Traumeel

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

Traumeel

Berichtdoor willem_betz » 19 feb 2011, 04:01

een mail aan skepp:
Ik maak een afspraak bij een Endodontist, op aanraden van mijn tandarts.
Deze schrijft mij een brief met de melding om de dag voor de afspraak het medicijn Traumeel van de firma Heel in te nemen (advies).
Ongeacht nog het feit dat dit homeopatisch is, en duur, mag deze man zomaar een merk aanprijzen?
Waar kan ik eventueel terecht met zulke praktijken?
Met respect voor jullie acties,

Beste,
Die endodontist is waarschijnlijk een tandarts , dus mag hij voorschriften maken.
In Belgie hebben (tand)artsen vrije keuze van wat ze voorschrijven, dus een bepaald merk mag.
Het product Traumeel wordt wereldwijd heel erg commercieel gepromoot
Ook hier zijn er bepaalde medische beroepen die blijkbaar heel erg "bewerkt" werden.
Het klinkt goed: het product zou helpen tegen allerlei vormingen van kneuzingen en dat zonder nevenwerkingen.
Maar bewijs voor werking is zeer twijfelachtig.
Er zit omzeggens bijna niets in, enkel wat hoogverdunde planten, maar zo weinig dat het maar een spoor is.
Het hoofdbestanddeel is Arnica montana , maar ook zeer weinig, eigenlijk te verwaarlozen, niet dat het iets uitmaakt want meerdere proeven tonen aan dat arnica niets doet, noch geconcentreerd noch homeopathisch en heel wat mensen reageren er allergisch op !
Eigenlijk is arnica als homeopathie geven volledig in tegenspraak met wat de homeopaten zelf beweren: na verdunnen en schudden neemt een H middel de symptomen weg die het in geconcentreerde vorm veroorzaakt bij een gezonde mens. Want arnica in tastbare concentratie wordt ook aanbevolen tegen kneuzingen. Geen homeopaat die daar zal van wakker liggen: logisch nadenken is niet hun sterkste punt.
Besluit: ik zou er geen geld aan geven, het is nog redelijk duur ook, maar wettelijk is alles in orde.

mvg
skepp
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Alternatieve behandelingen