"ik" is geen substantiele zelfstandigheid, maar een abstracte. Het is het spel der informatie dat gespeeld wordt in een informatiedrager. De informatiedrager zelf is slechts een klompje biomassa, onderdeel van de omgeving waarin deze "abstracte zelfstandigheid" zich manifesteert.Valère De Brabandere schreef: " Ik denk, dus ik ben."
Yentl schreef:.... kan de droom zich bewust zijn van de droom?
Yentl schreef:Wat is dan dat 'zijn' dat zich kan bewust zijn (of kan vaststellen) van gedachten en daaruit de conclusie trekken dat het denkt?
Yentl schreef:Interessant, je erkent dus dat er zo iets als 'n bewustzijn bestaat.
Yentl schreef:Wat is nu eigenlijk de zelfstandige entiteit, het denken of het zijn?
Yentl schreef:Dit is nou net waar ik naar toe wou.
Yentl schreef:Digit schreef:Yentl schreef:Interessant, je erkent dus dat er zo iets als 'n bewustzijn bestaat.
Niet gaan dóórinterpreteren a. u. b. ! Ik heb nergens gezegd dat het bewustzijn een zelfstandige entiteit is ! Het bestaat bij gratie van onze hersenen, net zoals een tv-beeld bestaat bij gratie van de tv : stekker er uit en floep, beeld weg ![/i]
Uw vergelijking met 'n tv is wel erg eenvoudig en loopt zelfs mank. Het TV beeld bestaat in eerste plaats uit gratie van de zender. Die bepaalt niet alleen dat er 'n beeld geprojecteerd wordt op de lijnen die automatisch geschreven worden maar ook nog de inhoud van dat constant veranderend beeld terwijl de voeding (met stekker) er enkel voor zorgt dat het beeld kan geprojecteerd worden. Vergelijk met glucose die naar de hersenen gevoerd wordt, dit is de voeding die de hersenen nodig hebben maar de glucose bepaalt niet rechtstreeks en in de eerste plaats wat en hoe we denken en voelen.
Yentl schreef:Zelfde met 'n computer, die werkt in de eerste plaats bij gratie van 'n programma die er iemand in gestopt heeft want zonder programma doet die niks en de stekker met voeding zorgt enkel voor de nodige energie net zoals glucose.
Gans uw wel erg simpele vergelijking doet me aan L'Homme machine van de La Mettrie denken anno 1747.
Yentl schreef:Maar ik moet nu beginnen oppassen bij wat ik schrijf want straks wordt ik in het hokje van de creatonisten of van de gelovigen in een of andere god gestopt waar ik helemaal niet in thuis hoor en ook niet naar toe wil; laat dat duidelijk zijn.
Yentl schreef:Met cogito ergo sum heeft Descartes het gevoel en het voelen als onbetrouwbaar en dus als minderwaardig verworpen.
Yentl schreef:Het resultaat hiervan is 'n rationele, technocratische maar steeds gevoellozer wordende wereld wat steeds maar duidelijker wordt; of is er misschien bvb. nog 'n bankencrisis nodig om dit vast te stellen?
We hadden er al een in 1929.
Yentl schreef:Ik kan me bewust zijn van mijn denken en voelen en daarom ben ik 'n mens en geen louter rationeel handelende machine.
Digit schreef:Valère,
Misschien besta jij ook niet. Misschien ga je dat ooit inzien. Misschien stop je dan met hier steeds dezelfde prietpraat te posten.
Maar jou kennende heb ik er niet veel vertrouwen in.
Digit
Digit schreef:Het was mijn bedoeling om aan te geven dat bewustzijn (én ratio, én gevoelens, én emoties) door onze hersenen gegenereerd worden.Digit
Valère De Brabandere schreef:-Misschien bestaat er geen 'ik' en bestaan er helemaal geen entiteiten, tenminste materieel gezien .
-En misschien zijn de 'dingen', waarvan men nooit het 'innere' kan kennen, en waarvan de vormen slechts ideeën zijn ( om nog maar eens Kant en Aristoteles aan te halen ),ook slechts ideeën zoals in de 'ideeën-wereld' van Plato .
-Zodoende zijn er slechts ideeën, die communiceren...; en, is er van dualiteit geen sprake meer...
-En moet men "Ik denk, dus ik ben" vertalen door : "er is een idee, die mij voorstelt" ....?
van de kagelap schreef:Valère De Brabandere schreef:-Misschien bestaat er geen 'ik' en bestaan er helemaal geen entiteiten, tenminste materieel gezien .
-En misschien zijn de 'dingen', waarvan men nooit het 'innere' kan kennen, en waarvan de vormen slechts ideeën zijn ( om nog maar eens Kant en Aristoteles aan te halen ),ook slechts ideeën zoals in de 'ideeën-wereld' van Plato .
-Zodoende zijn er slechts ideeën, die communiceren...; en, is er van dualiteit geen sprake meer...
-En moet men "Ik denk, dus ik ben" vertalen door : "er is een idee, die mij voorstelt" ....?
Ideeën danken hun bestaansrecht aan de informatie die zij bevatten.
Informatie komt slechts tot leven in een informatiedrager.
Het een heeft geen betekenis zonder het ander.
Valère De Brabandere schreef:En hier geef ik een cruciale rol aan dat nooit te kennen 'innere der dingen' . Dus ook het innere van de hersenen-atomen of cellen of zelf deeltjes .speelt zijn 'bewuste' rol .
van de kagelap schreef:Digit schreef:Het was mijn bedoeling om aan te geven dat bewustzijn (én ratio, én gevoelens, én emoties) door onze hersenen gegenereerd worden.Digit
Zoals een schilderij gegenereerd wordt door een hand, een penseel en wat verf?
Of als een voetbalwedstrijd door een groene mat, een bal en wat spelers?
van de kagelap schreef:Net als bij een schilderij of een voetbalwedstrijd is het niet het middel dat genereert, maar het idee, of de informatie, die wordt gematerialiseerd.
van de kagelap schreef:De hersenen fungeren als fysieke informatiedrager. De informatie zelf is echter geen fysiek, maar een abstract fenomeen.
van de kagelap schreef:De herdefiniëring van het dualisme: "de fysieke en de abstracte component".
Een klein stapje voor een mens..
Digit schreef:van de kagelap schreef:De hersenen fungeren als fysieke informatiedrager. De informatie zelf is echter geen fysiek, maar een abstract fenomeen.
Dat ligt aan de manier waarop je het benadert : die informatie is toch altijd in fysieke vorm aanwezig, meestal in de vorm van patronen, of dat nu bitpatronen zijn, tekst, synapsen, afbeeldingen of noem maar op …van de kagelap schreef:De herdefiniëring van het dualisme: "de fysieke en de abstracte component".
Volgens mij is dat een pas op de plaats ! Ik zie niet in wat het bijbrengt !
Groetjes,
Digit
Yentl schreef:Digit schreef:Ik denk dat het je niet duidelijk is dat er een reuzegroot verschil is tussen een materialistische ingesteldheid en een materialistische verklaring.
Alsof die twee ten alle tijde angstvallig uit elkaar gehouden werden zoals de twee helften van de atoombom vóór dat die gedropt werd op Hiroshima. Geloof je toch zelf niet?
Wetenschap kan niet bestaan zonder wetenschappers en deze laatste zijn ook maar mensen maar geen ridders op het witte paard hoe goed ze het ook bedoelen en sommige daar zelfs serieuze inspanningen voor doen.
Yentl schreef:Mark Nelissen: De Brein Machine
Hebt U nog meer namen en nog meer 'autoriteiten'?
van de kagelap schreef:Digit schreef:van de kagelap schreef:De hersenen fungeren als fysieke informatiedrager. De informatie zelf is echter geen fysiek, maar een abstract fenomeen.
Dat ligt aan de manier waarop je het benadert : die informatie is toch altijd in fysieke vorm aanwezig, meestal in de vorm van patronen, of dat nu bitpatronen zijn, tekst, synapsen, afbeeldingen of noem maar op …van de kagelap schreef:De herdefiniëring van het dualisme: "de fysieke en de abstracte component".
Volgens mij is dat een pas op de plaats ! Ik zie niet in wat het bijbrengt !
Groetjes,
Digit
"... fysieke vorm...") Daar ga je mis. Ik kan pas met je verder discussiëren als je het wezenlijke verschil begrijpt tussen fysiek en abstract. Een patroon, zoals je het noemt, moet je kunnen zien als iets puur abstracts.
Probeer deze eens: Voordat een hoeveelheid materie een bepaalde vorm aanneemt, was de vorm in principe al aanwezig als mogelijkheid. Als dat niet zo was, dan had de materie nooit die vorm aan kunnen nemen. Toen de mogelijkheid er al was, was er nog geen materie in de buurt.
Digit schreef:Valère De Brabandere schreef:En hier geef ik een cruciale rol aan dat nooit te kennen 'innere der dingen' . Dus ook het innere van de hersenen-atomen of cellen of zelf deeltjes .speelt zijn 'bewuste' rol .
Voor dat zweefteven-fantasietje bestaat in de realiteit geen enkele ernstige aanwijzing, laat staan enig wetenschappelijk bewijs.
Maar ja, vogels kennen maar één liedje.
Groetjes,
Digit
Valère De Brabandere schreef:Als ik er soms op aandring, dat er 'meer is' ; of dat het transcendente misschien dat 'innere der dingen ' zou kunnen zijn, doe ik dat niet in enige religieuze of mythologische of sprookjes sfeer.
Valère De Brabandere schreef:.... maar als een vervollediging van die wetenschap, die steeds een afgeknotte piramide van kennis blijft ...
Valère De Brabandere schreef:Het gaat hier-om bij vele van die zogenaamde 'wetenschappers'; ze geloven slechts wat ze zien, .... .
Valère De Brabandere schreef:.... , of liever wat ze menen te zien .
Digit schreef:Nu trek je zuiver de Platonische kaart. Ik ken écht wel het verschil tussen de abstracte, theoretische (wiskundige) cirkel, en een fysieke instantie ervan. De discussie of er, vóóraleer iemand ooit een cirkel getrokken of beschreven had, er zoal iets bestond als de conceptuele ideale cirkel (de meetkundige plaats van ... ) lijkt mij zo boeiend als die over het geslacht van de engelen. Dát zal mij worst wezen.
En wat is een "mogelijkheid" anders dan de afwezigheid van onmogelijkheid. Waren ten tijde van de homo erectus de vierkante cirkels al "onmogelijk", en wat is het belang van die vraag ?
Groetjes,
Digit
Valère De Brabandere schreef:-Misschien moeten we dan toch aannemen, dat de ideeën van bv. een cirkel er eerder zijn dan de werkelijkheid er van . Dat Pi 3,14... is, zal wel nooit afhankelijk zijn of geweest zijn van de mens zelf...
Valère De Brabandere schreef:-En misschien is er alleen die ideeën-wereld' en de de evolutie van de absolute idee(en)...; waaraan wij ook op een beperkte wijze aan 'deelnemen' ...
van de kagelap schreef:. . . . Ideeën zijn tijdloos. Van een idee dat we nu kennen is te zeggen dat het er voor onze begrippen altijd al is geweest. De diversteit aan ideeën is oneindig. De materialisering van ideeën is een fysiek proces, het neemt tijd en plaats in beslag.Ten opzichte van het oneindig aantal ideeën kan waarschijnlijk slechts een zeer beperkt aantal ideeën gematerialiseerd worden. De fysieke wereld die wij waarnemen, terwijl wij ons over de ingewikkeldheid en de diversiteit blijven verbazen, moet dus slechts één bepaalde variant zijn van de oneindig aantal malen meer mogelijkheden die er zijn en die net zo goed gematerialiseerd hadden kunnen worden.
Dit is slechts wat wij "zien", wat wij, met de logica waarover wij beschikken, kunnen bevatten. Verder speculeren is leuk, maar blijft speculeren.
van de kagelap schreef:Digit schreef:De discussie of er, vóóraleer iemand ooit een cirkel getrokken of beschreven had, er zoal iets bestond als de conceptuele ideale cirkel (de meetkundige plaats van ... ) lijkt mij zo boeiend als die over het geslacht van de engelen. Dát zal mij worst wezen.
Wat jou niet boeiend lijkt is juist het gene waar alles om draait. Zie je het echt niet?? (Hoef je niet te melden. Wees gerust, ik heb niet de illusie dat je het kan toegeven.).
van de kagelap schreef:Het lijkt me dat je de kaart van de doodlopende weg hebt getrokken.
van de kagelap schreef:Toch nog wat paarlen voor de Digits: …. .
van de kagelap schreef:Iets dat gematerialiseerd kan worden is zelf geen materie, maar ook niet niets.
van de kagelap schreef:Als de mogelijkheid van de materialisatie niet vooraf ging aan die materialisatie, dan zou er geen materialisatie zijn.
