Baby's, reflux en osteopathie

Baby's, reflux en osteopathie

Berichtdoor digifredje » 04 okt 2009, 10:44

In onze familie en vriendenkring zijn de laatste tijd veel kinderen geboren. Veel van deze kinderen zijn op aanraden van ook naar een osteopaat gegaan voor uiteenlopende redenen. Blijkbaar een nieuwe rage

Voorbeeld 1
Baby ligt met zijn hoofd altijd langs dezelfde kant, zelfs als het bed wordt gedraaid. Na 2 beurten bij een osteopaat was dit probleem opgelost. De osteopaat vertelde na de 2de beurt ook dat de baby nu ook nooit last zou hebben van reflux, wat inderdaad het geval was. Uiteraard aanzie ik dat laatste niet als bewijs.

Voorbeeld 2
Baby ligt met z'n hoofd altijd langs dezelfde kant en reflux. De voorkeurshouding wordt net als bij voorbeeld 1 genezen, maar de reflux is uiteindelijk moeten behandeld worden met medicijnen. Tijdens de sessie "ontdekte" de osteopaat ook dat het ene been een millimeter langer was dan het andere (niet gezien door ziekenhuis of ouders). Dat werd ook "herstelt". Ook had de baby last van een opgezwollen buik, wat behandeld werd met Colikind (wat volgens mij gewoon water is, maar verbeter me gerust). Hij sprak over blokkages die vertrokken vanuit de schedel en ze moesten na 6 maanden terug gaan op controle om te vermijden dat er blokkages waren die ervoor zouden zorgen dat hij, als hij kon lopen, vaak zou vallen (al dan niet over zijn eigen voeten).

Ik heb uiteraard mijn bedenkingen bij deze osteopaten, maar mijn medische kennis reikt niet ver genoeg. Ik kan ergens wel geloven dat deze mensen via manipulaties en oefeningen bepaalde spieren en gewrichten kunnen "verbeteren", zoals in voorbeeld 1, maar dat ze reflux kunnen genezen of voorkomen, daar zou ik graag wat meer bewijzen van zien. Van de 3 mensen die ik ken die geweest zijn naar de osteopaat voor reflux, is er uiteindelijk geen enkel zonder (echte) medicijnen door hem/haar genezen. De reden was dat het telkens al te laat was.
En ik dacht dat het eigen was aan kinderen die pas kunnen lopen dat ze vaak vallen. Blijkbaar is het de schuld van blokkages.

Op de website van de osteopaat uit voorbeeld 2 staat volgende tekst ivm baby's:

Waarom moeten baby’s onderzocht worden door een osteopaat?
Het wordt algemeen aangenomen dat kinderen of baby’s geen last hebben van stress of spanningen, omdat ze nog zo jong zijn en bewegelijk. Maar de werkelijkheid is anders.

Geboren worden is voor de mens een van de meest traumatiserende gebeurtenissen in zijn leven. Hij wordt blootgesteld aan enorme krachten wanneer de baarmoeder hem naar buiten duwt en moet zich door het benige bekken wringen en draaien om zijn weg te vinden naar de buitenwereld.

Het is opmerkelijk hoe het hoofd van de baby deze krachten met behulp van compensatiemechanismen kan opvangen. Deze compensaties verdwijnen meestal kort na de geboorte. Maar heel wat factoren kunnen dit proces bemoeilijken. Als deze compensaties niet verdwijnen, moet het lichaam zich tijdens zijn groei hieraan aanpassen.

Onopgeloste spanningen kunnen de oorzaak zijn van heel wat problemen, zowel bij kinderen als bij volwassenen. Kort na de geboorte ingrijpen is de beste oplossing want de behandeling wordt moeilijker naarmate het kind ouder wordt.

Wat doet een osteopaat ?
Een osteopaat bekijkt het lichaam in zijn totaliteit (= holistische visie). Hij gaat spanningen detecteren en behandelen aan de hand van een hele reeks mogelijke technieken. Osteopatische behandelingen zijn nu reeds goed gekend voor de behandeling van pijnen in het lichaam en bieden vaak een structurele oplossing waardoor klassieke medicatie vaak kan worden vermeden. Maar osteopathie gaat veel verder dan dat.

Een osteopaat is het best gekend als iemand die traditionele manipulatieve technieken toepast, het zogenaamde ‘kraken’. Dat is een misvatting, want heel veel resultaten worden bereikt met andere technieken. Bij baby’s bij voorbeeld worden er nooit harde manipulaties (het kraken) uitgevoerd.

Voor welke klachten kan men met een baby terecht bij een osteopaat?
De meeste klachten bij baby’s vinden hun oorsprong voor, tijdens of net na de bevalling. Geboren worden is een nauwkeurig door de natuur voorgeprogrammeerd gebeuren waarbij niet altijd alles 100% perfect loopt.

Veel problemen die de laatste jaren steeds vaker bij baby’s voorkomen zijn :

* reflux
* krampjes
* vaak huilen zonder aanwijsbare reden
* onrustig zijn, vaak schrikken
* slikstoornissen
* moeilijkheden bij het zuigen tijdens voeding (aan borst of fles)
* zich steeds overstrekken (hoofdje achterwaarts trekken en het lichaam als een boog of brug opspannen)
* niet toelaten om het hoofdje of de hals aan te raken (deze baby’s laten zich niet gemakkelijk wassen of aankleden en duwen zich achterover wanneer men ze tegen de borst legt)
* asymmetrieën van de schedel of het aangezicht (bv afplattingen)
* zuigelingenscoliose
* enz…

Specifiek over reflux vind ik het volgende terug:

Reflux en darmkrampjes bij pasgeborenen
Darmkkrampjes en reflux klachten hoeven zeker niet alleen met de voeding te maken te hebben. Natuurlijk kan een mogelijk overgevoelige reactie op voeding meespelen.

Een andere mogelijke oorzaak van krampjes is een overprikkeling van het maag - darmsysteem door een verstoring van het zenuwstelsel. Het zenuwstelsel in ons lichaam bestaat uit 2 verschillende systemen; het ene zorgt voor activatie en het andere zorgt voor rust. Iedere structuur (bot, organen, spieren enz.) in het lichaam ontvangt deze 2 systemen waarbij het natuurlijk belangrijk is dat deze 2 zeer goed op elkaar zijn afgestemd! Een overprikkeling van de darm kan te maken hebben met een verstoring van de balans van het zenuwstelsel ten gevolge van blokkades in het lichaam. Deze blokkades kunnen zich op ieder niveau in het lichaam voor doen maar belangrijke aandachtspunten zijn de beweeglijkheid van de schedelbasis en de verschillende schedelbotstukken. Een zeer belangrijke zenuw in verband met de spanning in het maag-darmsysteem ontspringt in de hoge nek, deze zenuw is vaak in de problemen bij moeizame bevallingen. De osteopaat corrigeert de beweeglijkheid van de schedelbasis en de schedelbotstukken en normaliseert de balans in het zenuwstelsel. Daarnaast controleert de osteopaat de posities en beweeglijkheid van de verschillende organen en van het middenrif. Het middenrif is een zeer belangrijke spier bij reflux klachten daar de slokdarm hierdoor overgaat in de maag. Een goede spanning op het middenrif is belangrijk voor het goed kunnen functioneren van de maagkringspier

Ik heb hier grote twijfels bij, maar zoals ik al zei, mijn medische kennis is eerder beperkt.
Waarschijnlijk zitten hier wel mensen met meer specifieke kennis die deze claims eens met een kritisch/sceptisch oog willen bekijken en eventueel hun commentaar op geven?
The universe is a strange and wondrous place.
The truth is quite odd enough to need no help from pseudoscientific charlatans.
- Richard Dawkins -
digifredje

Re: Baby's, reflux en osteopathie

Berichtdoor digifredje » 04 okt 2009, 18:36

Had dit artikel al gelezen, maar toch bedankt.
Ik bedoelde eerder wetenschappelijke weerleggingen van de claims die de osteopaat maakt op zijn website, bijvoorbeeld zoals hij beweert de beweeglijkheid van organen te controleren.
- Richard Dawkins -
digifredje

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 05 okt 2009, 10:00

Als dokters niet gezien hadden dat het ene been een millimeter langer was dan het andere is dat misschien (ironie) wel omdat zo'n verschil nu eenmaal niet meetbaar is. Dat een osteopaat er in zou slagen een been langer te maken zou ook wel fantastisch zijn. Ben je zeker dat hij dat beentje nu niet per ongeluk twee millimeter langer gemaakt heeft.

Nog dit: vooral van nekjes moeten ze afblijven, tenzij ze geschoolde artsen zijn. (zie het artikel over chiropraxie, ligt toch zowat in dezelfde lijn)
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor tool » 05 okt 2009, 15:26

Beste Digifredje,

Ik begrijp je case, want ik maak in mijn kring ongeveer hetzelfde mee.
Nu is het zo dat veel van die 'aandoeningen' redelijk onschuldig zijn en heel vaak vanzelf over gaan. Maar de jonge ouders (en dan vooral de moeders) maken zich grote zorgen en daar spelen die osteopathen handig op in. Ik noem het geldklopperij. Oppassen dus.

Grtz!
I must arm myself to fight you by making weapons out of my imperfections.
tool

Berichtdoor windsurfer » 05 okt 2009, 15:29

Dat de osteopathie aan een flinke opmars bezig is, was me binnen mijn clientele en kennissen-/ vrienden-/ familiekring ook opgevallen.

Toch krijg ik niet helemaal helder wat er nu wél en wat er niet deugt aan de osteopaat. Dit helder krijgen is niet makkelijk.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
windsurfer

Berichtdoor willem_betz » 05 okt 2009, 15:33

Osteopathie kan enige, zij het beperkte, waarde hebben in de behandeling van spier-gewrichtsproblemen.
Er zijn er ook die de schedelbeenderen "goed zetten" de craniosacrale osteo, en anderen die de ingewanden "los maken" (ook hart en longen) de viscerale osteo. dat is gewoon zuivere kwak. Ook binnen de osteopathie worden die beweringen in twijfel gesteld.
Het behandelen van de nek van een baby is niet zonder gevaar, en totaal zinloos.
Het vaststellen en corrigeren van een lengteverschil van één millimeter is gewoon onmogelijk = oplichterij.
Ook hier trachten ze weer de bewijslast om te keren: niet zij brengen het bewijs, het zijn de sceptici die moeten bewijzen dat het niet waar is. :evil:
Merk op dat de kwaaltjes die hier behandeld werden steeds spontaan verdwijnen, met of zonder behandeling.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Ben » 05 okt 2009, 17:11

Kris Hauchecorne schreef:Nog dit: vooral van nekjes moeten ze afblijven, tenzij ze geschoolde artsen zijn. (zie het artikel over chiropraxie, ligt toch zowat in dezelfde lijn)

Aan Kris: Stel, het is nodig dat de nek manueel behandeld wordt. Ben je van mening dat geschoolde artsen het best zijn opgeleid in de manuele behandeling van de nek, zo ja, kan je dit staven aan de hand van wat ze hierover zien in hun curriculum?

willem_betz schreef:Merk op dat de kwaaltjes die hier behandeld werden steeds spontaan verdwijnen, met of zonder behandeling.

Aan Prof. Betz: Interessante opmerking. Hoe verdedig je dan het nogal makkelijk voorschrijven van Gavison of zwaardere medicatie als 'good practice'? Is deze medicatie zonder risico?

Ben
Ben

Berichtdoor marcdep » 05 okt 2009, 18:00

Baby's die geboren worden met een scheefstand van de hals kunnen perfect kinesitherapeutisch behandeld worden door een zachte , heel zachte aanpak, nl door voorzichtige mobilisaties en na een maand zijn de problemen meestal opgelost.

Al de osteopathische behandelingen via craneo en viscerale osteopathie zijn totaal zinloos bij een baby.
Ik kan enkel Prof betz bijtreden.

Er zijn zelfs osteopaten die pyloris stenosis behandelen, terwijl de enige oplossing een operatie is.

Wat die osteopaat ook mag beweren, het is lulkoek dat hij verkoopt en bovendien nog niet zo'n goedkope.
marcdep

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 14 okt 2009, 12:03

Ben schreef:Ben je van mening dat geschoolde artsen het best zijn opgeleid in de manuele behandeling van de nek
Een nek is delicaat, kies gewoon voor een wetenschappelijk onderbouwde aanpak: voor wat een arts zelf niet kan dient hij je door te verwijzen naar anderen die eveneens een wetenschappelijk onderbouwde aanpak verkiezen. Ik weet ook wel dat een diploma zo'n aanpak niet garandeerd, maar wees dan gewoon zelf kritisch in je keuze van huisarts. Stel bijvoorbeeld eens een paar rake vragen: als de betreffende arts dan begint te zweven of lastig wordt zegt dat al veel. Kies een arts die soms gewoon zegt dat het waarschijnlijk vanzelf zal overgaan en om terug te komen als het niet betert.

Er zijn genoeg manuele therapeuten zoals kinesisten ed.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor willem_betz » 14 okt 2009, 12:14

Ben schreef:
willem_betz schreef:Merk op dat de kwaaltjes die hier behandeld werden steeds spontaan verdwijnen, met of zonder behandeling.

Aan Prof. Betz: Interessante opmerking. Hoe verdedig je dan het nogal makkelijk voorschrijven van Gavison of zwaardere medicatie als 'good practice'? Is deze medicatie zonder risico?

Dat hoort bij de comfort-middelen. Ze beïnvloeden het verloop van de aandoening niet, maar geven wel wat minder last, net zoals een aspirientje bij griep niets tegen de griep doet, maar de hoofdpijn wel draaglijker maakt, terwijl het lichaam zichzelf geneest..
Gaviscom lijkt me erg veilig, over de anti-emetica heb ik wel veel reserves.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Ben » 15 okt 2009, 14:45

Kris Hauchecorne schreef:Kies een arts die soms gewoon zegt dat het waarschijnlijk vanzelf zal overgaan en om terug te komen als het niet betert.

Zeer wetenschappelijk Kris... Doe zo voort.

Kris Hauchecorne schreef:Er zijn genoeg manuele therapeuten zoals kinesisten ed.

That is the point exactly! Maar waar ligt de standaard? Hoe weet 'de leek' welk niveau van opleiding die bepaalde therapeut heeft genoten (want ze denken het allemaal te kunnen hoor...)

willem_betz schreef:Dat hoort bij de comfort-middelen.

Blij te zien dat comfort-middelen geen 'kwak' zijn voor jou.

Ben
Ben

Berichtdoor Fishstick » 15 okt 2009, 16:01

Ben schreef:[
Blij te zien dat comfort-middelen geen 'kwak' zijn voor jou.

Ben

Waarom zouden ze kwak zijn? Hun werking als comfortmiddel is perfect testbaar, in tegenstelling tot homeopathische.
Fishstick

Berichtdoor Ben » 15 okt 2009, 16:12

Fishstick schreef:in tegenstelling tot homeopathische.

Relax Fishstick. Wie had het hier over homeopathie? Ge zit op een fout forum denk ik.

Ben
Ben

Berichtdoor Fishstick » 15 okt 2009, 16:58

Ben schreef:
Fishstick schreef:in tegenstelling tot homeopathische.

Relax Fishstick. Wie had het hier over homeopathie? Ge zit op een fout forum denk ik.

