P. Strootman schreef:Dat zul je zélf moeten vinden, want dat kan ik je niet aanpraten! …. . Ik ben natuurlijk niet in staat, om de betekenissen van al die gelijkenissen aan jou over te brengen ….
Dat klopt, maar dat is wel een bijzonder hypocriete uitvlucht omdat je gedrag het tegenovergestelde aangeeft. Je denkt immers voortdurend iedereen op basis van die gelijkenissen de les te kunnen en mogen lezen. Wanneer dan gevraagd wordt om dat te onderbouwen, dan geef je niet thuis !
P. Strootman schreef:Me dunkt, dat er tóch wel dingen in de bijbel staan, die de lezer tot nadenken móet dwingen.
Vervang dat “dwingen” door “aanzetten”, en dan klopt dat. De parabel van de Barmhartige Samaritaan bijvoorbeeld. Maar er staan ook massa’s blablabla en zelfs complete onzin in, zoals het citaat van Joh. dat je aanhaalt. En iedereen is nog vrij om al dan niet de bijbel te lezen en er al dan niet waarde aan toe te kennen.
P. Strootman schreef:De bijbel is nu eenmaal een esoterisch geschrift!Één voorbeeld:Johannes 21.25:
'Er zijn echter nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft; indien deze één voor één beschreven werden, dan zou, naar ik meen, de wereld zelf die boeken die geschreven werden, niet kunnen bevatten'
Voilà, een beter voorbeeld van de onzin had ik zelf nauwelijks kunnen vinden ! En dat “esoterisch” is ook al duidelijk : stijl “madam Blanche” en “madam Blablablavatski” !
P. Strootman schreef:En dan te weten, dat Jezus, alles bijelkaar, misschien een maand of 3 gepredikt heeft en wonderen verrichtte!
Tiens, in dat opzicht is de bijbel dan meteen wél historisch ! Je draait als een windhaan in een orkaan en je zit zodanig in de knoop dat je jezelf begint tegen te spreken ! Ook al standaard bij kwaks en religioten !
P. Strootman schreef:Wat doet u dan ook met een bijbel? Weg ermee, ….
Neen, we laten de bijbel aan diegenen die er aan gehecht zijn. Hij mag alleen niet gebruikt worden om andersdenkenden mee rond de oren te slaan. Dan wijzen we erop wat dat vodje papier geen gezag heeft over ons. En diegene die er mee slaat nog véél minder !
P. Strootman schreef:…. , want je bent te dom, om zoiets te snappen!
Wie is hier dom ? Een Ad Randum, die, topic voor topic, goed onderbouwde posts plaatst of een religioot die niets anders dan papegaaiecitaten kan produceren terwijl hij zelf niet eens weet waar ze in de realiteit vandaan komen ?
Groetjes,
Digit