willem_betz schreef:dergelijk hoogstaand aaneenbreien van zowat alles en nog wat is te moeilijk voor de gewone forumlezer en verdient zeker een eigen gereserveerd plaatsje in het L.U.L.-hoekje en een restrictie om enkel daar te publiceren.
Valère De Brabandere schreef:
-God zou men moeten definieren als eeuwig, absoluut en noodzakelijk.
Ludde schreef:Ik vind het wel leuk als men een "bewijs" begint met een voorwaarde (zou). Zo kan men alles bewijzen...
Igor schreef:Willem en Blue,
Het is niet omdat jullie Valère niet (willen ?) begrijpen dat er geen andere mensen zijn die zijn stelling niet kunnen volgen.
Nochtans is het bewijs dat hij aanhaalt heel logisch opgebouwd.
"Terug naar de univ", zou ik tot jullie zeggen... maar wellicht gaat dit nu niet meer wegens jullie leeftijd.
"Doe vandaag niet, wat je morgen ook niet zult doen".
Blueflame schreef:Igor schreef:Willem en Blue,"Terug naar de univ", zou ik tot jullie zeggen... maar wellicht gaat dit nu niet meer wegens jullie leeftijd.
Wat heeft leeftijd daar nu mee te maken? Is overigens hogeschool ook goed?
Daar mag ik voor psychologische vraagstukken een Freudiaans tekstje mindmappen. Ik zal het mindmappen, maar wel met enkele pikante opmerkingen erbij. Die zullen mij mogelijk wel wat punten kosten, maar ik wil ook af en toe mijn lolletje
De docente communicatieve vaardigheden is er overigens van overtuigd dat ze over een zesde zintuig beschikt. Tot zover de logica aan hogescholen."Doe vandaag niet, wat je morgen ook niet zult doen".
Nog wat godsbewijzen schreef:GJE Rutten
http://gjerutten.blogspot.com/
http://prosblogion.ektopos.com/archives ... gumen.html
http://godenenmensen.wordpress.com/2012 ... el-rutten/
Jan Riemersma, recent proefschrift, 300 pagina's:
http://igitur-archive.library.uu.nl/dis ... mersma.pdf
Hartshorne's schema:
http://delachendetheoloog.weblog.nl/gee ... sbewijs-4/
God zou men moeten definieren als eeuwig, absoluut en noodzakelijk.
-Maar alleen aan de eeuwige wetmatigheid, de wiskunde en de logica zelf kan men dergelijke predikaten toekennen
Igor schreef:
Hogeschool is inderdaad niet genoeg. Universiteit is hier absoluut noodzakelijk: in de Hogeschool wordt niet voldoende naar de fundamenten gekeken. Sorry, scherp, maar correct!
Jan Willem Nienhuys schreef:Aan de wiskunde in elk geval niet. (Gödel, moet ik dat nog uitleggen?)
Ik betwijfel of de logica wel absoluut is.
Logica is een stel taalregels die er impliciet vanuit gaan dat er zaken van belang zijn die ondubbelzinnig waar of onwaar zijn. Min of meer toevallig leven we in een universum waarin er tal van dingen redelijk stabiel zijn, zodat je bijvoorbeeld kunt tellen of vaststellen dat iets bestaat. Toegegeven, we kunnen ons niet voorstellen hoe er intelligent leven zou kunnen zijn zonder enige stabiliteit, maar dat neemt niet weg dat voor zover we weten er geen noodzaak is dat het universum voldoende stabiliteit heeft om taaluitingen mogelijk te maken die waar of onwaar zijn, en althans conceptueel het idee van 'alsmaar doortellen' mogelijk te maken. Dat concept is diepzinniger dan je denkt, want het houdt in dat als je een en hetzelfde nogmaals telt, er hetzelfde uitkomt. Überhaupt het kunnen vaststellen dat iets 'een en hetzelfde ding' is, vereist stabiliteit.
Blueflame schreef:Igor schreef:
Hogeschool is inderdaad niet genoeg. Universiteit is hier absoluut noodzakelijk: in de Hogeschool wordt niet voldoende naar de fundamenten gekeken. Sorry, scherp, maar correct!
Blijkbaar is dat dan toch naast de zaak.
U mag terug naar school.
Gelijk dewelke
Mvg.
Igor schreef:Beetje gefrustreerd?
