even op een rijtje
ik schreef
Blue, er wordt wel gestuurd door attractoren, zij bepalen deels de evolutie van systemen. Niet a la grand horlogeur maar door het verwerven van eigenschappen van systemen loopt hun evolutie in een bepaalde richting die door attractoren bepaald wordt. Zo heb je in een evolutie landschap ook bergen en dalen, in de dalen bevinden zich de meest eenvoudige vormen, op de pieken bevinden zich de meest complexe vormen. Eens je als systeem aan de beklimming van een berg begint is er geen weg meer terug. Om het grof te stellen, een mens kan bv niet devolueren tot een meercellige om vandaaruit een spin te worden. Dus het doel van de evolutie is evolutie zelf. (voor de duidelijkheid; er is geen enkele attractor die bvb almachtig is en terzelfdertijd alles stuurt, want chaos heeft steeds een aandeel)
antwoord van heeck
LD,
Zo wil water inderdaad altijd naar beneden, want elk molecuul volgt de omgevingsgradiënt, ordent zich het bij bij bevriezen in soms meterslange bloemen en ontstaan bij het langs elkaar wrijven van oppervlakken golfpatronen.
Waarom je het woord evolutie gebruikt bij processen die ook een teloor gaan van patronen inhouden lijkt me wat selectief.
Of doe je een kleine handreiking naar de noetische velden ?
Roeland
waarop ik weer schreef
ahum, evolutie is niet gespaard van teloorgang, 99% van alle vormen van leven die zich ooit ontwikkelden zijn alweer uitgestorven. Je beschrijft mijn inziens mooi het aandeel van chaos in de orde.
Ik ben er gewoon niet mee eens als mensen zeggen evolutie gebeurt 100% at random en er is geen doel. Zoals ik al zei in vorige post is het een verhouding tussen chaos en orde die ervoor zorgt dat er een zone is waar systemen zich kunnen ontwikkelen, 100% chaos betekent geen systemen, en 100% orde betekent gedaan met evolutie. Het doel dan, dat is niet te zien als in we gaan eens een mens maken, maar eerder als inherente eigenschap van de evolutie zelf; maw het doel is overleven en evolueren. Mens, vis plant, zijn geen vaststaande vormen, in feite zijn we alsmaar aan het evolueren, dit gaat welliswaar over lange tijd naar ons menselijk begrip, maar een vorm die "af" is bestaat niet, want die zou stagneren en niet meer kunnen deelnemen aan de evolutie, met andere woorden is gedoemd om uit te sterven.
en heeck antwoorde met
LordDragon,
,
Nu halen we de evolutie, de uitwaaiering van de soorten, en de evolutie in veel bredere zin door elkaar.
De eerste heeft een schijnbaar doel door de negatieve selectie op hetgeen dat het kennelijke loodje legt, waardoor de genenpool doelloos wordt beïnvloed en alleen het overlevende overblijft.
En evolutie in de tweede betekenis; een (juiste) verhouding tussen chaos en orde (mooi dubbelzinnig te lezen) brengt ook geen doel voort. Lijkt meer op een zichzelf aanbreiende fuik ?
Maar maak daar een een apart onderwerp van, want anders raak je noëtisch besmet.
Roeland
evolutie in de betekenis van een verhouding tussen chaos en orde, noem ik de eerste betekenis. Dit is het verhaal van de systemen. De eerste eenvoudige systemen die uiteindelijk moleculen vormen waar cellen uit ontstaan.
Dan zitten we bij twee de uitwaaiering van soorten. Hier hebben we het dan over organisch leven, meestal word dit omschreven met de term complexe adaptieve systemen.
Heeck je zegt dat beiden doelloos zijn, ik ben het daar niet helemaal mee eens. Vanaf dat het eerste systeem een eerste eigenschap ontwikkeld, heeft het een doel, namelijk overleven en evolueren. Dat uit zich natuurlijk niet in vooraf bepaalde vormen. Maar door die eigenschap te verwerven is er wel een stukje chaos geordend. Daarna wordt ordening een attractor en hoe meer systemen dat kunnen hoe meer de verhouding chaos/orde verschuift. Systemen komen te weten of ondervinden aan den lijve dat teveel ordening ook verdwijnen/uitsterven kan als gevolg hebben. Daarom zegt men dat de stabiele zone de grens van chaos is. Die juiste verhouding tussen chaos en orde is dus geen lijn maar een zone. Dit geeft een speelruimte zeg maar voor de systemen waar zij kunnen experimenteren.
Nu gaan we naar het tweede platform. De organische vormen zijn heel waarschijnlijk voorgekomen uit zo een experiment van systemen. Vanaf één experiment lukt heb je een nieuwe area waar systemen kunnen evolueren. Dit leid tot het organische leven met al zijn vormen zoals we dit nu kennen. (om het kort te houden)
Volgens mij is het doel van de evolutie de evolutie zelf, overleven en dus tijd hebben om te evolueren. Er zijn geen vaststaande vormen er wordt ook niet geevolueerd naar een bepaalde vooraf uitgetekende vorm. Door te stellen dat het doel evolueren zelf is cijfer je meteen de almachtige baarddrager buiten.
graag jullie mening
MVG, LD.