Gamen

Gamen

Berichtdoor bertd » 16 nov 2009, 14:49

Hallo!
Ik ben Bert D en ik moet dit jaar een scriptie maken. Het thema dat ik behandel is gamen,vooral de voordelen en de nadelen bespreek ik. Het enige wat ik wil is jullie ongezouten reacties zodat ik die in mijn scriptie kan verwerken. Ik zelf ben een gamer maar ik zou graag eens de mening van een niet gamer horen.
Mvg Bert
bertd

Re: Gamen

Berichtdoor Planoudes » 16 nov 2009, 16:45

Waarom doet men hier eigenlijk altijd zo gewichtig over met het verengelste gamen? Klinkt spelen misschien niet ernstig genoeg? :twisted:
Laatst bijgewerkt door Planoudes op 16 nov 2009, 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor Dwarsdenker » 16 nov 2009, 17:02

Een spelletje patience op de PC spelen is misschien niet "gamen" maar het is in ieder geval spelen. Wat zou trouwens de engelse vertaling van "gamen" zijn? Is die hetzelfde als van "spelen"? Zo ja, is patience in het engels dan ook een "game"? :?
Dwarsdenker

Berichtdoor The Menace » 16 nov 2009, 20:52

Bert D schreef:Het thema dat ik behandel is gamen,vooral de voordelen en de nadelen bespreek ik. Het enige wat ik wil is jullie ongezouten reacties..

De voordelen en nadelen ten opzichte waarvan?
Het voordeel van een brommer, is dat je je zonder inspanning toch redelijk vlot kunt voortbewegen. Maar ten opzichte van een auto zijn die voordelen plotseling nadelen, want het kreng rijdt maar 45 km/h en is bovendien minder ontspannend dan een auto, wegens geen dak boven je hoofd, geen verwarming en geen muziekje.

Gamen is volgens mij tijdverdrijf. Maar ten opzichte waarvan moeten we dat beoordelen? Ten opzichte van ouderwetse gezelschapsspellen? Ten opzichte van het lezen (of schrijven) van een boek?
Of bedoel je het gamen als alternatief voor the real thing? Niet echt het leger in, maar spelen dat je een soldaat bent en simulaties neerschieten; niet echt met een auto het gevaarlijke circuit op, maar spelen dat je auto rijdt onder het genot van een bak chips en een kratje alcoholische versnaperingen?

Ietsje meer info over waar je precies aan denkt, zou welkom zijn.

Groetjes, Dennis
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Berichtdoor Blueflame » 16 nov 2009, 23:37

The Menace schreef:Ietsje meer info over waar je precies aan denkt, zou welkom zijn.

Inderdaad. Ik maakte me zowat dezelfde bedenkingen.

Succes met je scriptie, Bertd, maar je gaat toch een woordje uitleg moeten geven.
Ik weet dat er nogal wat mensen veel (te veel??) tijd spenderen aan dat gamen.
Maar ook dat dat gamen voor sommigen een uitlaatklep is. Ontspanning dus.
Of een mogelijkheid tot sociaal contact (wat anders niet goed lukt).

Als je er hier iets goed van maakt, wil ik het zonder probleem uit het lulhoekje halen.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Geen » 17 nov 2009, 00:33

Psychologie? Sociologie? ICT? Filosofie? Psychiatrie (er zijn er ook die zot worden)? Anatomie? Genderologie? Oogheelkunde? Enz.?

Verder:

- Er zijn kinderen die gamen
- Er zijn pubers die gamen
- Er zijn adolescenten die gamen
- Er zijn volwassen die gamen
- Er zijn 50+-ers die gamen, 60+-ers, 70+-ers enz.

Er zijn vrouwen die gamen [van wie mogelijk 7% of 1/7de (weet ik niet meer juist) gelijk mannen]. Er zijn mannen die gamen [van wie mogelijk 15% gelijk vrouwen].

Om maar te zeggen: het zou nutteloos zijn overdonderd te worden met informatie over de muisarm terwijl je zoekt naar informatie over de invloed van gamen op bv. het sociale leven.
Geen

Berichtdoor Planoudes » 17 nov 2009, 12:32

Wat is eigenlijk de centrale onderzoeksvraag?

De werkwijze lijkt me ook nogal op in het wilde weg schieten en hopen dat je maar iets raakt.
Je zou beter een vragenlijst opstellen waar je sociologische en demografische gegevens uit haalt, dan kun je correlaties en verbanden in kaart brengen. Zoals bijvoorbeeld (pas aan in functie van de onderzoeksvraag): leeftijd van de respondenten, geslacht, opleidingsniveau, ervaring met gaming, et cetera. Je kiest best je vragen heel overwogen, open en/of gesloten vragen.

Definieer ook eens wat je precies onder gamen verstaat. Is schaken op de pc ook gamen? Wat bedoel je met nadeel en voordeel? Wat voor jou een voordeel is kan voor mij misschien een nadeel zijn.
En zoals al geopperd, vanuit welk kennisveld onderzoek je?
Planoudes

Berichtdoor Timmber » 17 nov 2009, 19:56

Ik ben fervent gamer. Ik speel al sinds mijn 12e. Mijn allereerste ervaring deed ik op een Atari 16K :) Nadien ben ik meegegroeid met het aanbod. De allereerste spelletjes moest ik nog zelf programmeren: Space Invaders, Snake. Later werden dat Prince of Persia, Civilisation, Wolf3D tot recent Wolfenstein en Hearts of Iron 3. Ik speel vrij veel en ben helaas verslaafd. Ik speel zo wat alles behalve sport en vechtspellen. Ik hou het meest van strategische oorlogsspelletjes (genre: Hearts of Iron, SSG-Hex-games) maar een goeie RPG (Elder Scrolls, of The Witcher) en FPS (Wolf, MOHAA) gaan er ook wel in. Ook online games kunnen me wel boeien (Eve, Everquest)
Voordelen voor mij zijn dat ik door de jaren heen mijn kennis van computers op peil heb kunnen houden en dat is best al nuttig gebleken. Het komt me in mijn job van pas en beperkt ook de kosten. Ik heb in die tijd ook veel plezier gehad en vrienden gemaakt. Het is leuk om dezelfde ervaringen te delen met mensen van over de ganse wereld. Gamen kan nogal intens zijn, zowel in de positieve als negatieve zin. Ik heb er ook heel veel van bijgeleerd op zowat elk denkbaar vlak. Sommige games hebben me een beter inzicht gegeven in economie, andere in politiek en oorlog, nog andere in geschiedenis, aardrijkskunde of filosofie. Ga zo maar verder. Door American Conquest: Divided Nation ben ik vorig jaar bij gaan lezen over De Amerikaanse geschiedenis en de Amerikaanse burgeroorlog. Soms is het gewoon tijdverdrijf, een andere keer een leerrijke ervaring.
Mindere zaken zijn dat ik last hebben van een muisarm, nekpijn en een voortdurende behoefte aan prikkels. Ook steek ik er meer tijd in dan eigenlijk goed voor me is. Doordat ik er soms erg in op ga verlies ik wel eens de tijd uit het oog en slaap te weinig. (Dat heb ik met lezen ook) Doordat mijn vrouw in shift's werkt is de impact op mijn relatie beperkt.
Timmber

Berichtdoor Planoudes » 18 nov 2009, 11:19

Timmber schreef:Ik ben fervent gamer. Ik speel al sinds mijn 12e. Mijn allereerste ervaring deed ik op een Atari 16K :) Nadien ben ik meegegroeid met het aanbod. De allereerste spelletjes moest ik nog zelf programmeren: Space Invaders, Snake. Later werden dat Prince of Persia, Civilisation, Wolf3D tot recent Wolfenstein en Hearts of Iron 3. Ik speel vrij veel en ben helaas verslaafd. Ik speel zo wat alles behalve sport en vechtspellen. Ik hou het meest van strategische oorlogsspelletjes (genre: Hearts of Iron, SSG-Hex-games) maar een goeie RPG (Elder Scrolls, of The Witcher) en FPS (Wolf, MOHAA) gaan er ook wel in. Ook online games kunnen me wel boeien (Eve, Everquest)
Voordelen voor mij zijn dat ik door de jaren heen mijn kennis van computers op peil heb kunnen houden en dat is best al nuttig gebleken. Het komt me in mijn job van pas en beperkt ook de kosten. Ik heb in die tijd ook veel plezier gehad en vrienden gemaakt. Het is leuk om dezelfde ervaringen te delen met mensen van over de ganse wereld. Gamen kan nogal intens zijn, zowel in de positieve als negatieve zin. Ik heb er ook heel veel van bijgeleerd op zowat elk denkbaar vlak. Sommige games hebben me een beter inzicht gegeven in economie, andere in politiek en oorlog, nog andere in geschiedenis, aardrijkskunde of filosofie. Ga zo maar verder. Door American Conquest: Divided Nation ben ik vorig jaar bij gaan lezen over De Amerikaanse geschiedenis en de Amerikaanse burgeroorlog. Soms is het gewoon tijdverdrijf, een andere keer een leerrijke ervaring.
Mindere zaken zijn dat ik last hebben van een muisarm, nekpijn en een voortdurende behoefte aan prikkels. Ook steek ik er meer tijd in dan eigenlijk goed voor me is. Doordat ik er soms erg in op ga verlies ik wel eens de tijd uit het oog en slaap te weinig. (Dat heb ik met lezen ook) Doordat mijn vrouw in shift's werkt is de impact op mijn relatie beperkt.

Ik lees hier in feite enkel onrechtstreekse voordelen, die nu bij jou gekomen zijn naar aanleiding van het gamen, maar die er bij een andere persoon evengoed kunnen komen zonder dat er gaming in het spel is. Je hebt geen computerspelletjes nodig om iets bij te leren over economie etc. Het is in jouw geval wel een vehikel.
Wat zijn volgens jou de intrinsieke voordelen?
Ik zie hierboven daarentegen wel een aantal intrinsieke nadelen...
Planoudes

Berichtdoor Timmber » 18 nov 2009, 14:21

Planoudes schreef:
Timmber schreef:Ik ben fervent gamer. Ik speel al sinds mijn 12e. Mijn allereerste ervaring deed ik op een Atari 16K :) Nadien ben ik meegegroeid met het aanbod. De allereerste spelletjes moest ik nog zelf programmeren: Space Invaders, Snake. Later werden dat Prince of Persia, Civilisation, Wolf3D tot recent Wolfenstein en Hearts of Iron 3. Ik speel vrij veel en ben helaas verslaafd. Ik speel zo wat alles behalve sport en vechtspellen. Ik hou het meest van strategische oorlogsspelletjes (genre: Hearts of Iron, SSG-Hex-games) maar een goeie RPG (Elder Scrolls, of The Witcher) en FPS (Wolf, MOHAA) gaan er ook wel in. Ook online games kunnen me wel boeien (Eve, Everquest)

Ik lees hier in feite enkel onrechtstreekse voordelen, die nu bij jou gekomen zijn naar aanleiding van het gamen, maar die er bij een andere persoon evengoed kunnen komen zonder dat er gaming in het spel is. Je hebt geen computerspelletjes nodig om iets bij te leren over economie etc. Het is in jouw geval wel een vehikel.

Ik spreek uiteraardt alleen over mezelf, maar ik dacht dat dat wel duidelijk was. Ik stel toch nergens dat de zaken die ik opsom enkel bereikbaar zijn voor gamers? Ik zal heus niet de enige zijn die iets bijleerd door het spelen van een spel (al dan niet op een pc). Dat ik de moeite neem om mijn kennis te verruimen door opzoekingswerk nadat de kapstokken aangeboden zijn
door een 'game' is idd. niet voor iedereen van toepassing maar dat kan je evengoed zeggen van nekklachten of slaaptekort.
Timmber

Berichtdoor Fishstick » 18 nov 2009, 14:32

Planoudes schreef:Ik lees hier in feite enkel onrechtstreekse voordelen, die nu bij jou gekomen zijn naar aanleiding van het gamen, maar die er bij een andere persoon evengoed kunnen komen zonder dat er gaming in het spel is. Je hebt geen computerspelletjes nodig om iets bij te leren over economie etc. Het is in jouw geval wel een vehikel.

Het is al een tijdje geweten dat gaming de hand/oog coördinatie gunstig beinvloedt:
Surgeons make up to 37% less mistakes by gaming 3hours a week. Speciale videogames worden ook gebruikt om fobieën te behandelen en om kinderen met leerproblemen te helpen.
Fishstick

Berichtdoor Planoudes » 18 nov 2009, 14:42

Timmber schreef:Ik spreek uiteraardt alleen over mezelf, maar ik dacht dat dat wel duidelijk was. Ik stel toch nergens dat de zaken die ik opsom enkel bereikbaar zijn voor gamers? Ik zal heus niet de enige zijn die iets bijleerd door het spelen van een spel (al dan niet op een pc). Dat ik de moeite neem om mijn kennis te verruimen door opzoekingswerk nadat de kapstokken aangeboden zijn
door een 'game' is idd. niet voor iedereen van toepassing maar dat kan je evengoed zeggen van nekklachten of slaaptekort.

Akkoord, maar kunnen we dan echt spreken van voordelen inherent aan het gamen of gaat het om voordelen die een individu attribueert aan het gamen? Dat maakt toch wel een verschil uit.
Nu, de vraagsteller is erg vaag natuurlijk (en schijnbaar verdwenen?). Misschien onderzoekt hij gewoon de perceptie en dan is mijn opmerking futiel.
Planoudes

Berichtdoor Fishstick » 18 nov 2009, 16:12

Wat is het voordeel inherent aan joggen? Dat je je conditie verbetert? Dat kan je ook met roeien.

Ik snap je pointe niet goed.
Fishstick

Berichtdoor Planoudes » 18 nov 2009, 16:43

Je moet het anders stellen: wat is het voordeel van sport?

Laten we dan zeggen dat dat een betere fysieke conditie is (ik beperk me even tot 1 voordeel). Dan kun je de vraag stellen: zijn er andere manieren om hetzelfde voordeel te halen? Nauwelijks. (Handenarbeid is meestal op termijn minder gezond). Je kunt dus stellen dat het verbeteren van de fysieke conditie een inherent voordeel is van sporten. Het maakt niet uit of het dan om joggen of roeien gaat.
Wat zijn naar analogie de voordelen van gaming? Ik las hier bijvoorbeeld dat iemand naar aanleiding van een spel boeken ter hand genomen heeft over de Amerikaanse Burgeroorlog. Maar iemand anders kan misschien vanuit een heel andere context dezelfde boeken ter hand nemen. Dan kunnen we dus niet stellen dat het spelen van een computerspel als inherent voordeel heeft dat je er Amerikaanse geschiedenis van leert. Dit is dus eerder een indirect voordeel. Het is bovendien een gepercipieerd voordeel, want iemand anders zou bijvoorbeeld kunnen besluiten dat hij door dat spel niets meer te maken wil hebben met geschiedenis. Het is immers niet zo dat het desbetreffende spel automatisch tot het voordeel van de honger naar kennis leidt.

Het voorbeeld van de oog-/hand-coördinatie lijkt me dan een stuk dichter bij een inherent voordeel te staan. Maar ook hier ben ik nog niet helemaal overtuigd. Je zou bijvoorbeeld ook hetzelfde kunnen bereiken door modelvliegtuigjes te bouwen.

Laten we echter voor de duidelijkheid stellen dat ik hier geen standpunt inneem over gaming an sich, ik tracht hier neutraal over te denken.
Planoudes

Berichtdoor Fishstick » 18 nov 2009, 17:06

Planoudes schreef:Je moet het anders stellen: wat is het voordeel van sport?

Laten we dan zeggen dat dat een betere fysieke conditie is (ik beperk me even tot 1 voordeel). Dan kun je de vraag stellen: zijn er andere manieren om hetzelfde voordeel te halen? Nauwelijks. (Handenarbeid is meestal op termijn minder gezond). Je kunt dus stellen dat het verbeteren van de fysieke conditie een inherent voordeel is van sporten. Het maakt niet uit of het dan om joggen of roeien gaat.
Wat zijn naar analogie de voordelen van gaming? Ik las hier bijvoorbeeld dat iemand naar aanleiding van een spel boeken ter hand genomen heeft over de Amerikaanse Burgeroorlog. Maar iemand anders kan misschien vanuit een heel andere context dezelfde boeken ter hand nemen. Dan kunnen we dus niet stellen dat het spelen van een computerspel als inherent voordeel heeft dat je er Amerikaanse geschiedenis van leert. Dit is dus eerder een indirect voordeel. Het is bovendien een gepercipieerd voordeel, want iemand anders zou bijvoorbeeld kunnen besluiten dat hij door dat spel niets meer te maken wil hebben met geschiedenis. Het is immers niet zo dat het desbetreffende spel automatisch tot het voordeel van de honger naar kennis leidt.

Het voorbeeld van de oog-/hand-coördinatie lijkt me dan een stuk dichter bij een inherent voordeel te staan. Maar ook hier ben ik nog niet helemaal overtuigd. Je zou bijvoorbeeld ook hetzelfde kunnen bereiken door modelvliegtuigjes te bouwen.

Laten we echter voor de duidelijkheid stellen dat ik hier geen standpunt inneem over gaming an sich, ik tracht hier neutraal over te denken.

Sport is echter een heel generische classificatie, terwijl gamen een specifieke activiteit is . Joggen staat tot sport als Gamen tot entertainment, imo.
Fishstick

Berichtdoor Planoudes » 18 nov 2009, 17:16

Mortal Kombat staat tot gaming zoals joggen staat tot sport IMHO.

Ik vond trouwens nog een artikel over een voordeel van gaming.
Planoudes

Berichtdoor Timmber » 19 nov 2009, 14:23

Timmber

Berichtdoor pitman » 23 nov 2009, 14:31

Waar halen jullie die zogenaamde voordelen van joggen en roeien vandaan.

Het zijn beide activiteiten waar je in goede gezondheid voor moet zijn.

Maar wel enorm belastend zijn en zeer slecht voor de rug. Het voordeel van gamen is dat je in de tijd dat je ermee bezig bent, geen slechtere dingen doet (zoals roeien en joggen).
pitman

Berichtdoor Planoudes » 23 nov 2009, 14:53

Waar zit bertd trouwens? Aan het gamen en geen tijd voor zijn onderzoek? :mrgreen: :lol: :twisted:
Planoudes

Berichtdoor kil » 23 nov 2009, 20:22

pitman schreef:Het voordeel van gamen is dat je in de tijd dat je ermee bezig bent, geen slechtere dingen doet (zoals roeien en joggen).
Wat dacht je van zitten? Om nog maar te zwijgen van een al dan niet correcte houding bij het zitten.
kil

Berichtdoor Dwarsdenker » 23 nov 2009, 21:17

Planoudes schreef:Waar zit bertd trouwens? Aan het gamen en geen tijd voor zijn onderzoek? :mrgreen: :lol: :twisted:

Nee, nee, hij is zijn scriptie aan het schrijven :wink:
Dwarsdenker

Berichtdoor pitman » 24 nov 2009, 13:28

Kil,

net het niet juist zitten brengt spieren in beweging. Als je stoel niet al te gemakkelijk is, moet je voortdurend van positie veranderen wat calorieën verbrandt.

Een ergonomische stoel ontmoedigt beweging en is dus minder gezond.
pitman

Berichtdoor Fishstick » 24 nov 2009, 13:30

pitman schreef:Kil,

net het niet juist zitten brengt spieren in beweging. Als je stoel niet al te gemakkelijk is, moet je voortdurend van positie veranderen wat calorieën verbrandt.

Heb je hier een bron voor? Lijkt mij een broodje aap verhaal, vooral je laatste stelling.
Fishstick

Berichtdoor kil » 24 nov 2009, 14:08

Fishstick schreef:
pitman schreef:Kil,

Heb je hier een bron voor? Lijkt mij een broodje aap verhaal, vooral je laatste stelling.
Daar zou ik ook graag meer over lezen.

En dat verbranden van calorieën kan dan misschien wel juist zijn, de belasting voor de rug is toch net belangrijker. Om dan te zeggen dat joggen ed belastender is dan gamen, gepaard gaande met een bedroevende krommingshouding thoracaal-lumbaal, ik weet het zo niet meteen...

mvg
kil

Berichtdoor Planoudes » 24 nov 2009, 21:21

Dat doet me zo'n beetje denken aan het verhaal rond MBT.
Planoudes

Berichtdoor Geen » 24 nov 2009, 23:04

Waar is dat verbranden van calorieën eigenlijk voor nodig? Een echte gamer, die naam waardig, vergeet toch wel vaker dat hij ook nog moet eten?
Geen

Berichtdoor Timmber » 25 nov 2009, 03:36

Geen schreef:Waar is dat verbranden van calorieën eigenlijk voor nodig? Een echte gamer, die naam waardig, vergeet toch wel vaker dat hij ook nog moet eten?

