Deepeco schreef:Volledig mee eens
Maar wat nadeel 3 betreft vergeet je nog iets. Niet enkel vleesconsumptie is ongezond (als we het lijstje nemen: welvaartsziektes zoals prostaat-, kolon en pancreaskankers, zwaarlijvigheid, hoge bloeddruk, choleserol, diabetes, beroertes, hart- en vaatziektes, osteoporose, alzheimer; voedselvergiftigingen zoals E.coli, salmonella, cryptosporidium, campylobacter, listeria; andere risico's zoals BSE, hormonen, toxische stoffen,...) maar ook vleesproductie is ongezond. En zoals bij passief roken wordt dan ook de onschuldige vegetarier en veganist getroffen. We denken niet enkel aan de ammoniakdampen, de klimaatopwarming, de giftige pfiesteria algen en de nitraatvervuiling ten gevolge van het mestoverschot, maar vooral aan de zoönotische ziektes zoals mexicaanse griep, vogelgriep, sars-virus, nipah-virus, q-koorts, antibioticaresistente bacterieen, MRSA,... Ja, in de veeteelt zijn potentiele pandemieen in de maak. Neem nu de mexicaanse griep, die ontstaan is in varkensbedrijven in de VS. De enige reden waarom miljoenen mensen ziek werden en duizenden stierven, is omdat we graag varkensvlees eten. En het is niet dat we niet wisten dat zoiets kon gebeueren: wetenschappers voorspelden dit al jaren.
Dat rokers willen blijven roken en zichzelf ziek maken, dat tot daaraan toe (over de discussie wie de ziektekosten moet betalen ga ik het niet hebben), maar dat ze anderen ziek maken door passief roken, dat is ernstiger. Maar bij vlees eten is het nog veel erger; we praten over het risico op een pandemie zoals de spaanse griep (die waarschijnlijk ook zoonotisch was). In vele horeca is roken verboden. Het zou van enige consistentie getuigen om er ook het eten van vlees te verbieden.Deepeco

Planoudes schreef:Even de zaak rationeel trachten te benaderen:
Plamoudes schreef:3. "Vlees eten is nu eenmaal onze cultuur": argumentum ad populum: het is niet omdat "iedereen" het doet dat er geen probleem mee is.
Plamoudes schreef:En dat soort argumenten krijgen we vaak in discussie over dit onderwerp. En daar protesteer ik tegen!
axxyanus schreef:Planoudes schreef:Even de zaak rationeel trachten te benaderen:
Waarom geef je dit dan "ethisch-morele implicaties van vleesconsumptie" als titel.
Als er nu één manier is om het minder waarschijnlijk te maken dat het rationeel benaderd zal worden dan is het wel om er ethiek en moraal bij te halen.
Ik schreef:de schaal van Kohlberg
axxyanus schreef:Planoudes schreef:3. "Vlees eten is nu eenmaal onze cultuur": argumentum ad populum: het is niet omdat "iedereen" het doet dat er geen probleem mee is.
Het wijst er op dat binnen onze cultuur die problemen als aanvaardbaar worden gezien om vlees te kunnen eten. Met andere woorden, het zijn misschien wel praktische problemen in onze cultuur maar geen ethische.
axxyanus schreef:Als je het gewoon over de practische problemen van vleesconsumptie wil hebben, dan kunnen we dat zuiver rationeel behandelen. Maar als je zelf ethiek en moraal er al met de titel binnen brengt en dus op die manier aangeeeft dat het geen puur rationele aanpak is, moet je niet verbaasd zijn als een aantal tegenargumenten ook niet rationeel meer zijn.
axxyanus schreef:Planoudes schreef:En dat soort argumenten krijgen we vaak in discussie over dit onderwerp. En daar protesteer ik tegen!
Hou je dan zelf aan de maatstaf die je anderen wil opdringen.

Planoudes schreef:axxyanus schreef:Planoudes schreef:Even de zaak rationeel trachten te benaderen:
Waarom geef je dit dan "ethisch-morele implicaties van vleesconsumptie" als titel.
Als er nu één manier is om het minder waarschijnlijk te maken dat het rationeel benaderd zal worden dan is het wel om er ethiek en moraal bij te halen.Ik schreef:de schaal van Kohlbergaxxyanus schreef:Planoudes schreef:En dat soort argumenten krijgen we vaak in discussie over dit onderwerp. En daar protesteer ik tegen!
Hou je dan zelf aan de maatstaf die je anderen wil opdringen.
Kun je die beschuldiging nu eens eindelijk onderbouwen?
axxyanus schreef: Wat meer heb je nodig dan de titel. Moraal en ethiek zijn niet puur rationeel te benaderen.
Je kan vertrekkend van bepaalde waarden, besluiten dat bepaalde handelingen gevolgen hebben die niet overeenkomen met die waarden, Alleen dat tweede is rationeel te behandelen, dat eerste niet.

Planoudes schreef:Blijkbaar is een link volgen te moeilijk...
Kohlberg:
Level 1 (Pre-Conventional)
1. Obedience and punishment orientation
(How can I avoid punishment?)
2. Self-interest orientation
(What's in it for me?)
