aardappelveldje in Wetteren...

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

Re: aardappelveldje in Wetteren...

Berichtdoor Fender » 25 aug 2011, 20:23

axxyanus schreef:Ik zie het probleem niet. Een heleboel disciplines hebben een deontologische code. Als je die discipline wil beoefenen, wordt je geacht je naar zo'n code te schikken. Wetenschap beoefenen heeft ook een deontologische code. Mischien niet altijd expliciet neergeschreven maar waarvan men toch verwacht dat je je daaraan houdt. Ik vermoed dat één van de regels is dat je geen onderzoek van collega's saboteert.

Inderdaad is er een deontologische code, maar dat is een neerschrijven van een visie van wetenschappers op wat kan en niet kan. Wat volgens hen niet kan is ander onderzoek vernielen, wat wel kan is dieren doden voor de wetenschap. Dat is hun deontologische code ok. Maar blijkbaar zijn er andere groepen van mensen die andere deontologische codes hebben bv. dat iemand anders onderzoek wel vernietigd mag worden en je geen dieren mag doden, ik zeg maar iets. En ook zij zullen eerst wel wat gedelibereerd hebben of in dit geval het volgens hun ethiek te rechtvaardigen was om dat veld te vernietigen.

Dus het gaat hem niet zozeer om wat vernietigt werd maar om de intentie. Want laten we wel wezen, het ging helemaal niet om een paar symbolische vernietigingen. Het ging om een poging tot een meer gestructureerde vernietiging die de ordediensten hebben tegengehouden.

Akkoord, maar het gaat mij ook over de intentie, en blijkbaar vonden de belagers dat hun intentie gerechtvaardigd was.

Dat is niet waar, Veel onderzoek moet eerst de toestemming krijgen van een ethische commisie.

zoals hierboven al gezegd, dat is een gesloten systeem. Ik ben akkoord dat de echte uitwassen er op die manier uitgaan, maar over sommige onderzoeken kan getwist worden of het moet worden toegestaan of niet. Als je natuurlijk een commissie organiseert met mensen uit de wetenschapswereld dan zullen die inderdaad allemaal vinden dat het moet kunnen dat proefdieren sterven om de ontwikkeling van een deel van de hersenen te bestuderen. Maar andere mensen kunnen het daar niet mee eens zijn, al zullen die natuurlijk dan ook geen wetenschap doen.

Fender schreef:Vele onderzoeken in het verleden had men misschien beter op voorhand afgebroken zodat we nu niet met de problemen erdoor zaten.

Geef eens een voorbeeld.

bijvoorbeeld alle onderzoeken naar wapens en wapenverbetering, bijvoorbeeld de onderzoeken van dokter Mengele in de concentratiekampen,...

Wat is daar zo speciaal aan? Dierenlevens verwoesten is hier een aanvaardbare handeling.

Dat is jouw persoonlijke mening, net zoals de mening van de vernietigers van dat aardappelveld was dat die vernietiging een aanvaardbare handeling was.

Als jij een dier naar het asiel brengt is er een redelijke kans dat het leven van dat dier binnen de maand verwoest zal zijn als er geen kandidaten opdagen om hem/haar als huisdier te adopteren. Ik zie niet in hoe dat op een of andere manier begrip moet opwekken voor de poging tot sabotage van iemands onderzoek.

Dat van dat asiel is een gevoelsargument en irrelevant in deze discussie. De link met de sabotage van onderzoek snap ik overigens niet.

Uiteindelijk is het feit dat jij dieren doden voor de wetenschap aanvaardbaar vindt een persoonlijke opinie van jou, net zoals die mensen vonden dat het stopzetten van dat experiment voor een betere wereld aanvaardbaar was.

Er is nooit echt een maatschappelijk debat gevoerd naar deze kwestie, er is geen duidelijk politiek debat erover dus het is heel moeilijk om te weten wat de meerderheid van de Belgen hierover vindt. Volgens het eurobarometer onderzoek blijkt 64 pct van de Europeanen tegen GGO's te zijn. Ik weet niet of ik dan mag doortrekken dat zij voorstander zijn van het vernietigen van GGO-gewassen in Europa....
Fender

Berichtdoor willem_betz » 25 aug 2011, 22:57

Fender:
Dat is jouw persoonlijke mening, net zoals de mening van de vernietigers van dat aardappelveld was dat die vernietiging een aanvaardbare handeling was.

fender,
Meen je dat ? Vertel me aub dat je aan het uitdagen of een beetje aan het jennen of trollen was. :(
Besef je wel de draagwijdte van een dergelijke uitspraak die censuur, willekeurig geweld en vernietiging van wat hen niet aanstaat goedkeurt ? Ook boekverbrandingen, religieuze politie, en andere uitingen van dictatoriaal geweld zijn steeds begonnen uit een goedbedoeld idealisme dat meent de mensen te moeten behoeden voor een vermeend onheil.
Jouw bewering dat er nooit een maatschappelijk debat geweest is, is om het beleefd uit te drukken, onjuist, zie de hogere berichten. Het waren m.i. de fanatici die het steeds over Frankenfood hebben die het redelijke debat weigeren en liever geweld gebruiken.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Fender » 26 aug 2011, 01:23

Mijn doel is uiteraard een beetje provocatief. En ikzelf behoor tot het kamp van de wetenschappers en vind het dus ook niet kunnen dat dit project vernietigd werd. Bovendien heb ik zelfs al heel wat muizen in naam der wetenschap gedood. Toch begon het me overlangs te dagen dat dat allemaal zeer relatief is. Waarom bestraal ik muizen zodat zij weken ziek zullen zijn om daarna hun milt eruit te halen om te kijken wat er daar gebeurd is, omdat ik geloof dat de wereld daar uiteindelijk beter van zal worden en dus gerechtvaardigd is. Waarom vernietigen die mensen dat aardappelveld, omdat zij geloven dat de wereld daar beter van gaat worden en dus gerechtvaardigd is. Ik kan me niet ontdoen van de mening dat er maar weinig verschil bestaat tussen beide visies. Ik behoor tot de eerst visie, maar hoe kan ik weten dat de mijne de juiste is?

Dat van dat maatschappelijk debat was idd wrs onjuist van me. Maar om nu te zeggen dat er echt een volksraadpleging over gebeurd is dat kan ik me toch ook niet meer herinneren.
Fender

Berichtdoor willem_betz » 26 aug 2011, 03:31

het is niet omdat iemand iets erg vast gelooft dat het nog waar of juist is ook.
De vergelijking met de proeven op muizen gaat toch niet echt op denk ik, wie weet of die proef verantwoord is en niet beter met een celkweek zou gebeuren ? wat is het uiteindelijk doel ? Aardappels lijden niet zo erg als ze bestraald of geslacht worden. :wink:
De argumentatie pro dit onderzoek en tegen die eco-taliban werd m.i. redelijk goed samengevat in http://forum.skepp.be/viewtopic.php?p=71117#p71117
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor axxyanus » 26 aug 2011, 12:16

Fender schreef:
axxyanus schreef:Ik zie het probleem niet. Een heleboel disciplines hebben een deontologische code. Als je die discipline wil beoefenen, wordt je geacht je naar zo'n code te schikken. Wetenschap beoefenen heeft ook een deontologische code. Mischien niet altijd expliciet neergeschreven maar waarvan men toch verwacht dat je je daaraan houdt. Ik vermoed dat één van de regels is dat je geen onderzoek van collega's saboteert.

Inderdaad is er een deontologische code, maar dat is een neerschrijven van een visie van wetenschappers op wat kan en niet kan. Wat volgens hen niet kan is ander onderzoek vernielen, wat wel kan is dieren doden voor de wetenschap. Dat is hun deontologische code ok. Maar blijkbaar zijn er andere groepen van mensen die andere deontologische codes hebben bv. dat iemand anders onderzoek wel vernietigd mag worden en je geen dieren mag doden, ik zeg maar iets. En ook zij zullen eerst wel wat gedelibereerd hebben of in dit geval het volgens hun ethiek te rechtvaardigen was om dat veld te vernietigen.

Mijn verwijzing naar de deontologische code was omdat ik de indruk heb, dat de verontwaardiging van de wetenschappers in hoofdzaakl gericht is naar die wetenschappers die daar aanwezig waren om die actie te ondersteunen.

Fender schreef:
Dus het gaat hem niet zozeer om wat vernietigt werd maar om de intentie. Want laten we wel wezen, het ging helemaal niet om een paar symbolische vernietigingen. Het ging om een poging tot een meer gestructureerde vernietiging die de ordediensten hebben tegengehouden.

Akkoord, maar het gaat mij ook over de intentie, en blijkbaar vonden de belagers dat hun intentie gerechtvaardigd was.

Tja, vind haast niet iedereen dat zijn intentie gerechtvaardigd is? En dat de intentie gerechtvaardigd is, betekent toch niet dat de manier waarop ze hun intentie probeerden te bekomen gerechtvaardigd is?

Fender schreef:
Fender schreef:Vele onderzoeken in het verleden had men misschien beter op voorhand afgebroken zodat we nu niet met de problemen erdoor zaten.

Geef eens een voorbeeld.

bijvoorbeeld alle onderzoeken naar wapens en wapenverbetering, bijvoorbeeld de onderzoeken van dokter Mengele in de concentratiekampen,...

Voor dat laatste wil ik je punt toekennen. Ik zie alleen niet goed hoe relevant dat is. Zijn er wetenschappers die nu nog de praktijken van Mengele verdedigen?

Fender schreef:
Wat is daar zo speciaal aan? Dierenlevens verwoesten is hier een aanvaardbare handeling.

Nee dat is niet mijn persoonlijke mening. Mijn persoonlijke mening speelt hier geen rol. Dat is de maatschappelijke consensus zoals die o.a. in de wetgeving naar voor komt maar ook in de maatschappelijke praktijk dat mensen die meewerken aan het verwoesten van dierenlevens, daar over het algemeen sociaal gezien geen problemen van ondervinden. Medewerkers van een asiel waar regelmatig dieren worden omgebracht, slachters, veehouders, ongedierte bestrijders enz. kunnen over het algemeen gewoon voor hun bezigheden uitkomen zonder dat ze daarvoor door hun medemensen gestigmatiseerd worden.

Op de zelfde manier is er een maatschappelijk consensus dat het beschadigen van andermans eigendom ontoelaatbaar is. Vanuit die consensus is het heel normaal dat die wetenschappers verontwaardigd zijn dat hun eigendom beschadigd wordt. Dat zij bij het uitvoeren van hun proeven, dierenlevens verwoesten lijkt me daarbij even relevant als dat ze met de auto (vermoed ik toch) naar hun werk komen.

Fender schreef:Er is nooit echt een maatschappelijk debat gevoerd naar deze kwestie, er is geen duidelijk politiek debat erover dus het is heel moeilijk om te weten wat de meerderheid van de Belgen hierover vindt. Volgens het eurobarometer onderzoek blijkt 64 pct van de Europeanen tegen GGO's te zijn. Ik weet niet of ik dan mag doortrekken dat zij voorstander zijn van het vernietigen van GGO-gewassen in Europa....

Er hoeft wat mij betreft ook geen debat te komen. Ik heb er niets op tegen als er wel een komt maar ik zie de noodzaak niet. Persoonlijk weet ik niet of het wel relevant is dat 64% van de Europeanen tegen GGO's zijn. Stel dat 64% tegen de islam is, moeten we daar dan een besluit uit trekken? Het lijkt me niet, dus ik weet niet waar die 64% tegen GGO's ons naartoe moet leiden.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor axxyanus » 26 aug 2011, 12:40

Fender schreef:Mijn doel is uiteraard een beetje provocatief. En ikzelf behoor tot het kamp van de wetenschappers en vind het dus ook niet kunnen dat dit project vernietigd werd. Bovendien heb ik zelfs al heel wat muizen in naam der wetenschap gedood. Toch begon het me overlangs te dagen dat dat allemaal zeer relatief is. Waarom bestraal ik muizen zodat zij weken ziek zullen zijn om daarna hun milt eruit te halen om te kijken wat er daar gebeurd is, omdat ik geloof dat de wereld daar uiteindelijk beter van zal worden en dus gerechtvaardigd is. Waarom vernietigen die mensen dat aardappelveld, omdat zij geloven dat de wereld daar beter van gaat worden en dus gerechtvaardigd is. Ik kan me niet ontdoen van de mening dat er maar weinig verschil bestaat tussen beide visies. Ik behoor tot de eerst visie, maar hoe kan ik weten dat de mijne de juiste is?

Dat kan je niet om de heel eenvoudige reden dat een deel van de vraag/vragen niet met juist of niet juist te beantwoorden is.

Het probleem is dat zelfs als van de vraag het eerste deel: "zal de wereld uiteindelijk beter worden van deze actie of dit onderzoek", positief beantwoord wordt. Dat daarmee het tweede deel: "Is deze actie of dit onderzoek gerechtvaardigd", niet automatisch positief beantwoord wordt. Ik heb nog niet zolang gelezen over een onderzoek van geleerden uit de V.S. die in de jaren vijftig? mensen moedwillig besmetten met syfilis, zonder dat die mensen daarvan op de hoogte waren. Nu wil ik best aannemen dat dat onderzoek waardevolle kennis heeft opgeleverd in het herkennen en het bestrijden van syfilis en dat de wereld daar uiteindelijk beter van geworden is. Maar toch zal je mij niet horen zeggen dat dat onderzoek gerechtvaardigd was. Er spelen meer factoren een rol om dat te bepalen dan of we verwachten dat de wereld er uiteindelijk beter van zal worden of niet.

Het draait hem dus uiteindelijk om wat we aanvaardbaar vinden en wat niet. Het draait dus om waarden en waarden kan je niet beoordelen als juist of niet-juist.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor willem_betz » 26 aug 2011, 13:26

Graag even herinneren dat er niet enkel een sociaal, moreel en ethisch aspect is: het vernietigen van eigendom en censuur maar wat skepp vooral moet interesseren zijn de pseudo- of slechte wetenschappelijke argumenten die gebruikt werden om dit geweld goed te praten. De meeste daarvan zijn van vergelijkbaar allooi als de beweringen dat de koeien geen melk meer of zure melk zouden geven als ze stoomtreinen zien voorbij rijden aan de verschrikkelijke snelheden van 20 km/h of meer.

Nog iets dat me van het hart moet: ik stoor me soms echt aan het nonchalante gebruik van de term "wetenschapper". In vele universitaire en andere onderzoeksinstituten zijn er heel wat medewerkers die als een soort laborant gewoon meedraaien in een groot onderzoek, ttz ze doen de ganse dag eigenlijk routinearbeid of metingen, zij het soms met zeer dure en gesofisticeerde instrumenten en met een witte jas aan, maar eigenlijk zijn ze niet wetenschappelijker dan een arbeider aan de band in een moderne autofabriek.
Ik zou er willen voor pleiten de term wetenschapper te reserveren voor hen die het originele denkwerk doen en beslissingen nemen, dus niet voor hen die de gekende technieken gewoon toepassen.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Ariel Bianco » 27 aug 2011, 00:57

Wie heeft al de ravage van Monsanto en co in kaart gebracht? Dat pattatenveldje is klein bier met wat zij hebben uitgericht.
Ariel Bianco

Berichtdoor willem_betz » 27 aug 2011, 03:18

Ariel Bianco schreef:Wie heeft al de ravage van Monsanto en co in kaart gebracht? Dat pattatenveldje is klein bier met wat zij hebben uitgericht.

Dat veldje was niet van Monsanto. Is jouw opmerking bedoeld als goedpraten van het vernielen van een universitair project door een bende onbespoten eco-terroristen ? Dan is het een zeer gevaarlijke en kromme poging om misdaden goed te praten door te zeggen dat er elders nog ergere dingen gebeurden.
Wil je zelf een ander topic beginnen over pseudowetenschap en een bepaalde firma, doe maar, maar met argumenten en bewijzen aub.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor willem_betz » 27 aug 2011, 14:52

uit De Standaard van vandaag 27/8/11:
Begin aardappelziekte op ggo-aardappelveld in Wetteren

vrijdag 26 augustus 2011, 22u14

Op het proefveld met 27 genetisch gemodificeerde aardappellijnen in Wetteren is een begin van aardappelziekte (phytophthora) vastgesteld op één typelijn. Er werd daarnaast ook een andere schimmel waargenomen. 'Toch wil dat nog niet zeggen dat de resistentie doorbroken is', aldus René Custers van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB).

Op het proefveld in Wetteren staan 27 gemodificeerde aardappellijnen, 26 lijnen van de Wageningen Universiteit en één van BASF. De 26 lijnen van de Wageningen Universiteit zijn onder te brengen in drie typelijnen. 'In een van de typelijnen ontdekten we een begin van aardappelziekte', aldus Custers. 'We moeten voort onderzoeken wat er aan de hand is. Het leert ons alvast hoe die individuele resistentiegenen functioneren.'

Volgens Custers is de vaststelling een goed argument om dergelijke praktijkproeven in openlucht te doen. 'Tijdens een serreproef zou dit nooit uitgekomen zijn.'

Vrijdag bezochten een zestal leden van de commissie Landbouw van het Vlaams Parlement het proefveld. 'Aardappelen die resistent zijn tegen aardappelziekte, hebben veel minder sproeistoffen nodig, wat goed is voor de gezondheid en besparend voor de landbouwer', aldus Patricia De Waele (LDD). 'Het toont aan dat wetenschappelijk onderzoek mogelijk moet zijn. Je kan niet werken aan de toekomst als je niet op basis van wetenschappen kan oordelen.'

De veldproef in Wetteren wordt volgend jaar hervat.

Dus het berichtje van trol Ariel B over Monsanto was volledig naast de kwestie. De enige inbreng van Monsanto was het plantenverdelgend poeder dat de groene talibans over de aardappelen trachtten te strooien.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Blueflame » 15 aug 2012, 23:32

Uit de Media

Rechter verklaart de milieustakingsvordering waarmee Greenpeace de veldproef met genetic engineered- aardappelen probeerde te stoppen, ongegrond.

De rest vindt u op http://www.engineeringnet.be/belgie/det ... sp?Id=8305

¢ (?) KV
14/08/2012 8:41:01

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Vorige

Keer terug naar Meldpunt