HLN.be en de Silver Serum-behandeling

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

HLN.be en de Silver Serum-behandeling

Berichtdoor Tuneboy » 08 jan 2015, 14:06

http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/article/detail/2175063/2015/01/08/Jonge-vrouw-met-ernstige-acne-Ik-zag-enkel-een-monster.dhtml

Zoals in bovenstaande link te zien is doet HLN blijkbaar wel erg hard aan "verdoken" reclame voor alternatieve behandelingen.
Los van het feit of deze behandeling echt werkt of niet: Dit is toch echt exact waar we een paar jaar geleden van dachten dat het typisch Amerikaanse toestanden waren. Een krant die een verhaaltje publiceert dat vermoedelijk niet eens geverifieerd werd, en waarin 1 merknaam genoemd wordt als enige oplossing voor een veelvoorkomend probleem.

Dat zoiets kan in 2015 wil toch echt zeggen dat het de verkeerde kant uitgaat met onze media wat betreft skeptisisme...

Nee, ik ben niet verbaasd dat het nieuwsgehalte van HLN.be 0,0 is, en ja ik weet ook wel dat het al jaren gebeurt onder het mom van "wetenschappelijk onderzoek toont aan dat...", maar deze gratuite reklame voor iets dat 9 kansen op 10 weer veel mensen valse hoop gaat geven en veel geld gaat kosten stuit me toch aardig tegen de borst!
Tuneboy

Re: HLN.be en de Silver Serum-behandeling

Berichtdoor willem_betz » 08 jan 2015, 21:20

Dit is een randgeval. Zilver heeft bacteriedodende eigenschappen en kan misschien helpen bij sommige soorten acne. Het gevaar op permanente blauw-grijze verkleuring van de huid is klein, maar niet obestaande.
De bekende zalf voor brandwonden Flammazine bevat ook zilver.
Huidartsen geven voor de behandeling van acne liever de voorkeur aan producten op basis van benzoylperoxide, dat ongeveer dezelfde eigenschappen heeft en minder gevaren.
Om echt te overtuigen zou een wetenschappelijk onderzoek met vergelijkking van beide producten nodig zijn, maar ze gebruiken liever getuigenissen, en dat is wel wat verdacht.
Het valt wel op dat de getuigenissen over dit wonderserum in verschillende landen ongeveer dezelfde inhoud hebben.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Tuneboy » 09 jan 2015, 22:30

Het is me bij deze zelfs niet eens helemaal te doen om het al dan niet bewezen zijn van dit "wonderserum" zelf, dan wel vooral om het feit dat HLN niet eens meer de moeite neemt om hun gebrek aan scepticisme te verbergen.
Ze doen niet meer wat ze vroeger deden: zijnde een dubieus niet goed gevoerd onderzoek door zogenaamde 'wetenschappers' citeren, zoals elke krant dat dagelijks doet. Neen, ze bezien een 'getuigenis' van 1 persoon die een ervaring heeft met 1 product al als nieuwswaardig.

Aan dit tempo van nieuwsvervlakking en mediaaftakeling hebben organisaties als Skepp geen schijn van kans in het weerbaar maken van de mensheid tegen het kwaad van de goedgelovigheid, en daarin is dit ene artikeltje in feite slechts een voorbeeld.

Over de Silver Serum-creme zelf blijkt wel dat er heel erg veel positieve reacties te vinden zijn, maar dat deze zich inderdaad altijd op hetzelfde niveau bevinden: een gewone vrouw die alles al geprobeerd heeft en de wanhoop nabij is en vervolgens maar besluit dit te proberen. Door het herstellen van de goede bacterien en het doden van de oude bacterien krijgen ze weer een huid die zacht is als baby-billetjes.
If it sounds too good to be true...

Mijn vrouw heeft wel wat last van gezichtshuidproblemen, misschien bij wijze van test haar eens als proefkonijn gebruiken en ook eens aan het 'reviewen' gaan?
Tuneboy

Berichtdoor willem_betz » 10 jan 2015, 00:37

een tip, echt gebeurd:
een dame liet zich een antirimpelcreme aansmeren door een apotheek. Na enkele weken komt ze weer terug, de apotheker zegt dat het resultaat al goed merkbaar is. De dame zegt: "ik heb het maar op één kant van mijn gelaat gebruikt, zeg me welke". Hoeft het gezegd dat er geen verschil merkbaar was ?
Je zou dat ook zo kunnen proberen testen. :wink:
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Alternatieve behandelingen