theophrastus schreef:Mees schreef:En als je op een zondagmorgen in de meeste kerken binnenstapt... is er van die aangeboren behoefte echt niet veel meer te zien (en gelukkig maar).
Inderdaad. Dat is op de Wereldjongerendagen wel even anders, of wanneer je probeert in te schrijven voor de wekelijkse audiëntie in Rome.Maar hier is het inderdaad stilletjes.
Des te intrigerender, Mees, waarom jij je toch zo opwindt over geloof en gelovigen. Er is nauwelijks nog een voorwerp.
Ik ken geen enkele gelovige die zich zo druk maakt over God als jij. Het is bijna ontroerend. :D
Beste Theophrastus, hoewel jij mij enige onrespectheid tegenover een gelovige zou willen toeschuiven, doe je er misschien beter aan om even de duizenden reacties en items na te lezen en eens te tellen hoe vaak en hoeveel van die "respectvolle" atheïsten jouw naam puberlijk en onrespectvol verbasterden. En tel dan eens hoeveel keer ik dat ooit gedaan heb, ik bespaar je de moeite (0).
Het komt er dus op neer dat respect voor iemand wel degelijk in het "doen" ligt en niet in het "claimen" van het te hebben.
Hopelijk zie jij en de andere respectvollen het verschil.
Verder heb je volkomen gelijk.... geloof fascineert mij mateloos. Het fascineert mij net omdat ik maar niet kan begrijpen hoe een al bij al toch "verstandige' mens zichzelf op zo'n werkelijk idiote manier kan laten inpakken. Dat "idiote" is zelfs niet onrespectvol want ik heb er geen ander woord voor dat zo nauw aansluit bij wat het is.
En net omdat het mij fascineert heb ik immens graag contact met gelovigen waarbij ik hen honderduit uitvraag over hun waarom. Dit doe ik nu al bijna 40 jaar (ik heb ze nooit geteld maar het waren heus wel zeer veel gelovigen) en het rare is dat alle RKK'ers eigenlijk niet nadachten en meestal zelf nooit nagedacht hadden over hun geloof en dat ze, hoewel ze zichzelf wel christenen noemden, geen enkel kenmerk (buiten het feit dat ze als kind gedoopt waren) vertoonden noch volgden wat hun christenen zou moeten maken (niet naar de mis gaan, geen dank-u-god zeggen voor de maaltijd, geen kruisje maken, niet bidden, ...) terwijl ze net alles deden wat ik ook doe. Ik heb dus nooit ook maar enig verschil in “doen” vastgesteld tussen een RKK-gelovige en mezelf. Dat komt er op neer dat ze in de feiten net zo “atheïst” zijn dan ik.
Ik heb ook veel paters gekend in mijn schooljaren en ik hoef je niet te vertellen dat de verhalen van “kom maar eens op mijn kamer” toen al grappend (nu is het schrijnend) de ronde deden. Al zeg ik daar niets over want ik heb het, en gelukkig maar, nooit zelf vastgesteld.
Ik heb ook 2 priesters redelijk goed gekend en er jarenlang veel gesprekken mee gehad (ja, ik als goddeloze) maar die ene werd later beschuldigd van kindermisbruik, de andere is ondertussen veroordeeld voor kindermisbruik.
Verder gaat mijn deur telkens zeer uitnodigend open en trek ik een verse fles water open, als de getuigen van jehova de ronde doen. Ik kijk er zelfs naar uit. De laatste dateert alweer van 2 maanden geleden maar toen ging het erover dat de getuigen van oordeel waren dat het godsbewijs geleverd was doordat er zo’n prachtige struik in mijn tuin groeide. Toen ik voorstelde om die struik dan op te graven en te kijken of god er inderdaad onder zat, zijn ze er niet verder op ingegaan maar ze verzekerden mij dat ze spoedig zouden terugkeren met bewijs dat god bestaat. Wel ik wacht nog altijd...
Ik heb ook dergelijke gesprekken gehad met 2 moslims. Daar valt echt niet veel over te zeggen want zodra ik zei dat ze toch wel moeten beseffen dat god niet echt bestaat, klapten ze gewoon toe en waren ze weg.
Resultaat:
Je kan nu toch niet echt beweren dat ik een ongenuanceerde fanaticus ben terwijl ik elk soort gelovige vriendelijk uitnodig in mijn huis en zeer graag met hen in discussie ga. En neen, er heeft me nog niemand kunnen overtuigen van het godsbestaan maar dat moet je hen en niet mij aanwrijven. Ik begrijp natuurlijk wel dat het moeilijk is om iets te bewijzen dat niet bestaat.
Verder, toont jouw positieve reactie op de respectvolle atheïsten (die jouw naam zo graag onrespectvol verbasteren) duidelijk aan dat ik gelijk heb om te stellen dat de kerk op 2 oren mag slapen want dat met zo’n respectvolle atheïsten haar rijk verzekerd is voor een volgende 1000 jaar.
Daarom nogmaals een poging om een en ander te verduidelijken: Het “geloof” op zich is niet echt mijn grote issue, wel het frappante verschil tussen wat iemand claimt en wat hij doet. Gezien de religieuzen daar een patent (net het omgekeerde doen van wat ze claimen) op hebben, maken ze zich zelf en hun geloof daardoor automatisch een mikpunt. Mochten de religieuzen doen wat ze claimen, dan zou je me waarschijnlijk zelfs niet horen.
Maar ik heb het even moeilijk (want ik discrimineer niet) met mensen die kwak op een 2 maten, 2 gewichten-manier benaderen (verschil tussen wat ze claimen en doen).
Stel je even voor dat ik me hier –
iedere keer telkens weer - zou reppen om elke negatieve reactie over homeopathie te pareren met een reactie dat:
- het eigenlijk toch wel goede mensen zijn,
- ze eigenlijk alleen maar willen helpen,
- ze een nood lenen,
- ze deel uitmaken van een zingeving die gericht is op de natuur en een natuurlijke behandeling,
- ze toch mensen helpen die afgeschreven zijn door het reguliere circuit,
- dat ze bij echte problemen heus niet iedereen aanraden om geen arts te raadplegen,
- hun patiënten uiterst tevreden zijn, zelfs zo tevreden dat er veel geld voor over hebben,
- ...
... en dat, gezien al deze redenen 100% correct zijn, we ze dus ook maar respectvol moeten behandelen en hun werking zeker niet moeten proberen te beletten en hen vooral niet onrespectvol te behandelen door hen belachelijk te maken met TV-manifestaties.... ondertussen luidop uitroepend dat al wie het daar niet mee eens is maar een ongenuanceerde fanaticus is.
Wel ik doe dat niet (al die goede redenen aanhalen)... niet omdat ik beleefd ben,
ook niet omdat ik me er niet van bewust ben (lees het vette liefst 10 keer want dat is zeer belangrijk), maar wel omdat de core van de homepathie kwak is.
Net zoals de core van het geloof pure kolder is... en dus eenzelfde behandeling verdient.
Geen 2 maten en 2 gewichten !