jufHanne schreef:Dag iedereen!
Het is de eerste keer dat ik op een forum zit dus als ik iets fout doe, vergeef me en help me.
Voor school moet ik een paper schrijven vanuit het perspectief van ouders. Om me daarbij te helpen had ik graag jullie mening over de volgende (gevoelige) stelling!
"In concentratiescholen daalt de kwaliteit van het onderwijs."
Wat vindt u hiervan?
Concentratiescholen zijn scholen waar meer dan 50% van de leerlingen 'vreemdelingen' zijn. De zogenaamde 'zwarte' scholen die vooral terug te vinden zijn in de grote steden van ons land.
Wilt u ook vermelden of u reageert als ouder, leerkracht, kind,...?
Enorm bedankt om te reageren!
Tja ik zou het niet echt weten. Mijn indruk is dat mensen die het met de stelling eens zijn zich gemakkelijk blindstaren op slaagpercentages en doorgroeiresultaten. Een middelbare school waarbij 80% van de afgestudeerden, een hogeschool diploma haalt wordt dan als beter ervaren dan één waarbij maar 55% van de afgestudeerden een hogeschool diploma haalt. Hierbij wordt er vaak niet gekeken naar wat de instroom van studenten binnenbracht. Op deze manier krijgen mensen inderdaad de indruk dat concentratiescholen de kwaliteit van het onderwijs doen dalen.
Maar de echte kwaliteit van een school wordt bepaald door de mate waarin ze er in slaagt om haar leerlingen hun potentieel te laten benaderen. Dat is iets dat veel moeilijker na te gaan is. Zijn concentratiescholen op dat gebied benadeeld? Het is mogelijk maar als mijn geheugen mij niet in de steek laat zou dat pas een factor worden vanaf 67% en niet vanaf 50%. En ook dan moeten we rekening houden met de mogelijkheid dat die kwaliteitsdaling mede bepaald wordt door de manier waarop dat in de school opgevangen wordt en niet alleen door dat specifiek cijfer.
Axxyanus, ouder van twee kinderen die ondertussen het middelbaar achter de rug hebben.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.