Werken al die middeltjes in de drogist die beloven je weerstand te verhogen?
‘Voor zover ik weet is van deze middelen niet aangetoond dat ze effect hebben. In gezonde voeding zit in principe alles wat je nodig hebt. Het lichaam kan bovendien maar een maximale hoeveelheid vitaminen opnemen en de rest verdwijnt. Vitaminen kunnen zin hebben als iemand onvoldoende vitamines naar binnen krijgt door een slecht voedingspatroon. Ook is het nuttig bij bepaalde groepen die wat extra’s kunnen gebruiken, zoals zwangere vrouwen, baby’s tot drie jaar, ouderen of mensen die bepaalde voeding niet eten.’
Wat zijn de belangrijkste factoren die de weerstand verlagen?
‘De belangrijkste factoren die een rol spelen bij het verlagen van de afweer zijn:
Medicatie, bijvoorbeeld cystostatica dat bij kanker gebruikt wordt. Ook medicijnen als hormonen of prednison verlagen je weerstand.
Ziekte, AIDS is bijvoorbeeld een ziekte die het afweersysteem aantast.
Andere factoren die mee kunnen spelen bij het verminderen van de weerstand zijn onder andere:
Slaapgebrek
Stress
Slechte voeding’
vijv schreef:Mijn vrouw vroeg bij de apotheker een middeltje om haar weerstand wat te verhogen en kreeg engystol van Heel mee (+/- 10€)
Thuis aangekomen ontdeeken we dat dit een homeopatisch geneesmiddel is.
Enkele vragen:
1) Kan een wetenschappelijk opgeleid en vertrouwenspersoon ons dit zomaar aansmeren?
2) alhoewel het op de verpakking staat dat het homeopathisch is, is het volgens mij eerder een natuurproduct : werkzame stof
vincetoxicum officinale. Iemand een idee wat het is?
On track! schreef:Ik vraag me af of het überhaupt mogelijk is om de weerstand te verhogen via middeltjes van de apotheek.
vijv schreef:Maar daar gaat het niet om. Een apotheker moet uit zijn opleiding toch weten dat homeopathie onzin is, en dit dan ook niet verkopen aan iemand die er niet expliciet achter vraagt.
In 2004 werd dit aanvankelijk stiekume consumentenbedrog (en nog veel meer) gewoon wettig gemaakt door richtlijn 2004/27/EC [ http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004L0027:NL:HTML ]. De verkopers van homeopathie mogen nu ziekten en symptomen vermelden als er gegevens uit het verleden beschikbaar zijn over “traditioneel homeopathisch gebruik”; een ‘adequate bibliografie’ volstaat.
vijv schreef:Mijn vrouw vroeg bij de apotheker een middeltje om haar weerstand wat te verhogen en kreeg engystol van Heel mee (+/- 10€)
Thuis aangekomen ontdeeken we dat dit een homeopatisch geneesmiddel is.
Enkele vragen:
1) Kan een wetenschappelijk opgeleid en vertrouwenspersoon ons dit zomaar aansmeren?
2) alhoewel het op de verpakking staat dat het homeopathisch is, is het volgens mij eerder een natuurproduct : werkzame stof
vincetoxicum officinale. Iemand een idee wat het is?

digifredje schreef:Ik heb de indruk dat sommige dokters en apothekers zulke middelen meegeven/voorschrijven om de weg van de kleinste weerstand de bewandelen.
De Raad van State (RvS) heeft half april geoordeeld dat het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) de in 2008 aan VSM verleende handelsvergunning voor het homeopathische geneesmiddel Rinileen tabletten terecht heeft ingetrokken. De raad is het met het college eens dat VSM geen bewijs van de therapeutische werking van het middel kan overleggen. VSM heeft alleen homeopathische literatuur overlegd, en dat is onvoldoende, meent ook de raad.
De uitspraak van de RvS zal consequenties hebben voor de ruim 250 andere homeopathische middelen die nog wel met een indicatie mogen worden aangeprezen maar waarvoor hetzelfde geldt als voor Rinileen. Vermoedelijk zal de homeopathiefabrikant de politiek onder druk zetten en aandringen op handhaving van de (onbewezen) indicaties en dan op de verpakking de tekst zetten: 'De werking van dit product is niet wetenschappelijk bewezen'. Als deze verwarrende tussenoplossing door de politiek wordt afgewezen - hetgeen in de lijn van verwachting ligt - dan is deze uitspraak de opmaat tot het einde van de reclame voor homeopathie en kan het CBG zijn afdeling homeopathie opheffen; toch al, vanaf het begin in 1997, een Fremdkörper.
Betz schreef:. . .dus als ze ergens een boekje kunnen tonen door een homeopaat geschreven of gebruikt waarin staat dat het product ooit daarvoor gebruikt werd dan mag dat vermeld worden.
willem_betz schreef:Het betalen van medische beroepen op basis van het aantal prestaties leidt to overconsumptie, maar het all-in systeem heeft ook grote nadelen.
Het onvoldoende achten van de homeo-literatuur als bewijs is de afwijking, de nieuwe koers.
Keer terug naar Alternatieve behandelingen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten