ziekenfonds doen betalen voor kwak

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

ziekenfonds doen betalen voor kwak

Berichtdoor willem_betz » 11 jan 2007, 23:30

een bezoeker van de website stelt deze vraag:
Geachte heer,mevrouw
Ik ben al zoekend naar informatie op jullie interessante website terecht gekomen en zit nl.met een vraag.Daar ik voordien bij de Gewestelijke Dienst was aangesloten en er geen hospitalisatieverzekering kon krijgen ben ik sinds 01/01/'07 overgestapt naar Bond-Moyson waar ik nu verzekerd ben en een hospitalisatieverzekering heb.Nu na het betalen van onze bijdragen krijg ik een nieuw overschrijvingske van 49.20€ voor een aanvullende verzekering.Ben ik verplicht om dit te betalen ,want naar ik lees op jullie site is dit niet verplicht en enkel om kwakzalverij te sponseren.
Wat als er gedreigt word of iets in dien aard?
Hopelijk kunt u ons een antwoord geven want betalen kan men alle dagen en aan iedereen voor de domste stoten.
Dank bij voorbaat

Het antwoord zal spijtig genoeg zijn: hij moet dit betalen of ze zullen hem schrappen als lid. De grote politieke ziekenkassen maken de zgn. "vrijwillige" bijdragen verplicht. Hiervan betalen ze een hele resem extra diensten, maar ook de bezoeken aan kwakkers.
Enige weken geleden was er een test-case bij de christelijke mutualiteit. Wie weigert die kwakbijdrage te betalen vliegt er uit bij de CM.
Hierover zullen binnenkort krantenartikels verschijnen.
De enige ziekenfondsen die kwak-subsidie niet verplicht maken zijn:
Het Vlaams Neutraal Ziekenfonds en het Neutraal Ziekenfonds
Wie meer wil lezen over de actie van skepp , kijk eens naar:
http://www.skepp.be/artikels/alternatieve-behandelingen/skepp-in-debat-met-de-ziekenfondsen
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor BenZ » 12 jan 2007, 00:08

Ik heb geen idee wat de officiële erkenning van de ziekenkassen inhoudt, maar ik kan alleen maar concluderen dat het gewone commerciële instellingen zijn die, behalve in hun publicitaire uitingen, geen neiging vertonen enige verantwoordelijkheid voor de nationale gezondheidszorg te willen dragen. Ze maken dankbaar gebruik van hun imago als deelnemer aan die gezondheidszorg om met daarbij passende smoesjes winstmaximalisatie te realiseren.

In Nederland hebben de ziektekostenverzekeraars een acceptatieplicht voor de basisverzekering zodat men zich eenvoudig kan verzekeren zonder een aanvullende verzekering te moeten afsluiten. Opvallend is dat in het publicitaire geweld ook van overheidswege enige bezinning op het nut van aanvullend verzekeren achterwege blijft. De stemming is: aanvullend verzekeren is normaal. Nagenoeg alle aanvullende pakketten bevatten alternatieve verstrekkingen, meestal (tot een beperkt bedrag) door artsen voor te schrijven.
Voorzover mij bekend zijn er maar weinigen die zich op hun aanvullende verzekering bezinnen. Men kiest voornamelijk op basis van leeftijdssituatie: vruchtbare leeftijd, mid-life of ouderen, met de daar bij passende vergoedingen.
BenZ

Berichtdoor Q » 12 jan 2007, 01:11

Is dat eigenlijk geen koppelverkoop?
Q

Berichtdoor willem_betz » 12 jan 2007, 03:29

Q schreef:Is dat eigenlijk geen koppelverkoop?

Neen, blijkbaar niet omdat het over "gelijkaardige producten" gaat.
Toch denk ik dat een goed jurist hier iets moet vinden of die gedwongen koppeling wel klopt met het bevoorrecht statuut van die mutualiteiten.
Ze beweren dat het een democratische beslissing was van hun leden. Heb jij al een uitnodiging gezien van uw ziekenkas om mee te komen stemmen?
Al dan niet toevallig hebben de drie grote bijna tegelijk deze maatregel ingevoerd denk ik.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Lux » 12 jan 2007, 18:06

Zelf ben ik al jaar en dag aangesloten bij Partena-Onafhankelijk Ziekenfonds Vlaanderen [groot verschil met Vlaams Neutraal Ziekenfonds dat nogal strikte banden heeft met Vlaams Belang!]. Ik ben daar verzekerd voor het basispakket. Nog nooit werd ik gedwongen om meer te betalen. Enkel informatie en vraagstelling.

Volgens mij is er helemaal geen verplichting om een aanvullende verzekering te nemen. Het is wel de gebruikelijke strategie van de meeste ziekenfondsen -niet de mijne dus- en ik vind dit geen correcte handelswijze.

Bij Partena krijgen de leden met e-mail geregeld een nieuwsbrief met informatie over extra's maar nog nooit werd ik "verplicht" om ja te zeggen.

Hier een overzicht van mijn pakket als Belgisch ambtenaar:
Verplichte verzekering Grote Risico's 01/01/2004 31/12/2007
Verplichte verzekering Kleine Risico's 01/01/2004 31/12/2007
Partena-Basispakket 01/10/2005 31/03/2007 7.5 Euro
Reservefonds 01/01/2007 31/12/2007 6.0 Euro
Zorgverzekering 01/01/2004 31/03/2007 25.0 Euro

Hopelijk brengt dit wat duidelijkheid?

Groetjes,
Lux.
Lux

Berichtdoor Jeroen » 22 jan 2007, 19:22

Vandaag de gevreesde 'rekening' van de CM in de bus gekregen. €54,96 om mee te betalen aan o.a. homeopathie!
Hieronder even de Reden van Betaling op de achterkant van de overschrijvingsbrief:

"CM Diensten en Voordelen
Alle CM-leden betalen in solidariteit tussen jong en oud, tussen ziek en gezond om een maximum aan diensten en voordelen te bieden voor iedereen. We denken hierbij o.a. aan tegemoetkoming in orthodontie, homeopathie, osteopathie en chiropraxie, ontleenmogelijkheden van materiaal voor de thuiszorg, herstelverblijf, jongerenvakanties, ...
In de voordelenbrochure van uw ziekenfonds en op www.cm.be vindt u alle CM-diensten en- voordelen!"

Nu, ik ben van plan om principieel te weigeren, desnoods zelfs over te stappen naar ander ziekenfonds. Toch wou ik hier op het forum mijn licht even opsteken of het wel een goed idee is om deze patstelling proberen op te klaren in mijn CM-kantoor? Vergezeld door een kopietje van de briefwisseling tussen Skepp en CM, elders op deze site te vinden.
Jeroen

Berichtdoor Health Freak » 23 jan 2007, 10:02

Jeroen schreef:Vandaag de gevreesde 'rekening' van de CM in de bus gekregen. €54,96 om mee te betalen aan o.a. homeopathie!
Hieronder even de Reden van Betaling op de achterkant van de overschrijvingsbrief:

"CM Diensten en Voordelen
Alle CM-leden betalen in solidariteit tussen jong en oud, tussen ziek en gezond om een maximum aan diensten en voordelen te bieden voor iedereen. We denken hierbij o.a. aan tegemoetkoming in orthodontie, homeopathie, osteopathie en chiropraxie, ontleenmogelijkheden van materiaal voor de thuiszorg, herstelverblijf, jongerenvakanties, ...
In de voordelenbrochure van uw ziekenfonds en op www.cm.be vindt u alle CM-diensten en- voordelen!"

Nu, ik ben van plan om principieel te weigeren, desnoods zelfs over te stappen naar ander ziekenfonds. Toch wou ik hier op het forum mijn licht even opsteken of het wel een goed idee is om deze patstelling proberen op te klaren in mijn CM-kantoor? Vergezeld door een kopietje van de briefwisseling tussen Skepp en CM, elders op deze site te vinden.

De essentie ligt toch in het solidair zijn. Dat is toch het belangrijkste in onze zorgmaatschappij. Misschien vind jij het kwak maar andere mensen worden erdoor geholpen en dat is het keyword hier. De resultaten tellen, niet zozeer de mening van één groep in de gezondheidszorg. Ik heb geen kinderen, dus ik eis dat het deel van mijn belastingen dat aan kindergeld gespendeerd wordt mij niet aangerekend wordt, nou zeg !
Health Freak

Berichtdoor gvs » 23 jan 2007, 10:26

Health Freak schreef: De resultaten tellen, niet zozeer de mening van één groep in de gezondheidszorg.

Duidelijk pleidooi om alle kwakkerij buiten het ziekenfonds te houden.
gvs

Berichtdoor Lux » 23 jan 2007, 10:44

Health Freak schreef:De essentie ligt toch in het solidair zijn. Dat is toch het belangrijkste in onze zorgmaatschappij. Misschien vind jij het kwak maar andere mensen worden erdoor geholpen en dat is het keyword hier. De resultaten tellen, niet zozeer de mening van één groep in de gezondheidszorg.

In het verlengte van jouw betoog:
jij wilt dan ook best meebetalen in de kosten van diegenen die naar Lourdes op bedevaart gaan en er echt veel deugd van hebben? Die mensen beweren ook dat zij hierdoor worden geholpen. Dat ze er resultaat van hebben. :roll:

Ik ga voor de harde bewijzen en niet voor de kwak. Ik wil dus best solidair zijn met mensen die voor een geneeswijze kiezen waarvan de resultaten bewezen zijn. Niet met mensen die voor een "geneeswijze" kiezen waarvan de resultaten NIET bewezen zijn.
Vergelijk het met het wel terugbetalen van een consult bij een psychiater en het niet terugbetalen van een consult bij een psycholoog.

Groetjes,
Lux.
Lux

Berichtdoor Health Freak » 23 jan 2007, 10:53

gvs schreef:
Health Freak schreef: De resultaten tellen, niet zozeer de mening van één groep in de gezondheidszorg.

Duidelijk pleidooi om alle kwakkerij buiten het ziekenfonds te houden.

Definieer kwakkerij ! Als ik beaam dat het eten van 4 rauwe knoflooktenen per dag een effectief middel is tegen impotentie ... ben ik dan een kwak ?
Health Freak

Berichtdoor BenZ » 23 jan 2007, 12:47

Health Freak schreef:Definieer kwakkerij ! Als ik beaam dat het eten van 4 rauwe knoflooktenen per dag een effectief middel is tegen impotentie ... ben ik dan een kwak ?

Beamen, menen, denken... allemaal onvoldoende, HF. Het gaat om bewijzen.
Met ondeugdelijke onderbouwing middelen als geneeskundig werkend aan de man brengen is kwakkerij.
BenZ

Berichtdoor TUUR » 23 jan 2007, 12:50

Wat ik ook schrijnend vind is dat alterneuterij wel terugbetaald wordt maar psychotherapie die niet door psychiaters maar door psychologen wordt gegeven niet. Kijk, daar zou ik wel wat extra voor willen betalen bij het ziekenfonds.
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor tool » 23 jan 2007, 17:58

4 rauwe knoflooktenen per dag

ze zullen weglopen van je stinkende adem... :lol:
tool

Ziekenfondsen

Berichtdoor RonnyC » 12 feb 2007, 16:24

Ik bedenk net dat de enige manier om de ziekenfondsen te dwingen om wat rationeler te zijn is hun concurrentie aan te doen.
Dus hoe zit het met de ziekenfondsen versus homeopathie, ... in de andere landen van Europa ?
Is het denkbaar dat we er in slagen een alternatief -alternatief voor alternatief in dit geval :) - ziekenfonds uit de grond te stampen en hoe moet dat dan ?
RonnyC

Ziekenfondsen

Berichtdoor RonnyC » 12 feb 2007, 16:27

Ik bedenk net dat de enige manier om de ziekenfondsen te dwingen om wat rationeler te zijn is hun concurrentie aan te doen.
Dus hoe zit het met de ziekenfondsen versus homeopathie, ... in de andere landen van Europa ?
Is het denkbaar dat we er in slagen een alternatief -alternatief voor alternatief in dit geval :) - ziekenfonds uit de grond te stampen en hoe moet dat dan ?
RonnyC

Keer terug naar Alternatieve behandelingen