Een polygraaf veroordeelt niet, het wordt enkel gebruikt in een onderzoek.POYFN schreef:Er zijn heel wat kwaktoestelletjes, gaande van 'onschuldig vermaak' tot absoluut 'zorgwekkend'. De polygraaf lijkt absoluut tot die laatste categorie te behoren. Hij veroordeelt mensen op basis van parameters die niks zeggen over of iemand al dan niet liegt, maar enkel of iemand al dan niet emotioneel geladen is bij het horen en beantwoorden van een vraag.
Bij een goede test worden er ook emotioneel geladen controlevragen gesteld. Als het resultaat onduidelijk is, dan wordt aan de test geen gevolg gegeven.POYFN schreef:Men maakt gebruik van controlevragen als: "wat is je naam" en "heb je een rijbewijs". Niemand gaat hier emotioneel geladen op antwoorden.
Het resultaat van een polygraaftest wordt nooit als bewijsvoering gebruikt door een gerechtelijke instantie.POYFN schreef:Ik ben dan ook van mening dat dit toestel en het gebruik ervan door gerechtelijke instanties absoluut verwerpelijk is.
Een polygraaftest is vrijwillig en kan door geen enkele instantie opgelegd worden! Trouwens, een polygraaf is een toestel die wel degelijk lichamelijke reacties registreert, het resultaat, of iemand al dan niet zou liegen, is en blijft een vaststelling van de onderzoeker - niet van het apparaat zelf.POYFN schreef:De polygraaf is wat mij betreft nog een pak erger dan vele andere kwaktoestelletjes, simpelweg omdat het levens verwoest van mensen die er niet zelf voor kiezen om erdoor beoordeeld te worden.
Bij een onderzoek met de polygraaf wordt er ook nagegaan of iemand al dan niet "gevoelig" reageert bij een leugen. Indien iemand, zoals in het filmpje, geen reactie vertoont bij een leugen, dan wordt er zelfs niet verder gedaan met de test.POYFN schreef:Voor zij die nog niet overtuigd zijn, kan een reportage van Michael Shermer verrijkend zijn:
zuurSTOF schreef:In vele gevallen bekennen daders na getest te worden door een polygraaf - iets wat je toch niet gaat doen indien je echt onschuldig bent!
zuurSTOF schreef:POYFN schreef:Er zijn heel wat kwaktoestelletjes, gaande van 'onschuldig vermaak' tot absoluut 'zorgwekkend'. De polygraaf lijkt absoluut tot die laatste categorie te behoren. Hij veroordeelt mensen op basis van parameters die niks zeggen over of iemand al dan niet liegt, maar enkel of iemand al dan niet emotioneel geladen is bij het horen en beantwoorden van een vraag.
Een polygraaf veroordeelt niet, het wordt enkel gebruikt in een onderzoek.
zuurSTOF schreef:POYFN schreef:Men maakt gebruik van controlevragen als: "wat is je naam" en "heb je een rijbewijs". Niemand gaat hier emotioneel geladen op antwoorden.
Bij een goede test worden er ook emotioneel geladen controlevragen gesteld. Als het resultaat onduidelijk is, dan wordt aan de test geen gevolg gegeven.
zuurSTOF schreef:POYFN schreef:Ik ben dan ook van mening dat dit toestel en het gebruik ervan door gerechtelijke instanties absoluut verwerpelijk is.
Het resultaat van een polygraaftest wordt nooit als bewijsvoering gebruikt door een gerechtelijke instantie.
zuurSTOF schreef:POYFN schreef:De polygraaf is wat mij betreft nog een pak erger dan vele andere kwaktoestelletjes, simpelweg omdat het levens verwoest van mensen die er niet zelf voor kiezen om erdoor beoordeeld te worden.
Een polygraaftest is vrijwillig en kan door geen enkele instantie opgelegd worden! Trouwens, een polygraaf is een toestel die wel degelijk lichamelijke reacties registreert, het resultaat, of iemand al dan niet zou liegen, is en blijft een vaststelling van de onderzoeker - niet van het apparaat zelf.
zuurSTOF schreef:POYFN schreef:Voor zij die nog niet overtuigd zijn, kan een reportage van Michael Shermer verrijkend zijn:
Bij een onderzoek met de polygraaf wordt er ook nagegaan of iemand al dan niet "gevoelig" reageert bij een leugen. Indien iemand, zoals in het filmpje, geen reactie vertoont bij een leugen, dan wordt er zelfs niet verder gedaan met de test.
Gezien het feit dat een polygraaftest geen doorslaggevend element is bij een gerechtelijke uitspraak, vind ik het een goed "instrument" bij het onderzoek. In vele gevallen bekennen daders na getest te worden door een polygraaf - iets wat je toch niet gaat doen indien je echt onschuldig bent!
Digit schreef:Ik denk dat een polygraaf zeker géén wondermiddel is, maar evenmin in het verdomhoekje hoort. Het is simpelweg een toestel dat de lichamelijke reacties op emoties meet. Niets méér, niets minder. Maar dat is precies wat onderzoekers óók doen als zij proberen in te schatten of de ondervraagde al dan niet liegt. Alleen doen zijn dat (bewust of onbewust) aan de hand van sublimale signalen zoals nauwelijks merkbare veranderingen van de gelaatsuitdrukking of intonatie. Dan denk ik dat de polygraaf daarvoor minstens even betrouwbaar is. De rest is immers vaak niet meer dan "buikgevoel".
Digit schreef:De rest is immers vaak niet meer dan "buikgevoel".
Digit
Renate schreef:De vraag is dan in hoeverre de onderzoeker bekwaam is en in hoeverre deze zijn bekwaamheid overschat. Er zijn genoeg mensen die menen dat ze in staat zijn om leugens van waarheden te onderscheiden, maar over het algemeen blijkt dit toch niet te kloppen. En juist die vermeende deskundigheid zou wel eens gevaarlijk kunnen zijn.
axxyanus schreef:.... onderzoek in de VS toonde aan dat het enige verschil tussen ervaren en onervaren inspecteurs was dat de eerste categorie geloofde dat ze goed was in het herkennen van leugens terwijl beide categoriën niet beter dan een munstuk scoorden.
De eerste bewering is wel in tegenspraak met de rest, en bovendien fout, maar hier legt men wel degelijk de nadruk op de rol van de operator. De machine zélf is wel degelijk vatbaar voor misleidingstechnieken ! Een goede operator moet dat voor een deel kunnen opvangen.polygraaf.org schreef:Kan iemand de test verslaan?
Een persoon kan de test niet verslaan, wel de onderzoeker die de test afneemt. Soms probeert men door bijvoorbeeld snel adem te halen, zichzelf pijn te doen e.d. de meetresultaten te beïnvloeden. Daarom is het van groot belang dat de onderzoeker gekwalificeerd en gecertificeerd is. Een leugendetector is alleen maar een instrument dat de reactie van een persoon registreert op de vraagstelling. Als een persoon gedrag vertoont dat er op is gericht de uitslag van de test te beïnvloeden, dan is het de taak van de competente onderzoeker dit vast te stellen en maatregelen te treffen.
Skepsis schreef:Desondanks kan een leugendetector bruikbaar zijn indien men de juiste vragen stelt.
Digit schreef:Ik denk dat een polygraaf zeker géén wondermiddel is, maar evenmin in het verdomhoekje hoort. Het is simpelweg een toestel dat de lichamelijke reacties op emoties meet. Niets méér, niets minder.
Digit schreef:polygraaf.org schreef:
Kan iemand de test verslaan?
Een persoon kan de test niet verslaan, wel de onderzoeker die de test afneemt. Soms probeert men door bijvoorbeeld snel adem te halen, zichzelf pijn te doen e.d. de meetresultaten te beïnvloeden. Daarom is het van groot belang dat de onderzoeker gekwalificeerd en gecertificeerd is. Een leugendetector is alleen maar een instrument dat de reactie van een persoon registreert op de vraagstelling. Als een persoon gedrag vertoont dat er op is gericht de uitslag van de test te beïnvloeden, dan is het de taak van de competente onderzoeker dit vast te stellen en maatregelen te treffen.
De eerste bewering is wel in tegenspraak met de rest, en bovendien fout, maar hier legt men wel degelijk de nadruk op de rol van de operator. De machine zélf is wel degelijk vatbaar voor misleidingstechnieken! Een goede operator moet dat voor een deel kunnen opvangen.
POYFN schreef:De kern van het politiewerk is volgens mij nog steeds dezelfde als 100 jaar geleden, denk ik: goede vraagstelling, inspelen op zwaktes van de verdachte, logisch redeneren, oog voor detail en zorgen dat je op die manier fysieke bewijzen vindt of de verdachte zichzelf zodanig in de nesten laat praten dat hij bijna niet meer kan ontkennen.
Ik denk dat het lezen van lichaamstaal juist geen goede manier is. Degene die denkt de lichaamstaal te kunnen lezen, kan er juist vreselijk naast zitten en dat geldt juist voor de mensen die menen dat ze daarin beter zijn dan de gemiddelde mens.POYFN schreef:De vraag is dus in hoeverre een test die soms wel en soms niet een bruikbaar resultaat oplevert nuttig is. Ik ben van mening dat lichaamstaal lezen dan een betere manier is. In de reportage (deel 2) bleek al dat lichaamstaal vrij betrouwbaar is (maar ook nog steeds verre van 100%!), maar wat vooral belangrijk is, is dat lichaamstaal 'spontaan' is. Lichaamstaal kan men in alle fasen van het verhoor waarnemen. Men kan zien wanneer de verdachte zich nerveus begint te voelen, bij welke fasen van het verhoor hij relaxed is, inspelen op deze signalen,... Bij de polygraaf weet de beklaagde dat men zijn emoties meet en dit kan zowel tot nerveusheid als tot pogingen tot misleiding leiden. Van lichaamstaal is men zich doorgaans minder bewust. Bovendien zal de onderzoeker die lichaamstaal opmerkt die mogelijk wijst op leugens, dat enkel zien als een mogelijk signaal waar hij op kan inspelen tijdens het onderzoek, zonder daar direct schuld of onschuld aan te koppelen. Bij een polygraaf ligt dit anders: als zo'n machine je zegt: "deception strongly indicated", dan krijg je als onderzoeker toch wel het gevoel dat die persoon waarschijnlijk liegt. Nogmaals: ook lichaamstaal lezen is maar een bijkomende en zeker niet 100% betrouwbare factor (die hoogstens een bepaalde hypothese steunt, maar zeker niet dient als bewijslast), maar volgens mij wel een beter alternatief dan de polygraaf.
Renate schreef:Probleem daarbij is nu juist dat hierbij nog wel eens dingen misgaan. Een bekenende verdachte wil nog niet zeggen dat de verdachte ook de dader is. Juist op basis van bekentenissen zijn diverse malen onschuldigen veroordeeld. Ik denk dat het techisch bewijs toch het belangrijkste moet zijn en niet het opstellen van een theorie en daarbij het bewijs zoeken, waarna de verdachte er toe gebracht wordt om te bekennen.
Renate schreef:Ik denk dat het lezen van lichaamstaal juist geen goede manier is. Degene die denkt de lichaamstaal te kunnen lezen, kan er juist vreselijk naast zitten en dat geldt juist voor de mensen die menen dat ze daarin beter zijn dan de gemiddelde mens.
Renate schreef:Ik vrees nu juist dat onderzoekers hun eigen vaardigheden overschatten en dat het heel moeilijk is om af te gaan wijken van een eenmaal ingeslagen weg, omdat niemand graag toegeeft er naast gezeten te hebben.
Renate schreef:Ik denk dat je het een en ander toch wat te simpel ziet. Die lichaamstaal is echt niet zo eenduidig.
Een aardige anecdote om dit te illustreren:
Zo'n 33 jaar geleden vroeg een collega van me wanneer Harry Sacksioni in het Congresgebouw in Den Haag op zou treden. Ik antwoordde dat dit optreden de vorige avond had plaatsgevonden, maar de collega geloofde me niet en dacht op basis van m'n lichaamstaal dat ik hem voor de gek hield, zodat hij het Congresgebouw belde, om uiteindelijk hetzelfde antwoord te krijgen.
Renate schreef:Het is maar zeer de vraag of het inderdaad mogelijk is om mensen te leren hoe ze lichaamstaal moeten interpreteren.
Digit schreef:axxyanus schreef:.... onderzoek in de VS toonde aan dat het enige verschil tussen ervaren en onervaren inspecteurs was dat de eerste categorie geloofde dat ze goed was in het herkennen van leugens terwijl beide categoriën niet beter dan een munstuk scoorden.
Dat wil ik wel aannemen, maar toch twee opmerkingen :
- Betrof de test inspecteurs in het algemeen, dan wel specifiek polygraafgebruikers ?
- Als de test gebeurde met acteurs, hield men dan rekening met het feit dat die minder emotioneel bij hun uitspraken betrokken zijn ? Ze zijn immers gewoon om "toneel te spelen" ! En dat geldt natuurlijk óók voor gehaaide criminelen.
POYFN schreef:Renate schreef:Ik denk dat je het een en ander toch wat te simpel ziet. Die lichaamstaal is echt niet zo eenduidig.
Een aardige anecdote om dit te illustreren:
Zo'n 33 jaar geleden vroeg een collega van me wanneer Harry Sacksioni in het Congresgebouw in Den Haag op zou treden. Ik antwoordde dat dit optreden de vorige avond had plaatsgevonden, maar de collega geloofde me niet en dacht op basis van m'n lichaamstaal dat ik hem voor de gek hield, zodat hij het Congresgebouw belde, om uiteindelijk hetzelfde antwoord te krijgen.
Als je deze anekdote zou doortrekken naar een situatie over schuld en onschuld, dan is dit niet echt zorgwekkend. Die collega van jou trekt een uitspraak van je in twijfel op basis van lichaamstaal, maar zoekt vervolgens wel uit of zijn vermoeden correct is (door te bellen naar het Congresgebouw). Zijn conclusie was dat jij dus niet gelogen had. Als men lichaamstaal op deze manier gebruikt in onderzoeken, is er dus niks mis mee.
Digit schreef:POYFN schreef:Als je deze anekdote zou doortrekken naar een situatie over schuld en onschuld, dan is dit niet echt zorgwekkend. Die collega van jou trekt een uitspraak van je in twijfel op basis van lichaamstaal, maar zoekt vervolgens wel uit of zijn vermoeden correct is (door te bellen naar het Congresgebouw). Zijn conclusie was dat jij dus niet gelogen had. Als men lichaamstaal op deze manier gebruikt in onderzoeken, is er dus niks mis mee.
Als men de polygraaf op dezelfde manier gebruikt is daar evenmin iets mis mee. In combinatie met lichaamstaal kan de polygraaf volgens mij wél redelijk bruikbare indicaties opleveren bij verdachten die eenmalig of "eerder toevallig" in de fout gegaan zijn. Ik zou dus het kind niet met het badwater weggooien.
axxyanus schreef:Dus ik ben niet overtuigd dat er niets mis is met het gebruik van de polygraaf, want hij zorgt er blijkbaar voor dat men het in bepaalde gevallen niet nodig vind om bepaalde zaken na te kijken en dan verwacht ik dat men wetenschappelijke resultaten heeft die een dergelijk gebruik ondersteunen.
Renate schreef:En wat zijn die betere alternatieven dan eigenlijk? Een goed getrainde persoon? Ik waag daar nog altijd m'n twijfels over te hebben. Tot nu toe is alleen gebleken dat mensen die menen dat ze beter dan de gemiddelde persoon leugens van waarheid weten te onderscheiden, zichzelf vooral overschatten.
Skepter schreef:Lykken (1981, 1988) rapporteerde dat zijn techniek in het laboratorium zeer goede resultaten oplevert. ....
Onlangs zijn in Israël, waar de politie al regelmatig gebruikmaakt van Lykkens methode, twee veldstudies uitgevoerd (Elaad, 1990 en 1992). Daaruit blijkt dat met deze methode waarschijnlijk niet meer dan de helft van de daders wordt betrapt. Een voordeel was echter dat slechts 5 procent van de onschuldigen ten onrechte een positieve testuitslag kreeg.
Skepter schreef:Biedt de leugendetector dan helemaal geen perspectieven? Jawel. Wetenschappers zijn het erover eens dat er één leugendetectievariant bestaat die de toets van de wetenschappelijke kritiek redelijk kan doorstaan. We hebben het dan over de schuldigekennistechniek. (zie noot 9) Wat deze techniek zo interessant maakt is dat de kans op fout-positieve uitkomsten zich precies laat berekenen.
Renate schreef:En wat zijn die betere alternatieven dan eigenlijk? Een goed getrainde persoon? Ik waag daar nog altijd m'n twijfels over te hebben. Tot nu toe is alleen gebleken dat mensen die menen dat ze beter dan de gemiddelde persoon leugens van waarheid weten te onderscheiden, zichzelf vooral overschatten.
Digit schreef:Betere methoden zijn natuurlijk altijd welkom, maar fMRI is nu niet bepaald goedkoop en kan ook niet toegepast worden op mensen die claustrofobie hebben (of veinzen). De rest moet zich maar bewijzen.
Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten