Geef natuurlijke & alternatieve geneeswijzen een kans

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

Berichtdoor Vegamobiel » 25 maart 2015, 18:48

Een geneeswijze wordt als "alternatief" bestempeld als er geen wetenschappelijk bewijs zou zijn dat het werkt. Meestal krijgen deze methodes echter geen eerlijke kans tot onderzoek, omdat industrie en wetenschap zo nauw met elkaar verbonden zijn. Universiteiten krijgen geld van de farmaceutische industrie, die uiteraard haar belangen wilt beschermen.

Wij vragen met deze petitie dat veelbelovende natuurlijke en alternatieve geneeswijzen een eerlijke kans krijgen tot onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, aangepast aan de behandeling. (teken de petitie onderaan)

Er zijn bovendien heel wat natuurlijke en alternatieve geneeswijzen waarvoor er reeds meer dan voldoende bewijs (wetenschappelijk of praktisch) bestaat dat ze werken. Nochtans worden deze nog steeds niet erkend, wellicht om dezelfde reden: belangen beschermen.

Wij vragen met deze petitie dat methodes die werken worden erkend en terugbetaald. (teken de petitie onderaan)

Een voorbeeld: Overduidelijke wetenschappelijke resultaten, en toch geen erkenning.

De Transcendente Meditatie (TM) techniek is de meest wetenschappelijk onderzochte ontspanningsmethode ter wereld.

- 350 gepubliceerde wetenschappelijke studies hebben de positieve effecten van de TM techniek bevestigd op PTSS, angst, depressies, insomnia, ADHD, hart- en vaatziekten, fibromyalgie, enz. (meer info en referenties op de TM website). Bij geen enkele TM studie werd een negatief (neven)effect gevonden.

- De V.S. National Institutes of Health heeft de voorbije 20 jaar meer dan 25 miljoen USD uitgegeven om TM onderzoek rond hart- en vaatziekten te ondersteunen. Als gevolg van dit onderzoek heeft de American Heart Association recent de toestemming aan dokters gegeven om TM voor te schrijven als klinische behandeling van hoge bloeddruk.

- Uit verschillende grootschalige lange termijn onderzoeken blijkt dat hospitalisaties en ziektekosten bij TM beoefenaars systematisch met 50 tot 70% dalen tegenover controlegroepen, met de grootste dalingen bij de oudere bevolking.

Geen enkel medicijn ter wereld kan zulk een volume onderzoek, en zulke resultaten, voorleggen (anders zou iedereen het voorgeschreven krijgen). En toch wordt na 40 jaar onderzoek en getuigenissen van wereldwijd 6 miljoen TM beoefenaars de TM cursus nog steeds niet erkend of terugbetaald.

Dit is slechts één voorbeeld: Yoga, mindfulness, homeopathie, ostheopathie, ayurveda, reiki, acupunctuur, bachbloesems en talloze andere natuurlijke en alternatieve geneeswijzen met veelbelovende effecten krijgen meer en meer wetenschappelijke ondersteuning, en er is ook een groeiende vraag naar.

Resultaten worden echter van tafel geveegd - zonder enige argumentatie - als “placebo” en “kwakzalverij”. Onze minister van volksgezondheid doet het af met het simplistische “we betalen enkel de dingen terug die EBM zijn” (EBM = Evidence Based Medicine)…Uit het TM voorbeeld blijkt wat men daarmee werkelijk bedoeld: “alleen klassieke geneeskunde”

Zolang de politiek gestuurd wordt door de belangen van de gezondheidsindustrie, zal hier niets aan veranderen.

Moeten wij dit blijven slikken, of gaan we er zelf verandering in brengen?

http://www.petities24.com/alternatieve_geneeswijzen

Jammer dat je niet tegen kan stemmen

Vegamobiel
Spelfouten worden niet gemaakt, maar door mensen uitgevonden!
Vegamobiel

Re: Geef natuurlijke & alternatieve geneeswijzen een kans

Berichtdoor Blueflame » 25 maart 2015, 20:02

Tja ..... dit is echt weer zo'n werkwijze waar ik het heen-en-weer van krijg.
Nieuwsgierig als ik dan ben, ga ik eens kijken op hun referentielijst/ lijst van publicaties: http://transcendentemeditatie.be/lijst- ... onderzoek/ .

Na ongeveer 10 pogingen geef ik het op. Ofwel verwijzen ze gewoon naar zichzelf, ofwel is de referentie niet te vinden ofwel kost ze 247€.
Ik denk dat ik er me verder niet mee ga bezighouden met uitzoeken wegens tijdverspilling ..... . Ze rekenen er natuurlijk op dat niemand dat allemaal naloopt, maar ja er zijn zo van die mensen die dat dan wel doen :-)

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Renate » 25 maart 2015, 20:04

Er is al veel te veel geld weggegooid aan onderzoek naar alternatieve geneeswijzen, in Nederland door ZonMW en naar ik meen in de VS door NICAM. Als men al dat geld niet verspild zou hebben aan zinloos onderzoek, hoeveel goeds zou men er dan mee gedaan kunnen hebben.
Renate

Berichtdoor Verbruggen » 28 apr 2015, 08:52

Net deze petitie zien passeren in een groep voor clusterhoofdpijnpatiënten. Wat een platte samenzweringstheorie. Ik ben benieuwd wat de respons is van mijn medepatiënten.

Regelmatig passeert er wel één of andere vorm van alterneuterij. Laatst nog eentje die, drijvend op het water, met cranio sacraal therapie clusterhoofdpijn kan genezen. De kop van het artikel: "Ludo bestrijdt met succes clusterhoofdpijn". Alsof hij een wonderdokter is. Niets in het artikel wijst er op dat hij de ziekte effectief kan genezen en uit zijn uitleg blijkt ook dat hij niet veel weet over clusterhoofdpijn. Wel krijgen we het verhaal van 1 persoon, waarvan ik zelfs betwijfel of die wel clusterhoofdpijn had, die door het 'rechtzetten' van de schedel van zijn pijn verlost is.

De behandelaar klaagt ook, net zoals de mensen van deze petitie, dat het gebrek aan onderzoek naar zijn methoden een groot probleem is en dat dokters veel te vlug pillen voorschrijven. Het artikel kan je hier vinden: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-willebroek/ludo-bestrijdt-met-succes-clusterhoofdpijn-a2273138/ Toegegeven het is HLN, maar zulke artikels zie ik ook vaak in de meer gereputeerde kranten. Ik krijg het dan telkens op mijn heupen wanneer een kennis mij dan dat artikel geeft met de boodschap: doe dat eens. Als ik dat dan van dichterbij bekijk en het blijkt om kwak te gaan, dan zeg ik dat ook. Het triestige is dan dat ik dan meestal reacties krijg in de aard van: "Wil je dan niet genezen?"

Mijn excuses voor deze lichte off-topic rant, maar het moest er even af :wink:
Verbruggen

Berichtdoor Mees » 28 apr 2015, 12:32

Wat mij betreft zou kwak (eender welke kwak) altijd en overal moeten verboden worden.

Anderzijds besef ik dat wereldwijd de groep mensen die zich beter voelt bij kwak groter is dan de groep die er aan sterft of er nadeel van heeft. Wie ben ik dan om iemand zijn pleziertje te ontzeggen. Niemand dwingt mij om beroep te doen op kwak. En doe je het toch: eigen schuld, dikke bult.

ALs iemand kan aantonen dat kwak NU negatief inwerkt op de verwezenlijkingen of de vooruitgang van de moderne geneeskunde, dan wordt het een heel ander verhaal.

Voor de rest zei jezus het al: "Geef aan de keizer wat van de keizer is en, als je goedgelovig bent, geef dan ook aan god".
.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Heeck » 28 apr 2015, 12:56

Mees schreef:Niemand dwingt mij om beroep te doen op kwak. En doe je het toch: eigen schuld, dikke bult.

. . .
ALs iemand kan aantonen dat kwak NU negatief inwerkt op de verwezenlijkingen of de vooruitgang van de moderne geneeskunde, dan wordt het een heel ander verhaal.

Mees,

viewtopic.php?p=90357#p90357 schreef: . . . Vandaar dat er een taak voor de overheid bestaat om de burger te beschermen tegen dat waar die redelijk machteloos tegenover staat.
"Eigen schuld, dikke built" mag alleen uit de kast worden getrokken als je opgewassen bent tegen alle kwakzalversredeneringen.

In Nederland wordt desondanks zelfs bij grof bedrog nog steeds niet door de inspectie ingegrepen omdat er geen directe schade aantoonbaar is.
. . .
Kwakzalverij is als valsemunterij; als je het niet tegengaat ondermijn je de effectiviteit van het gezondheidszorg-/geld-systeem omdat er onderhuids een gelijkwaardigheid tussen vals en gewoon (geld) wordt ingemasseerd.

In de USA is de overheid soms wat helderder van geest:
One of the key points for the company’s defense was that the Q-Ray Ionized Bracelet is legit because it exhibits the placebo effect. Judge Easterbrook was not impressed with this argument, writing:

“Like a sugar pill it alleviates symptoms even though there is no apparent medical reason. Since the placebo effect can be obtained from sugar pills, charging $200 for a device that is represented as a miracle cure but works no better than a dummy pill is a form of fraud.”

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Keer terug naar Alternatieve behandelingen