Level 2 (Conventional)
3. Interpersonal accord and conformity
(Social norms)
(The good boy/good girl attitude)
4. Authority and social-order maintaining orientation
(Law and order morality)
Level 3 (Post-Conventional)
5. Social contract orientation
6. Universal ethical principles
(Principled conscience)
Kohlberg:
(What's in it for me?)
Level 2 (Conventional)
(Social norms)
(Law and order morality)
(Principled conscience)
Digit schreef:Deepeco,
Prima benadering ! Axioma's hebben het grote voordeel dat je ze kunt aanvaarden of verwerpen. Ik ben benieuwd naar de jouwe ! Laat maar komen !
Digit
Deepeco schreef:Planoudes schreef:Blijkbaar is een link volgen te moeilijk...
Kohlberg:
(What's in it for me?)
Level 2 (Conventional)
(Social norms)
(Law and order morality)
(Principled conscience)
joepie, ik ben 6, het hoogste!!

axxyanus schreef:Planoudes schreef:Blijkbaar is een link volgen te moeilijk...
Kohlberg:
(What's in it for me?)
Level 2 (Conventional)
(Social norms)
(Law and order morality)
(Principled conscience)
En welke besluiten denk je uit deze opsomming te kunnen trekken?

Deepeco schreef:OK, hier mijn lijstje met ethische uitgangspunten:
Uitgangspunt 0. Een consistente ethiek wordt geprefereerd boven een inconsistente.
Niet noodzakelijk. Ethiek is subjectief, en uit subjectieve fenomenen kun je onmogelijk alle inconsistenties weren. Bovendien kan het dwingende aspect onoverkomeljike weerstanden opwekken. Maar dát heb je al ervaren.
Uitgangspunt 1. Alle bewuste en voelende mensen hebben het basisrecht om niet gebruikt te worden als louter middel voor onze doelen.
Onzin : Álle mensen : zie de algemene verklaring van de rechten van de mens !
Uitgangspunt 2. Discriminatie is het maken van een waardegeladen onderscheid en het ontzeggen van rechten (een aparte behandeling) aan individuen of groepen op grond van moreel irrelevante criteria (kenmerken die in die situatie geen aanvaardbaar motief vormen).
Voor zover dat voor mensen geldt, OK ! Dat is in het huidige taalgebruik en de juridische praktijk het geval. Zoniet : verworpen!
Uitgangspunt 3a. Onder moreel irrelevante criteria vallen o.a. uiterlijke kenmerken (huidskleur, geslacht, gedrag,…), genetische eigenschappen (ras, etniciteit, genetische verwantschap…), onbetrouwbare criteria en arbitraire criteria. Iets wat arbitrair is, kan geen stevig fundament in een moreel systeem zijn, want dat houdt een gevaar voor opportunisme in.
Inderdaad, maar mens-zijn is een betrouwbaar en niet-arbitrair criterium.
Uitgangspunt 3b. Het genetisch-biologisch criterium ‘soort’ is veel te arbitrair, vergezocht en onbetrouwbaar. (hier is dit voor de eenvoud een uitgangspunt, maar ik kan dat verder beargumenteren)
Onzin.
Uitgangspunt 3c. Criteria (ik denk aan intelligentie, rationeel denkvermogen, het hebben van een moreel bewustzijn,...) die zouden moeten samenvallen met het genetisch-biologische criterium ‘soort’ zijn onbetrouwbaar.
Onzin : empathie is juist biologisch afhankelijk van dergelijke criteria.
Uitgangspunt 3d. Embryonaal stamcelonderzoek en -therapie is toegaleten (dus hier is alvast het genetisch-biologisch criterium ‘soort’ of 'mens zijn' niet relevant)
Onzin : een conclomeraat van enkele cellen is net zomin een "mens" als een afgesneden nagel. Naast het genetische aspect zijn er dus andere demarcatiecriteria ! Dat doet niets af aan de waarde van het mens-zijn, gezien vanuit het standpunt van de mens zelf.
Uitgangspunt 4. Criteria die een duidelijke betrekking hebben op morele begrippen (zoals het concept van rechten), of criteria die volgen uit waardevol geachte gevoelens die van belang zijn bij het morele beslissingsvermogen van mensen (zoals morele deugden en emoties die ten grondslag liggen aan het toekennen van rechten aan anderen), zijn moreel relevant.
Verworpen wegens vaagheid.
Uitgangspunt 5. Een recht is een bepaalde wijze van een bescherming van een belang.
Open deur intrappen.
Uitgangspunt 6. Voelende (perceptueel bewuste) wezens hebben complexe belangen en kunnen hun belangen gewaarworden.
Nonsens. "complexe belangen" zijn een abstractie en dus voorbehouden aan wezens die abstracties kunnen vatten. In essentie mensen en enkele nauwe verwanten.
Uitgangspunt 7. Bezorgdheid, empathie en medeleven zijn waardevolle gevoelens (deugden) die van invloed zijn op ons ethisch handelen.
Open deur intrappen.
Uitgangspunt 8. We kunnen bezorgdheid en empathie (medeleven) hebben met perceptueel bewuste wezens omdat die kunnen voelen.
Open deur intrappen.
Uitgangspunt 10. Mentaal gehandicapte mensen zijn bewuste en voelende wezens.
Revolutie in de psychologie ! Maar irrelevant wegens 1 !
Uitgangspunt 11. De kans dat gewervelde dieren met een functioneel zenuwstelsel een bewustzijn en gevoel hebben is even groot als de kans dat mentaal gehandicapten een bewustzijn hebben. (ook dit is verder te onderbouwen door wetenschappelijke aanwijzingen zoals anatomie, gedrag,...)
Irrelevant wegens irrelevantie van 11 !
Uitgangspunt 12. Alle vormen van discriminatie zijn immoreel en moeten verboden worden. Discriminatie dient te worden opgeheven door het uitbreiden (of beperken) van de morele gemeenschap (de verzameling van wezens die aanspraak kunnen maken op rechten) tot alle individuen die (waarschijnlijk of zeker) voldoen aan de moreel relevante criteria. Die uitbreiding moet zeker gebeuren indien er geen sprake is van het in gevaar komen van onze vitale belangen (het belang om te blijven leven).
Voor zover alle termen hier gebruikt worden in hun algemeen aanvaarde betekenis : akkoord met de eerste zin. Rest verworpen wegens vaagheid !
Uitgangspunt 13. Wat betreft de vitale behoefte aan eten vormt het toekennen van het basisrecht aan gewervelde dieren met een functioneel zenuwstelsel geen bedreiging voor onze vitale belangen.
Verworpen op grand van verwerping van 6 !
Ziezo. Volgens deze uitgangspunten kunnen we met de gangbare logica de volgende stelling afleiden:
We moeten de morele gemeenschap uitbreiden door ook alle niet-menselijke maar wel duidelijk bewuste en voelende wezens het basisrecht toe te kennen en ze niet te gebruiken voor ons voedsel. Dit resulteert in een veganistische levenswijze.
Kohlberg:
(What's in it for me?)
Level 2 (Conventional)
(Social norms)
(Law and order morality)
(Principled conscience)
Digit schreef:Planoudes schreef:Blijkbaar is een link volgen te moeilijk...
Kohlberg:
(What's in it for me?)
Level 2 (Conventional)
(Social norms)
(Law and order morality)
(Principled conscience)
6 is volgens mij puur en zuiver religieus.
Digit schreef:Ik voel me goed in de buurt van 4 en 5 ! Liefst 5, maar de ervaring leert dat 4 doeltreffender is !Overigens, moesten solitaire wezens zoals beren tot intelligentie geëvolueerd zijn, dan zou in hun ethiek empathie vrijwel zeker een héél stuk lager scoren ! Conclusie : er is geen absolute ethiek !
Groetjes,
Digit

1. "Ik geloof dat vlees wel zeer gezond is" is een geloofsargument en valt in het niets naast een wetenschappelijke studie.
Soja kan kanker veroorzaken
Het eten van soja kan bij mensen bepaalde soorten kanker en lagere
testosteronniveaus tot gevolg hebben. Ook kan het leiden tot een vervroegde puberteit bij meisjes. Dat claimen Amerikaanse onderzoekers. Verontrustend want we eten er met z’n allen meer van dan we weten.
Soja is een alternatief voor bijna alles waar vlees in zit. Je hebt hamburgers van soja, hotdogs van soja, kippenvleugels van soja en salade dressing met soja. Maar ook in de meeste echte hamburgers zit soja. Als vulmiddel. Zelfs mensen met een lactose allergie kunnen hun hart ophalen aan het want van soja worden ook melk (sojamelk) en ijsjes (soja ijs) gemaakt. Niet alleen vegetariërs eten dus soja.
De mens is van nature een vleeseter maar de moderne mens – je pense donc j ‘existe - ik denk dus ik besta, denkt na over zijn daden en de gevolgen daarvan. In al zijn wijsheid heeft de moderne mens, de principiële vegetariër in het bijzonder, besloten dat vlees eten slecht is. Dat heeft alles te maken met de fabrieksmatige manier waarop dieren worden ‘verwerkt’ in de voedingsindustrie. Maar ook met de miljoenen hectares bos in het Amazonegebied die worden gekapt ten behoeve van grazige weiden voor Braziliaanse koeien. Die eindigen, eenmaal dood en verwerkt, in de schappen van supermarkten en uiteindelijk op ons bord. Ook zou vlees slecht zijn voor de gezondheid. Soja is het alternatief. Maar is het een verstandig alternatief?
Planoudes schreef:axxyanus schreef:Planoudes schreef:Blijkbaar is een link volgen te moeilijk...
Kohlberg:
(What's in it for me?)
Level 2 (Conventional)
(Social norms)
(Law and order morality)
(Principled conscience)
Die besluiten laat ik aan jou over, ik voel me niet geroepen om andere personen moreel in te schalen.
Planoudes schreef:Kohlberg is eigenlijk zo een beetje de gouden standaard die je in vrijwel alle handboeken terugvindt over ontwikkelingspychologie, moraal, ... Misschien is het dilemma van Heinz je bekend? Kohlberg is een prima middel om gedragsethiek te objectiveren.
Als we deze zes stadia als schaal gebruiken dan kunnen we de motivatie "ik trek me van al die schade niets aan zolang IK maar mijn lekker lapje heb" inschalen op 2. Het gaat hier over gedrag, niet over personen; het is wel belangrijk dat je dat onderscheid maakt. Het kan best zijn dat iemand heel veel goeds doet maar net op dat ene gedrag slecht scoort. Het is daarom op zich zinloos om uitspraken te doen als "ik ben een 5" o.i.d. Je kunt bv wel zeggen dat je streeft naar een 5 in al je belangrijke acties. Uiteraard kun je personen die in geen van hun gedragingen hoger dan 2 komen gerust egocentrisch noemen.
LordDragon schreef:planoudes1. "Ik geloof dat vlees wel zeer gezond is" is een geloofsargument en valt in het niets naast een wetenschappelijke studie.
Ik geloof niks, ik weet dat vlees op bio wijze gekweekt, niet van de vleesindustrie, of vlees uit de jacht met mate genuttigd zeker even gezond is als veggie food. Je hoeft er dus geen geloofsargument van te maken.
LordDragon schreef:Verder over de invloeden van de vleesindustrie lijken we het over het algemeen eens, het kan dus ook anders, en daar wil ik gerust voor gaan. Echter voor soya gaat dat niet op.Soja kan kanker veroorzaken
Het eten van soja kan bij mensen bepaalde soorten kanker en lagere
testosteronniveaus tot gevolg hebben. Ook kan het leiden tot een vervroegde puberteit bij meisjes. Dat claimen Amerikaanse onderzoekers. Verontrustend want we eten er met z’n allen meer van dan we weten.
Soja is een alternatief voor bijna alles waar vlees in zit. Je hebt hamburgers van soja, hotdogs van soja, kippenvleugels van soja en salade dressing met soja. Maar ook in de meeste echte hamburgers zit soja. Als vulmiddel. Zelfs mensen met een lactose allergie kunnen hun hart ophalen aan het want van soja worden ook melk (sojamelk) en ijsjes (soja ijs) gemaakt. Niet alleen vegetariërs eten dus soja.
De mens is van nature een vleeseter maar de moderne mens – je pense donc j ‘existe - ik denk dus ik besta, denkt na over zijn daden en de gevolgen daarvan. In al zijn wijsheid heeft de moderne mens, de principiële vegetariër in het bijzonder, besloten dat vlees eten slecht is. Dat heeft alles te maken met de fabrieksmatige manier waarop dieren worden ‘verwerkt’ in de voedingsindustrie. Maar ook met de miljoenen hectares bos in het Amazonegebied die worden gekapt ten behoeve van grazige weiden voor Braziliaanse koeien. Die eindigen, eenmaal dood en verwerkt, in de schappen van supermarkten en uiteindelijk op ons bord. Ook zou vlees slecht zijn voor de gezondheid. Soja is het alternatief. Maar is het een verstandig alternatief?
bron http://www.wereldburgers.tv/2009/11/30/ ... roorzaken/
MVG, LD.

axxyanus schreef:Planoudes schreef:axxyanus schreef:Planoudes schreef:Blijkbaar is een link volgen te moeilijk...
Kohlberg:
(What's in it for me?)
Level 2 (Conventional)
(Social norms)
(Law and order morality)
(Principled conscience)
Die besluiten laat ik aan jou over, ik voel me niet geroepen om andere personen moreel in te schalen.
Welk belang heeft die link dan? Jij wil het rationeel benaderen, je komt met een link, waaruit je een opsomming destileert maar uiteindelijk komt er geen besluit. Hoe is dat een rationele benadering?
axxyanus schreef:Planoudes schreef:Kohlberg is eigenlijk zo een beetje de gouden standaard die je in vrijwel alle handboeken terugvindt over ontwikkelingspychologie, moraal, ... Misschien is het dilemma van Heinz je bekend? Kohlberg is een prima middel om gedragsethiek te objectiveren.
Als we deze zes stadia als schaal gebruiken dan kunnen we de motivatie "ik trek me van al die schade niets aan zolang IK maar mijn lekker lapje heb" inschalen op 2. Het gaat hier over gedrag, niet over personen; het is wel belangrijk dat je dat onderscheid maakt. Het kan best zijn dat iemand heel veel goeds doet maar net op dat ene gedrag slecht scoort. Het is daarom op zich zinloos om uitspraken te doen als "ik ben een 5" o.i.d. Je kunt bv wel zeggen dat je streeft naar een 5 in al je belangrijke acties. Uiteraard kun je personen die in geen van hun gedragingen hoger dan 2 komen gerust egocentrisch noemen.
IMO lijkt dat ons allemaal niet veel verder te helpen in dit geval. Het is namelijk best mogelijk dat zowel het gedrag als het tegendeel van dat gedrag gemotiveerd kunnen worden op alle nivo's. Die schaal van Kohlberg geeft dus alleen maar aan op welk nivo mensen hun gedrag kunnen motiveren maar wat dan nog? Dat spreekt niet tegen dat de keuze om voor of tegen het gedrag te kiezen een subjectieve beslissing was.
Stel dat we hier op het forum het dillema van Heinz zouden bespreken. Op een of andere manier kunnen we tot het besluit komen dat de mensen die hier het stelen van het medicijn verdedigen een motivatie van nivo 4 hanteren en dat de mensen die hier het stelen van het medicijn veroordelen een motivatie van nivo 5 hanteren. Kunnen we daaruit rationeel of objectief besluiten dat het stelen van dat medicijn in een Heinz dillema niet ethisch is?
Sta me toe daar sterk over te twijfelen.

Digit schreef:Planoudes,
Ik ambieer level 5 zeker in relatie tot onze neven, de mensapen, de walvisachtigen en andere specifieke diersoorten waar we ons dan toevalligerwijs mee "verbonden" voelen (honden, katten, paarden, ...), en zelfs tegenover álle levende wezens, voor zover "ethisch gedrag" een normaal gebruik van hoevedieren niet uitsluit, en toelaat om als schadelijk erkende dieren terug te dringen en zonodig uit te roeien (malariamuggen). Mijn ethiek is in deze wel iets strenger dan de algemeen geldende, maar niet spectaculair !
De 4 zie ik in relatie met mensen die beter zouden moeten weten, maar zich zelf niet ethisch gedragen.
Groetjes,
Digit

Digit schreef:Deepeco schreef:OK, hier mijn lijstje met ethische uitgangspunten:
Uitgangspunt 0. Een consistente ethiek wordt geprefereerd boven een inconsistente.
Niet noodzakelijk. Ethiek is subjectief, en uit subjectieve fenomenen kun je onmogelijk alle inconsistenties weren. Bovendien kan het dwingende aspect onoverkomeljike weerstanden opwekken. Maar dát heb je al ervaren.
Uitgangspunt 1. Alle bewuste en voelende mensen hebben het basisrecht om niet gebruikt te worden als louter middel voor onze doelen.
Onzin : Álle mensen : zie de algemene verklaring van de rechten van de mens !
Uitgangspunt 2. Discriminatie is het maken van een waardegeladen onderscheid en het ontzeggen van rechten (een aparte behandeling) aan individuen of groepen op grond van moreel irrelevante criteria (kenmerken die in die situatie geen aanvaardbaar motief vormen).
Voor zover dat voor mensen geldt, OK ! Dat is in het huidige taalgebruik en de juridische praktijk het geval. Zoniet : verworpen!
Uitgangspunt 3a. Onder moreel irrelevante criteria vallen o.a. uiterlijke kenmerken (huidskleur, geslacht, gedrag,…), genetische eigenschappen (ras, etniciteit, genetische verwantschap…), onbetrouwbare criteria en arbitraire criteria. Iets wat arbitrair is, kan geen stevig fundament in een moreel systeem zijn, want dat houdt een gevaar voor opportunisme in.
Inderdaad, maar mens-zijn is een betrouwbaar en niet-arbitrair criterium.
Uitgangspunt 3b. Het genetisch-biologisch criterium ‘soort’ is veel te arbitrair, vergezocht en onbetrouwbaar. (hier is dit voor de eenvoud een uitgangspunt, maar ik kan dat verder beargumenteren)
Onzin.
Uitgangspunt 3c. Criteria (ik denk aan intelligentie, rationeel denkvermogen, het hebben van een moreel bewustzijn,...) die zouden moeten samenvallen met het genetisch-biologische criterium ‘soort’ zijn onbetrouwbaar.
Onzin : empathie is juist biologisch afhankelijk van dergelijke criteria.
Uitgangspunt 3d. Embryonaal stamcelonderzoek en -therapie is toegaleten (dus hier is alvast het genetisch-biologisch criterium ‘soort’ of 'mens zijn' niet relevant)
Onzin : een conclomeraat van enkele cellen is net zomin een "mens" als een afgesneden nagel. Naast het genetische aspect zijn er dus andere demarcatiecriteria ! Dat doet niets af aan de waarde van het mens-zijn, gezien vanuit het standpunt van de mens zelf.
Uitgangspunt 4. Criteria die een duidelijke betrekking hebben op morele begrippen (zoals het concept van rechten), of criteria die volgen uit waardevol geachte gevoelens die van belang zijn bij het morele beslissingsvermogen van mensen (zoals morele deugden en emoties die ten grondslag liggen aan het toekennen van rechten aan anderen), zijn moreel relevant.
Verworpen wegens vaagheid.
Uitgangspunt 6. Voelende (perceptueel bewuste) wezens hebben complexe belangen en kunnen hun belangen gewaarworden.
Nonsens. "complexe belangen" zijn een abstractie en dus voorbehouden aan wezens die abstracties kunnen vatten. In essentie mensen en enkele nauwe verwanten.
Digit schreef:Planoudes schreef:Blijkbaar is een link volgen te moeilijk...
Kohlberg:
(What's in it for me?)
Level 2 (Conventional)
(Social norms)
(Law and order morality)
(Principled conscience)
6 is volgens mij puur en zuiver religieus.
Ik voel me goed in de buurt van 4 en 5 ! Liefst 5, maar de ervaring leert dat 4 doeltreffender is !
Overigens, moesten solitaire wezens zoals beren tot intelligentie geëvolueerd zijn, dan zou in hun ethiek empathie vrijwel zeker een héél stuk lager scoren ! Conclusie : er is geen absolute ethiek !
Die vleesvervangers bevatten allerhande schadelijke stoffen. Het merk Quorn werkt met een schimmel meerbepaald fusarium die kankerverwekkend is. (darmkanker) Een infectie met fusarium is dodelijk voor mensen met een zwakke weerstand.
Soya melk en tofu zitten vol met fyto-oestrogenen. Een teveel daarvan kan lijden tot het aftakelen van de hersenen en dementie, hersenverschrompeling of een laag hersengewicht veroorzaken.
Bovendien vervangen die vleesvervangers enkel de eiwitten, niet het ijzer, de calcium, de mineralen en vit B12!
LordDragon schreef:planoudes
viewtopic.php?f=6&t=2027&start=80#p54773Die vleesvervangers bevatten allerhande schadelijke stoffen. Het merk Quorn werkt met een schimmel meerbepaald fusarium die kankerverwekkend is. (darmkanker) Een infectie met fusarium is dodelijk voor mensen met een zwakke weerstand.
Soya melk en tofu zitten vol met fyto-oestrogenen. Een teveel daarvan kan lijden tot het aftakelen van de hersenen en dementie, hersenverschrompeling of een laag hersengewicht veroorzaken.
Bovendien vervangen die vleesvervangers enkel de eiwitten, niet het ijzer, de calcium, de mineralen en vit B12!
Het is dus zeker geen alleenstaand artikel,
LordDragon schreef: jij doet of veggie's wonderdoeners zijn en wil niet de nadelen ervan onder de ogen zien. Ik wil wel de nadelen van de vleesindustrie onder ogen zien, maar ik laat me geen sprookjes verkopen. Het is al goed dat je geen verbodsdrang hebt, maar daartegenover staat ook dat veggie food geen wonderfood is.
LordDragon schreef:Alles in deze wereld heeft zo zijn voor en nadelen, laat ons deze dan ook realistisch bekijken.
MVG, LD.

Planoudes schreef:Wat een rare kronkel...
Als je een seismische beving op de schaal van Richter inschaalt, is dat dan niet rationeel? Je kunt bv zeggen dat de beving een 6 haalt op de schaal van richter. Dat is gewoon objectief. Vervolgens kun je daar een subjectieve waardering aan geven: "het is verschrikkelijk want er zijn x aantal doden" of "al bij al valt het nog mee want er zijn geen doden gevallen". Dat zijn subjectieve uitspraken en zoals gezegd doe ik die hier niet. Wat is daar nu zo moeilijk aan?
Planoudes schreef:axxyanus schreef:Stel dat we hier op het forum het dillema van Heinz zouden bespreken. Op een of andere manier kunnen we tot het besluit komen dat de mensen die hier het stelen van het medicijn verdedigen een motivatie van nivo 4 hanteren en dat de mensen die hier het stelen van het medicijn veroordelen een motivatie van nivo 5 hanteren. Kunnen we daaruit rationeel of objectief besluiten dat het stelen van dat medicijn in een Heinz dillema niet ethisch is?
Ik vrees dat je de betekenis van "ethisch" niet goed doorhebt.
Heel juist, daar ben ik al de hele tijd mee bezig. Blij dat we het daarover eens zijn.
Mijn realistische bril staat in de openingspost van dit topic.
Er is geen middel tegen fusariumrot. Alle aangetaste planten moeten zo snel mogelijk vernietigd worden om besmetting van nog onaangetaste planten te voorkomen. De bodem moet vervolgens gesteriliseerd worden met een bodemsterilisator.
Deze schimmels kunnen veel tuinplanten aantasten, maar zijn vooral een probleem in broeikassen, tropische tuinen en voor kwekerijen. Ook is deze ziekte te vinden in akkerbouwgewassen zoals aardappelen en granen.
Een voorbeeld hiervan zijn de zogenaamde
mycotoxinen, giftige stoffen gevormd door schimmels. De
gevaren van dergelijke giftige stoffen mogen niet worden
onderschat. Dit blijkt ook uit één van de veertien actiepunten in de
strijd tegen kanker geformuleerd door het "World Cancer
Research Fund": Eet geen voedsel dat, door langdurige bewaring
bij kamertemperatuur, mycotoxinen kan bevatten.
Reeds in de Middeleeuwen was bekend dat het eten van graan of rijst dat was aangetast door de schimmel
moederkoorn (Claviceps purpurea) aanleiding kon geven tot ergotisme. De symptomen van deze vergiftiging
zijn gangreen van de extremiteiten, stuipen, psychosen en uiteindelijk de dood.
axxyanus schreef:Planoudes schreef:Wat een rare kronkel...
Als je een seismische beving op de schaal van Richter inschaalt, is dat dan niet rationeel? Je kunt bv zeggen dat de beving een 6 haalt op de schaal van richter. Dat is gewoon objectief. Vervolgens kun je daar een subjectieve waardering aan geven: "het is verschrikkelijk want er zijn x aantal doden" of "al bij al valt het nog mee want er zijn geen doden gevallen". Dat zijn subjectieve uitspraken en zoals gezegd doe ik die hier niet. Wat is daar nu zo moeilijk aan?
Of het rationeel is, hangt af van het onderwerp dat hier besproken wordt. Als we het hier hebben over de voor- en nadelen van vleesconsumptie dan is het hier ter sprake brengen van die seismische beving die ingeschaald werd op een 6, niet rationeel, tenzij je denkt dat op een of andere manier te kunnen gebruiken om een besluit te kunnen nemen of te ondersteunen i.v.m. vleesconsumptie.
axxyanus schreef:Maar toen ik je vroeg naar welk besluit je dacht te kunnen trekken uit je verwijzing naar Kohlberg, was er blijkbaar geen besluit. Wel dan lijkt mij dat het ter sprake brengen van Kohlberg hier niet rationeel was.
axxyanus schreef:Planoudes schreef:axxyanus schreef:Stel dat we hier op het forum het dillema van Heinz zouden bespreken. Op een of andere manier kunnen we tot het besluit komen dat de mensen die hier het stelen van het medicijn verdedigen een motivatie van nivo 4 hanteren en dat de mensen die hier het stelen van het medicijn veroordelen een motivatie van nivo 5 hanteren. Kunnen we daaruit rationeel of objectief besluiten dat het stelen van dat medicijn in een Heinz dillema niet ethisch is?
Ik vrees dat je de betekenis van "ethisch" niet goed doorhebt.
Best, gelieve mij dan in te lichten.

LordDragon schreef:planoudesHeel juist, daar ben ik al de hele tijd mee bezig. Blij dat we het daarover eens zijn.
Mijn realistische bril staat in de openingspost van dit topic.
Laat dan ook de nadelen van veggie food aan bod komen.
LordDragon schreef:over fusarium het hoofdbestanddeel van tofu en Quorn produkten
LordDragon schreef:Er is geen middel tegen fusariumrot. Alle aangetaste planten moeten zo snel mogelijk vernietigd worden om besmetting van nog onaangetaste planten te voorkomen. De bodem moet vervolgens gesteriliseerd worden met een bodemsterilisator.
Deze schimmels kunnen veel tuinplanten aantasten, maar zijn vooral een probleem in broeikassen, tropische tuinen en voor kwekerijen. Ook is deze ziekte te vinden in akkerbouwgewassen zoals aardappelen en granen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/FusariumEen voorbeeld hiervan zijn de zogenaamde
mycotoxinen, giftige stoffen gevormd door schimmels. De
gevaren van dergelijke giftige stoffen mogen niet worden
onderschat. Dit blijkt ook uit één van de veertien actiepunten in de
strijd tegen kanker geformuleerd door het "World Cancer
Research Fund": Eet geen voedsel dat, door langdurige bewaring
bij kamertemperatuur, mycotoxinen kan bevatten.Reeds in de Middeleeuwen was bekend dat het eten van graan of rijst dat was aangetast door de schimmel
moederkoorn (Claviceps purpurea) aanleiding kon geven tot ergotisme. De symptomen van deze vergiftiging
zijn gangreen van de extremiteiten, stuipen, psychosen en uiteindelijk de dood.
http://www.nice-info.be/benl/assets_db/ ... mycoIN.pdf
Als je dus een vleesvervanger gaat maken op basis van fusarium heeft dat ook weer zijn nadelen.
MVG, LD.

Planoudes schreef:Digit schreef:Planoudes,
Ik ambieer level 5 zeker in relatie tot onze neven, de mensapen, de walvisachtigen en andere specifieke diersoorten waar we ons dan toevalligerwijs mee "verbonden" voelen (honden, katten, paarden, ...), en zelfs tegenover álle levende wezens, voor zover "ethisch gedrag" een normaal gebruik van hoevedieren niet uitsluit, en toelaat om als schadelijk erkende dieren terug te dringen en zonodig uit te roeien (malariamuggen). Mijn ethiek is in deze wel iets strenger dan de algemeen geldende, maar niet spectaculair !
De 4 zie ik in relatie met mensen die beter zouden moeten weten, maar zich zelf niet ethisch gedragen.
Groetjes,
Digit
En ik dacht dat het Amanitine was die er reeds op wees dat dit jouw ethiek "soortcentrisch" maakt.
Dit brengt een demarcatiekwestie met zich mee.
Hetzelfde probleem heeft al een lange historie. Ooit was het heel normaal om een Eurocentrische ethiek voorop te stellen, blank-centrisch, man-centrisch, noem maar op. Vandaar dat toen ook al de vraag kwam hoe je beslist wat jouw invalshoek is. Het is net dat wat in vraag werd gesteld.
Ja, ik ben het helemaal met je eens dat er geen perfectie bestaat.
Het zou me interessant lijken indien er ergens een studie bestaat die rechtstreeks de voor- en nadelen van vlees als consumptieproduct tegenover die van quorn en tofu plaatst. Zolang we dat niet exact weten vind ik de statistieken die vertellen dat vegetariërs langer en gezonder leven overtuigend genoeg.
Het is op zich niet omdat tofu en quorn niet perfect zijn dat vlees dat dan wel is. Ik denk dat we de voor- en nadelen rationeel moeten benaderen en tegen elkaar afwegen.
Digit schreef:Planoudes schreef:Digit schreef:Planoudes,
Groetjes,
Digit
En ik dacht dat het Amanitine was die er reeds op wees dat dit jouw ethiek "soortcentrisch" maakt.
Dit brengt een demarcatiekwestie met zich mee.
Hetzelfde probleem heeft al een lange historie. Ooit was het heel normaal om een Eurocentrische ethiek voorop te stellen, blank-centrisch, man-centrisch, noem maar op. Vandaar dat toen ook al de vraag kwam hoe je beslist wat jouw invalshoek is. Het is net dat wat in vraag werd gesteld.
Tenzij men mij er van kan overtuigen dat er een "soortoverstijgende", "absolute" ethiek bestaat (die dus per definitie religieus is, en die ik dus à priori verwerp), acht ik het normaal dat we over ethiek redeneren vanuit het standpunt van de soort die die ethiek heeft ontwikkeld, nl. de mens. Bovendien is ethiek een abstract begrip dat in zijn volheid door geen enkele andere aardse soort kan gevat worden. Dat belet niet dat we ethische regels kunnen hebben m. b. t. de omgang met andere soorten.
Die demarcatiekwestie stelt mij geen enkel probleem : vermits ethiek (op basis van empathie) groepsgebonden is, en we in een geglobaliseerde samenleving leven, is de globale mensheid, als mondiale groep, voor mij de eerste demarcatielijn. En daar heb ik nu écht al lang genoeg over nagedacht. Dat lijkt mij én ethisch in orde én voldoende pragmatisch. Mijn ethiek is en blijft dus (minstens voorlopig) soortcentrisch !
Groetjes,
Digit

Digit schreef:Planoudes,
Er staat duidelijk : "minstens voorlopig" ! Dat wil zeggen dat ik verandering niet à prori uitsluit alhoewel ik er vooralsnog geen reden toe zie ! Ik heb ook al gesteld dat ik bereid ben om open met redelijke mensen (waarvoor ik jou aanzie) te debatteren.
Maar geef mij een niet-religieus alternatief voor wat ik "een humanistische ethiek" zou willen noemen ! En de vraag is wat je "vooruitgang" noemt. Vermits ruimte en resources niet onbeperkt zijn is de vooruitgang van de ene vaak de achteruitgang van de andere en omgekeerd ! Zie de dinosauriërs !
Groetjes,
Digit

Planoudes schreef:axxyanus schreef:Planoudes schreef:Wat een rare kronkel...
Of het rationeel is, hangt af van het onderwerp dat hier besproken wordt. Als we het hier hebben over de voor- en nadelen van vleesconsumptie dan is het hier ter sprake brengen van die seismische beving die ingeschaald werd op een 6, niet rationeel, tenzij je denkt dat op een of andere manier te kunnen gebruiken om een besluit te kunnen nemen of te ondersteunen i.v.m. vleesconsumptie.
Je begrijpt het niet, dus geef ik een analogie ter verduidelijking. Volgens mij is dat heel rationeel.
axxyanus schreef:Maar toen ik je vroeg naar welk besluit je dacht te kunnen trekken uit je verwijzing naar Kohlberg, was er blijkbaar geen besluit. Wel dan lijkt mij dat het ter sprake brengen van Kohlberg hier niet rationeel was.
planoudes schreef:Dat heb je fout.
Leg maar eens uit wat niet rationeel is aan meten.
Interpreteren is dan weer een andere kwestie.
axxyanus schreef:Stel dat we hier op het forum het dillema van Heinz zouden bespreken. Op een of andere manier kunnen we tot het besluit komen dat de mensen die hier het stelen van het medicijn verdedigen een motivatie van nivo 4 hanteren en dat de mensen die hier het stelen van het medicijn veroordelen een motivatie van nivo 5 hanteren. Kunnen we daaruit rationeel of objectief besluiten dat het stelen van dat medicijn in een Heinz dillema niet ethisch is?
Planoudes schreef:Ik vrees dat je de betekenis van "ethisch" niet goed doorhebt.
axxyanus schreef:Best, gelieve mij dan in te lichten.
Planoudes schreef:Ethiek tracht gedrag te analyseren in functie van morele begrippen. Dat kan descriptief of normatief-prescriptief gebeuren. Moraal heeft meer betrekking op het universeel geaccepteerde, ethiek gaat eerder over persoonlijke congruentie daaraan. Geen enkel gedrag kan "niet ethisch" genoemd worden omdat elke gedrag consequenties heeft. Je kunt wel over hoog- en laag-ethisch spreken.
Deepeco schreef:Uitgangspunt 3a. Onder moreel irrelevante criteria vallen o.a. uiterlijke kenmerken (huidskleur, geslacht, gedrag,…), genetische eigenschappen (ras, etniciteit, genetische verwantschap…), onbetrouwbare criteria en arbitraire criteria. Iets wat arbitrair is, kan geen stevig fundament in een moreel systeem zijn, want dat houdt een gevaar voor opportunisme in.
Keer terug naar Milieu & Voeding
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten