Dat uitschrijven gaat waarschijnlijk overal anders. Vroeger was hetr in Nederland zo, dat in het bevolkingsregister het kerkgenootschap werd aangetekend. Verhuisde je, dan kreeg de lokale afdeling van dat kerkgenootschap daarvan bericht. Na verhuizing kreeg je dan een kennismakingsbezoek van de lokale dominee/pastoor. Ik herinner me dat ik een keer op het stadhuis heb gevraagd om die kerkgenootschap-aantekening door te halen.
Dat was vroeger. Tegenwoordig is de registratie van kerkgenootschap iets anders georganiseerd. In plaats van het kerkgenootschap staat er nu in de Gemeentelijke Basis Administratie een 'SILA-stip' = 'behoort tot een kerkgenootschap' Zie
http://www.sila.nl/1-SILA/01-SILA.htmlAls je nu niet meer met religie te maken wilt hebben, moet je (denk ik) bij de gemeente je SILA-stip laten verwijderen. Of dat voldoende is weet ik niet.
Ik veronderstel dat 'bij ons' een briefje naar de parochie met het verzoek om verder verschoond te blijven van contact volstaat. Maar daarmee verdwijnt je SILA-stip niet.
Uiteraard is het lastig om zo'n organisatie als het ware te dwingen je niet meer als lid mee te tellen. In de bisdommen Breda en Den Bosch zijn er volgens de telling van het KASKI ongeveer anderhalf miljoen katholieken (meer dan de helft van de bevolking), maar nog geen 5% van dat aantal is het gemiddeld aantal mensen bij het zondagse kerkbezoek. Hoeveel van die niet-kerkzoekers de factor er al niet meer bijhoren is onbekend. Het aantal rooms-katholieken neemt ook volgens het KASKI geleidelijk af. Dat komt doordat de nieuw gedoopten bij lange na niet voldoende zijn om de sterfte te compenseren. Het gaat thans om enkele procenten per jaar en dat is al heel lang aan de gang:
1980-1990: 0,1% per jaar
1990-1995: 0,6% per jaar
1995-2000: 1,2% per jaar
2000-2005: 2,6% per jaar
2005-2010: 1,1% per jaar
Het kerkbezoek daalt echter met 4% à 5% per jaar. Dat betekent volgens mij dat veel rooms-katholieken die nog een SILA-stip hebben in feite nauwelijks enige binding met de kerk hebben. Aan de andere kant, als er bij mij in de buurt iemand overlijdt en kerkelijk begraven wordt, gaan vrijwel alle kerkbezoekers bij de uitvaartmis ter communie, hoewel ze waarschijnlijk zelden op zondag naar de kerk gaan. Maar dat zijn dan merendeels ouderen als het een oudere overledene betreft.
'Ruim 1% per jaar' - dat is de krimpsnelheid van een populatie waar op een gegeven ogenblik vrijwel niemand meer bijkomt en de mensen door overlijden verdwijnen.