Ben

Ik gebruik alleen homeopathie maar als voorbeeld van kwak, en waarom gaviscon e.d. niet als kwak worden aanzien.
Fishstick

Berichtdoor T Rex » 20 okt 2009, 00:41

Ostheopathie bij babies is inderdaad in opmars. Het lijkt soms wel alsof moderne ouders die niet bij een ostheopaat gaan met hun baby slechte en onverantwoordelijke ouders zijn. Ik heb de laatste maanden al tal van dergelijke praktijken meegemaakt: ostheopaten die reflux genezen, huilbabies spectaculair beter maken, de hals en schedel van kinderen onderzoeken, enz. Wat opvalt, is dat de ouders altijd tevreden zijn en vaak getuigen van spectaculaire verbeteringen (over het ostheopatisch genezen van huilbabies heb ik onlangs nog een hoogoplopende discussie gehad met een ouder). Discussiëren met die ouders is totaal zinloos, want ze hebben zelf gezien dat het werkte.

Wat me eveneens opvalt, is dat vele kinesisten -ook de mijne- allerlei ostheopatische bijscholingn volgen en ostheopathie in de kinepraktijk smokkelen. Op een bepaald moment begon ze, een recent aan de VUB afgestudeerde kine, zelfs over het manipuleren van het staartbeen van mijn vriendin om haar hoofdpijn te genezen. Mijn vorige kine gebruikte zelfs ostheopathie én accupunctuur. Ook mijn arts, een rugchirurg, gebruikt allerlei praktijken waar ik mùe vragen bij stel (chiropraxie bvb).
T Rex

Berichtdoor marcdep » 20 okt 2009, 07:48

Ter aanvulling op T Rex,

In de ziekenhuizen beginnen de fysiotherapeuten(dokters) meer en meer manipulaties uit te voeren en dit naast hun uitgebreid gamma aan overbodige elektrotherapie dat ruimschoots vergoed wordt door het Riziv onder de K nomenclatuur.
Om maar te zwijgen van de rugscholen die zowat in ieder ziekenhuis aanwezig is en een stevige hap betekent uit het Riziv budget.
De fysio's doen hiermee een uistekende zaak op financieel vak, terwijl ik mij de bedenking maak dat rugscholing zou moeten opgenomen worden in ht lager onderwijs .
Maar dat is dan weer een andere discussie.
marcdep

Berichtdoor TUUR » 22 okt 2009, 15:00

Ook toen mijn baby geboren werd en wat last had van reflux, welk kind niet trouwens, werd door diverse kennissen en professionals(ook artsen) osteopathie aangeraden. Al was mijn vriendin bereidt dit te proberen, ik was dat niet. Gaviscon geprobeerd, dat schijnbaar hielp en niet bekend staat als geneesmiddel trouwens. Gaviscon is geen medicijn omdat het niets anders doet dan een stroperige folie in de slokdarm te leggen en zo contact met maagzuur(HCL) vermijdt. Een krachtig medicijn dat bond aan receptoren in de maag hebben we maar een week gegeven, vooral omdat ik "echte"medicatie die meestal niet getest is op baby's te onvoorspelbaar vind qua effecten.
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor B-Witched » 06 dec 2009, 17:43

T Rex schreef: Ook mijn arts, een rugchirurg, gebruikt allerlei praktijken waar ik mùe vragen bij stel (chiropraxie bvb).

Ja, daar stel ik me ook wel vragen bij, aangezien wervels aan elkaar vast zitten en niet ten opzichte van elkaar te manipuleren zijn, tenzij je de rug breekt. Dat zou hij (of zij) dat als wervelkolomchirurg toch wel moeten weten en daar zou ik me dus ook wel vraagtekens bij stellen.
B-Witched

Berichtdoor marcdep » 07 dec 2009, 09:16

B-Witched schreef:
T Rex schreef: Ook mijn arts, een rugchirurg, gebruikt allerlei praktijken waar ik mùe vragen bij stel (chiropraxie bvb).

