Voorbeeld 1
Baby ligt met zijn hoofd altijd langs dezelfde kant, zelfs als het bed wordt gedraaid. Na 2 beurten bij een osteopaat was dit probleem opgelost. De osteopaat vertelde na de 2de beurt ook dat de baby nu ook nooit last zou hebben van reflux, wat inderdaad het geval was. Uiteraard aanzie ik dat laatste niet als bewijs.
Voorbeeld 2
Baby ligt met z'n hoofd altijd langs dezelfde kant en reflux. De voorkeurshouding wordt net als bij voorbeeld 1 genezen, maar de reflux is uiteindelijk moeten behandeld worden met medicijnen. Tijdens de sessie "ontdekte" de osteopaat ook dat het ene been een millimeter langer was dan het andere (niet gezien door ziekenhuis of ouders). Dat werd ook "herstelt". Ook had de baby last van een opgezwollen buik, wat behandeld werd met Colikind (wat volgens mij gewoon water is, maar verbeter me gerust). Hij sprak over blokkages die vertrokken vanuit de schedel en ze moesten na 6 maanden terug gaan op controle om te vermijden dat er blokkages waren die ervoor zouden zorgen dat hij, als hij kon lopen, vaak zou vallen (al dan niet over zijn eigen voeten).
Ik heb uiteraard mijn bedenkingen bij deze osteopaten, maar mijn medische kennis reikt niet ver genoeg. Ik kan ergens wel geloven dat deze mensen via manipulaties en oefeningen bepaalde spieren en gewrichten kunnen "verbeteren", zoals in voorbeeld 1, maar dat ze reflux kunnen genezen of voorkomen, daar zou ik graag wat meer bewijzen van zien. Van de 3 mensen die ik ken die geweest zijn naar de osteopaat voor reflux, is er uiteindelijk geen enkel zonder (echte) medicijnen door hem/haar genezen. De reden was dat het telkens al te laat was.
En ik dacht dat het eigen was aan kinderen die pas kunnen lopen dat ze vaak vallen. Blijkbaar is het de schuld van blokkages.
Op de website van de osteopaat uit voorbeeld 2 staat volgende tekst ivm baby's:
Waarom moeten baby’s onderzocht worden door een osteopaat?
Het wordt algemeen aangenomen dat kinderen of baby’s geen last hebben van stress of spanningen, omdat ze nog zo jong zijn en bewegelijk. Maar de werkelijkheid is anders.
Geboren worden is voor de mens een van de meest traumatiserende gebeurtenissen in zijn leven. Hij wordt blootgesteld aan enorme krachten wanneer de baarmoeder hem naar buiten duwt en moet zich door het benige bekken wringen en draaien om zijn weg te vinden naar de buitenwereld.
Het is opmerkelijk hoe het hoofd van de baby deze krachten met behulp van compensatiemechanismen kan opvangen. Deze compensaties verdwijnen meestal kort na de geboorte. Maar heel wat factoren kunnen dit proces bemoeilijken. Als deze compensaties niet verdwijnen, moet het lichaam zich tijdens zijn groei hieraan aanpassen.
Onopgeloste spanningen kunnen de oorzaak zijn van heel wat problemen, zowel bij kinderen als bij volwassenen. Kort na de geboorte ingrijpen is de beste oplossing want de behandeling wordt moeilijker naarmate het kind ouder wordt.
Wat doet een osteopaat ?
Een osteopaat bekijkt het lichaam in zijn totaliteit (= holistische visie). Hij gaat spanningen detecteren en behandelen aan de hand van een hele reeks mogelijke technieken. Osteopatische behandelingen zijn nu reeds goed gekend voor de behandeling van pijnen in het lichaam en bieden vaak een structurele oplossing waardoor klassieke medicatie vaak kan worden vermeden. Maar osteopathie gaat veel verder dan dat.
Een osteopaat is het best gekend als iemand die traditionele manipulatieve technieken toepast, het zogenaamde ‘kraken’. Dat is een misvatting, want heel veel resultaten worden bereikt met andere technieken. Bij baby’s bij voorbeeld worden er nooit harde manipulaties (het kraken) uitgevoerd.
Voor welke klachten kan men met een baby terecht bij een osteopaat?
De meeste klachten bij baby’s vinden hun oorsprong voor, tijdens of net na de bevalling. Geboren worden is een nauwkeurig door de natuur voorgeprogrammeerd gebeuren waarbij niet altijd alles 100% perfect loopt.
Veel problemen die de laatste jaren steeds vaker bij baby’s voorkomen zijn :
* reflux
* krampjes
* vaak huilen zonder aanwijsbare reden
* onrustig zijn, vaak schrikken
* slikstoornissen
* moeilijkheden bij het zuigen tijdens voeding (aan borst of fles)
* zich steeds overstrekken (hoofdje achterwaarts trekken en het lichaam als een boog of brug opspannen)
* niet toelaten om het hoofdje of de hals aan te raken (deze baby’s laten zich niet gemakkelijk wassen of aankleden en duwen zich achterover wanneer men ze tegen de borst legt)
* asymmetrieën van de schedel of het aangezicht (bv afplattingen)
* zuigelingenscoliose
* enz…
Specifiek over reflux vind ik het volgende terug:
Reflux en darmkrampjes bij pasgeborenen
Darmkkrampjes en reflux klachten hoeven zeker niet alleen met de voeding te maken te hebben. Natuurlijk kan een mogelijk overgevoelige reactie op voeding meespelen.
Een andere mogelijke oorzaak van krampjes is een overprikkeling van het maag - darmsysteem door een verstoring van het zenuwstelsel. Het zenuwstelsel in ons lichaam bestaat uit 2 verschillende systemen; het ene zorgt voor activatie en het andere zorgt voor rust. Iedere structuur (bot, organen, spieren enz.) in het lichaam ontvangt deze 2 systemen waarbij het natuurlijk belangrijk is dat deze 2 zeer goed op elkaar zijn afgestemd! Een overprikkeling van de darm kan te maken hebben met een verstoring van de balans van het zenuwstelsel ten gevolge van blokkades in het lichaam. Deze blokkades kunnen zich op ieder niveau in het lichaam voor doen maar belangrijke aandachtspunten zijn de beweeglijkheid van de schedelbasis en de verschillende schedelbotstukken. Een zeer belangrijke zenuw in verband met de spanning in het maag-darmsysteem ontspringt in de hoge nek, deze zenuw is vaak in de problemen bij moeizame bevallingen. De osteopaat corrigeert de beweeglijkheid van de schedelbasis en de schedelbotstukken en normaliseert de balans in het zenuwstelsel. Daarnaast controleert de osteopaat de posities en beweeglijkheid van de verschillende organen en van het middenrif. Het middenrif is een zeer belangrijke spier bij reflux klachten daar de slokdarm hierdoor overgaat in de maag. Een goede spanning op het middenrif is belangrijk voor het goed kunnen functioneren van de maagkringspier
Ik heb hier grote twijfels bij, maar zoals ik al zei, mijn medische kennis is eerder beperkt.
Waarschijnlijk zitten hier wel mensen met meer specifieke kennis die deze claims eens met een kritisch/sceptisch oog willen bekijken en eventueel hun commentaar op geven?