Luther schreef:Ik geloof inderdaad dat God bestaat. Daarvoor heb ik persoonlijke redenen, die niemand zullen overtuigen, maar die ik hier wel wil noemen. Er is op dit forum niemand, die zegt: "De zon bestaat niet." En dat zeggen we, ondanks het feit dat we de zon niet kunnen vatten, niet kunnen bereiken (misschien is het wel een hersenschim, die bij de mensensoort hoort). Toch zal niemand het bestaan van de zon ontkennen, omdat de zon realiteit is in ons leven, gekenmerkt door licht en warmte. Welnu: zo is God ook realiteit in mijn leven. Hij verschaft licht en warmte. Niet dat ik daar nu zoveel recht op heb, want ik kan best een stel zwarte kanten van mijn leven noemen (duisternis en kilte).
Daarnaast is er voor mij geen alternatief: Er is immers meer geloof voor nodig om atheïst te zijn, dan theïst. (Phillip E. Johnson heeft in dat verband eens gezegd: Wie sceptisch staat tegenover een bepaalde verzameling overtuigingen, gelooft in feite waarachtig in een andere verzameling overtuigingen.)
De eerste vraag is daarom aan niet-gelovigen: Weet je zeker dat er geen God bestaat?
Niko schreef:Ik ben niet zeker dat god niet bestaat, maar op die manier bekeken ben ik van veel niet zeker.
Lorre schreef:Luther schreef: De eerste vraag is daarom aan niet-gelovigen: Weet je zeker dat er geen God bestaat?
Nee, maar ik acht de kans zeer miniem
@ Niko en Lorre: Jullie menen beide dat God niet bestaat, maar jullie kunnen het bestaan van God ook niet voor 100% uitsluiten.
Stel nu eens dat die minime kans toch waar blijkt te zijn en God bestaat wel. Hoe zou dat jullie leven en gedachten nu veranderen?