Ja, daar stel ik me ook wel vragen bij, aangezien wervels aan elkaar vast zitten en niet ten opzichte van elkaar te manipuleren zijn, tenzij je de rug breekt. Dat zou hij (of zij) dat als wervelkolomchirurg toch wel moeten weten en daar zou ik me dus ook wel vraagtekens bij stellen.

Wervels zitten NIET vast aan elkaar en zijn heus wel te manipuleren tov elkaar.
marcdep

Berichtdoor Elennaro » 11 dec 2009, 17:41

Het zenuwstelsel in ons lichaam bestaat uit 2 verschillende systemen; het ene zorgt voor activatie en het andere zorgt voor rust.

Dit verwijst naar het autonome zenuwstelsel, dat inderdaad een component heeft die actief is als je rustig bent, en één die actief is bij stress. Ik ben op het moment aan het studeren voor mijn examens in de neurowetenschappen, en ik kan je wel vertellen dat het net IETS ingewikkelder is dan dat. Ten eerste is het niet altijd hetzelfde systeem dat voor activatie of rust zorgt, ten tweede heeft het zenuwstelsel nog vrij veel delen die niet tot die twee behoren.
Iedere structuur (bot, organen, spieren enz.) in het lichaam ontvangt deze 2 systemen waarbij het natuurlijk belangrijk is dat deze 2 zeer goed op elkaar zijn afgestemd!

Diti s gewoon fout. Niet elk orgaan krijgt input van beide systemen. Skeletspieren krijgen bovendien helemaal geen autonome bezenuwing, maar alleen willekeurige (anders zou je zelf niet kunnen kiezen hoe je beweegt). Bot krijgt gewoon nauwelijks zenuwen, maakt niet uit van welke soort.
Een zeer belangrijke zenuw in verband met de spanning in het maag-darmsysteem ontspringt in de hoge nek, deze zenuw is vaak in de problemen bij moeizame bevallingen.

De zenuwen van het maag-darmsysteem ontspringen niet in de hoge nek, maar in de hersenstam, de borst en het bekken.

marcdep - wervels kunnen weliswaar gemanipuleerd worden, maar zitten wel degelijk aan elkaar vast met allerlei ligamenten, hoor.
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor marcdep » 12 dec 2009, 08:41

Ellenaro,

Nattuurlijk zitten ze niet aan elkaar gecementeerd, anders zou je geen bewegingen met de rug kunnen maken en ik weet heus wel dat ze aan elkaar verbonden zijn , niet alleen door ligamenten maar ook met gewrichtsbanden en spieren, je weel wel, de multifidis en de rotatores.
marcdep

Berichtdoor digifredje » 08 feb 2010, 15:35

Een persoon in mijn kennissenkring heeft een nu 8 maanden oude baby.
Omdat deze baby een aantal weken een heupbroek heeft gedragen is zijn hoofd achteraan niet meer (perfect) symmetrisch (lag altijd naar dezelfde kant)
Aangezien het kind nog niet veel haar heeft, is dit wel duidelijk merkbaar.

Ze gingen op controle bij de osteopaat (die ook al de reflux heeft "behandeld" en het ene beentje wat langer heeft getrokken dan het andere, zie eerste post) en die heeft gezegd dat hij de schedel kan "rechtmasseren" zodat deze terug symmetrisch wordt.

Uiteraard heb ik ook hier mijn bedenkingen bij.

1. Kan het? (aangezien de fontanellen waarschijnlijk nog niet zijn toegegroeid vermoed ik van wel)
2. Is het zonder gevaar?
3. Is er een andere oplossing voor de asymmetrie of gaat het vanzelf recht groeien?

Ik zou ze het willen afraden, maar jammer genoeg wordt scepticisme niet altijd op prijs gesteld. Ze willen uiteraard ook het best voor hun kind.
- Richard Dawkins -
digifredje

Berichtdoor willem_betz » 09 feb 2010, 03:21

1: neen
2: neen, voor het gevaar: http://fysioforum.nl/news.php?item.1458.1
3: ja, vanzelf
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Alternatieve behandelingen