PRI of Past Reality Integration therapie

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

Re: PRI of Past Reality Integration therapie

Berichtdoor Renate » 22 sep 2017, 15:20

Alterneuten zijn heel goed in de verkoop van oude wijn in nieuwe zakken.

Er verdwijnt ook nooit iets echt.
Renate

Berichtdoor enkeli » 22 sep 2017, 15:46

willem_betz schreef:Als het niet meer rendeert, dan komen ze wel met een nieuw, of met een recycleerd oud, kwak-idee op de markt.
Bewonder de ondernemingslust, de drang naar vernieuwing, de open geest, van de alterneuten. Er is maar één ding waar ze een grondige hekel aan hebben: Evidence Based. :wink:

Maar..... niet alles wat goed is kan bewezen worden.
Door vooral te kijken naar dingen die "evidence based" zijn, negeren we zaken als liefde, welzijn, smaakvol, ethiek e.d.
Bovendien versterkt het de neiging tot manipuleren of opblazen van onderzoeksresultaten. Of het schermen met onderzoek dat niet echt van de grond komt.
Wat aan de hand lijkt te zijn bij de claim van wetenschappelijk onderzoek van PRI.
En de avances naar wiskunde vind ik niet heel chique.
Zou mevrouw Bossch ook iets van wiskunde weten?
enkeli

Berichtdoor willem_betz » 22 sep 2017, 18:42

enkeli schreef:Maar..... niet alles wat goed is kan bewezen worden.
Door vooral te kijken naar dingen die "evidence based" zijn, negeren we zaken als liefde, welzijn, smaakvol, ethiek e.d.

Voor heel wat dingen hoeft er voor mij geen bewijs, als het - ook weer voor mij - maar lekker, leuk, mooi, ontroerend,....is.
Maar voor andere belangrijke zaken, zoals gezondheid, veiligheid, financien....vertrouw ik toch liever op bewezen en verifieerbare resultaten, want enkel vertrouwen op "buikgevoel" tot zeer desastreuze gevolgen leiden.
Anders gezegd: over smaken en kleuren moet er niet gediscuteerd worden, maar over het nut van een behandeling wel. Tenzij die behandeling zo leuk is dat het me niet kan schelen of ze al dan niet werkt. 8)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renaat » 22 sep 2017, 21:40

enkeli schreef:Maar..... niet alles wat goed is kan bewezen worden.

Het is een veelvoorkomend misverstand dat men 'gevoelszaken' niet wetenschappelijk kan onderzoeken. Het is perfect mogelijk om wetenschappelijk aan te tonen dat zaken als liefde, welzijn, ... een positief effect kunnen hebben. Ook kan men wetenschappelijk prima onderzoeken welke elementen meespelen in wat mensen smaakvol vinden, welke achterliggende verklaringen er daarbij spelen, wat er in hersenen gebeurt bij het eten van iets smaakvol, ...
Ook is het perfect mogelijk om te onderzoeken of er een verband is tussen b.v. ethisch denken en geluk, kenmerken van de samenleving, ...

Natuurlijk zijn dit thema's waarin experimenteel onderzoek vaak moeilijker ligt (o.a. om ethische redenen) of waar het moeilijk is om oorzaak-gevolg-relaties aan te tonen. Maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is om aan te tonen of iets al dan niet goed functioneert.

Vaak wordt verondersteld (b.v. bij het verdedigen van homeopathie) dat iets pas 'evidence based' kan zijn als men de achterliggende werking (volledig) begrijpt. Tevens word vaak geargumenteerd dat de werking van zaken die op ieder individu apart afgestemd moet zijn (zoals men in de klassiek homeopathie beweert) onmogelijk volgens de huidige wetenschappelijke normen kunnen bewezen worden. Dit zijn beide foutieve veronderstellingen.

M.a.w. of een therapie werkt en of een therapie beter werkt dan een andere therapie of andere behandelingsvormen kan perfect wetenschappelijk aangetoond worden.
Renaat

Berichtdoor annie » 27 sep 2017, 19:47

nietsweter schreef:Inderdaad, over dat wetenschappelijk onderzoek hebben we de afgelopen tien jaar niets vernomen..
Verder kun je zien op de site dat PRI nu samenwerkt met 'HeartMath' en dat ze zich samen 'LoveMath' noemen.. HeartMath gaat uit van de (nooit aangetoonde) heilzame werking van beïnvloeding van je hartritme(variabiliteit) op je psychisch welbevinden, PRI claimt met wiskundige (math) precisie gedrag en emoties te kunnen herleiden en 'herstellen'. R'retje erachter: geregistreerd handelsmerk en cashen maar!
Als je de lijst van therapeuten een beetje in de gaten houdt zie je dat er veel verloop is geweest. De nieuwe aanwas betreft vrijwel alleen nog maar niet-psychologen en niet-artsen, de oude garde heeft grotendeels afgehaakt.
Aansluiting bij het reguliere circuit (wat de doctorandus zo dolgraag had gewild) is in het geheel niet van de grond gekomen, en zàl ook niet van de grond komen gezien het gesloten karakter van de sekte, de commerciële instelling en het kritiekloos incorporeren van zoiets als HeartMath, om nog maar te zwijgen van het optreden van mw. Bosch op het Happinez Festival.
Uit de markt geprezen.

Beste nietsweter,

Ik ben erg benieuwd naar het optreden van Ingeborg bosch op het Happinez festival. Zou je daarover iets meer kunnen schrijven? Waarom ben je er niet over te spreke ? Alvast dank!
annie

Berichtdoor nietsweter » 28 sep 2017, 09:49

Hallo Annie,
Ik zie dat ik me niet zorgvuldig genoeg heb uitgedrukt, waarvoor excuus.
Ik heb de lezing van mw. Bosch op het Happinez Festival niet bijgewoond en kan daar dus ook geen oordeel over hebben.
Wat ik bedoelde is dat als je als therapeut/wetenschapper serieus wilt worden genomen je niet op zoiets als het Happinez Festival acte de présence moet geven. Happinez staat bekend om haar kritiekloze berichtgeving c.q. promotie van allerhande onzintheorieën en -behandelingen. Niet het gezelschap dus waar je als serieuze behandelaar mee wilt worden geassocieerd.
nietsweter

Berichtdoor nietsweter » 17 okt 2017, 22:28

Beste Annie,
Je maakt speciaal een account aan voor deze site om mij een vraag te stellen. Die ik vervolgens fatsoenlijk beantwoord. Waarop er geen enkele reactie meer volgt van jou. Wat was nou de werkelijke reden van je vraag aan mij?
nietsweter

Vorige

Keer terug naar Alternatieve behandelingen