Haren niet wassen

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

Haren niet wassen

Berichtdoor Fredo » 12 jan 2016, 14:11

Ik hoor steeds hardnekkiger beweringen in mijn omgeving alsof je haren wassen ongezond zou zijn. Voor de haren en de hoofdhuid.
Ter staving van deze bewering worden tal vanverklaringen gegeven, die ik -tot nu toe- nergens kon toetsen aan de werkelijkheid.
Artikels genoeg te vinden, allen in dezelfde populistische sfeer.

Nu, ik weet dat er een debat is/was dat Shampoo wel eens stoffen zou kunnen bevatten die op lange termijn niet gezond zijn voor de haren/hoofdhuid.
Wat niet wegneemt dat de haren niet gewassen zouden moeten worden, al is het met old-fashioned blokje Sunlight-zeep.

Kan er me iemand de weg wijzen naar degelijke, onderbouwde argumenten/feiten als zouden de haren zo min mogelijk gewassen moeten worden.
Of net wel.

Bedankt.
Fredo
Fredo

Re: Haren niet wassen

Berichtdoor willem_betz » 16 jan 2016, 02:49

Wat zou er ongezond zijn aan haar wassen ? Haar is dode materie en kan niet doder worden.
Het cosmetisch aspect kan wel belangrijk zijn: te vet, te droog.... maar dat heeft niet veel met gezondheid te maken.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Mees » 16 jan 2016, 12:20

Haar is mijn probleem niet meer maar ik kan me wel voorstellen dat producten die je gebruikt om je haar te wassen onvermijdelijk ook terecht komen op je hoofdhuid, aangezicht, schouders. En soms moet je die producten even laten intrekken, het probleem kan dus iets groter zijn dan enkel dood haar.
Als je natuurlijk haar wast dat al afgeknipt is en er handschoenen bij draagt, is er sowieso geen probleem :wink:
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Renaat » 16 jan 2016, 19:45

willem_betz schreef:Wat zou er ongezond zijn aan haar wassen ? Haar is dode materie en kan niet doder worden.
Het cosmetisch aspect kan wel belangrijk zijn: te vet, te droog.... maar dat heeft niet veel met gezondheid te maken.

Willem Betz, je bent toch slimmer dan je uit deze reactie laat blijken?
Natuurlijk is haar dode materie, maar slaag jij er in je haar te wassen zonder je hoofdhuid te wassen?

Renaat
Renaat

Berichtdoor willem_betz » 16 jan 2016, 22:27

Het ging toch over haar dacht ik, volgens de titel dan toch ?
OK dan, maak er van dat ook de huid niet meer mag gewassen worden
Even serieus over bovenstaand flut-alarm bericht: als er aanwijzingen zijn dat een bepaalde stof aanwezig in zeep of shampoo gevaarlijk is, vernoem dan de stof en zeg wat het gevaar zou zijn, toch minstens met een bronvermelding.
Dergelijke vage verdachtmakingen of discussies zijn gewoon tijdverlies.
Slim genoeg ? :roll:
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Fredo » 17 jan 2016, 09:49

Dit is echt wel de laatste plaats waar ik dit soort kinderlijk-forum-gedrag verwacht had ....
Straks eindigen we nog in een discussie over hoe ik mijn vraag zou verwoord moeten hebben om technisch correct te zijn.

Feiten:

-Google "the truth about shampoo" en "don't wash your hair" en je zal een waslijst aan zogezegd "feiten" vinden. Precies hetgeen ik -sterk- in vraag stel.
-Er zitten producten in Shampoo die, om het zacht uit te drukken, niet echt natuurvriendelijk zijn.
-Ik heb professor Vermeersch ooit horen zeggen dat hij zijn haar niet met shampoo wast, maar met het gewone blokje zeep. De reden ben ik vergeten, te lang geleden.

Nu, als we alle bovenstaande optellen kunnen we niet ontkennen dat er een soort mythe rondgaat.
Mijn vraag is, zijn er betrouwbare bronnen die deze dingen bevestigen of ontkrachten.

Dank u.

Fredo
Fredo

Berichtdoor Vegamobiel » 17 jan 2016, 12:34

Ik heb nog beter gevonden!

The Shocking Truth About Shampoo: Why I Haven’t Shampooed in Seven Years

http://www.nourishingtreasures.com/index.php/2012/01/16/the-shocking-truth-about-shampoo-why-i-havent-shampooed-in-seven-years/

Maar of ik mij hier iets van ga aantrekken ???

Jb
Spelfouten worden niet gemaakt, maar door mensen uitgevonden!
Vegamobiel

Berichtdoor Renate » 17 jan 2016, 14:58

Vegamobiel schreef:Ik heb nog beter gevonden!

The Shocking Truth About Shampoo: Why I Haven’t Shampooed in Seven Years

http://www.nourishingtreasures.com/index.php/2012/01/16/the-shocking-truth-about-shampoo-why-i-havent-shampooed-in-seven-years/

Maar of ik mij hier iets van ga aantrekken ???

Jb

Mijn hemel, als ik die pagina open, val ik al van m'n stoel. "Ik wil shampoo zonder chemicaliën." Droom lekker verder meneer of mevrouw, alles bestaat uit chemicaliën, zelfs uw eigen lichaam.
Renate

Berichtdoor willem_betz » 17 jan 2016, 17:11

Zucht! Er zijn heel veel verschillende shampoos op de markt, met heel veel verschillende componenten, in heel veel verschillende samenstellingen.
Een discussie zonder al was het maar één van die componenten te benoemen, en zonder er bij te vertellen welk nadeel of gevaar die zou kunnen betekenen, is gewoon zinloos tijdverdrijf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Heeck » 17 jan 2016, 22:10

Fredo schreef:Kan er me iemand de weg wijzen naar degelijke, onderbouwde argumenten/feiten als zouden de haren zo min mogelijk gewassen moeten worden.

Wat maakt deze vraag het beantwoorden waard?
Is bij te grote twijfel het kaalscheren niet te verkiezen?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Keer terug naar Alternatieve behandelingen