Roprotherapie

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

Onderzoeken

Berichtdoor pkok_gent » 12 mei 2012, 18:13

Er zijn wel degelijk onderzoeken geweest naar de effekten van roptrotherapie. Een eerste artikel betreft het
eigen doktorale werk van dhr. Farasyn:

http://iospress.metapress.com/content/7 ... 90fbd&pi=1

Een tweede studie is geheel onafhankelijk daarvan gebeurd door een groep Koreanen:

http://synapse.koreamed.org/DOIx.php?id ... 12.36.1.55

Ik herhaal wat ik al eerder gezegd heb - er is helemaal niets alternatiefs aan roptrotherapie, het is een stevige
massagetechniek die gebruikt kan worden in fysiotherapiepraktijken. Het enige 'controversiele' eraan is dat het
een nieuwe techniek is.
Ik ben akkoord met de moderator dat individuele getuigenissen niet meetellen als een techniek wetenschappelijk
moet beoordeeld worden, die zijn hooguit waardevol op individueel vlak.
Maar er bestaan dus wel degelijk gesystematiseerde onderzoeken naar de effekten van deze therapie.
pkok_gent

Re: Roprotherapie

Berichtdoor pkok_gent » 15 mei 2012, 14:05

pkok_gent

Berichtdoor MatthieuNaessens » 31 mei 2012, 15:35

Hier:

http://www.crocko.com/A8870B0E458D42BE9 ... -36-55.pdf

Hier is het artikel ook geupload.
Jullie gezever over getuigenissen blijft gewoon dezelfde.

Het werkt, en dat kan van veel dingen niet gezegd worden.

Wie niet gelooft moet maar zelf eens gaan. Het is niet voor niets dat daar alledagen volk op af komt.
Het zou niet moeten werken zou den boel nie blijven draaien.

En geloof mij, het zijn niet allemaal naïvelingen die er naar toe gaan zoals bij die waarzegsters en dergelijke.

Jullie breken blijkbaar gewoon graag methodes af.
MatthieuNaessens

Berichtdoor Renate » 31 mei 2012, 15:43

Ook andere kwakzalvers verwijzen met graagte naar hun volle wachtkamers en hun gastenboeken vol reacties van tevreden klanten. Ook bij Jomanda kwamen ik weet niet hoeveel mensen. Dat zegt allemaal niets. Anecdotes zijn geen bewijs.
Renate

Berichtdoor willem_betz » 01 jun 2012, 03:46

MatthieuNaessens schreef:Hier:

http://www.crocko.com/A8870B0E458D42BE9 ... -36-55.pdf

Hier is het artikel ook geupload.

Heb je dat Koreaans artikel zelf wel gelezen ?
Er staat dat een voorname reden om dat handvat met duw-dopje te gebruiken is dat de masseur zelf minder kans loopt op letsels, oa aan de schouder.
Verder wordt de diepe massage met de duw-kruk vergeleken met TENS , dat is een soort elektrische behandeling waarvan we weten dat het niet veel uithaalt bij chronische rugpijn. Het vergelijken van twee behandelingen die geen of weinig bewezen nut hebben komt veel voor in "studies" die een twijfelachtige behandeling willen aanprijzen.
Maar ik herhaal nog eens dat ik best wil aannemen dat een behandeling met diepe dwarse fricties bij sommige mensen wel kan helpen, en als het dan nog gebeurt met een toestel dat ook voordelen biedt aan de masseur zelf dan is dat meegenomen.
Maar om dit nu voor te stellen alsof het een revolutionaire wonderbehandeling is, dat gaat me iets te ver.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor pkok_gent » 01 jun 2012, 12:04

Revolutionaire wonderbehandeling zou ik het ook niet noemen - wat mr. Farasyn doet (volgens mijn inzichten) is een bestaande techniek, diepe dwarse frictie, toepassen op allerlei spieren in het lichaam die indirect voor rugklachten zorgen.
Is het niet zo dat die techniek anders vooral gebruikt wordt voor pezen en zo ?
Wat ik wel weet, is dat 'gewone' kinesisten zijn behandeling niet toepassen. 'Gewone' kinesisten voeren shiatsumassages uit en ook die TENS-techniek hebben ze op mij al toegepast.
Als dusdanig is roptrotherapie dus een stevige massagetechniek die het gamma behandelingen uitbreidt.
Revolutionair misschien niet, maar aangezien het werkt mag dat ook gezegd worden.
pkok_gent

Berichtdoor kil » 02 jun 2012, 08:19

pkok_gent schreef:Revolutionaire wonderbehandeling zou ik het ook niet noemen - wat mr. Farasyn doet (volgens mijn inzichten) is een bestaande techniek, diepe dwarse frictie, toepassen op allerlei spieren in het lichaam die indirect voor rugklachten zorgen.
Is het niet zo dat die techniek anders vooral gebruikt wordt voor pezen en zo ?
Inderdaad, die techniek wordt vaak toegepast bij overbelastingsblessures ed. De vraag is: waarom zorgen die spieren voor rugklachten?
pkok_gent schreef:Wat ik wel weet, is dat 'gewone' kinesisten zijn behandeling niet toepassen. 'Gewone' kinesisten voeren shiatsumassages uit en ook die TENS-techniek hebben ze op mij al toegepast.
Misschien eens iemand anders zoeken? Ik masseer ook, maar dan nagenoeg uitsluitend bij een leeftijdspopulatie van ouderen waar enkel verlichting van de klachten nog een optie is EN dan is het nog niet vaak het geval. Anders verdoe je toch maar je tijd.
TENS kan misschien op korte termijn wat pijn dempen, maar daar wordt je ook niet beter van (cfr. dokter Betz).
De meeste mensen die ik zie met rug- en nekproblemen hebben dat te danken aan slechte werkhoudingen, verkeerde tiltechnieken,... Dan kan je wrijven en duwen wat je wil, het probleem blijft hetzelfde. In Nederland kan je dan een ergonomisch onderzoek van de werkvloer aanvragen, hier laat ik collega's van de persoon in kwestie hen filmen en/of fotograferen (als ze dat willen). Daar kan je dan wel nuttig werk leveren.
pkok_gent schreef:Als dusdanig is roptrotherapie dus een stevige massagetechniek die het gamma behandelingen uitbreidt.
Revolutionair misschien niet, maar aangezien het werkt mag dat ook gezegd worden.
Het is de dwarse frictie-techniek in een nieuw jasje, dat is alles.
kil

Vorige

Keer terug naar Alternatieve behandelingen