outremer schreef:Ik zie maar 1 probleem(en dat is jammer genoeg een heel zwaar probleem) : wanneer zijn we zeker dat we de juiste dader(s) hebben ?
Statistieken bewijzen dacht ik dat de doodstraf af afschrikmiddel niet werkt, dus daar moeten we het niet voor doen.
‘Wat jammer dat Bilbo dat verdorven creatuur [Gollem] niet heeft doodgestoken toen hij de kans had!’ – ‘Jammer, zeg je? Het was medelijden dat hem weerhield. Medelijden en Genade: niet doden als het niet nodig is.
‘Hij [Gollem] verdient de dood.’ – ‘Verdienen! Zeker. Velen die leven verdienen de dood. En sommigen die sterven, verdienen het leven. Kun jij het hun geven? Wees dan niet te happig om als vonnis de doodstraf uit te spreken.’
Blueflame schreef:outremer schreef:Ik zie maar 1 probleem(en dat is jammer genoeg een heel zwaar probleem) : wanneer zijn we zeker dat we de juiste dader(s) hebben ?
Statistieken bewijzen dacht ik dat de doodstraf af afschrikmiddel niet werkt, dus daar moeten we het niet voor doen.
Je haalt al zelf 2 sterke argumenten aan vind ik.
Ik citeer even J.R.R. Tolkien uit "In de ban van de ring", die Gandalf tegen Frodo laat spreken.‘Wat jammer dat Bilbo dat verdorven creatuur [Gollem] niet heeft doodgestoken toen hij de kans had!’ – ‘Jammer, zeg je? Het was medelijden dat hem weerhield. Medelijden en Genade: niet doden als het niet nodig is.
Maar vooral:‘Hij [Gollem] verdient de dood.’ – ‘Verdienen! Zeker. Velen die leven verdienen de dood. En sommigen die sterven, verdienen het leven. Kun jij het hun geven? Wees dan niet te happig om als vonnis de doodstraf uit te spreken.’
Niet zomaar een kinderboek ... .
Mvg.
outremer schreef:Hoe ouder ik wordt, hoe meer ik begin over te hellen naar de herinvoering van de doodstraf.
Ludde schreef:Waarom zouden wij iemand doden om hem te straffen? Straft men hem dan?
Ludde schreef:Of is het om de maatschappij te ontlasten? Dan is het geen straf meer, maar een maatschappelijke oplossing, en dus mag het niet meer de "doodstraf" heten.
Ludde schreef:Als maatschappij moeten we het kunnen opbrengen om kosten te dragen voor mensen die helemaal ontspoord raakten...misschien wel deels door de maatschappij.
Ludde schreef:Als overtuigde atheïst ……
Ludde schreef:…. wil ik benadrukken dat er alleen maar het huidige leven is, niets er voor en niets er na. Dat pak je van niemand af, vind ik. Een ethische kwestie, ….
Ludde schreef:Een ethische kwestie, maar daarnaast zijn er ook vele andere redenen, waarvan er al een paar werden opgesomd.
Digit schreef:outremer schreef:Hoe ouder ik wordt, hoe meer ik begin over te hellen naar de herinvoering van de doodstraf.
Kan ik inkomen, alhoewel ik mezelf zeker (nog ?) niet tot de voorstanders (van de wederinvoering) reken. Alleen vraag ik me soms af hoeveel het kost om een Dutroux op dusdanige manier in leven te houden dat hij zeker niet kan herbeginnen. En of we daar als maatschappij wel toe verplicht zijn. En dat gaat dan niet alleen over de financiële kost, maar ook over de pijn van de slachtoffers. Verder zijn alle bezwaren terecht, maar in sommige gevallen (zoals dit) vraag ik me af of ze zwaar genoeg wegen.
Niet zomaar een kinderboek ... .
Een Amerikaanse man die meer dan 21 jaar in de dodencel heeft doorgebracht is vandaag op vrije voeten gesteld. Een rechter verwierp de aanklacht tegen hem voor het doodsteken van een 19-jarige man in Cleveland in 1988.
De 62-jarige Michael Keenan werd vrijgesproken nadat werd vastgesteld dat bewijs was achtergehouden dat hem had kunnen vrijpleiten. Het gaat onder meer over verklaringen van de politie waarin stond dat de moord niet had kunnen plaatsvinden op de plek waar deze volgens een getuige gebeurde.
Een man die aanvankelijk ook was veroordeeld voor de moord, werd in 2010 al vrijgelaten. Keenan overweegt een schadevergoeding te eisen.
Tristan schreef: Hoe humaan kunnen we dit beschouwen? Meer dan 10 jaar afwachten op het moment dat iemand u komt zeggen wanneer je zal sterven?
outremer schreef:Een Amerikaanse man die meer dan 21 jaar in de dodencel heeft doorgebracht is vandaag op vrije voeten gesteld. Een rechter verwierp de aanklacht tegen hem voor het doodsteken van een 19-jarige man in Cleveland in 1988.
De 62-jarige Michael Keenan werd vrijgesproken nadat werd vastgesteld dat bewijs was achtergehouden dat hem had kunnen vrijpleiten. Het gaat onder meer over verklaringen van de politie waarin stond dat de moord niet had kunnen plaatsvinden op de plek waar deze volgens een getuige gebeurde.
Een man die aanvankelijk ook was veroordeeld voor de moord, werd in 2010 al vrijgelaten. Keenan overweegt een schadevergoeding te eisen.
Toch maar niet invoeren hé ......
ad randum schreef:outremer schreef:Een Amerikaanse man die meer dan 21 jaar in de dodencel heeft doorgebracht is vandaag op vrije voeten gesteld. Een rechter verwierp de aanklacht tegen hem voor het doodsteken van een 19-jarige man in Cleveland in 1988.
Toch maar niet invoeren hé ......
Dat er fouten zaten in het proces wil nog niet zeggen dat hij onschuldig is. Van de vele juridische miskleumen zijn er vele die zuiver op juridsch grond de mist zijn ingegaan en dat daardoor de gestrafte vrijkwam, hetgeen helemaal nog geen erkenning van onschuld is maar eerder een uiting van "schuld onvoldoende bewezen". En uiteraard is het niet aan de aangeklaagde om zijn onschuld te bewijzen maar wel aan de rechtsgang om de schuld te bewijzen. Maar vergeet niet dat het spreekwoord "waar er rook is is er vuur" veel waarheid inhoudt, cfr de kasteelmoord.
Ad
The eccentric president of Gambia has warned that he will carry out a mass execution of prisoners by mid-September, a threat local journalists and opposition officials said must be taken seriously given his unpredictability and long record of human rights abuses.
President Yahya Jammeh, a former wrestler and army colonel who seized power in the tiny nation 18 years ago, said in a widely reported speech this week that “by the middle of next month, all the death sentences would have been carried out to the letter.” Amnesty International says 47 people are on death row, including a number of former government officials convicted of “treason” for supposedly plotting to overthrow Mr. Jammeh’s government. The death sentence in Gambia is usually carried out by hanging.
Amnesty regularly denounces Mr. Jammeh’s government for systematic use of torture at the country’s notorious Mile 2 Central Prison, enforced disappearances, the frequent arrests of journalists and opposition politicians, and the regular shutting down of critical news media. Gambia, an English-speaking enclave smaller than Maryland in the middle of Francophone West Africa, is considered one of the most repressive countries on the continent. Its long white-sand beaches are nonetheless a favorite of Northern European vacationers, and the country depends heavily on tourism.
Mr. Jammeh has made himself notorious for pronouncements like a threat to behead gay people, who are subjected to systematic persecution. He claims he can cure AIDS and has staged elaborate would-be AIDS-curing ceremonies with himself, dressed in flowing white robes, at the center. Three years ago he rounded up numerous citizens he accused of witchcraft, sometimes with lethal consequences.
ad randum schreef:En voor daders als Dutroux is er maar één gepaste straf : oog om oog ... oplsuiten in een kot en laten verhongeren.Ad
Tristan schreef:Als ik mij niet vergis was het Gandi die zei: oog om oog maakt de wereld blind.
Tristan schreef:Daarom voor jou mijn vraag nog eens opnieuw: wat met het geval waarin een onschuldig iemand ter dood werd gebracht? Dan zijn wij als maatschappij moordenaars geweest, mét voorbedachte rade zelfs, gezien het hele proces dat er aan vooraf is gegaan. In jouw optiek moeten we dan ook allemaal ter dood worden gebracht?
Tristan schreef:En ook even kort reageren op je verwijt naar procedurefouten: deze procedures bestaan er juist om mistoestanden te voorkomen.
Tristan schreef:Geweldplegingen op verdachten, martelen, zomaar willekeurig mensen afluisteren... dat zijn allemaal zaken die verboden zijn door deze procedures. En het kan soms dom lijken dat doordat er een handtekening op een bepaald document vergeten was een verdachte vrijuit gaat, maar waar ga je de grens trekken?
Tristan schreef:De procedures zijn opgesteld, iedereen die bij een onderzoek betrokken is zou ze moeten kennen én naleven.
Tristan schreef:Anders komen we terecht in dictaturen.
Tristan schreef:Een advocaat die dus "misbruik" maakt van procedurefouten, maakt dus ook misbruik van de democratie.
stefaandepraetere schreef:Ik ben volledig tegen de doodstraf. Alleen al het feit dat er onvermijdelijk foute veroordelingen tussen zitten is voor mij voldoende. Het veel gehoord argument zoals 'jamaar van dutroux of consoorten zijn we het toch echt zeker' is een foutieve interpretatie van wat rechtspraak zou moeten zijn. Gaan we dan niet meer de misdaad op zich bestraffen maar de kans dat de betrokkene die echt heeft gepleegd in rekening brengen?
Als we 100 % zeker zijn dat je die moorden gepleegd hebt krijg je de doodstraf, 90 % zeker levenslang, enz?
stefaandepraetere schreef:Voor de kostprijs moeten we het alvast ook niet doen, tenzij we weer publieke lynchpartijen beginnen houden, want de doodstraf is vaak duurder dan levenslang opsluiten.
stefaandepraetere schreef:Tot slot denk ik bij de doodstraf in de huidige tijd aan de VS, Iran, China, Saoudi Arabië en consoorten, nu niet echte misdaadvrije paradijzen. De doodstraf in Europa doet me vooral aan de tijd ver voor de verlichting denken, toch ook niet echt een tijd waar ik naar terug wil.
TheSurvivor schreef:Om te beginnen moet je de vraag stellen wat je van je rechtspraak verwacht. In België (zoals in een groot deel van de westerse wereld) is de grondgedachte achter een gevangenisstraf niet zozeer het bestraffen van de daad, maar wel de dader tot het besef laten komen van de gevolgen van die daad, en hem hieropvolgend te herintegreren in de samenleving. (dat dit niet evident is en dat daar behoorlijke kosten bijkomen is duidelijk, maar het onderzoek naar reïntegratie van gevangenen en recidive is legio, dus er is een basis om uit te putten)
De doodstraf is daarme in principe onverenigbaar, aangezien deze slechts 2 functies kan hebben: op voorhand afschrikken (wat zoals eerder aangehaald niet werkt) of zuiver straffen. Je kan dit natuurlijk ook zien als de rechtspraak/maatschappij die in bepaalde gevallen integratie onmogelijk acht, maar dan kan je (zoals ook eerder aangehaald) niet meer spreken van een straf maar een oplossing.
TheSurvivor schreef:En misschien even belangrijk, en wat het argument "een moordenaar doden is niet logisch" onderuit haalt, is dat inherent aan de definitie van een staat is dat de staat zich het "monopolie op geweld" toeëigent. Dit hoeft trouwens niet enkel gezien worden als fysiek geweld - ook bv taxatie valt hieronder - maar maakt wel duidelijk dat een moordenaar niet het recht kan hebben om te doden, maar (potentieel) de staat wel. (de bekendste voorbeelden van het monopolie van geweld zijn natuurlijk leger en politie)
Renate schreef:De doodstraf blijft altijd een lastig punt. Voor sommige plegers van gruwelijke misdrijven (terrorisme) lijkt de doodstraf niet echt een straf te zijn, maar eerder bij te dragen tot een soort martelaarschap.
Daar bestaat een uitweg voor : zoals vroeger kan de doodstraf wél uitgesproken worden, maar dan met de (al dan niet definitieve) automatische omzetting naar levenslang. Dat laatste kan dan ongedaan worden gemaakt indien een voldoende zekerheid kan verkregen worden. Dat is gewoon een toepassing van "het voordeel van de twijfel".
Digit schreef:Tristan schreef:Daarom voor jou mijn vraag nog eens opnieuw: wat met het geval waarin een onschuldig iemand ter dood werd gebracht? Dan zijn wij als maatschappij moordenaars geweest, mét voorbedachte rade zelfs, gezien het hele proces dat er aan vooraf is gegaan. In jouw optiek moeten we dan ook allemaal ter dood worden gebracht?
