integratieve hormonen en depressie

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

integratieve hormonen en depressie

Berichtdoor willem_betz » 17 mei 2016, 14:04

een mail aan skepp:
Ik ben xxxxx uit L.... Ik ben op zoek naar advies en denk dat jullie vereniging mij hierbij kan helpen. Mijn vraag: is er een mogelijkheid mij te helpen bij het inschatten van de doeltreffendheid van integratieve geneeskunde?
Ik licht kort toe: een vriendin van mij die al jarenlang haar depressieve aanleg kan onderdrukken met medicatie wil nu overschakelen op een oestrogeen behandeling. Deze behandeling is haar aangeraden door een recent geraadpleegde nieuwe arts, die integratieve geneeskunde bedrijft. Hij beweert dat de oorzaak voor haar nu reeds 10 jaar lange depressieve klachten te vinden is in haar hele lage oestrogeenpeil (dit na een urine- en bloedonderzoek). Door het smeren van oestrogeen zal dit peil verhogen en zo de depressieve stemmingsschommelingen doen verdwijnen.
Kunnen jullie mij op weg helpen adhv enkele links of filmpjes om deze nieuwe vorm van geneeskunde te leren begrijpen of te kunnen kaderen aub? Mijn twijfel wordt ook gevoed door de enorm hoge kostprijs van de consultaties.
Vriendelijke groeten,

Beste,
SKEPP geeft geen medische adviezen, maar ik tracht toch een algemeen geldend antwoord te geven.
Oestrogeen is een hormoon met bewezen werking, ook als zalf of huidpleister.
De werking tegen depressie is onzeker en variabel, soms helpt het en soms maakt het erger.
lees bijv: http://psycheducation.org/hormones-and- ... sychiatry/
De term integratieve geneeskunde is niet meer dan een publiciteits slogan om bij de normale behandelingen ook een aantal rand- of niet bewezen behandelingen te verkopen.
Als die arts werkelijk zo duur is, zou ik aanraden elders te gaan. Een voorschrift voor wat oestrogeenzalf of pleister hoeft niet duur te zijn.
Zij zou een sterk tekort hebben aan oestrogeen, maar werden die hormoontesten gedaan door een erkend laboratorium ? Als het labo en de test erkend zijn dan betaalt het ziekenfonds bijna alles terug.
Als uw vriendin lichamelijke tekenen vertoont die op een gebrek aan oestrogeen wijzen , dan zou het de moeite waard kunnen zijn om een proefbehandeling te doen met een oestrogeen.
De kans dat ze zich beter zal voelen is groot, want mineure vormen van depressie zijn meestal sterk gevoelig aan gesprekstherapie en placebo, antidepressiva zijn daar geen eerste keuze behandeling.
mvg
W. Betz
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Alternatieve behandelingen