Bert D schreef:Het thema dat ik behandel is gamen,vooral de voordelen en de nadelen bespreek ik. Het enige wat ik wil is jullie ongezouten reacties..
The Menace schreef:Ietsje meer info over waar je precies aan denkt, zou welkom zijn.

Timmber schreef:Ik ben fervent gamer. Ik speel al sinds mijn 12e. Mijn allereerste ervaring deed ik op een Atari 16KNadien ben ik meegegroeid met het aanbod. De allereerste spelletjes moest ik nog zelf programmeren: Space Invaders, Snake. Later werden dat Prince of Persia, Civilisation, Wolf3D tot recent Wolfenstein en Hearts of Iron 3. Ik speel vrij veel en ben helaas verslaafd. Ik speel zo wat alles behalve sport en vechtspellen. Ik hou het meest van strategische oorlogsspelletjes (genre: Hearts of Iron, SSG-Hex-games) maar een goeie RPG (Elder Scrolls, of The Witcher) en FPS (Wolf, MOHAA) gaan er ook wel in. Ook online games kunnen me wel boeien (Eve, Everquest)
Voordelen voor mij zijn dat ik door de jaren heen mijn kennis van computers op peil heb kunnen houden en dat is best al nuttig gebleken. Het komt me in mijn job van pas en beperkt ook de kosten. Ik heb in die tijd ook veel plezier gehad en vrienden gemaakt. Het is leuk om dezelfde ervaringen te delen met mensen van over de ganse wereld. Gamen kan nogal intens zijn, zowel in de positieve als negatieve zin. Ik heb er ook heel veel van bijgeleerd op zowat elk denkbaar vlak. Sommige games hebben me een beter inzicht gegeven in economie, andere in politiek en oorlog, nog andere in geschiedenis, aardrijkskunde of filosofie. Ga zo maar verder. Door American Conquest: Divided Nation ben ik vorig jaar bij gaan lezen over De Amerikaanse geschiedenis en de Amerikaanse burgeroorlog. Soms is het gewoon tijdverdrijf, een andere keer een leerrijke ervaring.
Mindere zaken zijn dat ik last hebben van een muisarm, nekpijn en een voortdurende behoefte aan prikkels. Ook steek ik er meer tijd in dan eigenlijk goed voor me is. Doordat ik er soms erg in op ga verlies ik wel eens de tijd uit het oog en slaap te weinig. (Dat heb ik met lezen ook) Doordat mijn vrouw in shift's werkt is de impact op mijn relatie beperkt.

Planoudes schreef:Timmber schreef:Ik ben fervent gamer. Ik speel al sinds mijn 12e. Mijn allereerste ervaring deed ik op een Atari 16KNadien ben ik meegegroeid met het aanbod. De allereerste spelletjes moest ik nog zelf programmeren: Space Invaders, Snake. Later werden dat Prince of Persia, Civilisation, Wolf3D tot recent Wolfenstein en Hearts of Iron 3. Ik speel vrij veel en ben helaas verslaafd. Ik speel zo wat alles behalve sport en vechtspellen. Ik hou het meest van strategische oorlogsspelletjes (genre: Hearts of Iron, SSG-Hex-games) maar een goeie RPG (Elder Scrolls, of The Witcher) en FPS (Wolf, MOHAA) gaan er ook wel in. Ook online games kunnen me wel boeien (Eve, Everquest)
Voordelen voor mij zijn dat ik door de jaren heen mijn kennis van computers op peil heb kunnen houden en dat is best al nuttig gebleken. Het komt me in mijn job van pas en beperkt ook de kosten. Ik heb in die tijd ook veel plezier gehad en vrienden gemaakt. Het is leuk om dezelfde ervaringen te delen met mensen van over de ganse wereld. Gamen kan nogal intens zijn, zowel in de positieve als negatieve zin. Ik heb er ook heel veel van bijgeleerd op zowat elk denkbaar vlak. Sommige games hebben me een beter inzicht gegeven in economie, andere in politiek en oorlog, nog andere in geschiedenis, aardrijkskunde of filosofie. Ga zo maar verder. Door American Conquest: Divided Nation ben ik vorig jaar bij gaan lezen over De Amerikaanse geschiedenis en de Amerikaanse burgeroorlog. Soms is het gewoon tijdverdrijf, een andere keer een leerrijke ervaring.
Mindere zaken zijn dat ik last hebben van een muisarm, nekpijn en een voortdurende behoefte aan prikkels. Ook steek ik er meer tijd in dan eigenlijk goed voor me is. Doordat ik er soms erg in op ga verlies ik wel eens de tijd uit het oog en slaap te weinig. (Dat heb ik met lezen ook) Doordat mijn vrouw in shift's werkt is de impact op mijn relatie beperkt.
Ik lees hier in feite enkel onrechtstreekse voordelen, die nu bij jou gekomen zijn naar aanleiding van het gamen, maar die er bij een andere persoon evengoed kunnen komen zonder dat er gaming in het spel is. Je hebt geen computerspelletjes nodig om iets bij te leren over economie etc. Het is in jouw geval wel een vehikel.
Wat zijn volgens jou de intrinsieke voordelen?
Ik zie hierboven daarentegen wel een aantal intrinsieke nadelen...
Planoudes schreef:Ik lees hier in feite enkel onrechtstreekse voordelen, die nu bij jou gekomen zijn naar aanleiding van het gamen, maar die er bij een andere persoon evengoed kunnen komen zonder dat er gaming in het spel is. Je hebt geen computerspelletjes nodig om iets bij te leren over economie etc. Het is in jouw geval wel een vehikel.
Wat zijn volgens jou de intrinsieke voordelen?
Ik zie hierboven daarentegen wel een aantal intrinsieke nadelen...
Timmber schreef:Ik spreek uiteraardt alleen over mezelf, maar ik dacht dat dat wel duidelijk was. Ik stel toch nergens dat de zaken die ik opsom enkel bereikbaar zijn voor gamers? Ik zal heus niet de enige zijn die iets bijleerd door het spelen van een spel (al dan niet op een pc). Dat ik de moeite neem om mijn kennis te verruimen door opzoekingswerk nadat de kapstokken aangeboden zijn
door een 'game' is idd. niet voor iedereen van toepassing maar dat kan je evengoed zeggen van nekklachten of slaaptekort.

