Beeldmateriaal op het forum plaatsen.

Broken links, browserproblemen, typfouten, ...

Beeldmateriaal op het forum plaatsen.

Berichtdoor Blueflame » 07 nov 2009, 17:48

Daar meerdere personen me daar reeds over aanspraken, ga ik een poging doen dit uit te leggen. Het kan namelijk op verschillende manieren, naargelang wat je wil.

1 Hot-linking met de img-tag..

Met de img-tag. Hiermee haal je de tekening van een andere site naar het forum (hard/hot-linking).Dit kan niet alleen een foto zijn, maar bijvoorbeeld ook een formule. Voorwaarde is dan wel dat die formule op de andere site als een 'foto' (jpg, png of gif) is geplaatst. Stel dat ik de formule voor de zwaartekracht op het forum wil.

• Dan surf ik naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekracht .
  • Ik plaats mijn cursor op de formule en ik klik rechts.
  • Ik kies "afbeelding bekijken".(*)
  • Ik kopieer de url van deze formule (formule die op wiki als een png staat) en plaats die tussen img-tags.
Dat geeft dus deze code:
Code: Selecteer alles
[img]http://upload.wikimedia.org/math/d/0/b/d0b8d26f1025fddb87622732bc995c86.png[/img]

en geeft als resultaat dit: Afbeelding
(*)Afhankelijk van gekozen systeem-taal en van het type browser kan dit verschillen maw er staat misschien iets anders, maar het principe blijft hetzelfde.

2 Bestand uit uw PC als bijlage..

Wat u ook kan doen is deze image opslaan op uw computer en deze dan als bijlage bij uw bericht uploaden.
Opmerking: Het aantal bijlagen is beperkt tot 3 en in dit geval komt uw figuur dan ONDER de gehele tekst te staan.
Dit werkt als volgt:

• Onderaan vindt u :"Bijlage toevoegen". Klik daarop.
  • Klik op "Bladeren". U ziet uw eigen systeem.
  • Ga naar de directory waar uw figuur staat ( vaak iets als 'Mijn Documenten\Pictures' of zoiets) en kies daar de gewenste figuur.
  • De url ziet u nu staan in het vakje naast "Bestandsnaam".
  • Klik nu op "Voeg bestand toe".
U zal zien dat uw figuur (in mijn voorbeeld een lichtklok) onderaan wordt toegevoegd. Het is dus op deze manier niet mogelijk om een figuur tussen uw tekst te krijgen. Een bijlage als deze staat dus steeds onderaan, zoals u aan dit bericht merkt.

3 Eigen figuren tussen uw tekst..

Wat als u uw figuur of formule die u thuis op uw computer heeft staan tussen de tekst wil en niet achteraan als bijlage? Dat kan maar is wat omslachtig.
Let wel: ik heb het nog steeds over een jpg, png of gif. Van uw formule moet u dus een "plaatje" maken.
{ Hoe u dat doet op een Windowsbak leg ik later uit, want daar was ook een verzoek naar. }

Hiervoor heeft u elders een account nodig waar u plaatjes kan uploaden. Dit kan bijvoorbeeld zijn de webpagina (uw homepage bijvoorbeeld) bij Belgacom, Telenet, bij ..... . Hiermee geeft u wel vaak uw identiteit en andere vrij, doordat men de url kan zien en één of meer levels omhoog kan gaan en zo bij uw private foto's en/of andere schrijfselen kan raken. Er is een andere mogelijkheid.

Er zijn sites die toestaan dat u plaatjes upload en dat er gelinkt wordt vanop bijvoorbeeld een forum naar die plaatjes.
Redelijk bekend is flickr: http://www.flickr.com/. Gratis dacht ik, maar wellicht ook wel met reclame.
Ik ken het niet maar misschien is http://picasa.google.com/ wel wat u zoekt. Ik bekeek het slechts vluchtig maar meen te begrijpen dat dit een toepassing is; een programma dus.
Ooit, toen er nog geen reclameboodschappen verschenen, koos ik voor photobucket: photobucket.com. Er zijn er nog maar daar kom ik nu even niet op (zoek misschien even met google).

• Maak daar ergens dus een account aan.
  • Laadt uw foto op naar uw account = > zie daarvoor eventueel de handleiding bij de desbetreffende site
  • en dan kan je weer gaan linken met de img-tags.

Om uw pleidooi over de opwaming van de aarde wat kracht bij te zetten, kan een krachtig argument wonderen doen.
Afbeelding

Dit is geplaatsts met de img-tag en de code luidt:
Code: Selecteer alles
[IMG]http://i130.photobucket.com/albums/p280/Blueflame_album/Hetgunstigeeffectvanhetopwarmenvand.jpg[/IMG]
.
Uiteraard zal dit voor elke site er anders uit zien, deze code.
Vaak is er ook de mogelijkheid tot een zogenaamde thumbnail zoals deze :

Afbeelding

U kan daar dan op klikken voor een grotere afbeelding. Zie de handleiding van de site die u gekozen heeft. Vaak is het dan nog wel wat foefelen en zoeken.

Hoe u op uw Windowsbak uw formule vanuit bijvoorbeeld kladblok tot een jpg krijgt, volgt in een volgende bijdrage.

In de hoop dat dit nuttig was,

Mvg.
Bijlagen
licktklok.gif
licktklok.gif (2.09 KiB) 5447 keer bekeken
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Re: Beeldmateriaal op het forum plaatsen.

Berichtdoor zuurSTOF » 08 nov 2009, 02:36

Mij lukt het wel om een bestand tussen de tekst te zetten:
haai.jpg
haai.jpg (8.05 KiB) 5430 keer bekeken
Kijk maar!
Als je een bestand hebt toegevoegd kan je daarna, door op "plaats in bericht" te klikken, je afbeelding tussen je tekst zetten.
zuurSTOF

Berichtdoor Blueflame » 08 nov 2009, 11:02

Aha! Dat wil ik eens proberen.

licktklok.gif
licktklok.gif (2.09 KiB) 5427 keer bekeken

Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik had dat niet gezien.
Dit vereenvoudigd uiteraard de zaken, zodat punt 3 in bovenstaande in feite kan komen te vervallen.

Bedankt voor de info, zuurSTOF

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor zuurSTOF » 08 nov 2009, 16:36

Test
Afbeelding
Deze foto heb ik van mijn hardeschijf in een fotoalbum geplaatst van Windows Live en voor iedereen toegankelijk gemaakt. Op deze manier kan je dus eigen bestanden via Hot-linking toevoegen aan je post. Dit heeft het voordeel dat het bestand niet via de server van skepp op het net geplaatst wordt, en neemt dus minder ruimte in beslag.
zuurSTOF

Berichtdoor Blueflame » 11 nov 2009, 15:29

@curantil

Curantil, ik krijg jouw afbeeldingen niet te zien in deze post: viewtopic.php?f=7&t=50&p=50828#p50826 .
(Firefox 3.0.15, Linux)

1. Ik weet (nog) niet hoe dat komt.
2. Zie jij ze zelf ?
3. Nog iemand die ze niet ziet?
4.Ik moet nu weg => zoek later uit hoe het zit.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor zuurSTOF » 11 nov 2009, 16:37

Blueflame schreef:@curantil

Curantil, ik krijg jouw afbeeldingen niet te zien in deze post: viewtopic.php?f=7&t=50&p=50828#p50826 .
(Firefox 3.0.15, Linux)

1. Ik weet (nog) niet hoe dat komt.
2. Zie jij ze zelf ?
3. Nog iemand die ze niet ziet?
4.Ik moet nu weg => zoek later uit hoe het zit.

Mvg.

Ik zie de afbeelding ook niet, waarschijnlijk omdat het een png bestand is:http://2960289580667172956-a-1802744773732722657-s-sites.googlegroups.com/site/curantilhotlinks/home/expansion.png?attachauth=ANoY7crSFFPryI--8i_KN_HBIvY-OY_6hE6sUPsCdR9ekSkGQ2OoNUZSdibxQgY5JGYOPtZeUiZYM4lIHY8Rg__nE07caCCQp2cwYIFIFr2YfQ2jtU6TSi38jneIyYKwTgStnmU5PBPz7pCa-taGz9ZSkMmbIxt8RBwRMHdTDDaeoy1CxEszbBraHN-97aCPtOJXRSD1dgb0hfyUFbZe8_bAPILRF_shCw%3D%3D&attredirects=0

Omgezet in jpg-formaat lukt het wel:
expansion.jpg
expansion.jpg (26.05 KiB) 5385 keer bekeken
zuurSTOF

Berichtdoor zuurSTOF » 11 nov 2009, 16:49

zuurSTOF

Berichtdoor Blueflame » 11 nov 2009, 23:34

Inderdaad.
.png is zeker geen probleem.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Fishstick » 12 nov 2009, 15:09

Ik wil er wel even op wijzen dat het direct hotlinken vanaf een andere server (zoals bvb wikipedia of een andere website) meestal niet in dank wordt afgenomen door de eigenaar van die website, en dat je best zelf altijd een kopij ergens host en daar naartoe linkt.
Fishstick

Berichtdoor Koerok » 12 nov 2009, 15:10

Oeps, dat heb ik net wel gedaan. Moet ik het weghalen?
"Ever notice how people who believe in creationism look really unevolved? . . . Their eyes real close together. Eyebrow ridges. Big, furry hands and feet. 'I believe God created me in one day.' Looks like he rushed it to me.'" Bill Hicks
Koerok

Berichtdoor Blueflame » 12 nov 2009, 18:10

Koerok schreef:Oeps, dat heb ik net wel gedaan. Moet ik het weghalen?

Neen, laat het nu maar staan.
Maar in het vervolg kan het dus anders.
Download de figuur eerst naar uw eigen PC en laadt ze dan op naar de skepp-server.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Keer terug naar Technische Zaken