Hypnotherapie

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

Hypnotherapie

Berichtdoor Ilse » 24 apr 2012, 14:28

Zin of onzin?
In men zoektocht naar een oplossing naar hyperventilatie ben ik hypnotherapie beland.
Na mindfulness - orthomoleculaire arts - sporten -gezond eten - geen suiker - geen koffie - ..
Sommige van bovenstaande zaken doe ik nog wel maar de hyperventilatie steekt nog de kop op.
Ilse

Re: Hypnotherapie

Berichtdoor Digit » 24 apr 2012, 14:58

- Goed aangeleerde en volgehouden mindfulness zou redelijk moeten helpen tegen stressgerelateerde hyperventilatie. Wees echter op je hoede voor kwak : als ze over qi (chi) of andere oosterse onzin beginnen, dan te mijden !
- Orthomoleculair is kwak.
- Sporten en gezond eten zou iedereen moeten doen zonder overdrijven. Eens lekker genieten kan goed zijn tegen stress en dus tegen stressgerelateerde hyperventilatie.
- Suiker en koffie : overdrijven is nergens goed voor, maar bij een gezonde mens zouden normale dosissen koffie en suiker toch geen hyperventilatie mogen veroorzaken !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor willem_betz » 24 apr 2012, 18:28

heb je tekenen van paniekaanval of -stoornis ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paniekaanval
Voor gewone hyperventilatie is ademen in een papieren zak vaak voldoende (re-breathing) , voor paniekstoornis zijn er pilletjes die soms erg goed helpen.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Ilse » 25 apr 2012, 08:43

Het is inderdaad een angstprobleem.
Vooral angst voor de angst.
Ik neem daar anti depressiva voor in maar zou daar ook ooit weer graag vanaf geraken omdat ik ook wel last heb van bijwerkingen van het medicijn.
En de hyperventilatie ook nog aanwezig is. Hetzij in mindere mate dan toen ik het een drie tal jaar geleden gekregen heb.
ik ben zelf vrij nuchter maar toch ook een beetje hopeloos blijkbaar en dan probeer je wel eens wat anders uit.
Ook acupunctuur heb ik al gehad.
Bedankt voor jullie antwoord.
Ilse

Berichtdoor windsurfer » 25 apr 2012, 09:22

Angst voor de angst verwijst naar een paniekstoornis. Ben je al bij een psycholoog geweest? Cognitieve gedragstherapie is aangewezen, medicatie bij paniek is symptoombestrijding.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
windsurfer

Berichtdoor willem_betz » 25 apr 2012, 14:36

Mee eens, zeker die therapie proberen. Het principe is vooral het doorbreken van verkeerde reflexen en associaties.
Die pillen zijn een uiterst redmiddel, ze lossen het probleem niet definitief op en kunnen vervelende bijwerkingen hebben, maar ze kunnen wel erg goed helpen...zolang je ze neemt :? Alhoewel ik gehoord heb van gevallen die mits enkele maanden anti-depressiva vrij waren van aanvallen en het daarna ook zonder pillen goed stelden.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Kat » 14 mei 2012, 20:09

Ilse,

Als jongere had ik ook last van hyperventilatie. Het had met stress en téveel verantwoordelijkheid binnen ons gezin te maken.
Ik heb dit overwonnen door zeer rationeel tegen mezelf in te gaan. Bijvoorbeeld, het is niets, je gaat niet dood, het is verkeerd ademen, verder ademen, rustig, het komt goed...en eventjes door de hel gaan. Het is een tijd hard werken, maar zo kom je er ook,
iemand die je in dit rustig maken begeleidt kan ook goed helpen, vooral geen situaties gaan vermijden want het houdt niet op als je dat begint te doen.

Lieve groet,
Kat

Berichtdoor Ilse » 16 mei 2012, 13:15

Bedankt voor je nuttig advies Kat!
Ilse

Keer terug naar Alternatieve behandelingen