PRI of Past Reality Integration therapie

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

Re: PRI of Past Reality Integration therapie

Berichtdoor Renate » 22 sep 2017, 15:20

Alterneuten zijn heel goed in de verkoop van oude wijn in nieuwe zakken.

Er verdwijnt ook nooit iets echt.
Renate

Berichtdoor enkeli » 22 sep 2017, 15:46

willem_betz schreef:Als het niet meer rendeert, dan komen ze wel met een nieuw, of met een recycleerd oud, kwak-idee op de markt.
Bewonder de ondernemingslust, de drang naar vernieuwing, de open geest, van de alterneuten. Er is maar één ding waar ze een grondige hekel aan hebben: Evidence Based. :wink:

Maar..... niet alles wat goed is kan bewezen worden.
Door vooral te kijken naar dingen die "evidence based" zijn, negeren we zaken als liefde, welzijn, smaakvol, ethiek e.d.
Bovendien versterkt het de neiging tot manipuleren of opblazen van onderzoeksresultaten. Of het schermen met onderzoek dat niet echt van de grond komt.
Wat aan de hand lijkt te zijn bij de claim van wetenschappelijk onderzoek van PRI.
En de avances naar wiskunde vind ik niet heel chique.
Zou mevrouw Bossch ook iets van wiskunde weten?
enkeli

Berichtdoor willem_betz » 22 sep 2017, 18:42

enkeli schreef:Maar..... niet alles wat goed is kan bewezen worden.
Door vooral te kijken naar dingen die "evidence based" zijn, negeren we zaken als liefde, welzijn, smaakvol, ethiek e.d.

Voor heel wat dingen hoeft er voor mij geen bewijs, als het - ook weer voor mij - maar lekker, leuk, mooi, ontroerend,....is.
Maar voor andere belangrijke zaken, zoals gezondheid, veiligheid, financien....vertrouw ik toch liever op bewezen en verifieerbare resultaten, want enkel vertrouwen op "buikgevoel" tot zeer desastreuze gevolgen leiden.
Anders gezegd: over smaken en kleuren moet er niet gediscuteerd worden, maar over het nut van een behandeling wel. Tenzij die behandeling zo leuk is dat het me niet kan schelen of ze al dan niet werkt. 8)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renaat » 22 sep 2017, 21:40

enkeli schreef:Maar..... niet alles wat goed is kan bewezen worden.

Het is een veelvoorkomend misverstand dat men 'gevoelszaken' niet wetenschappelijk kan onderzoeken. Het is perfect mogelijk om wetenschappelijk aan te tonen dat zaken als liefde, welzijn, ... een positief effect kunnen hebben. Ook kan men wetenschappelijk prima onderzoeken welke elementen meespelen in wat mensen smaakvol vinden, welke achterliggende verklaringen er daarbij spelen, wat er in hersenen gebeurt bij het eten van iets smaakvol, ...
Ook is het perfect mogelijk om te onderzoeken of er een verband is tussen b.v. ethisch denken en geluk, kenmerken van de samenleving, ...

Natuurlijk zijn dit thema's waarin experimenteel onderzoek vaak moeilijker ligt (o.a. om ethische redenen) of waar het moeilijk is om oorzaak-gevolg-relaties aan te tonen. Maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is om aan te tonen of iets al dan niet goed functioneert.

Vaak wordt verondersteld (b.v. bij het verdedigen van homeopathie) dat iets pas 'evidence based' kan zijn als men de achterliggende werking (volledig) begrijpt. Tevens word vaak geargumenteerd dat de werking van zaken die op ieder individu apart afgestemd moet zijn (zoals men in de klassiek homeopathie beweert) onmogelijk volgens de huidige wetenschappelijke normen kunnen bewezen worden. Dit zijn beide foutieve veronderstellingen.

M.a.w. of een therapie werkt en of een therapie beter werkt dan een andere therapie of andere behandelingsvormen kan perfect wetenschappelijk aangetoond worden.
Renaat

Berichtdoor annie » 27 sep 2017, 19:47

nietsweter schreef:Inderdaad, over dat wetenschappelijk onderzoek hebben we de afgelopen tien jaar niets vernomen..
Verder kun je zien op de site dat PRI nu samenwerkt met 'HeartMath' en dat ze zich samen 'LoveMath' noemen.. HeartMath gaat uit van de (nooit aangetoonde) heilzame werking van beïnvloeding van je hartritme(variabiliteit) op je psychisch welbevinden, PRI claimt met wiskundige (math) precisie gedrag en emoties te kunnen herleiden en 'herstellen'. R'retje erachter: geregistreerd handelsmerk en cashen maar!
Als je de lijst van therapeuten een beetje in de gaten houdt zie je dat er veel verloop is geweest. De nieuwe aanwas betreft vrijwel alleen nog maar niet-psychologen en niet-artsen, de oude garde heeft grotendeels afgehaakt.
Aansluiting bij het reguliere circuit (wat de doctorandus zo dolgraag had gewild) is in het geheel niet van de grond gekomen, en zàl ook niet van de grond komen gezien het gesloten karakter van de sekte, de commerciële instelling en het kritiekloos incorporeren van zoiets als HeartMath, om nog maar te zwijgen van het optreden van mw. Bosch op het Happinez Festival.
Uit de markt geprezen.

Beste nietsweter,

Ik ben erg benieuwd naar het optreden van Ingeborg bosch op het Happinez festival. Zou je daarover iets meer kunnen schrijven? Waarom ben je er niet over te spreke ? Alvast dank!
annie

Berichtdoor nietsweter » 28 sep 2017, 09:49

Hallo Annie,
Ik zie dat ik me niet zorgvuldig genoeg heb uitgedrukt, waarvoor excuus.
Ik heb de lezing van mw. Bosch op het Happinez Festival niet bijgewoond en kan daar dus ook geen oordeel over hebben.
Wat ik bedoelde is dat als je als therapeut/wetenschapper serieus wilt worden genomen je niet op zoiets als het Happinez Festival acte de présence moet geven. Happinez staat bekend om haar kritiekloze berichtgeving c.q. promotie van allerhande onzintheorieën en -behandelingen. Niet het gezelschap dus waar je als serieuze behandelaar mee wilt worden geassocieerd.
nietsweter

Berichtdoor nietsweter » 17 okt 2017, 22:28

Beste Annie,
Je maakt speciaal een account aan voor deze site om mij een vraag te stellen. Die ik vervolgens fatsoenlijk beantwoord. Waarop er geen enkele reactie meer volgt van jou. Wat was nou de werkelijke reden van je vraag aan mij?
nietsweter

Berichtdoor nietsweter » 01 nov 2017, 16:49

Nou, dan toch maar even de 'Happtalk' van mw. Bosch bekeken, staat nu op internet: https://vimeo.com/234674333
Niks nieuws onder de zon lijkt mij, keurig Libellepraatje over dat er eerst sprake moet zijn van emotionele verbinding voordat er weer vandattum kan plaats vinden. Het vrouwperspectief zeg maar. Niks mis mee, maar zeker niet specifiek voor pri. Maar het wordt gebracht als 'héél goed nieuws!'. Aan het eind nog even reclame voor een online-cursus. De prijsstelling geeft ze er niet bij maar even doorklikkend op haar site vind je het antwoord (in het Engels merkwaardig genoeg..): 997 euro!
http://www.pastrealityintegration.com/n ... n-course-2
nietsweter

Berichtdoor annie » 19 dec 2017, 12:37

wheely schreef:L.S.,

'Mocht enig lezer bruikbare tips te hebben voor een aantoonbaar werkzame therapie, wilt u deze met me delen?
'

Ha Wheely,

kijk eens naar meer lichaamsgerichte therapie vormen. Ik denk aan TRE (trauma release exercises) of SE (somatic experiencing) bijvoorbeeld. Dat zijn in mijn ervaring, zachte, natuurlijke en zeer effectieve methodes. Ik denk dat wanneer een therapie vorm zichzelf presenteert als DE therapievorm voor IEDEREEN. Dat er sowieso iets niet klopt.
annie

Berichtdoor annie » 19 dec 2017, 12:40

nietsweter schreef:Beste Annie,
Je maakt speciaal een account aan voor deze site om mij een vraag te stellen. Die ik vervolgens fatsoenlijk beantwoord. Waarop er geen enkele reactie meer volgt van jou. Wat was nou de werkelijke reden van je vraag aan mij?

Ik heb zelf net zoals nietsweter het PRI wereldje van dichtbij meegemaakt. De opleiding wordt gepresenteerd als een 4-jarige opleiding. Maar Mevr Bosch geloofd in 'education permanente' dat betekent dat als je je PRI registratie wilt behouden, je ondergeschikt bent aan al haar grillen, want ze blijft inderdaad nieuwe dingen bedenken die haar geld in het laatje brengen. In eens blijf je voor de rest van je carriere naar Frankrijk moeten gaan tenminste 1 week per jaar, met het benodigde prijskaartje. Wil je 'toestemming' van Mevr Bosch om met bepaalde clientgroepen te werken, dat betekent dat je verplicht tenminste 2 weken naar Frankrijk moet per jaar. Soms bedenkt ze in ene dat de partners van de therapeuten ook eens meemoeten naar Frankrijk voor een relatie-intensive, die wordt gepresenteerd als het grootste geschenk op aarde voor je relatie, dan ga je dus in ene 3 keer naar Frankrijk etc..Dan worden er weer 10 webinars per jaar verplicht gesteld, 100€ per stuk. Als je 'kritiek' uit, is dat Valse Macht en moet je extra sessies met je Supervisor gaan doen, waarmee je ook verplichte supervisie hebt. Van iedere sessie door PRI therapeuten of de PRI supervisoren, gaat tenminste 10% naar Ingeborg Bosch, zo ook van iedere lezing door een PRI therapeut, of van ieder ander innitief van de therapeuten. Mevr Bosch is supervisor van de supervisoren. Wanneer een therapeut teveel kritiek uit over de gang van zaken, neemt Mevr Bosch direct contact op met de Supervisor van deze therapeut en geeft haar instructies. Mevr Bosch heeft jarenlang geroepen dat de kwaliteit van de PRI therapeuten niet voldoende is, (ook therapeuten die al 15jaar in haar education permanente gevangen zaten). Dat ligt nooit aan de opleiding of aan Mevr Bosch zelf, maar aan de therapeuten. Echter onlangs heeft zij een 3-maanden online opleiding gelanceerd, waarbij je in 3 maanden het certificaat van "PRI therapeut in de 1ste graad' kunt behalen, waarvoor je ongetwijfeld ook weer jaarlijks een certificaat zult moeten betalen aan u raad het: Mevr Bosch. Als de kwaliteit van 50 therapeuten na 10 jaar nog steeds niet voldoende is volgens haar, hoe kan ze dan mensen met filmpjes die je kunt downloaden in 3 maanden PRI leren? Er zijn opleidingsweken waarin de stof niet besproken wordt, maar Mevr Bosch zich enkel een week lang negatief uitlaat over de 'houding' van de therapeuten, of over het feit dat ze niet voldoende clienten hebben. Zo is er een opleidingsgroep geweest waarin de hele groep zomaar verplicht werd een extra jaar opleiding te doen om meer clienten te leren krijgen. Vervolgens is dat thema het hele jaar niet aan bod geweest. Therapeuten kunnen zomaar deadline van Mevr Bosch krijgen ' als je over 6 mnd nog steeds geen 15 clienten hebt, dan lig je er uit. Er gebeuren zeer vreemde zaken binnen deze 'Opleiding'. Er zijn gelukkig steeds meer Therapeuten die het zelf voor gezien houden. Ze zijn echter hun PRI-registratie kwijt, en ook de mensen waarmee ze jaren lief en leed gedeeld hebben.
annie

Berichtdoor annie » 19 dec 2017, 12:42

annie schreef:
nietsweter schreef:Beste Annie,

Beste Nietsweter, ik was gewoon nieuwsgierig. Nog dank voor je antwoord.
annie

Berichtdoor Kristof » 19 dec 2017, 13:14

Past Reality Integration therapie lijkt een kopie van Scientology te zijn.
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Berichtdoor nietsweter » 20 dec 2017, 12:54

@ Annie
Wat een afschuwelijk verhaal. Zo te horen heeft zich daar dus niks ten goede gekeerd, integendeel!
Blijkbaar functioneert de sektefuik nog goed (vooral het aspect van de sociale druk vermoed ik) waardoor betrekkelijk veel mensen in de club blijven hangen, hoewel er wel het nodige verloop is geweest onder de therapeuten de afgelopen paar jaar (dat wordt duidelijk als je af en toe de therapeutenlijst op de site checkt).
Ja, geld is echt een dingetje in PRI-land..
En daarover klagen is afweer, die je voor nog meer geld dan weer moet laten bewerken. Snel laten vallen dus die afweer, het kost je klauwen vol geld.
Ik lees nu op de site dat de commercie nog verder heeft toegeslagen. Je kunt een PRI/HeartMath-reisje naar Nepal boeken: bijna 5000 euro voor 10 dagen, exclusief vlucht! Zonder alcohol en zonder vlees. Maar met yoga. En belangeloos werken ter plekke, want dat is zo goed voor je. Wie o wie is zo gek om daar in te trappen??
http://www.pastrealityintegration.com/n ... eartmath-2
nietsweter

Berichtdoor annie » 20 dec 2017, 20:49

@nietsweter, ja Geld lijkt wel een dingetje te zijn ja binnen de PRI, en dan vooral richting Mevr Bosch. Terwijl van de therapeuten enorm veel vrijwilligerswerk wordt verwacht voor de PRI..Het lijkt niet beter te worden maar steeds meer te verergeren. Zorgwekkend. Ik lees net inderdaad over de reis naar Nepal van 5000€ excl vlucht. Er wordt weer, des PRI's, zoveel beloofd, 'lichter in het leven staan etc.' hoe blijvend is het allemaal? En ook hier, hoeveel PRI therapeuten gaan zich hier weer voor opgeven, want zo lijkt het vaak te gaan.
annie

Berichtdoor mina » 08 jan 2018, 00:35

[quote="vrouwke"]Grotendeels wordt de PRI gegeven door erkende psychologen/therapeuten die BIG-geregistreerd zijn en dus wél vergoed worden.
Verder wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werking van de PRI, welke als therapievorm zoveel mogelijk openheid hierin nastreeft.
Mevrouw Bosch is dr. psychologie.
Met deze achtergrond wil ik toch eens oprecht vragen: moeten we dan maar altijd de gebaande paden volgen? Die zijn toch ook ooit gestart zónder wetenschappelijk onderzoek en uiteindelijk door erkenning gemeengoed geworden? Is verdere ontwikkeling dan zó eng?? Nee, lijkt me niet, anders werden er nu nog heel volksstammen met lithium platgelegd.

Beste Vrouwke,

Wist u dat het gros van alle psychologen die BIG geregistreerd zijn, de PRI organisatie hebben verlaten, het is nog maar een handje vol dat op de lijst met therapeuten staat. Bovendien is er tot op heden nog nooit iets officieels gepubliceerd over dat zogenoemde onderzoek. Maar ik geloof dat daar al eerder over werd geschreven op dit forum. Dat geeft toch te denken? Desalniettemin ben ik blij te horen dat u niet voor het volgen van de gebaande paden bent, en voor de methode is mijns inziens ook zeker wel een en ander te zeggen. Maar dat is voor veel methodes. Wat mij wat stoort, is dat gepretendeerd wordt dat PRI DE weg zou zijn. Het is een stukje van EEN weg, in mijn beleving en dat kan voor sommige mensen inderdaad een ontzettend belangrijk stuk zijn, maar soms ook niet. Veel goeds.
mina

Berichtdoor nietsweter » 09 feb 2018, 15:48

Kijk eens aan, de prijs (pardon: 'investering') van de Nepalreis is met 1000 euro gedaald! Nu nog slechts een luttele 3995 euro.
nietsweter

Berichtdoor enkeli » 10 feb 2018, 01:32

mina schreef:
vrouwke schreef:Grotendeels wordt de PRI gegeven door erkende psychologen/therapeuten die BIG-geregistreerd zijn en dus wél vergoed worden.
Verder wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werking van de PRI, welke als therapievorm zoveel mogelijk openheid hierin nastreeft.
Mevrouw Bosch is dr. psychologie.
Met deze achtergrond wil ik toch eens oprecht vragen: moeten we dan maar altijd de gebaande paden volgen? Die zijn toch ook ooit gestart zónder wetenschappelijk onderzoek en uiteindelijk door erkenning gemeengoed geworden? Is verdere ontwikkeling dan zó eng?? Nee, lijkt me niet, anders werden er nu nog heel volksstammen met lithium platgelegd.

Beste Vrouwke,

Wist u dat het gros van alle psychologen die BIG geregistreerd zijn, de PRI organisatie hebben verlaten, het is nog maar een handje vol dat op de lijst met therapeuten staat. Bovendien is er tot op heden nog nooit iets officieels gepubliceerd over dat zogenoemde onderzoek. Maar ik geloof dat daar al eerder over werd geschreven op dit forum. Dat geeft toch te denken? Desalniettemin ben ik blij te horen dat u niet voor het volgen van de gebaande paden bent, en voor de methode is mijns inziens ook zeker wel een en ander te zeggen. Maar dat is voor veel methodes. Wat mij wat stoort, is dat gepretendeerd wordt dat PRI DE weg zou zijn. Het is een stukje van EEN weg, in mijn beleving en dat kan voor sommige mensen inderdaad een ontzettend belangrijk stuk zijn, maar soms ook niet. Veel goeds.

Even voor de volledigheid: Ingeborg Bosch is geen dr. psychologie. Ze heeft een nooit een proefschrift geschreven en is niet gepromoveerd. Ze is wel drs. psychologie. Misschien heeft ze ook geen wetenschappelijke ambities, te druk met mensen opleiden en PRI uitdragen, dat is haar goed recht. Maar als PRI zo'n wetenschappelijk hoogstandje is, dan ligt een promotieonderzoek wel voor de hand.
Op de PRI-site staat de passage over een gestart longitudinaal onderzoek nog onveranderd. Met een knop om contact op te nemen voor meer informatie. Die knop leidt tot niets anders dan de keus voor therapie: je meteen aanmelden, of een therapeut uit de lijst kiezen.
Enkele jaren geleden heb ik geïnformeerd naar dit onderzoek en kreeg ontwijkende antwoorden. Inmiddels ben ik er van overtuigd dat het gestarte onderzoek al jaren helemaal stilligt, en dus feitelijk niet bestaat. Maar dat zou een gerenommeerd psychologe onwaardig zijn, dus dat zal ik wel fout hebben.......
enkeli

Berichtdoor nietsweter » 17 jul 2018, 17:34

Even een kleine telling verricht op de pri-site verricht, daar waar de therapeuten op een rijtje staan onder het hoofdje 'kies uw pri-therapeut'.
https://www.pastrealityintegration.com/ ... -therapeut
(Wel uitkijken, goedkoop zijn ze niet, de prijzen zijn wat weggestopt in een uithoekje van de site maar bevinden zich tussen de 95 en 125 euro per uur!
https://www.pastrealityintegration.com/ ... e-therapie

De telling dus. Op dit moment staan zo'n 61 therapeuten vermeld, waarvan er 10 zijn gecertificeerd. Certificering is het hoogst haalbare als pri-therapeut, dan mag je die 125 euro vragen denk ik. Tien dus, als oogst van ongeveer 18 jaar opleiden door mw. Bosch. Ieder jaar stromen er minstens tien nieuwe opleidelingen in (10 - 15 volgens de site https://www.pastrealityintegration.com/ ... ng-program ) , in totaal zijn dat er dus tenminste 180 geweest. Daarvan zijn er nu nog 61 over, wat betekent dat in elk geval twee derde de tent heeft verlaten in enig stadium van de opleiding of daarna.. En van die 180 zijn er dus slechts 10 gecertificeerden over op dit moment. Voorwaar een zeer slechte score! Waarom vertrekken al die enthousiaste leerlingen toch? Geen woord daarover op de site natuurlijk.
nietsweter

Vorige

Keer terug naar Alternatieve behandelingen