Ik spreek voor mezelf maar ik heb altijd honger als ik game. Alleen beperk ik me dan vaak tot snelle snacks. Nooit grote maaltijden maar ik knabbel voortdurend.
Timmber

Berichtdoor Fishstick » 25 nov 2009, 10:13

Planoudes schreef:Dat doet me zo'n beetje denken aan het verhaal rond MBT.

Iets van uitweiding misschien? Ik zie enkel een schoenenwinkel.
Fishstick

Berichtdoor Planoudes » 25 nov 2009, 10:37

Fishstick schreef:
Planoudes schreef:Dat doet me zo'n beetje denken aan het verhaal rond MBT.

Iets van uitweiding misschien? Ik zie enkel een schoenenwinkel.

Die schoenen maken ze zo onstabiel mogelijk, zodat je voortdurend moet "bijsturen" en op die manier zou je je spieren beter trainen. Wat ik hier ook lees beweren over stoelen.
Een collega van me loopt op zo'n dingen rond. Ze zien er niet uit, maar hij beweert dat het wel veel beter is dan gewone schoenen.
Planoudes

Berichtdoor pitman » 25 nov 2009, 17:02

Hey,

wat die ongemakkelijke stoelen betreft: Midas Dekkers vermeldt dit in het fantastische boek "lichamelijke oefening".

Zijn punt is dat de moderne mens zijn omgeving zo comfortabel inricht dat hij helemaal niet meer aan beweging toekomt. Zoals naar het werk gaan met de auto ipv de fiets, fysieke arbeid vermijden, thuis altijd voor de buis zitten,...

Om dit tekort op te vangen, sloven velen zich uit, in weinig gezond te noemen sporten.

Als je dus je omgeving inricht zodat je dagelijks aan je portie beweging geraakt, hoef je niet meer in een fluo training de deur uit en kun je gerust een paar uurtjes gamen.

Of geloven jullie dat alle gamers zielige papzakken zijn?
pitman

Berichtdoor Fishstick » 25 nov 2009, 17:56

Ik geloof er geen barst van dat sporten ongezonder of slechter is dan gamen, en ik heb niemand hier zien claimen dat alle gamers papzakken zijn. Het is trouwens best mogelijk beide te doen hoor!

Ik vraag me ook af wat het nut is van te gamen als je je constant ongemakkelijk moet voelen omdat je je stoel expres slecht inricht zodat je meer beweegt? Ik zou het ook heel sterk vinden als je iets van significante calorieverbranding teweegbrengt door je regelmatig te verzetten in je stoel tov een half uurtje joggen.
Fishstick

Berichtdoor Blueflame » 25 nov 2009, 20:59

[./Change mode>lunatic mode]
Fishstick schreef:Ik vraag me ook af wat het nut is van te gamen als je je constant ongemakkelijk moet voelen omdat je je stoel expres slecht inricht zodat je meer beweegt?

Ach weet je: hier had je vroeger Zot Louiske. Die kocht zijn schoenen steevast enkele maten te klein.
- "Doet dat dan geen pijn, Louiske?"
- "Jazeker", antwoordde Louiske, "maar 't doet 's avonds toch zo'n deugd als ik mijn schoenen uittrek".
En Zotte Jef antwoordde iets gelijkaardigs wanneer hem gevraagd werd waarom hij toch de hele dag met een hamer op zijn hoofd sloeg.
[./exit mode]
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor pitman » 26 nov 2009, 13:39

Fishstick:

Ik wou planoudes' argument weerleggen dat sport nuttiger zou zijn dan gamen.

Vermits sport geen nut heeft, behalve het inhalen van een gebrek aan beweging-wat geen goede reden is, kan dat het nooit nuttiger zijn dan gamen.

En aan gamen hangt geen gezondheidsrisico vast. Behalve als je echt onverstandig gaat doen, maar dat geldt voor ongeveer alles.

Ik heb alleszins nog niet gehoord van gamers die op een game-conventie onder de wielen van een auto zijn beland, zoals menig jogger, fietser of uitspoker van wat dan ook op de openbare weg.

Wat betreft de calorieverbranding: als je je leven inricht zodat je telkens meer moet verbranden, dan maken vele kleintjes algauw een behoorlijk groot. Sporten doe je niet de hele dag door, behalve met een uitzonderlijke conditie en/of mentale achterstand. Die paar uurtjes per week, maken geen groot verschil. Wat je doet in al die andere uren, weegt veel zwaarder door.

