PRI of Past Reality Integration therapie

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

PRI of Past Reality Integration therapie

Berichtdoor drosofila » 27 sep 2007, 13:42

Beste Skeppers,

Een kennis van me sprak me onlangs aan over de PRI, Past Reality Integration therapie: http://www.pastrealityintegration.nl/index.htm.
Het is een vorm van psychotherapie die in België niet erg bekend is en misschien ook niet beoefend. Ik ken deze therapie uit de boeken van de ‘uitvindster’ ervan, Ingeborg Bosch: De herontdekking van het ware zelf, en Illusies. De titel van het eerste boek maakte een sceptische reflex in me los, maar na lezing moest ik besluiten dat het niet allemaal onzin is. Toch heb ik mijn bedenkingen bij de theorie. Een ervan is dat de PRI gericht is op 'iedereen die de kwaliteit van zijn leven wil verbeteren'. Wie wil dat niet? Met de praktijk heb ik geen enkele ervaring.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze therapievorm, of kent u iemand die deze heeft gevolgd? Indien wel, wat zijn de bevindingen?

Alvast dank, en groeten,
drosofila
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf (B. Tuchman)
drosofila

Berichtdoor peterA » 27 sep 2007, 14:21

'iedereen die de kwaliteit van zijn leven wil verbeteren'...hmmm...inderdaad een ruime doelgroep.

Mij stoort vooral de commerciele kant van dit verhaaltje
1) een opleidingsmodule kost 5000+ € (4 te gaan)
2) PRI is een geregistreerd handelsmerk
3) Op de site is enkel positieve kritiek te vinden,altijd verdacht.
4) Toelatingsvoorwaarden voor een opleiding zijn er niet.
Huh?
peterA

Berichtdoor peterA » 28 sep 2007, 09:51

Kritiek van Alice Miller
http://www.alice-miller.com/readersmail ... 6&grp=0407
Miller schreef:AM: About 12 years ago I supported the therapy concept of Jean Jenson, found her a publisher and even wrote a preface to her book. Then, after I had gained new insights about therapy methods, I was no longer happy with my endorsement and asked her and the publisher to remove my preface; but I never received any answer. I had to wait more than 10 years and write many times again until my preface was eventually removed. This neglect of my will as an author made me angry. I felt that my name was used only for promotional issues, and I was not at all interested to read the books by Ingeborg Bosch. I thus had no idea what she wrote.

It is only over the last few years that I have been confronted by her readers and her patient's, time and again, with quotations of her statements and with the demand for my opinion about them. Based on this knowledge, and only on this, I came to the following conclusions:

1- In my opinion the philosophy of Ingeborg Bosch is not at all based on my writing. If she believes that it is, she is wrong, and she shows that she doesn't seem to understand my position at all.

2- This wouldn't surprise me because the concepts of Ingeborg Bosch (spirituality as the goal and the end of a successful therapy, rage as false power) seem to me to be deeply rooted in the conventional morality (poisonous pedagogy etc.) that I am criticizing throughout my work.

http://www.alice-miller.com/readersmail ... 5&grp=0407
Huh?
peterA

Berichtdoor drosofila » 28 sep 2007, 10:16

peterA schreef:Kritiek van Alice Miller
Miller schreef:AM: About 12 years ago I supported the therapy concept of Jean Jenson, found her a publisher and even wrote a preface to her book. Then, after I had gained new insights about therapy methods, I was no longer happy with my endorsement and asked her and the publisher to remove my preface; but I never received any answer. I had to wait more than 10 years and write many times again until my preface was eventually removed. This neglect of my will as an author made me angry. I felt that my name was used only for promotional issues, and I was not at all interested to read the books by Ingeborg Bosch. I thus had no idea what she wrote.

It is only over the last few years that I have been confronted by her readers and her patient's, time and again, with quotations of her statements and with the demand for my opinion about them. Based on this knowledge, and only on this, I came to the following conclusions:

1- In my opinion the philosophy of Ingeborg Bosch is not at all based on my writing. If she believes that it is, she is wrong, and she shows that she doesn't seem to understand my position at all.

2- This wouldn't surprise me because the concepts of Ingeborg Bosch (spirituality as the goal and the end of a successful therapy, rage as false power) seem to me to be deeply rooted in the conventional morality (poisonous pedagogy etc.) that I am criticizing throughout my work.

http://www.alice-miller.com/readersmail ... 5&grp=0407

Heel erg bedankt Peter,

daar ben ik het mee eens. De PRI is overigens niet in overeenstemming met recentere inzichten over de vorming van persoonlijkheid (cf J. HARRIS). Daar kan ik iets mee doen.

Gr.
drosofila
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf (B. Tuchman)
drosofila

Berichtdoor peterA » 28 sep 2007, 10:39

drosofila schreef:De PRI is overigens niet in overeenstemming met recentere inzichten over de vorming van persoonlijkheid (cf J. HARRIS). Daar kan ik iets mee doen.

Gr.
drosofila

Inderdaad,als Harris in haar bulldog stijl zou besluiten een boek aan PRI te wijden zouden een aantal bomen geveld worden in het bosch vermoed ik. Ze wiedt als geen ander onkruid deze straffe madame.
Huh?
peterA

Berichtdoor axxyanus » 28 sep 2007, 11:57

Ik heb mijn twijfels over hoe serieus we kritiek van Alice Miller moeten nemen. Het volgende vind ik toch erg twijfelachtig:

http://www.alice-miller.com/index_en.php?page=2

Alice Miller schreef:How can this be explained? After studying the matter for years, it seems clear to me that information about abuse inflicted during childhood is recorded in our body cells as a sort of memory, linked to repressed anxiety.

Waarmee ik PRI helemaal niet wil verdedigen. Ik heb alleen mijn twijfels bij het naar voor schuiven van Alice Miller als autoriteit.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor peterA » 28 sep 2007, 12:29

Axxyanus,
Wat precies in die uitspraak vind je twijfelachtig?

Enig krediet heeft Miller toch verworven.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alice_Miller_(psychologist)
Huh?
peterA

Berichtdoor drosofila » 28 sep 2007, 12:36

axxyanus schreef:

Ik heb mijn twijfels over hoe serieus we kritiek van Alice Miller moeten nemen. Het volgende vind ik toch erg twijfelachtig:

http://www.alice-miller.com/index_en.php?page=2

Alice Miller schreef:How can this be explained? After studying the matter for years, it seems clear to me that information about abuse inflicted during childhood is recorded in our body cells as a sort of memory, linked to repressed anxiety.

Waarmee ik PRI helemaal niet wil verdedigen. Ik heb alleen mijn twijfels bij het naar voor schuiven van Alice Miller als autoriteit.

Dag Axxyanus,

beide teksten van A. Miller zijn met 10 jaar verschil geschreven. In de wetenschap, ook de psychologie, is er evolutie. Een tussenperiode van 10 jaar is niet te verwaarlozen. In de tekst die door Peter wordt aangehaald, zegt Miller zelf dat ze veranderd is van mening.

Ik ben wel akkoord dat je voorzichtig moet zijn met 'autoriteiten', maar Miller is wel niet de eerste de beste. Maar toen Miller het artikel schreef waar jij naar verwijst, stond de gedragsgenetica nog niet zover als nu.
Als kinderen de gewelddadigheid van hun vader of moeder doorgeven, is er een behoorlijke kans dat zij dit doen omdat ze dezelfde opvliegende en impulsieve aard hebben geërfd, en niet omdat hun opvoeding zo was.

Volgens Judith Harris is er zeer weinig statistisch relevante evidentie dat de relatie tussen ouders en kind bepalend is voor het later gedrag van het kind (als volwassene). Het speelt natuurlijk mee, maar op een indirecte wijze, en heel zeker niet in een oorzakelijk verband.

Groeten,
drosofila
drosofila

Berichtdoor axxyanus » 28 sep 2007, 19:57

peterA schreef:Axxyanus,
Wat precies in die uitspraak vind je twijfelachtig?

Enig krediet heeft Miller toch verworven.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alice_Miller_(psychologist)

Voor zover ik kan nagaan zijn er geen aanwijzingen dat gewonen lichaamscellen op een of andere manier informatie kunnen opslaan.
axxyanus

Berichtdoor axxyanus » 28 sep 2007, 20:15

drosofila schreef:Dag Axxyanus,

beide teksten van A. Miller zijn met 10 jaar verschil geschreven. In de wetenschap, ook de psychologie, is er evolutie. Een tussenperiode van 10 jaar is niet te verwaarlozen. In de tekst die door Peter wordt aangehaald, zegt Miller zelf dat ze veranderd is van mening.

Je hebt daar zeker een punt Drosofila. Maar dit is een webpagina. Dus als ze van mening veranderd is, dan zou ik verwachten dat ze haar tekst zou aanpassen voor ze die op het web zet. Misschien dat ik er over gekeken heb, maar op die pagina zelf zie ik in ieder geval niets dat er op wijst dat ze niet langer achter bepaalde uitspraken in die tekst staat.
axxyanus

Berichtdoor windsurfer » 29 sep 2007, 09:22

Als kinderen de gewelddadigheid van hun vader of moeder doorgeven, is er een behoorlijke kans dat zij dit doen omdat ze dezelfde opvliegende en impulsieve aard hebben geërfd, en niet omdat hun opvoeding zo was.

Dat is één opinie, consensus hierover is er allerminst.
windsurfer

Berichtdoor peterA » 29 sep 2007, 10:35

Ax. schreef:Voor zover ik kan nagaan zijn er geen aanwijzingen dat gewonen lichaamscellen op een of andere manier informatie kunnen opslaan.

Nu voeg je wel een eigen interpretatie toe aan wat Miller met lichaamscellen bedoelt,ik denk dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat ze't niet over neuronen/het zenuwstelsel heeft. Het is inderdaad een vage uitspraak,maar fout is ze mi niet te moemen en zeker geen basis om de kritiek van Miller op Bosch te verwerpen volgens mij.

Wat de Miller/Harris discussie betreft.

Harris' conclusies berusten naar mijn gevoel op sterke peilers ,haar grootste verdienste is naar mijn mening dat ze een bias bloot legt die onderzoek ivm opvoeding lang heeft beinvloedt. Maar zij heeft het eerder over gemiddelden,ik denk dat de focus van Miller eerder ligt op traumatische opvoedingen,en het lijkt me niet onlogisch dat deze minder opening laten naar het ontwikkelen van een 'eigen' karakter met een hoge mate van 'integratie'

miller schreef:I have wrongly been attributed the thesis according to which every victim inevitably becomes a persecutor, a thesis that I find totally false, indeed absurd. It has been proved that many adults have had the good fortune to break the cycle of abuse through knowledge of their past. Yet I can certainly aver that I have never come across persecutors who weren't victims in their childhood
Huh?
peterA

Berichtdoor axxyanus » 29 sep 2007, 14:34

peterA schreef:
Ax. schreef:Voor zover ik kan nagaan zijn er geen aanwijzingen dat gewonen lichaamscellen op een of andere manier informatie kunnen opslaan.

Nu voeg je wel een eigen interpretatie toe aan wat Miller met lichaamscellen bedoelt,ik denk dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat ze't niet over neuronen/het zenuwstelsel heeft. Het is inderdaad een vage uitspraak,maar fout is ze mi niet te moemen en zeker geen basis om de kritiek van Miller op Bosch te verwerpen volgens mij.

Ik vind dat als je die tekst sec leest, dat er geen enkele reden is om te denken dat het specifiek over neuronen/het zenuwstelsel gaat. Als je nog een beetje verder gaat kan je even goed stellen dat hersencellen ook lichaamscellen zijn en dat die uitspraak dus volledig klopt. Als je een vage beschrijving als "body cells" gaat interpreteren als neuronen dan vraag ik mij af wat iemand dan moet schrijven om het over lichaamscellen in het algemeen te hebben.

De vraag die ook bij mij opkomt is of er dan aanwijzingen zijn dat neuronen informatie kunnen opslaan i.p.v. informatie enkel door te geven.

Nu Drosofila heeft er op gewezen dat die tekst tien jaar oud is en ik wil best aannemen dat Millers vizie ondertussen geëvolueerd is en dat ze deze tekst op dit moment op zijn minst anders zou verwoorden. Ik vind het alleen spijtig dat dat niet duidelijk blijkt voor de onachtzame bezoeker, zoals ik was, van haar webpagina's.
axxyanus

Berichtdoor peterA » 29 sep 2007, 16:44

axxyanus schreef:
De vraag die ook bij mij opkomt is of er dan aanwijzingen zijn dat neuronen informatie kunnen opslaan i.p.v. informatie enkel door te geven.

Beide denk ik,alhoewel de aard van de informatie op dit celniveau van een heel andere orde is dan de info die wordt doorgegeven,beetje zoals een bit een minimale hoeveelheid info bevat die meer betekenis krijgt in een byte of een programma.
Huh?
peterA

Berichtdoor axxyanus » 30 sep 2007, 11:58

peterA schreef:
axxyanus schreef:

Beide denk ik,alhoewel de aard van de informatie op dit celniveau van een heel andere orde is dan de info die wordt doorgegeven,beetje zoals een bit een minimale hoeveelheid info bevat die meer betekenis krijgt in een byte of een programma.

Klinkt boeiend. Kan je me een verwijzing geven om daar meer over te weten te komen?
axxyanus

Berichtdoor peterA » 30 sep 2007, 15:15

axxyanus schreef:Klinkt boeiend. Kan je me een verwijzing geven om daar meer over te weten te komen?

Da's denk ik het terein van de neuropsychologie die de link probeert te leggen tussen biologie en functieleer.

misschienvan hier uit: http://neuropsychologie.2link.be/
Huh?
peterA

Re: PRI of Past Reality Integration therapie

Berichtdoor EllaWagemakers » 31 maart 2011, 15:28

Beste lezers / reageerders

Ben geen psycholoog of psychiater, en ben geen doctorandus. Voor mijn part kan ik alleen zeggen dat de therapie in mijn situatie heeft gewerkt. De kwaliteit van mijn leven IS daardoor positief veranderd. Wél moet ik ook erbij toevoegen dat als een patient verwacht dat ineens AL zijn problemen worden opgelost door de therapie als een soort toverstok te gebruiken, komt ongetwijfeld bedrogen uit. Het is net als het opnieuw leren lopen na een zwaar verkeersongeval -- het genezingsproces bestaat uit 99% de eigen inzet en openheid. De therapie leert je hoe jij je met je eigen gevoelens kan omgaan, en hoe jij je negatieve gevoelens beter kan beheersen. De toepassingen liggen allemaal aan jou. Om nog een metafoor te gebruiken -- als je kookt volgens een recept uit het kookboek, wil nog niet zeggen dat het gerecht precies zal smaken zoals de kookboekschrijver het in gedachte had.

'De kwaliteit van je leven verbeteren' klinkt inderdaad ruim ... maar voor ieder is het wel haalbaar, elk op zijn eigen manier.

Ella
EllaWagemakers

Berichtdoor Renate » 31 maart 2011, 16:19

Klinkt me vaag in de oren. Iedere kwakzalver heeft ook z'n fans die van mening zijn dat ze door de behandeling geholpen zijn.
Renate

Berichtdoor Magnolia » 31 maart 2011, 16:41

drosofila schreef:Mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze therapievorm, of kent u iemand die deze heeft gevolgd? Indien wel, wat zijn de bevindingen?

Alvast dank, en groeten,
drosofila

Renate. drosofila vraagt naar ervaringen met de therapievorm. EW heeft die ervaring en meldt haar bevindingen.

Mogelijk is het niet het antwoord dat een skepticus zou bevallen, maar het is wèl een antwoord op de vraag.

:wink:
Laatst bijgewerkt door Magnolia op 31 maart 2011, 18:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Magnolia

Berichtdoor Dwarsdenker » 31 maart 2011, 18:24

EllaWagemakers schreef:
'De kwaliteit van je leven verbeteren' klinkt inderdaad ruim ... maar voor ieder is het wel haalbaar, elk op zijn eigen manier.

Ella

Klinkt als reclame voor vitaminepillen in mijn oren :D
Of zou Ella toch voor een bepaalde kwaal behandeld zijn. Renate heeft hier wel een punt in mijn oren. Er zit zelfs een waarschuwing in het reclamespotje. Als de behandeling niet helpt, is het je eigen schuld. Zeur dus zeker niet op de "therapeut" :mrgreen:
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor windsurfer » 09 apr 2011, 11:41

EllaWagemakers schreef:Beste lezers / reageerders

Ben geen psycholoog of psychiater, en ben geen doctorandus. Voor mijn part kan ik alleen zeggen dat de therapie in mijn situatie heeft gewerkt. De kwaliteit van mijn leven IS daardoor positief veranderd. Wél moet ik ook erbij toevoegen dat als een patient verwacht dat ineens AL zijn problemen worden opgelost door de therapie als een soort toverstok te gebruiken, komt ongetwijfeld bedrogen uit. Het is net als het opnieuw leren lopen na een zwaar verkeersongeval -- het genezingsproces bestaat uit 99% de eigen inzet en openheid. De therapie leert je hoe jij je met je eigen gevoelens kan omgaan, en hoe jij je negatieve gevoelens beter kan beheersen. De toepassingen liggen allemaal aan jou. Om nog een metafoor te gebruiken -- als je kookt volgens een recept uit het kookboek, wil nog niet zeggen dat het gerecht precies zal smaken zoals de kookboekschrijver het in gedachte had.

Ella

Wellicht had je met een erkend werkzame therapie nóg veel meer bereikt dan met deze alternatieve, wie zal het zeggen.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
windsurfer

Berichtdoor nietsweter » 10 apr 2011, 13:25

Ik heb van redelijk nabij het pri-wereldje meegemaakt.Ik ken iemand die een deel van de opleiding gedaan heeft en heb zelf enige pri-therapie-ervaring.
De beweging krijgt gaandeweg meer sekte-achtige trekjes: één leer, één leider (Ingeborg Bosch), zendingsdrang, inleveren van geld, energie en vrije tijd voor het Goede Doel (pri in de wereld zetten), kritiek die absoluut niet op prijs wordt gesteld en alleen kan worden gezien als afweer waar jij aan dient te werken (tegen een riante vergoeding aan je (leer)therapeut uiteraard).
Aanvankelijk lijkt het gepresenteerde model aantrekkelijk. Als er mee gewerkt wordt werkt het alleen maar als je er voor meer dan 100 procent in gelooft. Je wordt constant terugverwezen naar de basale uitgangspunten, je wordt geacht constant je eigen afweer te noteren en ermee te werken en je gevulde observatie-formulieren aan te leveren bij je therapeut. Kortom: het vergt veel investering in tijd en financieën, en ja, natuurlijk ben je dan in eerste instantie geneigd om te zeggen dat het helpt.
Voor degenen die de opleiding doen (de therapeuten in opleiding dus) geldt dit in nog veel sterkere mate. Hun hele leven komt in het teken te staan van pri. Zij investeren duizenden euro's per jaar in de opleiding en komen in een soort sekte terecht waar veel psychotherapeutische conventies niet meer gelden. Zo is de opleider tegelijkertijd leertherapeut (mw. Bosch dus), dragen andere leertherapeuten informatie aan van de opleidelingen uit hun leertherapie aan mw. Bosch (zeer onveilig dus), moet je als opleideling naast verplichte lidmaatschappen van een zgn. pri beroepsvereniging of zoiets (honderden euro's) ook van elke sessie die jezelf als opleideling bij een cliënt doet tussen de tien en twintig euro afdragen aan mw. Bosch. Etc. etc. En wie klaagt heeft last van afweer.
Het is een klassieke sekte-fuik waarin mensen steeds vaster komen te zitten. En erkenning als therapeut komt alleen van mw. Bosch en heeft geen enkele officiële status. Mw. Bosch en haar volgelingen hebben geen enkele band met de reguliere psychotherapie-opleidingen, ze hebben alleen de tarieven gecopieerd. Maar je krijgt het dus niet vergoed.
Dus ja, als je als cliënt erg gemotiveerd bent en een paar duizend euro steekt in de therapie dan wil je wel zeggen dat het geholpen heeft, je gelooft het misschien zelfs wel. En de therapeuten zelf, als gezegd, hebben nog veel meer geïnvesteerd, dus die moeten ook wel enthousiast zijn. Een enkeling heb ik gehoord stapt er uit, en wordt zoals dat bij een beetje sekte hoort, door de achterblijvers flink verketterd.
Dus hoed U voor pri.
nietsweter

Berichtdoor windsurfer » 11 apr 2011, 20:03

Dat het allemaal zo maar mag met voor potentiële patiënten geen enkele duidelijkheid over de dubieuze positie van dit soort kwak, blijft toch storend.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
windsurfer

Berichtdoor wheely » 20 aug 2011, 17:26

L.S.,

Van harte wil ik allen die over dit onderwerp gepost hebben dankzeggen!

Door boeken van Bosch en Jensen had zich de idee postgevat dat met haar methode negatieve zaken uit het verleden verwerkt zou kunnen worden. Er gaat iets heel aantrekkelijks uit van de claim dat een dergelijke toestand mogelijk is, voor mensen die 'dingen hebben meegemaakt' (in mijn geval dingen uit mijn jeugd waar ik geen herinnering aan heb, maar wel gebeurd schijnen te zijn).

Dit soort dingen mag wereldwijd, meestal gaat het onder de mom van e.o.a. religie/heilsleer, ook in de vorm van een psychologisch of ook politiek denksysteem. Daar is weinig aan te doen, vrees ik.

Mocht enig lezer bruikbare tips te hebben voor een aantoonbaar werkzame therapie, wilt u deze met me delen?
wheely

Berichtdoor Renate » 20 aug 2011, 19:09

wheely schreef:L.S.,

Van harte wil ik allen die over dit onderwerp gepost hebben dankzeggen!

Door boeken van Bosch en Jensen had zich de idee postgevat dat met haar methode negatieve zaken uit het verleden verwerkt zou kunnen worden. Er gaat iets heel aantrekkelijks uit van de claim dat een dergelijke toestand mogelijk is, voor mensen die 'dingen hebben meegemaakt' (in mijn geval dingen uit mijn jeugd waar ik geen herinnering aan heb, maar wel gebeurd schijnen te zijn).

Dit soort dingen mag wereldwijd, meestal gaat het onder de mom van e.o.a. religie/heilsleer, ook in de vorm van een psychologisch of ook politiek denksysteem. Daar is weinig aan te doen, vrees ik.

Mocht enig lezer bruikbare tips te hebben voor een aantoonbaar werkzame therapie, wilt u deze met me delen?

Dingen uit de jeugd, waar je geen herinneringen aan hebt en die wel gebeurd schijnen te zijn? Waar moeten we dan aan denken?
Renate

Berichtdoor Magnolia » 22 aug 2011, 13:20

wheely schreef:
Er gaat iets heel aantrekkelijks uit van de claim dat een dergelijke toestand mogelijk is, voor mensen die 'dingen hebben meegemaakt' (in mijn geval dingen uit mijn jeugd waar ik geen herinnering aan heb, maar wel gebeurd schijnen te zijn).

Hallo wheely, wat bedoel je precies ?

- een therapie voor de behandeling van gebeurtenissen waaraan je geen herinnering hebt ?
of
- een therapie voor de klachten die je in het hier en nu ondervindt en waarvan je inmiddels niet meer zeker bent dat die veroorzaakt zijn door gebeurtenissen waaraan je geen herinnering meer hebt ?

Met de zoektocht naar verloren herinneringen moet men zeer voorzichtig zijn. Het merendeel van de "hervonden herinneringen"is het gevolg van suggestie en beïnvloeding door de therapeut danwel van autosuggestie in een context waarin dat gestimuleerd wordt.
Magnolia

Berichtdoor nietsweter » 23 aug 2011, 16:42

Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Magnolia. Wees zeer kritisch m.b.t. herinneringen die in een therapie naar boven komen en waarvan je het bestaan daarvóór niet wist.
Ook binnen pri wordt met 'verdrongen herinneringen' gewerkt, die tijdens zgn. regressies naar boven kunnen komen. Hoewel de therapeuten op het hart wordt gedrukt geen herinneringen te sturen c.q. te suggeren is de hele context dusdanig dat dit wel gebeurt. In elk geval wordt dat wat tijdens een regressie naar boven komt als een waargebeurd feit uit het verleden beschouwd. Ook als het herinneringen uit de periode in de baarmoeder betreft... (lees de boeken van Ingeborg Bosch, ook daar wordt het eerder in deze discussie genoemde 'celgeheugen' naar voren gehaald). Need I say more?
nietsweter

Berichtdoor willem_betz » 24 aug 2011, 00:20

De psychiaters, psychologen maar ook zelfverklaarde experten die beweren psychische problemen te kunnen verklaren en genezen door "herinneringen" te behandelen aan traumatische gebeurtenissen die voor de leeftijd van drie jaar gebeurden (tot zelfs in de baarmoeder en in een "vorig leven"), die mogen als gevaarlijke kwakzalvers beschouwd worden.
Dit geloof is gebaseerd op de ongefundeerde hersenspinsels van Freud en sommige van zijn volgelingen. Zij beweren dat met hun speciale technieken de getrainde therapeut deze herinneringen, die er niet waren, toch kan oproepen.
Het onheil en de miserie die deze kwaks al veroorzaakt hebben (false memory syndrome) verantwoordt m.i. zelfs strenge straffen, zoals levenslang verbod om nog zieke mensen te behandelen en schadevergoeding betalen om het aangerichte leed te vergoeden.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor vrouwke » 10 sep 2011, 21:39

Grotendeels wordt de PRI gegeven door erkende psychologen/therapeuten die BIG-geregistreerd zijn en dus wél vergoed worden.
Verder wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werking van de PRI, welke als therapievorm zoveel mogelijk openheid hierin nastreeft.
Mevrouw Bosch is dr. psychologie.
Met deze achtergrond wil ik toch eens oprecht vragen: moeten we dan maar altijd de gebaande paden volgen? Die zijn toch ook ooit gestart zónder wetenschappelijk onderzoek en uiteindelijk door erkenning gemeengoed geworden? Is verdere ontwikkeling dan zó eng?? Nee, lijkt me niet, anders werden er nu nog heel volksstammen met lithium platgelegd.

En dan nog dit: ik heb zélf herinneringen van voor m'n 2e levensjaar. Niet aangepraat, nooit foto's gezien want die waren er niet, heb ze niet van horen zeggen want niemand behalve moeder wist ervan, puur uit eigen herinnering. En stuk voor stuk konden ze na lang zwijgen van moeder bevestigd worden enz. Soms ging het om onschuldige dingen, soms erge dingen.
Verder de ervaring dat tijdens "regressie" nog wat andere herinneringen/beelden/sensaties terugkwamen, welke een enorm inzicht gaven voor bepaald zeer destructief afweergedrag van nu (voorheen). Gedrag wat ik nooit heb kunnen doorgronden of doorbreken in de reguliere therapie.

Kortom: geen enkele andere vorm dan PRI heeft me zoveel geholpen.

Sommigen willen steeds weer wetenschappelijk bewijs. Terwijl de wetenschap, zo moge maar weer blijken uit het nieuws over een vooraanstaand professor uit Tilburg, regelmatig bewijsvoering zelf verzint, statistieken naar eigen believen aanpast enz. sic: vleeseters zijn agressiever en egoïstischer. ???
Ooit was wetenschappelijk bewezen dat de schijf van vijf het beste was... Soms hobbelt de wetenschap aardig achter zichzelf aan.
vrouwke

Berichtdoor Mopje » 11 sep 2011, 09:25

Hoi Vrouwke,

vrouwke schreef:En dan nog dit: ik heb zélf herinneringen van voor m'n 2e levensjaar. Niet aangepraat, nooit foto's gezien want die waren er niet, heb ze niet van horen zeggen want niemand behalve moeder wist ervan, puur uit eigen herinnering. En stuk voor stuk konden ze na lang zwijgen van moeder bevestigd worden enz. Soms ging het om onschuldige dingen, soms erge dingen.

Ik vraag me af wat herinner jij je dan? En jij hebt er zelfs meerdere?

Ik heb zelf een heel babyboek en omdat de broer van mijn moeder fotograaf was met honderden foto's tot ongeveer mijn derde levensjaar. Mijn moeder hield daarin nauwgezet een dagboek bij. Echt ik kan mij er niets van herinneren. Niks van de speeltjes die ik zie, de hond die wij hadden of zelfs de geboorte van mijn zuster, dertien maanden later. Zelfs mijn herinneringen tot een jaar of vijf zijn vaag en hebben ook nauwelijks volgorde in de tijd.
"Wes pakt soms de stofzuiger. Ja echt. Dat doet hij gewoon." Yolanthe Cabau van Kasbergen
Mopje

Berichtdoor kil » 11 sep 2011, 09:26

vrouwke schreef:Sommigen willen steeds weer wetenschappelijk bewijs. Terwijl de wetenschap, zo moge maar weer blijken uit het nieuws over een vooraanstaand professor uit Tilburg, regelmatig bewijsvoering zelf verzint, statistieken naar eigen believen aanpast enz. sic: vleeseters zijn agressiever en egoïstischer. ???
Ooit was wetenschappelijk bewezen dat de schijf van vijf het beste was... Soms hobbelt de wetenschap aardig achter zichzelf aan.
Here we go again.

Wie heeft dit onnozele onderzoek uiteindelijk kunnen weerleggen: Was het Sandra de kwakvrouw of de wetenschap(pers) zelf? Wetenschap corrigeert zichzelf, al die andere onzin blijft bestaan welke bewijzen er ook tegen gevonden mogen worden. Als we niet meer af mogen gaan op wetenschappelijk onderzoek komen we nergens.
kil

Berichtdoor nietsweter » 11 sep 2011, 19:32

Vrouwke, het feit dat een therapie werkt voor iemand wil niet zeggen dat de achterliggende theorie ook klopt. Homeopathie werkt ook voor velen, ondanks dat het niet kàn werken. En die herinneringen: als we in therapie herinneringen krijgen uit onze preverbale fase moet dat haast wel een herinnering zijn die gemaakt wordt nu in de therapie. Vóór ons tweede jaar hadden we nog geen ik-besef, dus een herinnering van een ik als baby kan geen authentieke herinnering zijn. Wat niet wil zeggen dat een herinnering die in therapie 'gemaakt' wordt (niet bewust natuurlijk, meer zoals een droom tot stand komt, die ook heel realistisch lijkt) geen impact kan hebben en niet als verklaring kan dienen voor je huidige problemen. Een werkzame, maar waarschijnlijk foute verklaring.
En ter correctie: mw. Bosch is geen dr. maar drs., volgens haar website afgestudeerd in de sociale psychologie.
Verder: je suggestie dat het wetenschappelijk bedrog in Tilburg exemplarisch zou zijn voor de huidige wetenschap is nogal.. beledigend? In elk geval toont het aan dat een rotte appel in de wetenschap wordt herkend en aangepakt.
En nee, zeker hoeven niet altijd de gebaande paden gevolgd te worden. Mw. Bosch volgt overigens paden die door Freud en zijn volgelingen en later mensen als Pesso zijn gebaand, het nieuwe van haar aanpak is maar betrekkelijk. Maar waarom gaat mw. Bosch de dialoog niet aan met de overige psychotherapievormen? Waarom publiceert zij niet in de vakliteratuur? Kortom: waarom staat zij als psychologe zo los van haar vakbroeders en -zusters?
nietsweter

Berichtdoor puuste » 02 feb 2013, 01:48

Ik ben zelf ook skepptisch zoals het uitkomt,.....

Volgens mij zit de angst bij velen zo diep dat ze ontdekken dat het helemaal niet zo "leuk" was vroeger, en daarbij het werkelijke gevoel in het nu zouden ervaren, dat ze maar
wat graag duiken in uitspraken uit de "wetenschap" of vakliteratuur.
Wat denk je van onderzoek naar allerlei "aandoeningen" zoals adhd en allergieën enz?
Stel,.....stel nou,......dat dit zijn oorsprong (voor een groot deel)in de jeugd heeft, en dat je dat allemaal weer zou moeten ervaren, en je ook nog eens erg moeite moet doen om juist weer
niet je ouders de schuld ervan te geven.
Dat je gedrag van jezelf niet meer als "zo ben ik nu éénmaal" ziet, maar als iets van aangeleerd uit je jeugd om maar iets niet te voelen.
Dat je gedrag van anderen, niet meer "lekker" af kan keuren, maar er ook iets van het bange onzekere kind inziet, waar moet je dan naar toe met je ergernis?

En het belangrijkste misschien wel,.....je gaat zien wat dingen doen met je kind, en in beginsel ga je in een bijna onmogelijke spagaat, want je weet dat je het nooit perfekt doet,
en wat goed genoeg "was' is dat misschien wel niet meer.
Eng hoor,....dat naar jezelf kijken, naar je eigen patronen en de beweegreden daarachter, ook dat kan je weer zo laten verkrampen dat opvoeden er niet soepeler op word,....

Althans,.....niet gelijk misschien!

Weten waar dingen vandaan komen, ervaren dat pijn/angst/verdriet ogenschijnlijk in het nu, helemaal niet uit het nu komt.
Dat dat dus voor een ander ook geld, laat je eerder compassie voor jezelf, een ander, je kind, je partner, je omgeving voelen, en dat maakt je in eerste instantie voor jezelf
een prettiger mens, maar ook direct voor je omgeving.

Ik geef de voorkeur aan een mooi litteken ipv een slim afgedekte oude wond,........maar makkelijk is anders.
puuste

Berichtdoor nietsweter » 02 feb 2013, 20:31

Beste Puuste,
Het is wat lastig om uit je moeizame taalgebruik op te maken wat je nou eigenlijk wilt zeggen. Ik begrijp dat je gecharmeerd bent van het PRI-gedachtengoed. Maar bedoel je dat kritisch kijken naar de merites en uitgangspunten van PRI betekent dat je (in PRI-jargon) 'in een afweer zit'? Dat is namelijk precies de truc die in de PRI-wereld gebruikt wordt: kritiek is afweer. Men kan daar niet buiten het eigen referentiekader treden, want PRI is natuurlijk 'waar'.
En waar blijft dat al jaren geleden beloofde onderzoek naar de werkzaamheid van PRI?
nietsweter

Berichtdoor nietsweter » 05 feb 2013, 16:47

O, en kijk ook eens hoe de rechter oordeelt over PRI. Een niet BIG-geregistreerde PRI-therapeut probeerde BTW-vrijstelling te krijgen. Waar de rechter, tot in hoger beroep, niet mee akkoord gaat.
En passant en impliciet geeft de rechter een vernietigend oordeel over de PRI-opleiding en de structuur daarvan, waarin mw. Bosch geheel alleen regeert.

http://btwplus.nl/jurisprudentie/belast ... d-van-btw/
nietsweter

Berichtdoor puuste » 09 apr 2015, 17:39

Een paar jaar later en ik kan nog steeds erg achter de gedachte achter PRI staan, hoe mevrouw Bosch het dan ook uitvoert of wel/niet verdedigd of wetenschappelijk laat onderzoeken.
Iedereen moet zijn eigen manier maar vinden,....

Fijne afweer gewenst! :wink:
puuste

Berichtdoor nietsweter » 18 jun 2015, 14:30

Beste Puuste,
Fijn dat je geprofiteerd hebt van het gedachtengoed van mw. Bosch. Jouw laatste reactie 'Fijne afweer gewenst' zou in PRI-kringen ongetwijfeld als Valse Macht worden bestempeld en als teken gezien worden dat er nog wel wat werk te verzetten valt..
Jammer dat je schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid niet vooruit gegaan is.
'Iedereen moet zijn eigen manier maar vinden,....', tja, dan stopt elke discussie hierover...
nietsweter

Berichtdoor enkeli » 10 sep 2017, 17:09

En weer een aantal jaren later.
Nog steeds staat op de officiële PRI-site vermeld dat er een longitudinaal onderzoek gestart is. Ik heb al enkele malen gevraagd of daar al resultaten van bekend zijn, maar die vragen worden ontwijkend of niet beantwoord. In haar boek "PRI, de k unst van bewust leven" schrijft Ingeborgh Bosch dat er bij de universiteit van Maastricht longitudinaal onderzoek gedaan wordt naar de resultaten van PRI. Bij de universiteit van Maastricht vond ik echter niets terug over onderzoek naar de resultaten van PRI, niet op de site bij alle onderzoeksverslagen tenminste, en ook telefonisch werd ik niet wijzer, maar misschien had ik niet de goede ingang.

Op de officiële PRI-site staat ook dat de opleiding SKB gecertificeerd is:
De officiële vierjarige opleiding tot PRI-therapeut is erkend door de SKB. De Stichting Keurmerk Beroepsopleidingen (SKB) is een certificerende organisatie op het gebied van opleidingen en bij- en nascholingstrajecten op post- hbo-niveau. De SKB verleent op basis van objectieve toetsing de gecertificeerde opleidingen en scholingen een Kwaliteitskeurmerk
De SKB is een zelfbenoemd certificeringsbureau, een certificering van deze stichting heeft geen concrete gevolgen.

Bij de verkregen SKB-A certificering is een relevante vooropleiding op HBO-niveau vereist. Op de site van de KSB staat: Voor ieder die aan een opleiding, bijvoorbeeld vanwege persoonlijke interesse of groei wil deelnemen, en niet de vereiste HBO- vooropleiding heeft, zal het duidelijk moeten zijn dat men geen therapeut kan worden. Beroepsorganisaties voor Therapeuten zullen altijd vragen naar diploma’s van de vooropleiding

Deze waarschuwing aan geïnteresseerden in de opleiding tot PRI-therapeut vind ik niet terug op de officiële PRI-site (http://www.pastrealityintegration.com) , maar het is natuurlijk mogelijk dat dat in een persoonlijk gesprek wel aan de orde komt.

In dit verband speelt ook de BTW-kwestie, waarbij een PRI-therapeut niet vrijgesteld werd van BTW. Het vonnis van een kritische rechter bij hoger beroep is hier te vinden: https://www.taxcel.nl/btw/btw-jurisprud ... d-van-btw/ (Een andere link eerder uit dit forum werkt niet meer, deze straks misschien ook niet meer)

Kortom,
Er zijn mogelijk een flink aantal tevreden therapeuten en mensen die de therapie gevolgd hebben, maar de wetenschappelijke claims en professionele onderbouwing zijn zwak.
Persoonlijk heb ik geprobeerd de methode te volgen via de zelfhulpmethode, maar voor mij werkte het niet.
Het lukte mij niet om mijn negatieve gevoelens te koppelen aan ervaringen van vroeger. Misschien geloof ik er ook niet echt in. Daarbij vind ik de methode te dwingend, maar dat zijn mijn ervaringen, en het zegt niets over de methode zelf.
enkeli

Berichtdoor nietsweter » 22 sep 2017, 14:19

Inderdaad, over dat wetenschappelijk onderzoek hebben we de afgelopen tien jaar niets vernomen..
Verder kun je zien op de site dat PRI nu samenwerkt met 'HeartMath' en dat ze zich samen 'LoveMath' noemen.. HeartMath gaat uit van de (nooit aangetoonde) heilzame werking van beïnvloeding van je hartritme(variabiliteit) op je psychisch welbevinden, PRI claimt met wiskundige (math) precisie gedrag en emoties te kunnen herleiden en 'herstellen'. R'retje erachter: geregistreerd handelsmerk en cashen maar!
Als je de lijst van therapeuten een beetje in de gaten houdt zie je dat er veel verloop is geweest. De nieuwe aanwas betreft vrijwel alleen nog maar niet-psychologen en niet-artsen, de oude garde heeft grotendeels afgehaakt.
Aansluiting bij het reguliere circuit (wat de doctorandus zo dolgraag had gewild) is in het geheel niet van de grond gekomen, en zàl ook niet van de grond komen gezien het gesloten karakter van de sekte, de commerciële instelling en het kritiekloos incorporeren van zoiets als HeartMath, om nog maar te zwijgen van het optreden van mw. Bosch op het Happinez Festival.
Uit de markt geprezen.
nietsweter

Berichtdoor willem_betz » 22 sep 2017, 15:02

Als het niet meer rendeert, dan komen ze wel met een nieuw, of met een recycleerd oud, kwak-idee op de markt.
Bewonder de ondernemingslust, de drang naar vernieuwing, de open geest, van de alterneuten. Er is maar één ding waar ze een grondige hekel aan hebben: Evidence Based. :wink:
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Volgende

Keer terug naar Alternatieve behandelingen