Datzelfde geldt ook voor celstraf : het reeds ondergane kan niet meer ongedaan gemaakt worden. Maar moeten we daarom het rechtssysteem afschaffen ?
Digit schreef:Tristan schreef:En ook even kort reageren op je verwijt naar procedurefouten: deze procedures bestaan er juist om mistoestanden te voorkomen.
Is dat soms een goede reden om blind te zijn voor de mistoestanden die door deze procedures (door hun gebrek aan “misbruikbestendigheid”) in het leven geroepen worden ?Tristan schreef:Geweldplegingen op verdachten, martelen, zomaar willekeurig mensen afluisteren... dat zijn allemaal zaken die verboden zijn door deze procedures. En het kan soms dom lijken dat doordat er een handtekening op een bepaald document vergeten was een verdachte vrijuit gaat, maar waar ga je de grens trekken?
Ik dacht dat we juist onze politici (vrij behoorlijk) betaalden om grenzen te trekken ! Waarom zou dat in dit geval niet op een fatsoenlijke manier kunnen ?Tristan schreef:De procedures zijn opgesteld, iedereen die bij een onderzoek betrokken is zou ze moeten kennen én naleven.
Inderdaad, “iedere Belg wordt geacht de wet te kennen”, hoe complex, onlogisch, absurd en intern tegenstrijdig die soms ook moge zijn. En gangsteradvocaten mogen daar dan vrijelijk misbruik van maken !
Digit schreef:Tristan schreef:Anders komen we terecht in dictaturen.
Komaan, er is toch minstens een verschil in gradatie tussen een procedurefout en een georganiseerd terreurregime ! Een omkering van de volgorde tussen een mondeling bevel (bv. tot huiszoeking) en de formele ondertekening daarvan kan wel reden zijn tot bv. een vermaning, maar toch niet tot het vrijlaten van een gangster !
Digit schreef:Tristan schreef:Een advocaat die dus "misbruik" maakt van procedurefouten, maakt dus ook misbruik van de democratie.
Juist, en daarom zou dat soort misbruik moeten beschouwd worden als een ernstig misdrijf, want gericht tegen de terechte belangen van élke burger, nl. zijn veiligheid ! Een “democratie” die daaraan verzaakt is die naam niet waardig en zou niet verbaasd of verontwaardigd mogen zijn als die burger op de verkiezingsdag zijn ongenoegen uit via zijn stemgedrag.
Digit schreef:Renate schreef:De doodstraf blijft altijd een lastig punt. Voor sommige plegers van gruwelijke misdrijven (terrorisme) lijkt de doodstraf niet echt een straf te zijn, maar eerder bij te dragen tot een soort martelaarschap.
Klopt, maar een levende martelaar in de bajes kan er misschien nog meer glorie uit putten.
Groetjes,
Digit
Tristan schreef:Desalniettemin beantwoord je mijn vraag niet: als wij als maatschappij vinden dat een moord met voorbedachte rade met de dood moet bestraft worden, dan moet je hier ook consequent in zijn. Een onschuldig iemand aan de hand van een proces ter dood veroordelen is in mijn ogen dan ook moord (met voorbedachte rade).
Tristan schreef:Anderszijds: als de doodstraf ook effectief zou bestaan in België zou iemand als Els Clottemans (parachutemoord) waarschijnlijk wel vrijuit gegaan zijn, gewoon omdat er te veel twijfel bestaat/geen fysieke bewijzen van schuld zijn.
Tristan schreef:Dit is een totaal andere discussie. Wetten en procedures die rammelen zijn niet de fout van de magistraten of de advocaten die ze gebruiken en toepassen, wél van de wetgevende macht. Trouwens iédereen kan/mag gebruik maken van deze procedurefouten, niet alleen "gangsteradvocaten".
Tristan schreef:…. , maar daarom mijn vraag: waar trekken we de grens?
Tristan schreef:Opnieuw: waar trekken we de grens? Een politieagent die zijn ex wil pesten en daarom te pas en te onpas huiszoekingen bij haar uitvoert? Of haar telefoon afluistert? Het willekeurig arresteren van personen op straat omdat ze zich verdacht gedragen of gewoon ergens rondhangen? Op individueel niveau is het ok, maar op niveau van een maatschappij mag het ineens niet meer? Of mag het wel zolang het maar tot een korps beperkt blijft, of tot drie onderzoeksrechters...?
Tristan schreef:Daarnaast is veiligheid(sgevoel) een zeer relatief begrip. Er verongelukken (of houden er blijvende letsels aan over) jaarlijks veel meer mensen in het verkeer dan door moorden of wat voor agressiedaden dan ook. Maar toch aanvaarden we dit risico en rijden we elke dag zonder problemen vele kilometers naar ons werk of enkele duizenden om op vakantie te gaan. Maar laat drie jonge - liefst van vreemde origine - gasten op een warme zomeravond samenhangen op een bank aan een speelpleintje en dan voelen we ons ineens onveilig of bedreigd.
Voer morgen een samenscholingsverbod in voor jongeren onder de 18 jaar en je zal zeer veel bijval krijgen. Voer morgen een verbod in voor wagens die meer dan 130 km per uur kunnen rijden en heel het land ligt plat en - belangrijker - je raakt nooit meer verkozen. Zo relatief is veiligheid dus.
Nog een ander voorbeeld: alle veroordeelden moeten (gedurende de vólledige periode van hun straf) opgesloten worden! Inderdaad, daar valt niets tegen in te brengen. Maar daar moet wel veel geld tegenover staan om die gevangenissen te bouwen, maar natuurlijk is niemand bereid om hiervoor dan ook maar enige inspanning te leveren... Catch 22
stefaandepraetere schreef:Digit schreef :Daar bestaat een uitweg voor : zoals vroeger kan de doodstraf wél uitgesproken worden, maar dan met de (al dan niet definitieve) automatische omzetting naar levenslang. Dat laatste kan dan ongedaan worden gemaakt indien een voldoende zekerheid kan verkregen worden. Dat is gewoon een toepassing van "het voordeel van de twijfel".
Daar ga ik dus niet mee akkoord Digit. Los van het feit dat in het debat over de doodstraf nagenoeg steeds het effectief uitvoeren van de doodstraf bedoeld wordt vind ik het invoeren van twijfel fundamenteel fout. Het voordeel van de twijfel bestaat er in dat men vrijgesproken wordt bij twijfel (hoewel ik daar ook aan 'twijfel' als je naar sommige vonnissen kijkt). Twee identieke misdaden moeten even zwaar gestraft worden, de straf mag toch niet afhangen van hoe professioneel die misdaad uitgevoerd werd (dus met minder bewijzen én meer twijfel)?
stefaandepraetere schreef:De kosten van het proces Dutroux zouden minstens even hoog zijn toch in een land waar de doodstraf wel bestaat?
Digit schreef:Kan best, maar het gaat mij om de kosten ná het proces – opsluiting vs. Executie.
Groetjes,
Digit
ad randum schreef:Groot gelijk Digit
+ de politiekosten om na vrijlating een nonnenklooster te beschermen. Hoeveel was dat nu weer per dag? Ik durf het getal niet uit te spreken.
Kan best, maar het gaat mij om de kosten ná het proces – opsluiting vs. Executie.
Tristan schreef:Ik ben vooral verbijsterd door ....
stefaandepraetere schreef:Zoals het volgens mij nu is (en verbeter me als het niet zo is) heeft de graad van zekerheid niets te maken met de strafmaat. Ofwel ben je schuldig volgens de jury ofwel niet (laten we het houden bij de ergste misdrijven, dus met een jury). Pas daarna beraadt men zich over de strafmaat. Bij de bepaling van de strafmaat zou het toch al te zot zijn om te redeneren in de zin van 'mjah zo zeker zijn we nu ook niet dat hij schuldig is, laten we een mildere straf geven?'
stefaandepraetere schreef:Digit schreef:Kan best, maar het gaat mij om de kosten ná het proces – opsluiting vs. Executie.
Volgens mij spreken de feiten je tegen. Ook al vind ik kosten trouwens een bijkomstig element in de discussie pro/contra doodstraf.
Als ik daarvoor zou pleiten, dan zou ik je gelijk moeten geven. Maar ik zou de beslissing van niet-omzetting niet laten nemen door de strafrechtbank zélf, maar door een strafuitvoeringsrechtbank, zoals de VI !
stefaandepraetere schreef: Maar nogmaals, voor mij is die kostprijs een detail
Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast