Er is vandaag weer behoorlijk veel gepost in dit topic. Ik zal proberen om op zoveel mogelijk berichten van vandaag in te gaan. Als ik wat vragen vergeet, noem ze rustig nog eens.
A.
Allereerst de vraag van LD, wat de tweede wet van de thermodynamica te maken heeft met het bestaan van God.
Dan heb ik me wellicht wat ongelukkig uitgedrukt, maar ik noemde de tweede wet van de thermodynamica om aan te tonen dat het heelal een begin heeft. Als extra bewijs voor die stelling noemde ik de algemene relativiteitstheorie van Einstein en nog enkele zaken. Wat mij betreft staat het volgende vast:
Het heelal heeft een begin.Het tweede wat ik erbij heb genoemd: alle wetenschap (maar ook de meeste gesprekken in the real life) gaan uit van het algemene gegeven, dat alles wat een begin heeft, ook een oorzaak moet hebben. (het causaliteitsprincipe)
Als het universum een begin en daarmee ook een oorzaak heeft, is de volgende vraag: Welke oorzaak dan?
Deze oorzaak kenmerkt zich door:
1. Bestaat in zichzelf (niet afhankelijk van tijd en ruimte, omdat de Eerste Oorzaak tijd en ruimte gemaakt / veroorzaakt moet hebben.
2. Moet immaterieel zijn, want maakt/veroorzaakt de materie.
3. Moet onbegrensd en oneindig zijn, want begrenzing en eindigheid is het kenmerk van alles wat zelf een begin heeft.
4. Moet onverstelbaar machtig zijn om het complete universum voort te brengen uit het niets.
5. Moet enorm intelligent zijn om een universum te creeëren met zoveel nauwkeurigheid.
6. Moet kunnen kiezen om tijd en ruimte te maken / te doen ontstaan. Heeft dus iets persoonlijks.
Bovenstaande kenmerken komen exact overeen met de eigenschappen die theïsten aan God toeschrijven, terwijl deze karakterestieken op zichzelf helemaal niet gebaseerd zijn op godsdienstige overtuigingen of subjectieve ervaringen, maar op basis van de logica beredeneerbaar zijn. Ik heb hier nog geen argumenten gehoord, die leiden tot iets of iemand anders dan God, dat of die de bovengenoemde kenmerken ook draagt, maar geen God is.
Vandaar dat ik eerder stelde: het is gewoon rationeel dat er een God is, omdat anders "niets" "iets" gemaakt moet hebben, waarbij het universum wel een begin zou hebben, maar geen oorzaak. Als dat waar zou zijn, zou de complete wetenschap in de prullenbak gemikt moeten worden.
B.
Vervolgens las ik de stelling van LD:
Die oorzaak [van het begin, Luther] is veel waarschijnlijker de evolutie van systemen dan de perfecte scheppende god.
Volgens mij is het inderdaad één van tweeën: ofwel God bestaat, ofwel God bestaat niet en het atheïsme heeft dan gelijk. (Dat geldt bijvoorbeeld ook van de opstanding van Jezus: of het is gebeurd of het is niet gebeurd.) In deze kwesties is er geen tussenweg; de stellingen kunnen niet beide waar zijn.
Als we kijken naar de eigenschappen van het heelal, dan ontdekken we meer dan 100 heel precies gedefinieerde constanten. Zelfs de geringste afwijking zou leven op aarde onmogelijk maken. Dat wijst sterk in de richting van een Intelligent Ontwerper. Een voorbeeld daarvan is: Als de middelpuntvliedende krachten van de planetaire bewegingen niet orecies in balans was met de zwaartekracht, zou er niets in een baan om de zon blijven.
Astronoom Fred Hoyle moest op een gegeven moment erkennen dat er een superintellect aan het heelal ten grondslag lag en dat de natuur geen noemenswaardige blinde krachten kent. Anderen zeggen desondanks dat alles een kwestie van toeval is, van chaos die zichzelf evolueert. Maar dat kan men nauwelijks serieus menen, omdat de kans vrijwel nihil is dat alle noodzakelijke constanten in het universum exact zo zouden zijn zonder intelligentie. Men heeft in ieder geval de wildste theoriën en speculaties nodig om dit serieus te blijven poneren.Het bewijs voor een Ontwerper is zo duidelijk en zichtbaar in de schepping aanwezig, als we er maar oog voor (willen) hebben. Als men dat niet wil zien, is men geen scepticus, maar een gelovige, namelijk een atheïstisch gelovige. En direct maar de conclusie: Er is meer geloof voor nodig om atheïst te zijn dan om christen te zijn.