Wettelijke erkenning voor psychologen/psychotherapeuten

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

Wettelijke erkenning voor psychologen/psychotherapeuten

Berichtdoor Renaat » 06 nov 2013, 01:40

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/131105_Psychologie_erkenning

Lijkt me een goede zaak. Als garandeert een diploma natuurlijk nog niet dat men een goede psychotherapeut wordt (er is volgens mij ook onder de goed opgeleide psychotherapeuten veel kaf onder het koren) en zullen er ook wel mensen zijn zonder zeven jaar opleiding die goede psychotherapeuten zijn.

Wat ik me wel afvraag is hoe men de grens gaat trekken tussen psychotherapeuten en andere mensen die psychologische bijstand verlenen. Zo zijn mensen die mensen helpen bij o.a. het CAW of het JAC niet allemaal psychotherapeuten maar bieden ze vaak wel goede psychologische ondersteuning.
Renaat

Re: Wettelijke erkenning voor psychologen/psychotherapeuten

Berichtdoor Guido 1 » 07 nov 2013, 11:53

Graag definitie van goede psychologische ondersteuning. Als ik help ben ik goed, als in niet kan helpen ben ik slecht. Zulke redenering is kort door de bocht naar mijn inziens.
Evidence based onderzoek zal bepalen welke technieken de moeite waard zijn. En zelfs dan kunnen ze niet iedereen helpen.
Zo kan je twijfels blijven zaaien natuurlijk.
Guido 1

Berichtdoor Calvin » 24 maart 2014, 14:44

Het gevoel hierbij is wat dubbel. Studenten psychologie zeggen zelf: het is geen exacte wetenschap, dat betekent toch nog altijd dat een deel zich bedrogen zal voelen, ook al is de therapeut universitair geschoold en erkend. Je bent met uiterst gevoelige en delicate materie bezig. Volgens een student zou cognitieve gedragstherapie aanslaan bij 7 op de 10 mensen. Dat zijn er nog altijd 3 die zullen zeggen: ik voel me bedrogen, dat heeft dan zoveel jaar gestudeerd en het hielp niets of duwde me nog dieper in de put.

Ik vroeg me altijd af: wanneer iemand zich beter voelt door die bezoekjes is dat dan niet vooral omdat het klikt met de therapeut en zou die zich ook niet beter hebben gevoeld mocht hij gewoon als vriend met eenzelfde type persoon als die therapeut hebben gepraat?
Calvin

Berichtdoor willem_betz » 24 maart 2014, 15:36

Veel mensen voelen zich beter na een "goed" gesprek, en daarin heeft de persoonlijkheid, charisma of empathie van de "therapeut" meer belang dan zijn opleiding of het systeem dat hij toepast.
Grote nuance: voor "ernstige" psychiatrische problemen , bijv zware depressie, schizofrenie, bipolaire, paranoia enz.. haalt een goede babbel niet veel uit. Als het denkvermogen zo verstoord is dat een normaal gesprek eigenlijk niet mogelijk is omdat alles anders of verkeerd begrepen en geïnterpreteerd wordt, dan kan praten zelfs negatief worden,
Als het probleem eerder te maken heeft met omgeving, perceptie, psychosomatiek, onvrede, angst.... dan kan de tevredenheid over de babbel erg groot zijn, gaande tot verslaving met afhankelijkheid van de goeroe...
Iedereen heeft behoefte aan erkenning, waardering, hoop, warmte, begrip, belofte van "we lossen het op"...en ja, ook vergeving, die katholieke biecht met vergeving en "spons erover" was een geniale uitvinding.
De alterno-therapeuten hebben de leemte opgevuld die de pastoors hebben gelaten.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Calvin » 24 maart 2014, 16:25

Je merkt wel een grote haat van universitair geschoolde psychotherapeuten tov al diegene die al jaren actief zijn als therapeut en eventueel een opleiding hebben gevolgd aan een ander instituut ( ik denk dan aan mensen zoals Lut Celie)
Het probleem is dat ze vaak niet kunnen zeggen waarom zij beter zijn geschoold ( ok ja, de duur en het feit dat het de unief is), maar de succes rate van hun toegepaste technieken is niet zo hoog.
Wat mij zorgen baart, is dat ik mensen hoor en ken, die zeggen: ik ben er 500 euro aan kwijt en ik zit nog dieper in de put want die geschoolde mevrouw, ze had geen flauw benul van in welke situatie ik mij bevond en haar oplossingen waren van die aard dat ze me nog dieper in de put duwden.
Calvin

Keer terug naar Alternatieve behandelingen