Waarom geloven schijnbaar intelligente mensen in kwak?

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

Waarom geloven schijnbaar intelligente mensen in kwak?

Berichtdoor Verbruggen » 26 aug 2014, 17:45

Hallo,

Ik lijd aan een chronische ziekte (clusterhoofdpijn). Vanuit mijn omgeving krijg ik regelmatig welgemeende adviezen om één of andere alternatieve geneeswijze te proberen. De mensen die mij dit aanraden beschouw ik niet als dom, maar om de absurditeit van de dingen die mij aangeraden worden te erkennen hoef je echt geen wetenschappen gestudeerd te hebben.

Zo zijn al de revue gepasseerd: cranio sacrale osteopathie, homeopathie, acupunctuur en nu recent een pareltje,nl. NAET. Van die laatste had ik nog nooit gehoord en ben dus op zoek gegaan naar informatie. Al vrij snel las ik hoe dit eigenlijk in zijn werk gaat en het slaat werkelijk nergens op. Uiteraard zeg ik dan beleefd dat ik niet meega in therapiën waarvan de werking nog niet is bewezen en krijg dan vaak passief agressieve antwoorden terug alsof ik door mijn ongeloof niet wil genezen. Het feit dat mijn ziekte ongeneeslijk is zullen we dan maar onder de mat vegen. Ik verbaas mij er steeds over dat schijnbaar nuchtere mensen zo fanatiek vasthouden aan absurde claims die kant noch wal raken.

Anyway, een beetje een rant post, maar ik moest het effe kunnen ventileren.
Verbruggen

Re: Waarom geloven schijnbaar intelligente mensen in kwak?

Berichtdoor Renaat » 27 aug 2014, 10:32

Ik kan me voorstellen dat dat behoorlijk vervelend is. Dat mensen in wanhoop zelf met 'alternatieve geneeskunde' gaan experimenteren vind ik ook niet wijs, maar kan ik me nog ergens voorstellen. Maar dat mensen niet wat nuchterder zijn bij het geven van medische adviezen.
Ik stel sowieso vast dat er te veel mensen zijn die blijkbaar overal een mening over hebben en willen geven, ook over onderwerpen waar ze totaal geen kennis over hebben. Wat terughoudendheid en bescheidenheid zou veel mensen sieren.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Ludde » 27 aug 2014, 22:40

Ik wil je eerst en vooral heel veel sterkte wensen in je ziekte. Ik hoop dat je toch kwaliteit in je leven kan hebben (wat dit ook moge zijn...).

Waarom geloven schijnbaar intelligente mensen in kwak? Tja...verdorie heel goeie vraag. Ik heb zo een hele familie waarvan ik denk: zijn dat intelligente mensen?
Ik vermoed dat heel veel te maken heeft met de westerse teloorgang van de kerk en het bijhorende geloof. Mensen geloven steeds minder dat Jezus over water liep en dat hij al je zonder vergeeft...
Kwak is meestal iets dat een paar kleine algemeenheden steelt van de wetenschap, er leuke, sterke verhaaltjes rond breit en daardoor voor heel wat mensen voor een ingebeelde houvast zorgt. Een houvast die ze niet meer vinden in de religie en ook niet in de wetenschap omdat ze daar niets van af weten en dus ook niet op vertrouwen.

Het is maar een gedacht...
Greetz,
Ludde.
Ludde

Berichtdoor willem_betz » 28 aug 2014, 17:58

Intelligentie is niet hetzelfde als "gezond verstand" of morele eerlijkheid.
Ik heb al heel wat intelligente mensen ontmoet die hun vorm/versie van "geloof " vernuftig verdedigen, met de zwier en de kracht van hun intelligentie.
Dat geloof kan religie zijn, maar ook communisme, homeopathie, racisme...
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Verbruggen » 28 aug 2014, 19:44

Allemaal goede inzichten. Mijn ervaring is inderdaad dikwijls dat ze meestal andere kwak dan de hunne ook als kwak beschouwen. Het is dan frappant dat hun argumenten daarvoor even goed kunnen gebruikt worden om hun kwak neer te halen. Inderdaad zoals gezegd: intelligentie is niet hetzelfde als gezond verstand.

Even offtopic wat betreft mijn ziekte: zoals bij vele clusterhoofdpijnpatiënten gaat het met hoogtes en laagtes en ik probeer mijn leven niet te laten bepalen door de laagtes. Ondertussen heb ik een nieuw soort neurostimulator ingeplant gekregen waarmee ik momenteel 50% van de aanvallen kan afbreken (voor de geïnteresseerden: http://www.ati-spg.com/europe/en/ati-neurostimulation-system/about-the-therapy/. Dat is dus 50% waarvoor ik geen imitrex injectie of hoge dosis codeïne nodig heb. Dat zijn de enige 2 manieren die effectief een aanval kunnen afbreken bij mij. Vroeger had ik ook nog zuivere zuurstof als optie, maar die is enkel effectief als ik die bij de aanzet van een aanval gebruik, aangezien ik steeds de neurostimulator als eerste keuze gebruik en deze minstens 15 minuten moet gebruiken is het te laat voor zuurstof als de stimulatie niet werkt.

Ik verwacht geen mirakels en dat is precies wat de goedmenende adviseurs mij voorspiegelen zonder eigenlijk precies te weten wat ik juist mankeer. Zeer fascinerend en als de zoveelste afkomt spijtig genoeg ook zeer vervelend.
Verbruggen

Berichtdoor Berre » 29 aug 2014, 17:36

Ik snap het ook niet. Heb een aangehuwde nicht met een diploma A1 verpleegkunde. Die lijdt vreselijke pijnen en laat zich daarvoor al jaren "behandelen" met accupunctuur, chinese kruiden en andere kwak. Het helpt volgens mijn waarneming voor geen meter en het kost een fortuin, maar ze blijft volharden in de boosheid. Tja, wat baten kaars en bril ...
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Johan Cruyff
Berre

Berichtdoor hendrickx » 10 nov 2014, 16:23

Berre schreef:Ik snap het ook niet. Heb een aangehuwde nicht met een diploma A1 verpleegkunde. Die lijdt vreselijke pijnen en laat zich daarvoor al jaren "behandelen" met accupunctuur, chinese kruiden en andere kwak. Het helpt volgens mijn waarneming voor geen meter en het kost een fortuin, maar ze blijft volharden in de boosheid. Tja, wat baten kaars en bril ...

Berre,

De reden waarom ook mensen met een hogere opleiding zich tot kwakkers wenden is dat zij vaak wanhopig zijn en eender wat geloven als het maar een sprankeltje hoop geeft.Helaas is het precies dat waar kwakkers op teren en dan liefst met de oosterse kwakkers zoals Ayurvedische en chinees georienteerden op kop.Zij zijn zooo...handig om hun liefelijk verpakte kwak aan de man of vrouw te brengen.Dit is niet verwonderlijk want de leugen is vaak zoveel aantrekkelijker als de waarheid.
pas op met yoga
hendrickx

Berichtdoor Heeck » 10 nov 2014, 20:02

Wat maakt allerlei kwak zo aantrekkelijk?

Gister nog even langs geweest bij de beurs Internationaal Therapeut in Apeldoorn. *) om te zien of er nog nieuwe Rare Apparaten zouden zijn uitgedacht.
Nauwelijks, een paar mini-uitvoeringen van bestaande daargelaten.

Opvallend is de kennelijke aantrekkingskracht voor het kiezen van de juiste edelstenen/mineralen, live behandelsessies met edelstenen, pendels en ander energetische *) snuisterijen.
Grote stands van juist Meditech Europe en iHealth waren afwezig.

Het geloof in een vorm van ietsisme, namelijk dat er meer is dan de kale wetenschap boven water kan vissen, lijkt wel de onverwoestbare drijfveer.

Energetisch is vanzelf ook de verklaring onder apparatuur van stickers tot zuiveraars die elektrosmog zouden wegwerken of ertegen zou beschermen.
Op angst insspelen is en blijft een gouden greep.

Ook opvallend was het aanbod van opleidingen in allerlei kwakzalverstechnieken, die je zo in staat stellen om je eigen praktijk te beginnen.

Kwakzalverij is kennelijk ook al aantrekkelijk voor je ergens last van hebt en een zegen als behandelaar.
't Lijkt wel valsemunterij.

Roeland

*) http://skepp.be/nl/algemene-info/energetisch

*) Krachtiger uitgedrukt is dat een kwakzalversbeurs
http://bezoeker.internationaaltherapeut.nl/start/
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Keer terug naar Alternatieve behandelingen