jm snapt er zo weinig van dat het verder zinloos is met hem te discussiëren.
Fotonen zijn eigenlijk abstracties uit berekeningen en de golven die in die berekeningen voorkomen ook.
Het begrip foton is ingevoerd door Einstein. (...) oscillatoren die om de een of andere reden niet met willekeurige amplitude trilden maar alleen met bepaalde energieën, namelijk veelvouden van hf
.(...)dat de EM-straling zelf alleen maar in vaste porties wordt geabsorbeerd en afgegeven
Max Planck hypothesis that the energy of any system that absorbs or emits electromagnetic radiation of frequence ν is an integer multiple of an energy quantum E = h ν.
Wel is het zo dat als je straling 'meet' de kleinst meetbare energie gelijk is aan hf.
(...), maar het is echt niet zo dat mensen fotonen hebben bedacht om EM-straling in meetbare pakketjes onder te verdelen.
(...) de illusie dat de emissie 'vooraf' gaat aan de absorptie.
zou de energie van een 'foton' straling met een welbepaalde golflengte ('kleur') een andere waarde hebben als
zou de energie van een 'foton' straling met een welbepaalde golflengte (kleur) een andere waarde hebben als wij een etmaal niet in 24x60x60 = 86400, maar in 10x100x100 = 100.000 'tijdeenheden zouden hebben ingedeeld?
Nee. E = hf vertelt je dat als je h (dimensie die van energie maal tijd) vermenigvuldigt met frequentie (dimensie 1/tijd) je een hoeveelheid energie krijgt. Dat heeft niets te maken met de keuze van de basiseenheden. (...) De formule blijft hetzelfde.
jm074 schreef:Versnelde uitdijing van het heelal
In december 1998 noemde het tijdschrift Science dit als “Breaktrough of the year”. Dit jaar werd de Nobelprijs voor fysica toegekend aan de wetenschappers van het “Supernova Cosmology Project” en “High-Z Supernova Search” die destijds de hypothese van een versnelde uitdijing aannamen als verklaring voor de discrepantie tussen twee methodes van afstandsbepaling in de kosmologie.
jm074 schreef:Ik weet niet welke formule tegenwoordig door de astrofysici wordt gebruikt voor de berekening van de recessiesnelheid en de afstand van verre objecten, maar het is waarschijnlijk dat het aanvankelijk de formule van de SR was, die tegenwoordig in vraag wordt gesteld. Mijn vraag bij dit verhaal is dus: kan het zijn dat de hypothese van de versnelde uitdijing berust op het gebruik van een foutieve formule voor de berekening van de recessiesnelheid uit de roodverschuiving?

jm074 schreef:In dit verband zou ik het op prijs stellen als Pulsar, op basis van de formule die hij hier eerder opgaf, de recessiesnelheid en de afstand zou berekenen voor het sterrenstelsel met z = 8,55 dat onlangs werd waargenomen. Zelf ben ik daar niet toe in staat. Met dank bij voorbaat;
Als wij de seconde vervangen door (s) = 0,864 s dan wordt de waarde van natuurconstanten in andere cijfers uitgedrukt.
1. De lichtsnelheid c = 299.792.458 x 0,864 = 259.020.684 m / (s)
2. De constante van Planck (h) = 4,135671.10^-15 x 0,864 = 3,573219.10^-15 eV(s)
3. De frequentie van licht met λ = 5,55.10^-7 m wordt (f) = 4,667.10^14 / (s)
4. De energie van een foton (E) = (h).(f) = 3,573219.10^-15 x 4,667.10^14 = 1,67 eV
regel 2 is fout. h wordt uitgedrukt als kg meter-kwadraat / seconde . Neem je dus als nieuwe tijdseenheid (s) = 0,864 s, dan moet je delen door 0,864 , niet vermenigvuldigen met 0,864. Het eindresultaat wordt door dezer fout dus een factor (0,864)^2 te klein.
Een heel terechte Nobelprijs. Hun observatie markeert het begin van de moderne kosmologie.
Nee, men heeft nooit de formule voor SR gebruikt (...).
Zelfs vandaag de dag proberen kosmologen zoveel mogelijk het begrip afstand te vermijden, en drukken ze liever alles uit in functie van roodverschuiving.
Dan kom ik uit op:
Proper (comoving) Distance (D): 9.3 miljard parsec = 30.3 miljard lichtjaar,
Luminosity Distance (DL): 88.9 miljard parsec = 290 miljard lichtjaar,
Angular Distance (DA): 0.97 miljard parsec = 3.2 miljard lichtjaar,
(...)Het is trouwens de "luminosity distance" die men gebruikt voor supernova waarnemingen: als je de schijnbare magnitude van een supernova meet, en je kent haar (theoretische) absolute magnitude, dan kan je daaruit haar luminosity distance DL berekenen. En daaruit volgt dan weer de proper distance D = DL/(1+z). Tja, simpel is het niet...
Moraal: de natuur(wetten) is (zijn) onafhankelijk van de keuze van eenheden als seconde, meter, ampère, kilogram en kelvin.
zou de energie van een 'foton' straling met een welbepaalde golflengte ('kleur') een andere waarde hebben als wij een etmaal niet in 24 x 60 x 60 = 86.400, maar in 10 x 100 x 100 =100.000 'tijdeenheden' zouden hebben ingedeeld?
Max Planck hypothesis that the energy of any system that absorbs or emits electromagnetic radiation of frequence ν is an integer multiple of an energy quantum E = h ν.

Blueflame schreef:Beste Wensen ook aan U, JM.
En aan alle lezers natuurlijk.
Verder stel ik voor dat we met de neutrino's verder gaan in een ander topic: viewtopic.php?f=7&t=2768 .
Mvg.
Tellen zullen ze wellicht kunnen, maar misschien in een ander talstelsel.
Dit lijkt me onzin. Tellen is een activiteit waarbij je je realiseert dat er na elke ge4tal teleksn een nieuw komt. (...)
De symbolen om een en ander op te schrijven zijn volstrekt onbelangrijk.
Dit probleem is tamelijk triviaal om op te lossen. Je moet er vanuit gaan dat de buitenaardsen natuurlijk nog geen aardse taal kennen.
Je moet ze de een of andere taal stap voor stap leren.
Je begint eerst met de getallen voor te stellen als 'turfjes'. Dus
l ll lll llll lllll llllll enzovoorts. Je gebruikt maar 1 symbool en een spatie.
Je herhaalt die rij en vervolgens begin je optelsommetjes te maken. Je introduceert dus + en = dan introduceer je een nul 0 en een 1.
(...)en je voegt ook uitspraken als lllllllllll = 1011 toe.
Maar het talstelsel is wel de minste van onze communicatieproblemen.
We hebben natuurlijk pech als we een beschaving die geen touw kan vastknopen aan wat er bedoeld zou kunnen zijn met l ll lll llll lllll llllll
Als de zendende en de ontvangende partij allebei voldoende veel wiskunde snappen komen ze er wel uit.
jm074 schreef:Dat roept de vraag op of onze wiskunde universeel is en door ons werd ontdekt in de wetmatigheden van het heelal, of dat wij een 'aardse wiskunde' hebben uitgevonden. Dat laatste zou communicatie met buitenaardsen aanzienlijk moeilijker maken.
Groetjes,
jm074
Ik veronderstel dat wij ze geen rekenkunde meer hoeven te leren.
lllllllllll = 1011
Het decimaal stelsel blijkt dan toch gemakkelijker door te seinen dan het binaire en wij hebben er nog geen 0 voor nodig.
Wat bedoel je met een aardse wiskunde? Overweeg je serieus dat 4 + 7 elders in het heelal iets anders dan 11 kan opleveren?
Het idee om tweetallig te beginnen is in elk geval zuinig met symbolen.
lllllllllll = 1011
jm074 schreef:axxyanus schreef:Wat bedoel je met een aardse wiskunde? Overweeg je serieus dat 4 + 7 elders in het heelal iets anders dan 11 kan opleveren?
Natuurlijk niet, maar wiskunde is veel meer dan een optelsom maken. De 'aardse' wiskunde steunt op heel wat afspraken over symbolen, talstelsels, enzovoorts. Kennis van die afspraken is noodzakelijk om onze wiskundige 'taal' te begrijpen.
jm074 schreef:Jan Willem Nienhuys schreef:Het idee om tweetallig te beginnen is in elk geval zuinig met symbolen.
lllllllllll = 1011
Dat is waar, maar als niet wordt gepreciseerd dat, volgens afspraak,
||||||||||| = 1x2³ + 0x2² + 1x2 + 1x20 = 1011 = de hoeveelheid elf uitgedrukt in het binaire talstelsel,
dan kan aan de gelijkheid zoals JWN ze neerschreef een andere betekenis worden gegeven. De zuinigheid aan symbolen heeft het nadeel dat de rij digits dikwijls onoverzichtelijk lang wordt.
||| , | |||| | |||||| kan door een intelligent wezen, dat de omtrek van een cirkel en zijn doormeter heeft gemeten, worden herkend als de verhouding van die twee afmetingen.
jm074 schreef:In het decimaal talstelsel, geldt 3,1416 = het getal pi dat wij ook onmiddellijk herkennen. Maar in het binaire stelsel geldt π = 11,0010010001 en dat is niet meer onmiddellijk herkenbaar. Ik blijf er dus bij dat 0 met de negen symbolen van het decimaal talstelsel beter geschikt zijn dan 0 en 1 van het binaire stelsel om te communiceren over de waarde van natuurconstanten.
dan kan aan de gelijkheid zoals JWN ze neerschreef een andere betekenis worden gegeven.
Jan Willem Nienhuys schreef:
Heeft iemand al ontraadseld wat 3 5 M 7 P 11 D 3 N betekent? Het is aanzienlijk makkelijker dan pi in een onbekend talstelsel.
Ik gok op (3 * 5 + 7) / 11 - 3
Nee, maar je kunt door middel van voorbeelden duidelijk maken wat het symbool dat je gaat gebruiken voor = betekent.
Je plan om meteen tientallig te gaan noteren lijkt me onhandig.
Waarom dan niet meteen 60-tallig, met zestig verschillende symbolen voor de getallen 0 t/m 59 ?
Het idee om tweetallig te beginnen is in elk geval zuinig met symbolen.
Als je telkens heel lang moet wachten op antwoord (100 jaar bijvoorbeeld) is, kun je maar beter in 1 keer zo veel mogelijk informatie proberen over te brengen op een manier dat je maximale kans hebt begrepen te worden.
Dat is nou juist het hele idee van het decimale stelsel (of andere positiestelsels), dat je een symbool voor nul hebt in plaats van een leeg vakje op een rekenbord of abacus.
Ik dacht aan simpele radiopulsen om te laten horen dat wij er zijn, en niet aan visuele boodschappen.
Hoe kom je daarbij? Waarom zou een intelligent wezen er moeten van uit gaan dat je hier in essentie het decimaal talstelsel hanteert?
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat buitenaardse intelligentie zich ook van het decimaal stelsel bedient. Er is dus ook geen enkele reden om aan te nemen dat buitenaardse intelligentie 3.1416 herkent als een benadering van pi.
Ik dacht niet aan even laten horen dat wij bestaan (omdat het eventuele antwoord 'ja wij ook...') dan pas na 100 jaar komt.
Als je machtsverheffen en komma's gebruikt dan heb je voor 13,7 maal tien tot de macht 9 (13,7E9) 4 4-bitscijfers nodig. (16 bits).
Binair is dat ongeveer 1,1E100001 en als je wat preciezer wilt: 1,10011E10001 (11 bits) Hoe je aan 34 bits komt snap ik niet.
Sorry maar daarmee verwar je het beoefenen van wiskunde met de notatie.
Nu wil ik best aannemen dat de wiskunde notatie die wij hier hanteren niet universeel is maar als je de universaliteit van de wiskunde zelf in vraag gaat stellen dan gaat het niet over de vraag of buitenaardsen onze notatie kunnen begrijpen maar dan gaat het om de vraag of die buitenaardsen een vorm van redeneren hanteren die wij als ongeldig zouden zien en omgekeerd.
zijn “turfjes” gemakkelijk digitaal codeerdbaar?
Wat vind je van een korte puls?
Al dit soort dingen moet je goed proberen uit te denken voor je je cursus rekenkunde de kosmos instuurt.
Je zou ook verschillende frequenties kunnen gebruiken, maar dan moet je maar hopen dat je gesprekspartners die ook opvangen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast