Excuses voor het opgraven van deze discussie, maar ik kreeg vanmorgen een publicatie over 'andullatie' in de bus waarbij ik me verslikte in mijn koffie.
Het drukwerk is volledig vormgegeven als een informatief krantje, met de titel 'Gezondheidswijzer'; nergens wordt aangegeven dat het gaat om reclame. De verantwoordelijke uitgever wordt evenmin vermeld (hoewel dat verplicht is), maar op de laatste pagina staat een advertentie voor een oude bekende: HHP. De dure producten van de firma worden echter op élke pagina aangeprezen, en uit de overeenkomsten met
de website van het bedrijf blijkt duidelijk dat de hele publicatie een reclamecampagne is van HHP.
Hoewel geen enkel heilzaam effect van andullatie ooit wetenschappelijk is aangetoond, staat het blad vol met medische beweringen: andullatie zou aangewezen zijn bij chronische pijn, osteoporose, fibromyalgie, 'neurologische aandoeningen', de ziekte van Parkinson, diabetes...
De 'vermomming' als informatief krantje, de getuigenis van 'dr. Guy Declerck' (die in feite voor HHP werkt en inderdaad, zoals in een bericht hierboven al wordt vermeld, niet te vinden is op de website van de Orde der Artsen) en de vage verwijzingen naar universitair onderzoek zijn behoorlijk misleidend. Ook al dekken ze zich hier en daar in door toe te geven dat ze enkel aan symptoombestrijding doen (maar ook dat is niet wetenschappelijk onderbouwd).
Ik heb een pdf-bestand van de folder gemaakt; je kunt het
hier downloaden. De volledige publicatie (iedere pagina, telkens met alle tekst) is erin opgenomen. Zo kun je zien dat de vermelding van de verantwoordelijke uitgever ontbreekt.
Ik heb met al deze gegevens een klacht ingediend bij de Algemene Directie Economische Inspectie voor misleidende reclame. Iemand enig idee hoe groot de kans is dat dat HHP een mooie boete oplevert?