Intolerantie voor koffie

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

Intolerantie voor koffie

Berichtdoor willem_betz » 20 mei 2014, 11:48

een mail aan SKEPP:
Geachte,
voor alle duidelijkheid: ik geloof niet in de werking van homeopathie.
Heb 'De Tijd' gelezen dit week-end. Vind de discussie wel wat afgezaagd.
Kan er via een andere invalshoek worden gekeken?
Degenen die homeopathie nemen, mogen geen koffie drinken.
Is het misschien daardoor dat er personen zijn die zich beter voelen?
Is hier onderzoek naar gedaan? Meestal lezen we over de positieve werking van koffie (betaald door de sector?) en wetenschappelijk: beperkt gebruik (enkele) tassen per dag zijn gezond, dezelfde praat dat we al jaren van alcohol horen.
Jaren sukkel ik al met mijn gezondheid. De reguliere geneeskunde heeft niets kunnen vinden, dus denken ze dat het psychisch is.
Zelf heb ik moeten ondervinden dat ik verschillende voedingsmiddelen niet verdraag. Medische wereld heeft hier geen uitleg voor.
Ben ook niet allergisch aan iets volgens de klassieke testen.
Ik verdraag geen rauwe olie: 2 druppels olijfolie en ik heb 2 weken krampen. Ook bij sommige smoothies.
Ook geen alcohol: niets. Ook geen koffie: niets. Ook geen chocolade: niets (anders tot 5x per uur plassen). Gevoelig voor lactose: wel geen problemen met kaas of yoghurt.
Als ik deze middelen wel neem: grote blijvende vermoeidheid, slaapproblemen, hoge bloeddruk.
Nog iets speciaal: als ik mijn tanden poetste met elektrische tandenborsten en tandpasta met fluor (agressief)had ik 3 weken spierpijnen.
Wellicht komen kleine hoeveelheden amalgaan in mijn bloed. Met de hand poetsen (niet op de vullingen) met natuurlijke tandpasta geeft geen problemen.
Velen hebben gelijksoortige problemen. Niet te verwonderen dat ze naar de niet-reguliere geneeskunde stappen, hoewel die meestal ook geen oog hebben voor voedselgevoeligheden. Zoek het zelf allemaal maar uit: zeer moeilijk.
Als ik dit ergens voorleg is er 1 standaardantwoord: wij zijn niet bevoegd, raadpleeg uw huisarts. Alsof ik dat nog niet (veelvuldig)gedaan zou hebben!!!

Beste,
je zal wel begrijpen dat SKEPP er niet is om medisch advies te geven, dat zou onverantwoord zijn.
Daarom een zeer algemeen antwoord:
Voedselintoleranties bestaan, er zijn echte en ook pdeudo, en ook ingebeelde of nocebo effect, want het is niet omdat u last kreeg NA iets dat het ook DOOR dat kwam.
Dat kan echt detectivewerk vragen, een eliminatiedieet en geleidelijk stoffen toevoegen, liefst geblindeerd, om psychische invloeden uit te sluiten, want wie overtuigd is dat sommige stoffen hem ziek maken kan al ziek worden gewoon door er aan te denken.
Mensen die last van intoleranties hebben kunnen soms goed geholpen zijn door eliminatie van die stoffen en soms ook door relaxatie, zoals yoga, meditatie, mindfullness...
We zijn het eens dat homeopathie niet meer is dan pompwater of suikerkorreltjes, maar het gesprek of de rituelen van een alternatief behandelaar kunnen ook een psychisch effect hebben van geruststelling, en daardoor kunnen sommige ongeruste mensen zich beter gaan voelen.
Weetje: De "echte" homeopaten verbieden niet enkel koffie maar ook munt, kamfer.... en je mag zelfs de korreltjes niet aanraken met de vingers of met een metalen lepeltje, je moet ze rechtstreeks op de tong laten vallen of je krijgt er een houten schepje bij. Dergelijke ritualen maken indruk op vatbare zielen.
veel beterschap gewenst
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Alternatieve behandelingen