Digit schreef:Yentl schreef:Wat zich tijdens het slapen afspeelt is nog grotendeels onbekend terrein.
Gaan slapen met 'n probleem en 's morgens opstaan met de oplossing is 'n bekend verschijnsel dat men echter ook tijdens de dag bewust kan toepassen.
Als je 'n oplossing niet vind, jaag het dan niet langer na, laat het los en doe wat anders. Pas als je het volledig vergeten bent en dus volledig losgelaten hebt ('n noodzakelijke voorwaarde) kan de oplossing plots binnenflitsen. Het is op dat moment, in enkele fracties van seconden 'n zeker weten. Het is als 'n soort plotselinge aha erlebenis.
Men is zo zeker dat men het nauwelijks zelf gelooft en daarna de oplossing nog eens ter controle rationeel nagaat maar dat kost veel meer tijd.
Als men de oplossing niet vindt: slaap er dan eens 'n nachtje over; desnoods meerdere nachten.
Dat klopt zeker. De vraag is dan: waar komt die oplossing vandaan? “Out of the blue”? Bovennatuurlijke inspiratie? Of gewoon geproduceerd in de onbewuste “achterkamertjes” van onze hersenen op basis van de bewust of onbewust beschikbare kennis? Bij de huidige stand van onze kennis is dat laatste veruit het meest plausibele. Het verhaal van je neef bevestigd dat zelfs volgens mij: hij krijgt zijn “intuïtie” immers juist over de aangelegenheden die hem van kindsbeen fascineren en waarin hij sowieso al expert is.
Hij was inderdaad gefascineerd wat me erg opviel maar waarom? Toch geen puur toeval?
Niet tevreden zijn met 'n vaststelling maar eindeloos blijven de 'waarom' vraag stellen kan tot meer inzicht leiden.
Ik had zelf elektronica gestudeerd maar was niet zo gefascineerd tot ik later ontdekte dat ik in andere zaken gefascineerd was maar 'n opleiding lag wegens omstandigheden in die tijd niet voor de hand.
Voelde hij intuïtief vanaf zijn 10 jaar al zijn toekomstvaardigheden ondanks zijn kleurenblindheid waarmee hij ondertussen zelf dan toch al moest geconfronteerd zijn?
Waarom zakte hij door de knieën toen hij zijn weg eventjes geblokkeerd zag?
Waarom kon ik hem op dit vlak goed invoelen? Ik werd helemaal niet om raad gevraagd en wist niets van het PMS dossier, zelfs niet van de kleurenblindheid die dan achteraf 'n lichte vorm van kleurenblindheid bleek; ik kwam toevallig op het juiste moment, had geen tijd om na te denken want men stond vóór 'n beslissing om mijn neef 'n andere richting uit te laten gaan en mocht geen greintje twijfel laten zien. Had ik zelf zichtbaar getwijfeld dan had dit wellicht hun beslissing toch in de andere richting gestuurd. Weggaan en zeggen: ik zal er eventjes over nadenken zou wellicht te laat geweest zijn. Waar haalde ik het zelf vandaan om in 'n oogwenk 'n multimeter tegen de kleurencode te stellen zonder ik voorafgaandelijk afwist van het PMS rapport en de kleurenblindheid van mijn neef terwijl ik nauwkeurig wist dat het nameten van iedere onderdeel erg omslachtig is en eigenlijk ondoenbaar om later in 'n job goed te functioneren? Er hebben daar 'n hele hoop factoren (denkhoeden van De Bono) meegespeeld vooral ook emotionele. Ik wist meteen (hoe?) dat zijn leven 'n ramp zou zijn indien zijn weg geblokkeerd werd; het is nu zo dat in België en Europa 'n diploma onontbeerlijk is en moest er alles eraan doen zonder maar enige twijfel te tonen om dit te voorkomen. Voor hij definitief vertrok naar de VS kwam hij langs en toen ik vroeg hoe hij verder met zijn zijn kleurenblindheid omgegaan was zei hij lachend: "'kheb mijne meter hé". Natuurlijk gebruikt men dan andere strategieën om 'n handicap te omzeilen en nu gebruikt hij nog enkel SMD onderdelen met lettertjes en cijfertjes.
Ik weet dat er héél wat bedenkingen gemaakt kunnen worden bij dit betoog en woordtechnologie kan opgeworpen worden maar toch denk ik dat intuïtie niet alleen maar het verlengstuk is van fascinatie en wie weet, misschien zelfs andersom?
We hebben nog iemand in onze familie, mijn andere neef: prof Dr Wim Steelant. Er is 'n duidelijk verschil tussen beide. Wim was altijd veel rationeler en veel beter in wiskunde terwijl Vincent toch anders is.
Ik sta ergens tussen beide in en ook in staat beide te waarderen.
Heeft alles enkel met de denkhoeden van De Bono te maken?
Ook het verschil in functie die ze beide uitoefenen maakt 'n bijkomend verschil in hun benaderingswijzen volgens mij.
Digit schreef:Yentl schreef:Het bewustzijn kan echter wel zekerheden bevatten.
Als je hiermee “het gevoel van zekerheid” bedoelt, dan klopt dat, maar dat gevoel kán onterecht zijn. Als jij denkt dat er omstandigheden zijn waarin ongetoetste intuïtie het label “zeker” kan krijgen, dan moet je dat maar eens stevig onderbouwen. Ik weet niet hoe je neef er over denkt, maar in fine moeten ook zijn “invallen” de toets aan de realiteit doorstaan hebben.
Natuurlijk moet hij iedere schakeling die hij (intuïtief) bedenkt ook bouwen en nagaan of het werkt. Zo toetst hij het automatisch aan de werkelijkheid.
Ik bedoel het gevoel van 'absolute' zekerheid: zo ben ik nog altijd absoluut zeker dat iedereen in waaktoestand zich bewust is dat men denkt terwijl men aan het denken is.
Dit kan iedereen toetsen aan zichzelf ter controle.
Het is trouwens dat wat Descartes zocht: absolute zekerheden maar zijn cogito had als neveneffect dat de nadruk erg op het denken kwam te liggen.
Wat bevat het bewustzijn nog naast het denken?
Wat er zich tijdens de slaap afspeelt weten we niet voldoende, wie kan wit op zwart bewijzen dat het 'n vorm van denken is of denkprocessen?
fascinerend terrein
Digit schreef:Yentl schreef:Jammer dat de wetenschap, het onderwijs en de maatschappij zich van de evenwaardigheid van voelen, invoelen en intuïtie als complement van de rationaliteit nog niet grondig bewust is.
Moeilijk! Natuurlijk was Einstein zich bewust van het belang van inspiratie, maar zijn werken werden wél pas gepubliceerd ná de nodige transpiratie! Zelf heb ik mijn leerkrachten en proffen wiskunde en ingenieurswetenschappen ons vaak genoeg horen aanmoedigen tot creatief denken. Ik zie dus niet direct een groot probleem. Aan de andere kant, hoe ga je intuïtie promoten zonder de deur open te zetten voor zweefteverij? De “inspiratie” van kwakzalvers heeft nog niemand genezen, maar wél al fortuinen gekost, én zelfs levens! Zullen we het houden op een cursus kritisch én creatief denken. Daar hoeft geen tegenspraak in te zitten!
Einstein zou gezegd hebben: 'in 'n flits wist ik het maar het heeft me maanden gekost om het rationeel te bewijzen (voor zichzelf en voor het te kunnen overbrengen aan de anderen)
Toets daarom de intuïtie altijd met de rationaliteit, ze zijn elkaar complement.
Dat probeer ik zelf zoveel mogelijk maar niet in alle situaties is er voldoende tijd (zie verder)
Aanmoedigen tot creatief denken is iets maar hoe 'leer' je creatief denken?
Loslaten van het rationeel denken kan helpen. Daarom verwees ik naar de oude Grieken die kunst (vooral muziek) als noodzakelijk onderdeel van het onderwijs waardeerden.
Als ik mijn neef soms bezig zag hield ik mijn hart vast: hij stond op met elektronica en ging slapen met elektronica.
Toen mijn zus me later vertelde dat hij aan diepzeeduiken begonnen was (mag nu al les geven als instructeur) haalde ik opgelucht adem.
Digit schreef:Yentl schreef:Had ik eerst de tijd genomen om er rationeel over na te denken dan had ik de negatief rapport van het PMS gevolg maar ben intuïtief tegen het rapport ingegaan omdat ik mijn neef nauwkeurig kon invoelen wat intuïtie betrof terwijl het PMS dat niet kon.
Tja, als je er écht rationeel over nagedacht had, dan was je misschien tot het besluit gekomen dat zo'n flinterdun, oppervlakkig en afstandelijk PMS-dossier je nog geen fractie over je neef kan leren van wat een jarenlange, liefdevolle interactie kan! Ik heb zelf mijn dochter aan PMS-toezicht onttrokken, en dat heeft geen van ons ooit gespeten!
Ja tot die rationele conclusie kwam ik ook enkele weken later op basis van hun rapport maar daarna zou dit argument wellicht al te laat geweest zijn en onvoldoende doorslaggevend voor zijn ouders die erg veel belang hechtten aan het PMS (wie niet nu meer dan 25jaar geleden?). Ik was enkel zijn oom terwijl zijn ouders op punt stonden te beslissen en uitstel vragen was twijfel tonen. Ik had geen tijd om na te denken (gelukkig eigenlijk in dit geval) en moest ineens in 'n mum van tijd 'improviseren'.
Het probleem is dat er in situaties waarbij er nauwelijks voldoende tijd is men zich soms enkel kan beroepen op invoelingsvermogen en intuïtie.
Gelukkig wist ik al wat intuïtie was, de waarde ervan en kon ik het rationeel denken gemakkelijk loslaten want daar was op dat moment geen tijd voor en zijn ouders waren verbluft van mijn opmerkingen.
Dat heeft het toen blijkbaar gedaan.
We leven in 'n maatschappij waar alles steeds sneller gaat en waarbij er in sommige gevallen steeds sneller beslissingen moeten genomen worden en men steeds meer beroep zal moeten doen op invoelingsvermogen en intuïtie omdat er steeds minder tijd voor het rationeel overdenken zal overblijven en daardoor het belang van invoelingsvermogen en intuïtie naast de rationaliteit zal toenemen.
Het is dan ook belangrijk dit te bestuderen en te onderzoeken.