Voor alle uitspraken geldt dat als de waarheid van een willekeurige uitspraak noodzakelijk onkenbaar is, dat deze uitspraak dan noodzakelijk onwaar is
Jefke schreef:1. Voor alle uitspraken geldt dat als de waarheid van een willekeurige uitspraak noodzakelijk onkenbaar is, dat deze uitspraak dan noodzakelijk onwaar is (premisse 1: beschrijft een bepaalde stand van zaken);
2. De uitspraak ‘God bestaat niet’ is noodzakelijk onkenbaar (premisse 2: beschrijft een stand van zaken);
3. En daarom is de uitspraak ‘God bestaat niet’ noodzakelijk onwaar (uit 1 en 2: dit is dus een afleiding: deze kan geldig of ongeldig zijn: wie op zoek is naar ‘redeneerfouten’ kan hier aan de slag)
4. Dus: is het noodzakelijk waar dat God bestaat (uit 2 en 3: dit is de laatste afleiding).
Jefke schreef:1. Voor alle uitspraken geldt dat als de waarheid van een willekeurige uitspraak noodzakelijk onkenbaar is, dat deze uitspraak dan noodzakelijk onwaar is (premisse 1: beschrijft een bepaalde stand van zaken);
2. De uitspraak ‘God bestaat niet’ is noodzakelijk onkenbaar (premisse 2: beschrijft een stand van zaken);
3. En daarom is de uitspraak ‘God bestaat niet’ noodzakelijk onwaar (uit 1 en 2: dit is dus een afleiding: deze kan geldig of ongeldig zijn: wie op zoek is naar ‘redeneerfouten’ kan hier aan de slag)
4. Dus: is het noodzakelijk waar dat God bestaat (uit 2 en 3: dit is de laatste afleiding).
Ik vind deze zaken alles behalve overtuigend. En eigenlijk vind ik het zelfs gênant voor de betreffende universiteit dat ze voor zo’n onzin een doctoraatsdiploma durven geven. Erger nog, Toen ik 18 was heb ik een godsbewijs geschreven dat minstens even goed washttp://kritischdenkenpodcast.blogspot.be/2010/05/god-bestaat.html , maar ik heb nooit gevonden dat het goed genoeg was als verhandeling in de humaniora, laat staan voor een doctoraat. Nu zie ik het als een jeugdzonde.
Maar ja, misschien is het mijn probleem en begrijp ik er helemaal niets van omdat ik geen filosoof ben. Daarom had ik eigenlijk graag eens van de filosofen-leden van Skepp (eens niet aan de artsen) hun mening gevraagd over de discussie, Rutten en zijn godsbewijs.
Ludde schreef:Enige tijd geleden hoorde ik hierover een filosoof op radio 1. Dit was voor de tijd dat ik bij Skepp zat en de details ken ik niet goed meer.
De Bruyne Stefan schreef:
Ik heb namelijk het hogere gezien
De Bruyne Stefan schreef:Op het topic "moet onze lieven Heer weer alles alleen doen" is hierover meer informatie over te vinden.
P. Strootman schreef:Ik heb eens van een atheist gelezen, die zei: ..
Ik denk dat het beginpunt al fout is; de uitspraak
“ Voor alle uitspraken geldt dat als de waarheid van een willekeurige uitspraak noodzakelijk onkenbaar is, dat deze uitspraak dan noodzakelijk onwaar is”
lijkt mij een contradictio in terminis, elke afleiding uit die uitspraak is dan ook onbeslist.
Als de waarheid van een uitspraak “onkenbaar” is, hoe kan je daaruit dan besluiten dat het noodzakelijk fout is ?
“onkenbaar” betekent dat het niet mogelijk is om te besluiten of het al dan niet waar/onwaar is, dus spreekt die 1e premisse zichzelf al tegen.
Of begrijp ik geen nederlands meer ?
Laten wij niet vergeten dat de formele logica een kunstmatige constructie is, die een “model” van de realiteit is, en dus beperkt is zijn mogelijke toepassingen;
dat model is slechts een benadering van de realiteit, de werkelijkheid is wel een beetje complexer dan dat !
Volgens de formele logica bestaan er slechts 2 toestanden : “waar” of “onwaar”, in de echte wereld bestaan er echter 4 toestanden,
namelijk : “waar”, “onwaar”, “onbekend” en “onkenbaar”; en vermits de uitspraak “god bestaat” tot het domein van het onkenbare behoort, is de formele logica hier niet van toepassing !
Conclusies trekken over de realiteit, vertrekkende van een puur theoretisch kader,
impliceert dat men eerst de geldigheid van die theorie toetst op het gebied waarop men die theorie wil toepassen !
Groetjes,
Bob Goddemaer

P. Strootman schreef:Ik heb eens van een atheist gelezen, die zei: Ik heb God altijd geloochend, tót dat ik tot de ontdekking kwam, dat ik zélf een mensgeworden God ben. De mens Jezus Christus is het bewijs, dat de Christus als Gods Geest, in ieder mens woont. want Hij was, hoewel niet historisch, de prefiguratie (=voorafbeelding) van de wáre Zoon van God, aan wiens beeld wij allen gelijk moeten worden. Dat kan natuurlijk pas na vele levens! Is er geen God, dan zou er ook géén mensheid zijn!
de waarheid van een willekeurige uitspraak noodzakelijk onkenbaar is
Volgens de formele logica bestaan er slechts 2 toestanden : “waar” of “onwaar”, in de echte wereld bestaan er echter 4 toestanden, namelijk : “waar”, “onwaar”, “onbekend” en “onkenbaar”; en vermits de uitspraak “god bestaat” tot het domein van het onkenbare behoort, is de formele logica hier niet van toepassing !
Daarmee vervallen dus vliegende interplanetaire theepotten: er zou in de buurt van zo'n theepost best een ruimtevaarder kunnen zijn die het ding ziet.
stefaandepraetere schreef:Daarom zijn het net super intelligente niet waarneembare theepotten he
“waar”, “onwaar”, “onbekend” en “onkenbaar”
Jan Willem Nienhuys schreef:het zou namelijk kunnen dat 'onwaar' (bijvoorbeeld dat een getal met een bepaalde eigenschap bestaat) logisch tot een strijdigheid voert, en nochtans 'waar' (in de zin van dat er een expliciete constructie voor zo'n getal bestaat) onbekend is.
Dat onderscheid krijg je wanneer je 'waar' en 'onwaar' in verband brengt met een eindig aantal stappen (...)
Jan Willem, heb je het hier over het onderscheid tussen enerzijds het bewijzen van het bestaan van een bepaald getal, en anderzijds het vinden van dat specifiek getal?
Igor schreef:Je hoeft niet te bewijzen dat God bestaat. Het bestaan van God "geloven of niet" is reeds voldoende.

Igor schreef:Je hoeft niet te bewijzen dat God bestaat. Het bestaan van God "geloven of niet" is reeds voldoende.
Jefke schreef:Igor schreef:Je hoeft niet te bewijzen dat God bestaat. Het bestaan van God "geloven of niet" is reeds voldoende.
Erger nog: hij is met zijn bewijs gepromoveerd als Dokter in de Filosofie!
.
Igor schreef:Proficiat aan Doctor Rutten !
Digit schreef:Igor schreef:Proficiat aan Doctor Rutten !
Igor,
Als je het bewijs niet gelezen en/of niet begrepen hebt, dan is dit een domme opmerking.
Als je het bewijs wél gelezen én begrepen hebt (wat mij zou verbazen), dan is het een héél domme opmerking !
Groetjes,
Digit
Blueflame schreef:Maar ergens heeft Igor wel gelijk.
Blueflame schreef:Triestig, maar het is zo: Rutten is daarop kunnen doctoreren!
Op een godsbewijs!
Ongelooflijk eigenlijk. Is de wereld om zeep?
Blueflame schreef:Morgen examen psychologische vraagstukken.
Ik ga het proberen anders aan te pakken en het beter zien te doen
Digit schreef:Igor schreef:Proficiat aan Doctor Rutten !
Als je het bewijs niet gelezen en/of niet begrepen hebt, dan is dit een domme opmerking.
Als je het bewijs wél gelezen én begrepen hebt (wat mij zou verbazen), dan is het een héél domme opmerking !
Iemand die gedoctoreerd heeft en erin geslaagd is om doctor benoemd te worden, verdient een dikke proficiat.
Digit schreef:Blueflame schreef:Maar ergens heeft Igor wel gelijk.
Enkel en alleen als je er van uitgaat dat hij Rutten wil feliciteren met zijn capaciteit om de kluit te belazeren !
Maar ik vraag me af of dát een goede reden tot felicitaties is (en wie je dan zoal niet ook nog zou moeten feliciteren) én of dat belazeren in de omgeving waar Rutten het deed wel zo moeilijk was !
En ik ben er zeker niet van overtuigd dat het dát was wat Igor bedoelde !
Digit schreef:Blueflame schreef:Triestig, maar het is zo: Rutten is daarop kunnen doctoreren!
Op een godsbewijs!
Ongelooflijk eigenlijk. Is de wereld om zeep?
Het toont aan dat vele grote kinderen die beter zouden moeten weten nog steeds geen afscheid kunnen nemen van hun religieus-intellectuele tutter. Ook al zit daar niets in en komt er niets uit, behalve dan wat intellectueel papaversap.
Digit schreef:Blueflame schreef:Morgen examen psychologische vraagstukken.
Ik ga het proberen anders aan te pakken en het beter zien te doen
Héél véél succes gewenst. Óók met het tweede !
Groetjes,
Digit
Overbluf de mensen met een taal die hun vreemd is maar gewichtig overkomt, en er zullen slechts weinigen zijn om je ongelijk te geven, hoe stupide je bewering ook moge zijn !
Igor schreef:Wees ook maar verbaasd over het feit dat ik het bewijs zeer goed begrepen heb.
Emanuel Rutten schreef:Mijn argument levert ons een persoonlijke eerste oorzaak op', reageert Rutten. ‘Die conclusie is natuurlijk al meteen fataal voor het atheïsme. Het laatste wat een atheïst immers zal willen erkennen, is dat de hele wereld uiteindelijk teruggaat op een eerste oorzaak die een persoon is.
Emanuel Rutten schreef:Levert het argument ons ook inzicht in het morele karakter van deze persoon? Nee, daarvoor zijn andere aanvullende argumenten nodig. Bijvoorbeeld het zogenaamde morele argument: als God niet bestaat, is er geen objectieve reden waarom wij het allemaal verwerpelijk vinden om kinderen te folteren.
Igor schreef:Iemand die gedoctoreerd heeft en erin geslaagd is om doctor benoemd te worden, verdient een dikke proficiat.?
Igor schreef:En ik denk dat er velen rondlopen die "domme, héél domme opmerkingen" maken... zoals u nu.
Igor schreef:Wees ook maar verbaasd over het feit dat ik het bewijs zeer goed begrepen heb.
stefaandepraetere schreef:Nu als ik zijn strapatsen wat volg zal hij hier wel rap zelf komen reageren
Digit schreef: In dat opzicht is het "godsbewijs" van Jefke moeilijker te weerleggen dan dat van Rutten !

Keer terug naar Godsdienst/Religie
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast