Tja... als je het voedsel zó gaat bekijken...?

Over ggo's, kernenergie, Kyoto, het klimaat, bio-industrie, vitaminen, dieet, etc...

Tja... als je het voedsel zó gaat bekijken...?

Berichtdoor Nederlander » 23 apr 2012, 21:17

Conserveermiddelen en kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen houden zuurstof tegen en vertragen de ontwikkeling van schimmels zodat producten langer houdbaar blijven.

Maar nadat ze zijn geconsumeerd doen deze stoffen hetzelfde in menselijke cellen. Ze ontnemen de cellen hun zuurstof en voedingsstoffen waardoor ze muteren en kanker kan ontstaan.

Cellen hebben zuurstof nodig om te overleven. Conserveermiddelen en andere additieven onttrekken zuurstof uit mitochondriën. Wanneer het lichaam niet beschikt over voldoende voedingsstoffen is het extra vatbaar voor ziektes.

De levensmiddelenindustrie werkt al meer dan 70 jaar samen met de overheid en de farmaceutische industrie om natuurlijke kankermedicijnen te onderdrukken en kankerverwekkende stoffen in voedsel, frisdrank en cosmetica goed te keuren, te ondersteunen en aan te moedigen.

Natriumbenzoaat (E211) wordt gebruikt als conserveermiddel in jam, frisdranken, vruchtensappen, augurken en sauzen. In cosmetica wordt het met name in zure shampoo’s, douchegel en lotions gebruikt. Natriumbenzoaat kan door een natuurlijke reactie met vitamine C het schadelijke en kankerverwekkende benzeen vormen. Desondanks wordt het al tientallen jaren gebruikt in de frisdrankindustrie
Koolzaadolie is een plantaardige olie die gewonnen wordt uit de zaden van koolzaad. Deze olie wurgt je mitochondriën
Mononatriumglutamaat (E621) staat bekend onder zo’n 20 pseudoniemen als geautolyseerd gistextract, vrije glutamaat, glutamisch zuur, sojalecithine, calciumcaseïnaat, gehydroliseerd maïs en maltodextrina
Natriumnitraat (nitrosamine) wordt onder meer gebruikt voor kunstmest en explosieven. Dit ingrediënt voorkomt dat hemoglobine in je bloed zuurstof naar je weefsel kan transporteren. Het wordt ook wel gezien als superzout (net als mononatriumglutamaat) en toegevoegd aan hotdogs, bacon en fijne vleeswaren
Margarine kan niet worden opgenomen door celmembranen vanwege de transvetten. Alle margarines worden gemaakt van plantaardige oliën. Bij het verhardingsproces is het mogelijk onverzadigde vetten om te zetten in verzadigde vetten. Wanneer dit proces al dan niet deels onvolledig wordt uitgevoerd veranderen onverzadigde vetten in transvetten. Deze oliën versnellen het verouderingsproces
Antischuimmiddelen (polydimethylsiloxaan) worden toegevoegd aan confituren, marmelade (jam), fruit- en groentenconserven, vruchtensappen, kipnuggets, eieren, soepen en (frituur)vetten. In de EU is polydimethylsiloxaan toegelaten onder E900. Het kan leiden tot maagtumoren en DNA-schade
Antiklontermiddelen zijn chemicaliën die vocht absorberen. Ze worden toegevoegd aan tafelzout en poedermelk. Ze bestaan vaak uit fosfaat, carbonaat, silicaat en aluminium. Aluminium wordt geassocieerd met de ziekte van Alzheimer en gebruikt in de griepprik en andere vaccins
Kunstmatige kleurstoffen zijn stoffen die worden gemaakt van olie, antivries en ammonia. Ze veroorzaken nier-, blaas- en hersentumoren en schildklierkanker in muizen
Emulgatoren als carrageen (E407), polysorbaat 80 en gebromineerde plantaardige oliën (E443) stabiliseren en verdikken. Ze worden aangetroffen in Chocomel, kaas, ijs, formulemelk en jam. Gebromineerde plantaardige oliën blijven jarenlang in lichaamsvet zitten. Polysorbaat 80 wordt ook aangetroffen in de meeste vaccins
Kunstmatige zoetstoffen als aspartaam, acesulfaam-K, sucralose, sorbitol, truvia en saccharine worden langere tijd opgenomen door het lichaam en omgezet in lichaamsvet. Het zijn de trojaanse paarden van voedselindustrie. Sorbitol zit ook in veel vaccins

Let goed op wat je eet en onderzoek elk ‘medicijn’ dat je huisarts je voorschrijft. Doe zelf onderzoek om zo je cellen te beschermen en kanker en andere ziektes te voorkomen.

Tja, volgens mij klopt er hier iets niet aan...

http://www.naturalnews.com/035647_food_ ... icals.html
LOOK OUT! WILL BITE WITHOUT WARNING!
Nederlander

Re: Tja... als je het voedsel zó gaat bekijken...?

Berichtdoor stefaandepraetere » 23 apr 2012, 21:21

Cellen hebben zuurstof nodig om te overleven. Conserveermiddelen en andere additieven onttrekken zuurstof uit mitochondriën. Wanneer het lichaam niet beschikt over voldoende voedingsstoffen is het extra vatbaar voor ziektes.

Tjah hierin staan al honderd veronderstellingen en hypotheses. Allemaal wel iets van waar maar daarom niet samen waar. De hele tekst gaat zo verder.
Dat additieven niet noodzakelijk gezond zijn dat lijkt me evident maar daar bestaan toch ook degelijke studies over vermoed ik.
stefaandepraetere

Berichtdoor Wilmamazone » 23 apr 2012, 23:11

Natural News is een overbekende kwakzalverssite die het beste met een hele kilo zout genomen kan worden, want een korreltje is niet genoeg.
Wilmamazone

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 24 apr 2012, 01:00

Conserveermiddelen en andere additieven onttrekken zuurstof uit mitochondriën.

Even rekenen. Koolhydraten hebben de formule (CH2O)n . Elke CH2O (gewicht 30) heeft een O2 (gewicht 32) nodig om te oxideren. Dat gebeurt in de mitochondriën. Dus we hebben dagelijks ongeveer een gelijk gewicht aan zuurstof nodig vergeleken met zetmeel en suiker om aan onze dagelijkse energie te komen. Voor vet heb je ook zuurstof nodig, en het komt erop neer dat je dagelijks ongeveer 600 gram zuurstof nodig hebt om je energiebehoefte te dekken. Dat is veel. De hoeveelheid oxideerbare conserveringsmiddelen die we dagelijks binnenkrijgen is miniem, en kan nooit een groot deel van de ingeademde en door het bloed getransporteerde zuurstof wegvangen. Dit nog afgezien van het feit dat die stoffen niet zomaar lichaamscellen kunenn binnendringen en grotendeels worden afgebroken bij de spijsvertering en anders wel in de lever.

Het hele verhaal is dus ongeveer zo mal als het idee dat iemand van de honger zal omkomen als hij verzuimt na elke maaltijd zijn bord schoon af te likken en hetzelfde met de kookpannen te doen.
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Fishstick » 25 apr 2012, 11:14

Dat MSG daarop staat vind ik hilarisch, aangezien het gewoon de zoutvorm van een van de meest natuurlijk voorkomende aminozuren is.
Fishstick

Berichtdoor Amanitine » 27 apr 2012, 00:57

Fishstick schreef:Dat MSG daarop staat vind ik hilarisch, aangezien het gewoon de zoutvorm van een van de meest natuurlijk voorkomende aminozuren is.

Er is wel een verschil tussen het eten van zuivere aminozuren en aminozuren verpakt in eiwitten, die eerst nog afgebroken moeten worden. Glutamaat wordt zeer snel opgenomen als het in vrije vorm wordt geconsumeerd en is toxisch bij hoge bloedconcentraties. Dat hoeft nog niet te betekenen dat er een probleem is met MSG bij gangbare dosissen, maar ridicuul is het niet.
Amanitine

Berichtdoor willem_betz » 27 apr 2012, 01:07

Wat is er niet toxisch bij hoge concentraties of hoeveelheden ?
Ongeveer 40 kopjes koffie ineens is ook dodelijk. Gaan we dan een campagne tegen koffie beginnen ?
Dat soort alarmistische misleiding wordt meestal gebracht door onbespoten groene fundamentalisten en is meestal een aanloop naar het aanprijzen van hun "natuurlijke" producten. Vergeet niet dat koffie een natuurlijk product is, evenals tabak, opium, cocaine...
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 27 apr 2012, 12:31

De LD-50 voor water is 90 gram/kg, dus een man van 100 kilo heeft een kans van 50% om te overlijden aan de inname van 9 liter water. Een kind van 10 kilo kan natuurlijk al dood gaan bij veel minder.
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Blueflame » 27 apr 2012, 17:09

LD50: http://nl.wikipedia.org/wiki/LD50

Voor wie het niet moest weten ;-)

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor frank06 » 27 apr 2012, 21:47

Misschien ook handig in deze context: Steven Gilbert, A Small Dose of Toxicology, 2nd edition, by Steven G. Gilbert, 2011
(http://www.downloadtheuniverse.com/dtu/ ... oison.html)

Da's een gratis e-boek van de bezieler van Toxipedia (http://toxipedia.org/display/toxipedia/ ... +Toxipedia)

Frank
frank06

Berichtdoor Martin Bier » 28 apr 2012, 08:02

willem_betz schreef:Dat soort alarmistische misleiding wordt meestal gebracht door onbespoten groene fundamentalisten en is meestal een aanloop naar het aanprijzen van hun "natuurlijke" producten. Vergeet niet dat koffie een natuurlijk product is, evenals tabak, opium, cocaine...

Eigenlijk gaan eigenlijk we heel vreemd om met het begrip "natuurlijk." "Natuurlijk" heeft in het algemeen spraakgebruik een heel positieve connotatie. Maar toch zijn er weinig mensen die bijziendheid, suikerziekte, tuberculose etc hun "natuurlijke" verloop gunnen. Alom worden deze zaken te lijf gegaan met recente "onnatuurlijke" vindingen als brillen, insuline-injecties en antibiotica.

De katholieke kerk gedraagt zich in dit verband het meest onbeschaamd. Die propageren wat ze noemen "Natural Family Planning." Dat is zo ongeveer de meest blatante Newspeak ter wereld. Het houdt in dat een vrouw haar menstruatiecyclus bijhoudt aan de hand van dagelijkse thermometermetingen en de grafische weergave daarvan. Gedurende de ovulatie (wanneer een vrouw i.h.a. het meeste zin heeft in seks) wordt de "natural family planner" geacht het juist niet te doen. Ondertussen is de thermometer uitgevonden meer dan duizend jaar NA het condoom. Condooms werden reeds vervaardigd door de Romeinen uit "natuurlijke" producten als schapedarmen. En e'e'n van de belangrijkste uitvinders aan de basis van de hedendaagse thermometer was nog wel aartsvijand Galileo zelf!
Martin Bier

Berichtdoor Renate » 28 apr 2012, 11:40

Martin Bier schreef:
willem_betz schreef:Dat soort alarmistische misleiding wordt meestal gebracht door onbespoten groene fundamentalisten en is meestal een aanloop naar het aanprijzen van hun "natuurlijke" producten. Vergeet niet dat koffie een natuurlijk product is, evenals tabak, opium, cocaine...

Eigenlijk gaan eigenlijk we heel vreemd om met het begrip "natuurlijk." "Natuurlijk" heeft in het algemeen spraakgebruik een heel positieve connotatie. Maar toch zijn er weinig mensen die bijziendheid, suikerziekte, tuberculose etc hun "natuurlijke" verloop gunnen. Alom worden deze zaken te lijf gegaan met recente "onnatuurlijke" vindingen als brillen, insuline-injecties en antibiotica.

Nou de echter alterneutjes hebben ook voor deze dingen "natuurlijke" remedies, waarvan ik me overigens afvraag of ze werken. Ik betwijfel het zelf. Er zijn ook mensen die menen dat je je ogen zo kunt trainen, dat je geen bril meer nodig hebt.

Toevallig las ik onlangs zelfs ergens dat iemand beweerde dat anti-biotica bij kinkhoest (geloof ik) juist schadelijk was, omdat de stervende bacterieën dan schadelijke stoffen zouden produceren. Ik geloof dat het op de website van whale.to was.
Renate

Berichtdoor willem_betz » 28 apr 2012, 14:23

Renate schreef:Toevallig las ik onlangs zelfs ergens dat iemand beweerde dat anti-biotica bij kinkhoest (geloof ik) juist schadelijk was, omdat de stervende bacterieën dan schadelijke stoffen zouden produceren. Ik geloof dat het op de website van whale.to was.