Ik beweer niet dat er een plan is.
van de kagelap schreef:Ten opzichte van het oneindig aantal ideeën kan waarschijnlijk slechts een zeer beperkt aantal ideeën gematerialiseerd worden.
Digit schreef:van de kagelap schreef:Digit schreef:De discussie of er, vóóraleer iemand ooit een cirkel getrokken of beschreven had, er zoal iets bestond als de conceptuele ideale cirkel (de meetkundige plaats van ... ) lijkt mij zo boeiend als die over het geslacht van de engelen. Dát zal mij worst wezen.
Wat jou niet boeiend lijkt is juist het gene waar alles om draait. Zie je het echt niet?? (Hoef je niet te melden. Wees gerust, ik heb niet de illusie dat je het kan toegeven.).
Leg dan eens uit wat volgens jou het belang is van die vraag !
Digit
Digit schreef:van de kagelap schreef:Ten opzichte van het oneindig aantal ideeën kan waarschijnlijk slechts een zeer beperkt aantal ideeën gematerialiseerd worden.
Misschien eens uitleggen waar dat “oneindig aantal ideeën” vandaan komt, waar ze opgeslagen zijn en hoe ze in iemands hersenpan terecht komen !
Groetjes,
Digit
van de kagelap schreef:Digit schreef:van de kagelap schreef:Ten opzichte van het oneindig aantal ideeën kan waarschijnlijk slechts een zeer beperkt aantal ideeën gematerialiseerd worden.
Misschien eens uitleggen waar dat “oneindig aantal ideeën” vandaan komt, waar ze opgeslagen zijn en hoe ze in iemands hersenpan terecht komen !
Groetjes,
Digit
Waar de ideeën vandaan komen en waar ze opgeslagen liggen, daar kunnen wij alleen over speculeren. Dat ze er zijn zien we om ons heen aan alles wat er is gematerialiseerd. Voor dat proces zijn niet noodzakelijk hersenpannen nodig.
van de kagelap schreef:Voor dat proces zijn niet noodzakelijk hersenpannen nodig.
Valère De Brabandere schreef: .... maar om andere 'zijns-wijzen' bv. een 'ideeën-wereld' , die we ons ook niet kunnen voorstellen .
-We moeten er leren mee te leven, dat er meer is, maar dat niet kunnen kennen ...
Valère De Brabandere schreef: .... en dat is zeker geen twijfel meer; ook niet voor de wetenschappen zelf ...
Digit schreef:Valère De Brabandere schreef: .... maar om andere 'zijns-wijzen' bv. een 'ideeën-wereld' , die we ons ook niet kunnen voorstellen .
-We moeten er leren mee te leven, dat er meer is, maar dat niet kunnen kennen ...
Als we het ons niet kunnen voorstellen en het niet kunnen kennen, hoe kan je dan weten dat het er is ?
En dit is géén rhetorische vraag, dus graag een antwoord !Valère De Brabandere schreef: .... en dat is zeker geen twijfel meer; ook niet voor de wetenschappen zelf ...
Graag onderbouwen a. d. h. van wetenschappelijke geschriften !
Groetjes,
Digit
van de kagelap schreef:Digit schreef:van de kagelap schreef:Digit schreef:De discussie of er, vóóraleer iemand ooit een cirkel getrokken of beschreven had, er zoal iets bestond als de conceptuele ideale cirkel (de meetkundige plaats van ... ) lijkt mij zo boeiend als die over het geslacht van de engelen. Dát zal mij worst wezen.
Leg dan eens uit wat volgens jou het belang is van die vraag !
Digit
Het gaat er om dat je inziet dat de mogelijkheid van het bestaan van een entiteit al aanwezig moet zijn voordat die entiteit er is, anders zou die entiteit nooit kunnen bestaan.
van de kagelap schreef:Waar de ideeën vandaan komen en waar ze opgeslagen liggen, daar kunnen wij alleen over speculeren.
van de kagelap schreef:Dat ze er zijn zien we om ons heen aan alles wat er is gematerialiseerd.
van de kagelap schreef:Voor dat proces zijn niet noodzakelijk hersenpannen nodig.
Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast