jm074 schreef:Terloops een uitspraak van George Gaylord Simpson (1902-1984), paleontoloog, die onze neuzen weer wat in de 'kosmologische richting' kan draaien.
"...exobiology [is] a curious development in view of the fact that this "science" has yet to demonstrate that its subject matter exists!"
Exobiologie bestudeert de
mogelijkheden van buitenaards leven. En de aanhalingstekens zijn misleidend.
jm074 schreef:En ook deze, die volgens mij, kan worden betwist, maar dat ga ik hier niet doen.
"Man is the result of a purposeless and natural process that did not have him in mind."
Door dat te doen zou je jezelf wel in (wetenschappelijk gesproken) héél slecht gezelschap begeven !
jm074 schreef:Digit schreef:Ik denk dat je wat te snel gestopt bent met lezen. Er staat óók :
Wikipedia schreef:Christogenese
Hier komt (...)
Dat reken ik dan toch al tot de “flou artistique”, om zwaardere termen te vermijden !
Ik denk dat wij hier te maken hebben met TdC als filosoof en niet als wetenschapper.
Het is hoe dan ook een uitspraak over de (toekomstige) aard van het heelal, en het verbindt deze uitdrukkelijk met een transcendente entiteit.
jm074 schreef:Ik ontken de mogelijkheid van het ontstaan van zelfbewustzijn en intelligentie door evolutie niet, maar denk wel dat ze minder evident is dan in de biologische evolutie omdat wij niet over harde bewijzen (fossielen) beschikken.
De diverse schedels weerspiegelen de evolutie van de prefrontale kwab, zetel van onze intelligentie. Ik vraag daarom nogmaals : Daarnaast, kan je een goede reden bedenken om bepaalde gemeenschappelijke kenmerken van mens en chimp
niét aan een gemeenschappelijke voorouder toe te schrijven, waar het voor de andere (veruit de meeste) evident is om dat juist wél te doen ?
jm074 schreef:De grens tussen aangeboren instinct en intelligentie is ook niet vrij van een zekere “flou artistique”.
So what ? Wat wij bij dieren “aangeboren instinct” noemen, noemen we bij de mens “emoties”. Mark Nelissen verklaart in “De brein machine” heel goed de evolutionaire herkomst ervan en hun relatie met de rede.
jm074 schreef:Nog volgende bedenking: hoe klein het genetisch verschil tussen leden van de Hominidae familie ook is, de chimp, die nochtans niet enkel over een opponeerbare duim, maar zelfs over een opponeerbare grote teen beschikt, bleef 'aap' terwijl de mens, in vergelijking, enorme kennis verwierf en zelf de evolutie ging sturen.
Dat klopt, maar dat wil alleen zeggen dat de tussenliggende fasen het niet overleefd hebben. En er bestaan zelfs vermoedens dat wij daaraan hebben bijgedragen. Het heeft overigens maar een haartje gescheeld of ook
de andere hominidae (chimp, gorilla en oerang-oetang) zouden het loodje hebben moeten leggen tegen de territoriumhonger van de hominide homo sapiens. Anders waren nu niet alleen de enigen van het genus homo, maar zelfs van de familie hominidae !
Van harte aanbevolen :Minervaria schreef:STRINGER, C., Overlevers. Hoe het komt dat wij de enige mensachtigen op aarde zijn. (Vert. Lone Survivors. How we Came To Be the Only Humans On Earth, 2012) A’dam, Nieuw Amsterdam, 2012, 382 pp. – ISBN 978 90 468 1130 6
….
Stringer gelooft niet dat er één enkel correct antwoord is op de vraag waar, wanneer en waardoor de mens ‘modern’ werd. Onze soort heeft een ingewikkelde evolutionaire voorgeschiedenis. Wat we zien is een vlechtwerk van ontwikkelingen die leiden tot menselijk gedrag. Veel van de kenmerken die wij nu als uniek menselijk beschouwen delen we in min of meerdere mate met inmiddels uitgestorven soorten als Homo erectus en de Neanderthalers. Er zijn zelfs aanwijzingen dat er nog neanderthalerbloed door onze aderen stroomt.
Wij zijn de enige overlevende vertegenwoordigers van uitgebreide evolutionaire experimenten met menselijke eigenschappen, die op verschillende plekken en op verschillende momenten tot ontwikkeling kwamen. Die elementen voegden zich geleidelijk samen tot de vorm die wij tegenwoordig kennen. De evolutie had talloze andere wegen kunnen bewandelen. Wij zijn de enige versie van menselijkheid die het heeft overleefd.
Kortom, er wacht ons nog een flinke portie boeiend onderzoekswerk, maar de ruimte waarin een transcendente entiteit zich zou kunnen verschuilen wordt met de dag kleiner. Er is dus geen enkele reden om voor deze gemakkelijkheidsoplossing te kiezen die uiteindelijk niets verklaard maar enkel de hamvraag verschuift naar een ander niveau.
Groetjes,
Digit