kwak-apps

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

kwak-apps

Berichtdoor pugi » 27 jun 2015, 17:56

Werd afgelopen weken herhaaldelijk geconfronteerd met beweringen dat er apps zijn voor Android tablets en phones en voor de iPad en iPhone die je hartslag en bloeddruk kunnen meten door je vinger op het scherm te drukken. Herhaaldelijk gezegd dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat de sensoren gevoelig genoeg zijn om je hartslag te detecteren en dat het onmogelijk is om op deze manier je bloeddruk te meten om dat gebaseerd is op het afsluiten van een slagader.
Blijkbaar werd ik niet geloofd, want zus en zo beweerde dat hun dokter het getest heeft en dat het echt werkt. Uiteindelijk me laten overhalen - omdat meer en meer mensen met bloeddrukproblemen deze app begonnen te gebruiken - om eens naar de app te kijken en het leek me te onwaarschijnlijk. Die apps hebben lange namen zoals Finger Blood Pressure Prank, waarvan enkel de eerste twee woorden op het scherm verschijnen. Voor alle duidelijkheid "prank" is engels voor iemand een poets bakken, met iemand een grap uithalen. Zelfs toen ik er Google Translate bijhaalde was nog niet iedereen overtuigd, want de dokter (niemand kende zijn/haar) naam had beweerd dat het echt werkt en Prank kon de naam van een buitenlandse firma zijn.
*zucht*
pugi

Re: kwak-apps

Berichtdoor Renate » 27 jun 2015, 19:25

En als men met dokter Oz gaat schermen, dan zou ik helemaal wantrouwend worden.
Renate

Berichtdoor pugi » 27 jun 2015, 20:23

Zit Oz voor hier iets tussen? Meeste mensen hier kennen hem niet. Het zou een huisarts uit de streek geweest zijn die de app testte op vraag van een patient en de waarde kwam ongeveer overeen met die van een conventionele bloeddrukmeter. Ik zeg wel zou. De mensen in de buurt die aan de basis liggen van het verhaal liggen, ken ik niet, dus ik kan niet inschatten of het voor hen een grap of serieus is en of het verhaal van de huisarts waar is. Er zijn wel naar mijn smaak teveel mensen met hoge bloeddruk die deze app nu gebruiken. Heb wel aan mijn "toehoorders" gevraagd om de boodschap nu in omgekeerde zin te verspreiden.
pugi

Berichtdoor Renate » 27 jun 2015, 20:45

Ik meen toch dat dr. Oz door z'n TV-programma's een redelijke bekendheid geniet en vooral ook bekend is als kwakpromoter.

Ik zou ook Deepak Chopra kunnen noemen, hoewel die meer bekend is door z'n kwakpraatjes, dan als arts.
Renate

Berichtdoor JanC » 30 jun 2015, 10:03

Ik vond deze app, Instant Blood Pressure, die zou kunnen werken, maar er is de disclaimer van de fabrikant: "Instant Blood Pressure is for recreational use only. It is not a medical device. Consult a doctor if you have any health concern."

Uit de FAQ van deze app blijkt alvast dat ze geen onrealistische claims maken: http://www.instantbloodpressure.com/support/
JanC

Berichtdoor pugi » 12 jul 2015, 20:54

Even googlen levert genoeg waarschuwingen op om deze app niet te gebruiken:
https://www.google.com/search?q=instant+blood+pressure&ie=utf-8&oe=utf-8
pugi

Keer terug naar Alternatieve behandelingen