Als het relatieve logica is,
Jan Willem Nienhuys schreef:
ik poogde uit te leggen dat logica relatief onze taal en ook ons huidige universum is. Je kunt namelijk alleen uitspraken logisch noemen, en ook alleen maar uitspraken die in laatste instantie over onze realiteit gaan. De essentie is daarbij dat die realiteit stabiel is.
Jan Willem Nienhuys schreef:
De geschetste redenering was ongeveer:
1. de absolute logica voldoet aan de definitie van God
2. de absolute logica bestaat
3. dus God bestaat
4. de noodzakelijkheid van God is Zijn wil, en daaruit ontstaat massa-energie
Jan Willem Nienhuys schreef: dat is relatief ons universum, zoals wij dat imperfect waarnemen en erover praten
Jan Willem Nienhuys schreef: wij
johan bosmans schreef:Jan Willem Nienhuys schreef:Aan de wiskunde in elk geval niet. (Gödel, moet ik dat nog uitleggen?)
…. .
Te lang in de zon gezeten?
Iets gesmoord misschien?
Of gewoon "the old fashion way" iets te diep in het glas gekeken?
Er zijn er al voor minder naar het lulhoekje verbannen.
"waaspraat" is de terminologie die hier gehanteerd wordt om dat soort filosofisch gezwam te duiden.
johan bosmans schreef:Als de logica niet absoluut is, dan is ze relatief.
Als een standpunt onderbouwd wordt met relatieve logica, dan is het standpunt op zich ook relatief.
Dat is logica.
De vraag is uiteraard of het absolute logica is of relatieve.
Als het absolute logica is dan kan ik de vraag stellen wat u hier doet.
Als het relatieve logica is, ga dan terug naar "start". U ontvangt geen startgeld.
johan bosmans schreef:Als ik het goed begrijp is elk standpunt dat u hier naar voor brengt relatief.
(Uw standpunten worden door taal tot uiting gebracht)
Een stelling als "Nee hoor, redenering 1-4 is totale onzin" is m.a.w. evenveel waard als de stelling "redenering 1-4 is totaal geen onzin"
johan bosmans schreef:Zelf heb ik het niet zo begrepen op een "tamelijke logica".
Het is een logica die volstrekt willekeurig evolueert van relatief (betrekkelijk, tamelijk ...) naar absoluut (zeker).
johan bosmans schreef: Het is een logica die volstrekt willekeurig evolueert …. .
Mijn logica doet dat eveneens.
Digit schreef: want “we” wisten dat al !
johan bosmans schreef:Digit schreef: want “we” wisten dat al !
Dat is precies mijn punt.
Digit schreef:johan bosmans schreef:Digit schreef: want “we” wisten dat al !
Dat is precies mijn punt.
Heb je je ooit afgevraagd wat aanhalingstekens betekenen ?
viewtopic.php?p=81168#p81168
Digit
johan bosmans schreef:het "correcte" gebruik van leestekens zou in jou geval het volgende geweest zijn:
want we "wisten" dat al.
Digit schreef:johan bosmans schreef:het "correcte" gebruik van leestekens zou in jou geval het volgende geweest zijn:
want we "wisten" dat al.
Fout ! Je wil mij een betekenis in de mond leggen die ik niet uitsprak of koesterde. Stroman dus. De aanhalingstekens stonden taalkundig correct om mijn bedoeling weer te geven !
viewtopic.php?p=81168#p81168
Digit
Digit schreef:Volg dan eens een cursus "begrijpend lezen". Het zal je ook elders van pas komen !
Digit
3.000 jaar oude oorsprongslegende ontstaan bij een stel ongeletterde halfnomaden in de hooglanden van Kanaan die een schepping in 7 dagen
Genesis gaat vermoedelijk grotendeels terug op mondelinge legenden
Jan Willem Nienhuys schreef:Genesis gaat vermoedelijk grotendeels terug op mondelinge legenden
Genesis is een lang boek (het stopt pas met de geschiedenis van Jozef), en ik had eigenlijk alleen Gen. 1 + Gen. 2:1-3 in gedachten. Dat lijkt me een - ongeacht de mondelinge oorsprong ervan - een literair product.
Ik wil er even op wijzen dat ook de Ilias teruggaat op mondeling overgeleverde legenden uit eerdere oorlogen, maar dat niemand het literair karakter ervan betwist.
Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten