de hogescholen neemt toe . Misschien moeten we daar een aparte rubriek van maken ? Kwakkademia ?
dan moet je wel meer details geven: welke school, cursus, naam docent...

Mja, maar aan een Katholieke school mag men in de godsdienstles toch creationistisch gewauwel verkondigen?
Eerlijk gezegd, denk ik dat ik tegen een verbod hierop zou zijn. De keuze van de school is vrij.
Dus goed definiëren is weer belangrijk.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 02 mei 2013, 01:18

Akkoord, onderwijs moet vrij zijn. Maar een Hogeschool heeft nu een statuut en levert diploma's gelijkwaardig aan een universiteit.
Dan is indoctrinatie in nonsens niet aanvaardbaar. Natuurlijk moeten we de inhoud van die cursus kennen, mss is het opgevat als een oefening in kritisch denken ? 8)
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Blueflame » 02 mei 2013, 18:22

Akkoord.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Oude Belg » 02 mei 2013, 18:52

willem_betz schreef:Natuurlijk moeten we de inhoud van die cursus kennen, mss is het opgevat als een oefening in kritisch denken ? 8)

Zelfs de schooldirecteur in het GO kennen die inhoud niet. Voor katholieke godsdienst valt dat onder controle van het bisdom, voor de islam onder de grote moskee van Brussel, voor de Joodse godsdienst onder het rabbinaat,.... Ik denk wel dat het zinvol zou zijn jonge leerkrachten algemene vakken (en vooral wetenschappen) aan te leren hoe ze hiermee moeten omgaan. Als bij mij een leerling tijdens de les beweerde dat God hemel en aarde had geschapen, vertelde ik hem dat dat de "godsdienstige waarheid" was, en dat wij ons bezighielden met de wetenschappelijke waarheid. Dit gevolgd door een korte uitleg wat wetenschap inhield. Misschien wat halfslachtig, maar het werd wel geaccepteerd door de hele bups : van katholieken via de pinkstergemeente naar de neopaganisten, moslims en dergelijke meer . Ja, je komt wat tegen in sommige klassen. :lol:
Oude Belg

Berichtdoor willem_betz » 03 mei 2013, 00:20

Als je weet welke school, welke cursus, dan kan je op hun website de inhoud en de leerdoelen vinden. Nu zijn we bij gebrek aan concrete info maar wat aan het veronderstellen over de inhoud.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Oude Belg » 03 mei 2013, 14:48

willem_betz schreef:Als je weet welke school, welke cursus, dan kan je op hun website de inhoud en de leerdoelen vinden. Nu zijn we bij gebrek aan concrete info maar wat aan het veronderstellen over de inhoud.

De leerdoelen worden vaak niet vermeld; die staan wel in de leerplannen. De scholen hoeven ze niet op hun site te zetten. Dat zou trouwens een enorme job zijn : alle leerplandoelstellingen van alle vakken, alle richtingen en onderwijsvormen. En dan de vakoverschrijdende eindtermen niet vergeten. De eindtermen van de levensbeschouwelijke vakken vallen ook niet onder de school (de directie mag in het officieel onderwijs zelfs geen enkele controle op die leerkrachten uitoefenen), dus die zal je daar nooit vinden.
Oude Belg

Berichtdoor willem_betz » 03 mei 2013, 18:39

het gaat hier toch om Hogescholen, dus vergelijkbaar met een universitair statuut ?
Ik dacht dat alle univs deze gegevens op hun website (moeten ?) zetten, de meeste (zeker alle Vlaamse) doen het.
Het gelijkschakelen van alle hogescholen met universiteiten begint in sommige gevallen op een hilarische klucht te lijken.
Hoog tijd voor het instellen van een systeem van visitatie (externe kwaliteitscontrole). Sommige lessen halen zelfs het niveau van een dorpschooltje niet.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor degeus » 15 mei 2013, 14:01

Sorry voor de late reactie : is mijn eerste post, had nog niet ingesteld dat ik email moest krijgen bij reacties.

De hoge school waarover ik het heb noemt KaHo te Sint-Niklaas. (link naar hun programma's http://www.kahosl.be/site/index.php?p=/ ... programma/). Een van de verplichte vakken is "RZL/Bio-Ethiek" wat staat voor "Religie, Zingeving en Levensbeschouwing" (blijkbaar noemt men dat zo tegenwoordig).
Maar de cursus zelf is zeer sterk religieus getint en wordt er gegeven door een zekere Mvr. M. Van Puyenbroeck, die o.a sterk gebruik maakt van het boek "Gedreven tussen goed en kwaad" ( http://www.lannoo.be/gedreven-tussen-goed-en-kwaad [Roger Burggraeve, Ilse Van Halst]) .
De leerlingen zullen zo bv. examenvragen krijgen vanuit dat boek en daarin zouden toch wel zaken staan die proberen de wetenschap serieus in vraag te stellen.
Ik ga dat boek en die cursus nog in handen proberen te krijgen zodat ik dat kan nagaan en staven.

Doelstellingen van die cursus heb ik hier teruggevonden : http://onderwijsaanbod.kahosl.be/2012/s ... PB02LN.htm, de Inhoud staat er ook, best beide bekijken om het totaalbeeld te krijgen.

groeten,
Benny
degeus

Berichtdoor Oude Belg » 16 mei 2013, 12:40

Dat is nu eenmaal een van de gevolgen van het schoolpact. Naast de "gewone" lessen moeten de scholen (niet-universitair) ook levensbeschouwelijke vakken aanbieden (gewoonlijk 2 lestijden per week) Vooral voor het officieel onderwijs is dat een organisatorische ellende : de ouders/leerlingen kunnen kiezen uit Anglicaanse godsdienst, Islamitische religie, Israëlische religie, Katholieke godsdienst, Niet-confessionele zedenleer, Orthodoxe godsdienst en Protestantse godsdienst. Leerlingen/ouders kunnen ook vrijstelling vragen; dan moet de school toezicht voorzien. Er gaan ook stemmen op om boeddhisme, neo-paganisme en een zgn "residuaire cursus" ook bij de keuzemogelijkheden op te nemen. Controle op de inhoud van de cursus ligt bij de godsdiensten en religies zelf, behalve, dacht ik, voor de niet-confessionele zedenleer. Knetter. Dura lex, sed lex.
Oude Belg

Keer terug naar Andere interessante discussieforums en weetjes van niveau