Daar is iets van aan, de zgn Herxheimer reactie, zie bijv:
http://www.lymevereniging.nl/main.php?id=120
of meer uitgebreid:
http://en.wikipedia.org/wiki/Herxheimer_reaction
Bij vermageren, ontgiften, antibiotica... kunnen door meerdere mechanismen er nogal plots veel giftige stoffen vrijkomen, die voorheen gebonden zaten in vetweefsel, in de bacterie ..
Als ik me goed herinner werd het eerst beschreven als bijverschijnsel van een behandeling tegen syfilis.
Maar dat is geen excuus om niet te behandelen !
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 28 apr 2012, 14:45

uitvinders aan de basis van de hedendaagse thermometer was nog wel aartsvijand Galileo zelf!

Wel, G. was daar eigenloijk niet de uitvinder van

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermometer

en om de 'hedendaagse' thermometer tertug te voeren op G. is ook wat overdreven. G. en anderen gebruikten een thermoscoop die eigenlijk een combinatie baramoeter-thermometer was, zonder schaalverdeing.

Een thermometer gebaseerd op uitzetting van een vloeistof in een smalle buis gaat terug op Fernando de' Medici , en eigenlijk is Fahrenheit de grote held, omdat die een techniek had om een min of meer reproduceerbare schaal te maken.

De schaal die F. gebruikte lijkt wat onhandig, maar (1) de gewone lichaamstemperatuur was een veelvoud van 12, en (2) tussen smeltend ijs en kokend water ook een mooi rond veelvoud van 12, en (3) een graad was ongeveer de beste nauwkeurigheid.
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Renate » 28 apr 2012, 14:52

willem_betz schreef:
Renate schreef:Toevallig las ik onlangs zelfs ergens dat iemand beweerde dat anti-biotica bij kinkhoest (geloof ik) juist schadelijk was, omdat de stervende bacterieën dan schadelijke stoffen zouden produceren. Ik geloof dat het op de website van whale.to was.

Daar is iets van aan, de zgn Herxheimer reactie, zie bijv:
http://www.lymevereniging.nl/main.php?id=120
of meer uitgebreid:
http://en.wikipedia.org/wiki/Herxheimer_reaction
Bij vermageren, ontgiften, antibiotica... kunnen door meerdere mechanismen er nogal plots veel giftige stoffen vrijkomen, die voorheen gebonden zaten in vetweefsel, in de bacterie ..
Als ik me goed herinner werd het eerst beschreven als bijverschijnsel van een behandeling tegen syfilis.
Maar dat is geen excuus om niet te behandelen !

Nee, dat was mijn idee ook. Ik denk dat de levende bacterie, die zich vermenigvuldigd, over het algemeen toch wat schadelijker is.
Het probleem is natuurlijk dat het een en ander niet ongeloofwaardig klinkt, waardoor mensen inderdaad gaan geloven dat het waar is. Als de dame die het een en ander schrijft dan ook nog M.D. achter haar naam heeft staan, wordt het natuurlijk helemaal geloofwaardig. Het enige is dat whale.to een website is die alle mogelijke nonsens verspreid.
http://www.whale.to/a/The-Vitamin-C-Tre ... -Cough.pdf
Als je naar de beginpagina gaat, vind je links naar alle mogelijke onzin, inclusief de ontkenning van de holocaust.
Renate

Berichtdoor Amanitine » 28 apr 2012, 21:42

willem_betz schreef:Wat is er niet toxisch bij hoge concentraties of hoeveelheden ?
Ongeveer 40 kopjes koffie ineens is ook dodelijk. Gaan we dan een campagne tegen koffie beginnen ?
Dat soort alarmistische misleiding wordt meestal gebracht door onbespoten groene fundamentalisten en is meestal een aanloop naar het aanprijzen van hun "natuurlijke" producten. Vergeet niet dat koffie een natuurlijk product is, evenals tabak, opium, cocaine...

Natuurlijk, maar de typische claims over geraffineerde producten dat ze "toch ook in de natuur voorkomen" is eveneens pure spin. Zetmeel komt veelvuldig in de natuur en ons dieet voor, maar dit betekent niet dat even grote dosissen glucose consumeren even onschadelijk is. Op dezelfde manier betekent het veelvuldig natuurlijk voorkomen van glutaminezuur niet dat het in ongebonden vorm dezelfde effecten heeft. Dat moet onderzoek met inderdaad oog voor dosis nagaan.
Amanitine

Keer terug naar Milieu & Voeding