(ps: ik vertrek op reis en het zal lang duren vooraleer ik opnieuw kan reageren)
pitman

Berichtdoor Planoudes » 26 nov 2009, 14:15

pitman schreef:Fishstick:

Ik wou planoudes' argument weerleggen dat sport nuttiger zou zijn dan gamen.

Vermits sport geen nut heeft, behalve het inhalen van een gebrek aan beweging-wat geen goede reden is, kan dat het nooit nuttiger zijn dan gamen.

En aan gamen hangt geen gezondheidsrisico vast. Behalve als je echt onverstandig gaat doen, maar dat geldt voor ongeveer alles.

Ik heb alleszins nog niet gehoord van gamers die op een game-conventie onder de wielen van een auto zijn beland, zoals menig jogger, fietser of uitspoker van wat dan ook op de openbare weg.

Wat betreft de calorieverbranding: als je je leven inricht zodat je telkens meer moet verbranden, dan maken vele kleintjes algauw een behoorlijk groot. Sporten doe je niet de hele dag door, behalve met een uitzonderlijke conditie en/of mentale achterstand. Die paar uurtjes per week, maken geen groot verschil. Wat je doet in al die andere uren, weegt veel zwaarder door.

(ps: ik vertrek op reis en het zal lang duren vooraleer ik opnieuw kan reageren)

Je hebt gelijk. Gamen zorgt voor veel meer lichaamsbeweging dan sport. Gamen zorgt ook voor veel meer lichaamsbeweging dan een boek lezen of het skeppforum bezoeken. Gamers die de hele dag door spelen hebben een veel betere conditie dan sporters. Er zijn in feite weinig bezigheden die zo gezond zijn als gamen. Het is een raadsel waarom gamen nog geen verplicht schoolvak is.

Goede reis!

(ik hoop dat je toch tenminste een PSP meeneemt op reis :D )
Planoudes

Berichtdoor Fishstick » 26 nov 2009, 20:15

pitman schreef:Fishstick:

Er zijn nochtans wel verscheidene gevallen van spelers om gameconventies die uit pure uitputting het loodje leggen. Trouwens als je argument is dat sport een risico inhoudt omdat je overreden kan worden geldt ditzelfde telkens je naar het werk, supermarkt of waar dan ook naartoe gaat. Sporten op zich houdt net zoals gamen geen risico in tenzij je je eigen limieten niet kent of respecteert.

Sport heeft echter wel een nut. We leven in een sedentaire maatschappij, en een beetje sport (eender wat) kan wonderen doen voor je gezondheid. Waarom zou dit geen goede reden zijn? Dat terzijde is het ook perfect mogelijk om te sporten gewoon als uitlaatklep of als entertainment, net zoals gamen. Het eerste heeft echter een directer resultaat als het gaat om calorieverbranding en opbouwen van fysiek. Het laatste, hoe ongemakkelijk je je stoel ook inricht, not so much. Tenzij je exclusief "dance dance revolution" of iets dergelijks speelt.

Het is trouwens perfect mogelijk om gamen en sport in zekere mate te combineren, denken we maar aan lasertag en paintball.

Ter info: Ik game veel, als alternatief op TV - een uurtje of twee per avond zeker, afhankelijk van wat ik nog anders op de kalender heb staan. Ik sport echter ook, omdat het een heel andere ervaring is en een soort bevrijdend gevoel geeft. Er gaat niets boven een uurtje alles geven gevolgd door een hete douche, daar gaat 2 uur Call of Duty of left 4 dead geen verandering in brengen.

Beetje gerelateerd: JREF / randi.org heeft een eigen steamgroup van gamers.

PS: Zorg dat je niet onder de wielen van een auto belandt, zoals menig jogger, fietser of ander reiziger, of afhankelijk van je destinatie, gekidnapt wordt. Gamen is véél veiliger dan reizen, waarom zou je het dan doen?!
Fishstick

Berichtdoor Planoudes » 29 nov 2009, 22:24

Interessante studie over de gezondheidseffecten van gaming.
"Female video-game players reported greater depression and lower health status than female nonplayers. Male video-game players reported higher BMI and more Internet use time than male nonplayers. The only determinant common to both female and male
video-game players was greater reliance on the Internet for social support."
Planoudes

Keer terug naar Het Lulhoekje