Planoudes schreef:Je moet het anders stellen: wat is het voordeel van sport?
Laten we dan zeggen dat dat een betere fysieke conditie is (ik beperk me even tot 1 voordeel). Dan kun je de vraag stellen: zijn er andere manieren om hetzelfde voordeel te halen? Nauwelijks. (Handenarbeid is meestal op termijn minder gezond). Je kunt dus stellen dat het verbeteren van de fysieke conditie een inherent voordeel is van sporten. Het maakt niet uit of het dan om joggen of roeien gaat.
Wat zijn naar analogie de voordelen van gaming? Ik las hier bijvoorbeeld dat iemand naar aanleiding van een spel boeken ter hand genomen heeft over de Amerikaanse Burgeroorlog. Maar iemand anders kan misschien vanuit een heel andere context dezelfde boeken ter hand nemen. Dan kunnen we dus niet stellen dat het spelen van een computerspel als inherent voordeel heeft dat je er Amerikaanse geschiedenis van leert. Dit is dus eerder een indirect voordeel. Het is bovendien een gepercipieerd voordeel, want iemand anders zou bijvoorbeeld kunnen besluiten dat hij door dat spel niets meer te maken wil hebben met geschiedenis. Het is immers niet zo dat het desbetreffende spel automatisch tot het voordeel van de honger naar kennis leidt.
Het voorbeeld van de oog-/hand-coördinatie lijkt me dan een stuk dichter bij een inherent voordeel te staan. Maar ook hier ben ik nog niet helemaal overtuigd. Je zou bijvoorbeeld ook hetzelfde kunnen bereiken door modelvliegtuigjes te bouwen.
Laten we echter voor de duidelijkheid stellen dat ik hier geen standpunt inneem over gaming an sich, ik tracht hier neutraal over te denken.

Wat dacht je van zitten? Om nog maar te zwijgen van een al dan niet correcte houding bij het zitten.pitman schreef:Het voordeel van gamen is dat je in de tijd dat je ermee bezig bent, geen slechtere dingen doet (zoals roeien en joggen).
Planoudes schreef:Waar zit bertd trouwens? Aan het gamen en geen tijd voor zijn onderzoek?![]()
![]()
pitman schreef:Kil,
net het niet juist zitten brengt spieren in beweging. Als je stoel niet al te gemakkelijk is, moet je voortdurend van positie veranderen wat calorieën verbrandt.
Een ergonomische stoel ontmoedigt beweging en is dus minder gezond.
Daar zou ik ook graag meer over lezen.Fishstick schreef:pitman schreef:Kil,
net het niet juist zitten brengt spieren in beweging. Als je stoel niet al te gemakkelijk is, moet je voortdurend van positie veranderen wat calorieën verbrandt.
Een ergonomische stoel ontmoedigt beweging en is dus minder gezond.
Heb je hier een bron voor? Lijkt mij een broodje aap verhaal, vooral je laatste stelling.

Geen schreef:Waar is dat verbranden van calorieën eigenlijk voor nodig? Een echte gamer, die naam waardig, vergeet toch wel vaker dat hij ook nog moet eten?
Fishstick schreef:Planoudes schreef:Dat doet me zo'n beetje denken aan het verhaal rond MBT.
Iets van uitweiding misschien? Ik zie enkel een schoenenwinkel.

Fishstick schreef:Ik vraag me ook af wat het nut is van te gamen als je je constant ongemakkelijk moet voelen omdat je je stoel expres slecht inricht zodat je meer beweegt?
pitman schreef:Fishstick:
Ik wou planoudes' argument weerleggen dat sport nuttiger zou zijn dan gamen.
Vermits sport geen nut heeft, behalve het inhalen van een gebrek aan beweging-wat geen goede reden is, kan dat het nooit nuttiger zijn dan gamen.
En aan gamen hangt geen gezondheidsrisico vast. Behalve als je echt onverstandig gaat doen, maar dat geldt voor ongeveer alles.
Ik heb alleszins nog niet gehoord van gamers die op een game-conventie onder de wielen van een auto zijn beland, zoals menig jogger, fietser of uitspoker van wat dan ook op de openbare weg.
Wat betreft de calorieverbranding: als je je leven inricht zodat je telkens meer moet verbranden, dan maken vele kleintjes algauw een behoorlijk groot. Sporten doe je niet de hele dag door, behalve met een uitzonderlijke conditie en/of mentale achterstand. Die paar uurtjes per week, maken geen groot verschil. Wat je doet in al die andere uren, weegt veel zwaarder door.
(ps: ik vertrek op reis en het zal lang duren vooraleer ik opnieuw kan reageren)

pitman schreef:Fishstick:
Vermits sport geen nut heeft, behalve het inhalen van een gebrek aan beweging-wat geen goede reden is, kan dat het nooit nuttiger zijn dan gamen.
En aan gamen hangt geen gezondheidsrisico vast. Behalve als je echt onverstandig gaat doen, maar dat geldt voor ongeveer alles.
Ik heb alleszins nog niet gehoord van gamers die op een game-conventie onder de wielen van een auto zijn beland, zoals menig jogger, fietser of uitspoker van wat dan ook op de openbare weg.

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten