Beste Skeppers,
Het verbaast me eigenlijk een beetje dat dit zogenaamde godsbewijs op gronde van de logica in het bewijs zelf nog door niemand hier werd onderuit gehaald. Ik heb n.a.v. deze topic even de openingstoespraak van Rutten gedownload en het is duidelijk dat zijn bewijs rammelt. Meer nog, hij speelt gewoon vals.
Aanschouwen we het bewijs zoals geformuleerd in zijn openingstoespraak zoals is te downloaden op (
http://www.geloofenwetenschap.nl/index. ... ad/48.html) :
1) "De eerste premisse luidt, voor een gegeven propositie p als volgt: "Indien het metafysisch onmogelijk is om te weten dat p, dan is p noodzakelijk onwaar"
Formulering op het Skepp forum:
"Voor alle uitspraken geldt dat als de waarheid van een willekeurige uitspraak noodzakelijk onkenbaar is, dat deze uitspraak dan noodzakelijk onwaar is"
Hoewel sommigen hierboven aan deze uitspraak twijfelen is ze toch conform de regels van de logica. Het komt eigenlijk neer op het neutraliteitsprincipe waarbij, bij gebrek aan bewijs en enige aanwijzingen, P enkel positief moet bewezen worden (= de staat waarin we wel iets weten en mogelijkerwijze kunnen aantonen dat een uitspraak "waar" of "vals" is) en dus niet negatief moet bewezen worden (neutrale positie: we kunnen onmogelijk weten, dus we vertrekken van de stelling "onwaar". Men kan bvb het niet-bestaan van elfjes of kabouters niet aantonen).
Vrij vertaald in mensentaal komt deze statement neer op: "Zolang er geen bewijs voor is mogen we logischerwijze uitgaan dat de uitspraak vals is".
Hartelijk dank overigens, meneer Rutten. Vanaf nu zal ik alle godsdienstfanaten die trachten de bewijslast voor het bestaan van god om te keren (vb: "Bewijs JIJ maar eens dat god NIET bestaat") doorverwijzen naar de eerste premisse van jouw godsbewijs...
2) "De tweede premisse luidt dat het onmogelijk is te weten dat God niet bestaat."
"De uitspraak 'God bestaat niet' is noodzakelijk onkenbaar"
En hier begint het valsspelen tegen de logica: De uitspraak 'God bestaat niet' is de NEGATIE van de uitspraak 'God bestaat'. Op het gebied van logica zijn dit twee uitspraken, nl 'God bestaat' en dan de negatie 'niet' (= NOT P).
Je kan dit op twee manieren benaderen, beide zijn logisch juist en geven desgevolgs hetzelfde eindresultaat:
- Eerste benadering:
Als ik de eerste premisse teruglees zie ik duidelijk
a) "...om te weten dat p...".
Er staat niet
b) "...om te weten dat [NOT] p..."
Het geval b) zou trouwens de fout bevatten: "Indien het onmogelijk is om te weten dat p [onwaar is], dan is p onwaar" en dit is op zich logisch onwaar.
M.a.w. de eerste premisse geldt enkel voor een positief statement en niet voor de negatie van een statement. Indien iemand dat anders ziet mag hij/zij best een poging doen om aan te tonen dat [logisch] x = not x.
- Tweede benadering:
De eerste premisse geldt enkel voor een enkelvoudig statement. Het geheel van een enkelvoudig statement en negatie maakt het statement complex waardoor in deze bewijsvoering de eerste premisse niet van toepassing is op de tweede. Voor een gewoon enkelvoudig statement (geen negatie dus) zal ze wel nog steeds van toepassing zijn.
3) "Uit beide premissen [...] volgt deductief de conclusie"
dat God bestaat in alle mogelijke werelden
"En daarom is de uitspraak ‘God bestaat niet’ noodzakelijk onwaar"
"Dus: is het noodzakelijk waar dat God bestaat"
En ja hoor, hij doet het ! Hoewel premisse 1 dus, zoals aangetoond hierboven, niet van toepassing is op premisse 2, wordt de valse conclusie uit beide premisses toch getrokken (en dat is ook noodzakelijk om het bestaan aan te tonen van iets dat niet bestaat natuurlijk).
Beste heer Rutten, eigenlijk moet ik je alweer bedanken. Als je jouw godsbewijs ontdoet van de logische fouten die je al dan niet opzettelijk hebt geintroduceerd, dan kan ik eindelijk op een correcte manier gebruik maken van de logica die je zelf hebt aangereikt:
Indien de tweede premisse luidt: ‘God bestaat niet’ dan is het bewijs vals, zoals aangetoond hierboven, dus ongeldig. VALS en ONGELDIG ! Geen conclusie mogelijk.
MAAR...
Indien de tweede premisse luidt: ‘God bestaat', dan is het bewijs nog steeds geldig en is de logische en juiste gedachtengang:
1) Voor alle uitspraken geldt dat als de waarheid van een willekeurige uitspraak noodzakelijk onkenbaar is, dat deze uitspraak dan noodzakelijk onwaar is
2) De uitspraak 'God bestaat' is noodzakelijk onkenbaar
=>
3) En daarom is de uitspraak ‘God bestaat’ noodzakelijk onwaar
4) Dus: is het noodzakelijk waar dat God NIET bestaat
Het godsbewijs, wanneer de regels van de logica correct worden toegepast, blijkt dus enkel geschikt te zijn om te bewijzen dat god NIET bestaat. Bravo !
Voor de rest staat de toespraak vol cirkel-redeneringen die ons echt geen stap vooruit zetten (zucht). Ik citeer een voorbeeld (pag.5):
"Men zou allereerst kunnen tegenwerpen dat het ook onmogelijk is te weten dat God bestaat. Maar dan volgt uit de eerste premisse van het argument dat het noodzakelijk onwaar is dat God bestaat, zodat het argument faalt."
Tot hier klopt de logica, maar we lezen verder...
"Het is echter niet onmogelijk te weten dat God bestaat. Beschouw immers een mogelijke
wereld waarin God bestaat. In deze wereld bestaat er wel degelijk een subject dat weet dat God bestaat, namelijk God zelf. Het is dus niet onmogelijk te weten dat God bestaat."
De logica hierboven is dus: VERONDERSTEL dat hij bestaat, dan weet hij dat hij bestaat. Dus we concluderen dat we kunnen weten dat hij bestaat.
...of logisch vereenvoudigd met dezelfde betekenis:
VERONDERSTEL dat hij bestaat, dan bestaat hij.
Dit is natuurlijk klinkklare nonsens !
Deze truuk haalt hij nog eens uit op Pag.6 waar blijkbaar de redenering moet aangepast worden zodat ze niet meer opgaat voor het "Flying Spaghetti Monster". Let goed op, je zal onderstaande misschien meer dan één keer moeten lezen:
Het bestaan van god wordt aangetoond door te veronderstellen dat god weet dat hij bestaat (logisch valse assumptie, want daarvoor moet hij wel eerst bestaan. Hij gaat uit van zijn conclusie om diezelfde conclusie aan te tonen). Het Spaghetti Monster weet dat blijkbaar niet van zichzelf. God weet natuurlijk wel over het Spaghetti Monster dat hij niet bestaat, en de cirkelredenering is rond. RAmen !
Een doctoraat zegt U ? Mooi toch, die logica.
Met vriendelijke groeten,
Alain Besseleer