Wat kan er beter aan SKEPP ?

Even voorstellen...
Niet verplicht, maar het mag.
Liever geen (uitgebreide) discussies hier.

Wat kan er beter aan SKEPP ?

Berichtdoor Planoudes » 06 feb 2011, 21:01

Heeck schreef:Deze reeks uitwisselingen . . .
Verschilt die echt van die in het begin van dit topic?
Volgens mij heel erg weinig.
Roeland

Je hebt groot gelijk, ik ben dan ook niet van plan er veel tijd in te steken. Ik heb het sowieso wat gehad met de onbeholpen manier van communiceren van Skepp, ben dan ook zelden nog hier. Twintig jaar Skepp brengt minder resultaat dan 1 Basta-aflevering en dat ligt grotendeels aan de lompe communicatie. Inhoudelijk volledig akkoord met Skepp, zoals wie mij kent ongetwijfeld weet, maar qua stijl hopeloos.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Re: Moraal als wetenschapsdomein

Berichtdoor Heeck » 06 feb 2011, 22:42

Planoudes,

Na een kwartaaltje zag ik je blij weer terug!

Even een OFF-TOPIC-tussendoortje, zonodig apart topic maken of PM-reactie:
Wil je nu zeggen dat het onverstandig van SKEPP is om een openbaar forum aan te bieden?
Waar in eerste instantie dus van alles en iedereen terecht kan en toch redelijk de teugels van het kritisch evalueren aangehaald blijven. Een mooie leerschool voor de zeer velen zonder hogere opleiding.
Of heb je het ook over de activiteiten van SKEPP buiten dit forum, bijvoorbeeld op de website en met het blad en andere activiteiten?
Waar je op lijkt te wijzen is de effectiviteit van alle inspanningen als je die afmeet naar het aantal medestanders dat je kunt winnen, maar dat is mijn interpretatie van wat je zegt over stijl, lompe communicatie en "minder resultaat dan 1x Basta".

Of zouden skeptici en anti-kwakzalvers zo overtuigd zijn van het eigen gelijk dat ze elkaar daarin wat bevestigen terwijl ze vergeten dat ze voor hun inzichten afnemers moeten winnen. Het azijn<>stroop dilemma.

Op http://www.kwakzalverij.nl werd ook een tijdje een openbaar forum onderhouden, maar ook weer gesloten omdat het aantal botte scheldpartijen tégen het bestrijden van kwakzalverij onhanteerbaar bleek.
Niemand wil bedrogen worden zou je zeggen. Maar zo simpel ligt dat niet. Marketing en netjes redeneren passen slecht op elkaar.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Re: Wat kan er beter aan SKEPP ?

Berichtdoor Blueflame » 06 feb 2011, 23:13

Planoudes schreef: Twintig jaar Skepp brengt minder resultaat dan 1 Basta-aflevering en dat ligt grotendeels aan de lompe communicatie. Inhoudelijk volledig akkoord met Skepp, zoals wie mij kent ongetwijfeld weet, maar qua stijl hopeloos.

Je kan BASTA en SKEPP wel niet vergelijken.
1) Hier is iedereen een gratis werkende vrijwilliger in 2) een VZW.
Dat impliceert dat er niet dagelijks vergaderd kan worden, want er is geen lokaal of zo waar we dagelijks bij elkaar komen. Er is ook geen dagdagelijkse organisatie. Ten tweede zijn de budgetten iets kleiner ..... .

Bovenstaande wil niet zeggen dat er geen verbetering mag komen.
En uw mening wordt gewaardeerd.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Blueflame » 06 feb 2011, 23:36

Planoudes schreef:
Heeck schreef:Deze reeks uitwisselingen . . .
Verschilt die echt van die in het begin van dit topic?
Volgens mij heel erg weinig.
Roeland

Je hebt groot gelijk, ik ben dan ook niet van plan er veel tijd in te steken.

Kijk, het wetenschapsforum [http://www.wetenschapsforum.nl] heeft zijn subfora filosofie, religiewetenschappen en theologie gesloten. Ik begrijp waarom: die zijn zeer arbeidsintensief, zowel voor de deelnemers aan deze respectievelijke fora als voor de moderatoren. Hier op SKEPP blijven ze open.

Het staat iedereen volkomen vrij om bijdragen te leveren of niet. Uw bijdragen worden (alvast door mij) steeds gewaardeerd en hetzelfde geldt voor de bijdragen van Axxyanus en anderen. Al is het maar om te laten zien dat er kan gediscussieerd worden zonder te schelden; dat ook mensen die goed op de hoogte zijn van mening kunnen verschillen.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Blueflame » 27 maart 2011, 01:17

Jan Willem Nienhuys schreef:Overigens draagt de wartaal die op het Skepp-forum wordt uitgeslagen maar matig bij aan de goede naam van Skepp.

Wat bedoel je daar precies mee?
"Wartaal" wordt bij mijn weten steeds zo benoemd indien deze wordt uitgekraamd op het forum.
Wat kan er beter of waar loopt het echt mis?

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Renate » 27 maart 2011, 01:32

Ik vind het hier eerlijk gezegd nog wel meevallen. Als je op bepaalde blogs tegen kwakzalverij kijkt, dan roeren de aanhangers van kwakzalverij zich daar veel fanatieker.
Renate

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 27 maart 2011, 11:47

Op http://www.kwakzalverij.nl werd ook een tijdje een openbaar forum onderhouden, maar ook weer gesloten omdat het aantal botte scheldpartijen

Ik denk dat het woord 'onderhouden' een eufemisme was. Voor zoiets heb je een moderator nodig, of althans iemand die nauwgezet volgt en beoordeelt wat er aan inzendingen binnenkomt. Dat werd niet gedaan. Het is naar ik meen gestopt toen er over specifieke personen / patiënten werd geroddeld.

Wie een idee wil hebben van het soort reacties, moet eens op de site van De Telegraaf kijken bij de commentaren die daar verschijnen na berichtgeving over om het even welk onderwerp over alternatieve geneeskunde. Bij de VtdK werden meen ik de allergrofste commentaren eens in de zoveel tijd verwijderd. Bij de VtdK was het bovendien zo dat de leden van de VtdK tamelijk passief waren. Dat bij de VtdK het forum mislukte, kwam volgens mij doordat er veel te weinig tijd is gestoken (van de zijde van de VtdK) in kwaliteitsbewaking.

De opmerking van Blueflame dat wartaal wel benoemd wordt zit, er toch wat naast. Die gaat uit van lezers die geduldig alles lezen wat op dit forum verschijnt. Maar wat gebeurt er? Iemand die al eigenlijk negatief staat ten opzichte van de idealen van Skepp, komt door toeval (via Google) op dit forum terecht, kijkt met een half oog, gaat zeker niet alles lezen en pikt er hier en daar wat tussenuit en afficheert dat als DE mening van Skepp.
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Blueflame » 27 maart 2011, 13:04

Jan Willem Nienhuys schreef:
De opmerking van Blueflame dat wartaal wel benoemd wordt zit, er toch wat naast. Die gaat uit van lezers die geduldig alles lezen wat op dit forum verschijnt. Maar wat gebeurt er? Iemand die al eigenlijk negatief staat ten opzichte van de idealen van Skepp, komt door toeval (via Google) op dit forum terecht, kijkt met een half oog, gaat zeker niet alles lezen en pikt er hier en daar wat tussenuit en afficheert dat als DE mening van Skepp.

Nu begrijp ik u, Jan Willem.
Ja, dat is zo. Dat valt niet te vermijden, behalve door eerst elke post te controleren en pas door te laten indien ...... de inhoud goedgekeurd is. Maar dan heb je geen forum meer waar tegensprekende meningen op voorkomen.

In het geval een post of een deel van een post als DE mening van SKEPP wordt voorgesteld, dan wordt er door het beheer altijd op gewezen dat NIEMAND op dit forum (officieel) in naam van SKEPP spreekt, tenzij uitdrukkelijk vermeld.
Voor de officiële mening van SKEPP kan u op de website [http://www.skepp.be] terecht.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Digit » 27 maart 2011, 13:15

citaten.net schreef:"Een discussie is als een bootje: als alle passagiers aan een kant gaan zitten, slaat het om. Er moet evenwicht zijn voordat je verder kan."

- Marjorie Pithie

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Re: Moraal als wetenschapsdomein

Berichtdoor Planoudes » 13 jul 2011, 21:41

Heeck schreef:Planoudes,

Na een kwartaaltje zag ik je blij weer terug!

Even een OFF-TOPIC-tussendoortje, zonodig apart topic maken of PM-reactie:
Wil je nu zeggen dat het onverstandig van SKEPP is om een openbaar forum aan te bieden?
Waar in eerste instantie dus van alles en iedereen terecht kan en toch redelijk de teugels van het kritisch evalueren aangehaald blijven. Een mooie leerschool voor de zeer velen zonder hogere opleiding.
Of heb je het ook over de activiteiten van SKEPP buiten dit forum, bijvoorbeeld op de website en met het blad en andere activiteiten?
Waar je op lijkt te wijzen is de effectiviteit van alle inspanningen als je die afmeet naar het aantal medestanders dat je kunt winnen, maar dat is mijn interpretatie van wat je zegt over stijl, lompe communicatie en "minder resultaat dan 1x Basta".

Of zouden skeptici en anti-kwakzalvers zo overtuigd zijn van het eigen gelijk dat ze elkaar daarin wat bevestigen terwijl ze vergeten dat ze voor hun inzichten afnemers moeten winnen. Het azijn<>stroop dilemma.

Op http://www.kwakzalverij.nl werd ook een tijdje een openbaar forum onderhouden, maar ook weer gesloten omdat het aantal botte scheldpartijen tégen het bestrijden van kwakzalverij onhanteerbaar bleek.
Niemand wil bedrogen worden zou je zeggen. Maar zo simpel ligt dat niet. Marketing en netjes redeneren passen slecht op elkaar.

Roeland

Waar het om gaat is dat communiceren veel meer is dan louter uitwisseling van woorden. Ik ben de juiste verhouding vergeten, maar ik dacht ooit gelezen te hebben dat de woorden zelf minder dan 20% van de communicatie uitmaken. Andere elementen zijn lichaamstaal enzomeer. Nu is dat op een forum en in publicaties natuurlijk niet letterlijk van toepassing. Toch zegt de toon van communicatie veel meer dan je lief is. Zeker mensen (en dan bij uitstek mannen!) in een organisatie van Skepp zeggen met hun toon veel meer dan ze beseffen. Net de mensen die je hoopt te overtuigen gaan zich al heel snel dom voelen en zijn dan helemaal niet geneigd om je te willen volgen. Mensen hebben de drang om zich te profileren, en als de ene zich wil profileren als veel slimmer dan de andere, dan wordt het een naast elkaar heenpraten. Dat soort situaties heb je als je een gedegen analytische uitleg uit je mouw schudt waar geen speld tussen te krijgen valt. Analytische antwoorden scheppen afstand. Een consultant die een presentatie moet houden voor de BOD maakt een mooie analytische slideshow. Waarop de CEO dan met een paar kwinkslagen reageert, en iedereen heeft veel meer aandacht voor die CEO dan voor die arme consultant met zijn grafiekjes, hoe mooi en hoe correct ook. De kunst die jullie nog te weinig verstaan is om die kwinkslagen te produceren. Die grafiekjes, allemaal mooi en wel, maar die zijn alleen relevant voor mensen die je toch al niet meer moet overtuigen. Beetje nerdy ook.

Voorbeeldje: stel dat de zoveelste overtuigde homeopathie-adept met je over de wonderen van geschud water begint. Hoe reageer je?

a) Je begint een betoog af te steken over het getal van Avogadro, over statistische relevantie en post hoc ergo propter hoc. De arme man volgt je al lang niet meer, het wordt een welles/nietes en de ene vindt van de andere dat hij geen open geest heeft.
b) Je vraagt of hij voor alle ziektes naar een homeopaat zou gaan, bv ook voor suikerziekte. Je brengt het gesprek wat op gang over welke ziektes wel en welke niet, af en toe een grapje. Tussendoor vertel je over de klassieke geneeskunde dat ze toch wel al ongelooflijke zaken kunnen die vroeger niet konden, dat er daar toch wel heel veel vooruitgang is en dat we blij mogen zijn dat de wetenschappers zoveel kunnen. Je vertelt dat je onlangs gelezen hebt dat de levensverwachting ongelooflijk gestegen is sinds de moderne geneeskunde, nu al om en bij de 80 jaar. En dat iemand van 70 nu nog veel fitter is dan vroeger. Dit alles op een enthousiaste toon, niet belerend, zelfs zonder specifiek in te gaan op zijn lof voor homeopathie. Een discussie is niet prettig en overtuigt 9 kansen op 10 toch niet, het wordt al snel een loopgravenoorlog.

Wat denk je dat achteraf blijft hangen bij zo'n persoon? De kans is groot dat in geval b) de herinnering aan het gesprek positief is, en onbewust zullen zaken als de langere levensduur en kwaliteit toch wel ergens blijven spelen. Het kwam tenslotte van een sympathieke gesprekspartner, het was een aangenaam gesprek etc. In geval a): bah, betweter.

Merk op dat zo'n houding vaak al bij de arts begint en mensen afschrikt. Nee, dan liever die vriendelijke homeopaat die echt interesse heeft in de mens en niet zozeer in het mechaniekje.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor willem_betz » 17 jul 2011, 14:28

Voorbeeldje: stel dat de zoveelste overtuigde homeopathie-adept met je over de wonderen van geschud water begint. Hoe reageer je?

Tja, we bieden zelfs 10.000 euro voor wie het verschil met water (of...) kan aantonen :)
Je moet meer eens googlen hoe die homeo-adepten de mensen trachten wijs te maken dat onze prijs niet echt is enz... :roll:
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 18 jul 2011, 12:13

getal van Avogadro, over statistische relevantie en post hoc ergo propter hoc. De arme man volgt je al lang niet meer,

Dit lijkt me onzin. Al die artsen die homeopathie toepassen, zijn perfect op de hoogte van het getal van Avogadro en dergelijke. Dit lijkt me net zo'n opmerking als de bewering dat astrologen niet op de hoogte zijn van de bouw van het zonnestelsel, de afstanden tot de sterren en de precessie der equinoxen. Er zijn er wel die dat inderdaad niet snappen en die zelfs geen enkel sterrenbeeld of planeet aan de hemel kunnen identificeren, maar heel veel astrologen weten een en ander heel goed.

Wat de gelovigen bezitten is echter een geloof dat gebaseerd is op ervaringen. Ik weet eigenlijk niet wat die ervaringen zijn. Het kunnen kindertijd-ervaringen zijn (net zoals religieus geloof van ouders op kinderen wordt overgedragen) of ze kunnen uit nieuwsgierigheid iets proberen en dan misleid worden door de persoonlijke ervaringen van dankbare patiënten. In het algemeen is wat iemand zelf meemaakt zo geweldig belangrijk dat zulke persoonlijke ervaringen alle rationele overwegingen opzij kunnen zetten.

Nadat een geloof eenmaal heeft postgevat, zal de gelovige veel gedachtekracht besteden aan het verzoenen van het geloof met de onwillige werkelijkheid. Van dat hele web van overtuigingen kun je nooit winnen door hier en daar een draadje door te knippen. De betrokken heeft daar veelal al jaren eerder aan gedacht. En als puntje bij paaltje komt, is daar het argument 'ik heb het persoonlijk ervaren, en jij niet, dus waar praten we over?' Het maakt daarbij niets uit of het om homeopathie gaat, of Jezus die in je hart woont of de geestelijke of zedelijke kenmerken van personen met een bepaald soort haar (is dat geen nette manier om over racistische vooroordelen te spreken?).
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Fishstick » 18 jul 2011, 12:29

Jan Willem Nienhuys schreef:
getal van Avogadro, over statistische relevantie en post hoc ergo propter hoc. De arme man volgt je al lang niet meer,

Dit lijkt me onzin. Al die artsen die homeopathie toepassen, zijn perfect op de hoogte van het getal van Avogadro en dergelijke. Dit lijkt me net zo'n opmerking als de bewering dat astrologen niet op de hoogte zijn van de bouw van het zonnestelsel, de afstanden tot de sterren en de precessie der equinoxen. Er zijn er wel die dat inderdaad niet snappen en die zelfs geen enkel sterrenbeeld of planeet aan de hemel kunnen identificeren, maar heel veel astrologen weten een en ander heel goed.

Wat de gelovigen bezitten is echter een geloof dat gebaseerd is op ervaringen. Ik weet eigenlijk niet wat die ervaringen zijn. Het kunnen kindertijd-ervaringen zijn (net zoals religieus geloof van ouders op kinderen wordt overgedragen) of ze kunnen uit nieuwsgierigheid iets proberen en dan misleid worden door de persoonlijke ervaringen van dankbare patiënten. In het algemeen is wat iemand zelf meemaakt zo geweldig belangrijk dat zulke persoonlijke ervaringen alle rationele overwegingen opzij kunnen zetten.

Nadat een geloof eenmaal heeft postgevat, zal de gelovige veel gedachtekracht besteden aan het verzoenen van het geloof met de onwillige werkelijkheid. Van dat hele web van overtuigingen kun je nooit winnen door hier en daar een draadje door te knippen. De betrokken heeft daar veelal al jaren eerder aan gedacht. En als puntje bij paaltje komt, is daar het argument 'ik heb het persoonlijk ervaren, en jij niet, dus waar praten we over?' Het maakt daarbij niets uit of het om homeopathie gaat, of Jezus die in je hart woont of de geestelijke of zedelijke kenmerken van personen met een bepaald soort haar (is dat geen nette manier om over racistische vooroordelen te spreken?).

Ik denk dat de voorgaande post waarop je reageert eerder gericht was aan homeopathie-adepten, en niet per sé aan de eigenlijke homeopaten. Bvb als een collega je probeert te overtuigen van de wonderen van homeopathie 'want het heeft mijn nicht zeker eens geholpen'. Vervang homeo met eender welke medi-kwak.
Fishstick

Berichtdoor Tristan » 18 jul 2011, 14:41

Ik denk dat de initiële opmerking wel correct is: één aflevering van Basta genereerd veel meer aandacht dan al de persconferenties van Skepp waar ze zich dood proberen te drinken of toch tenminste proberen om zich te verdrinken in een overdosis water. Drie minuutjes in het journaal waarbij dan nog aandacht voor de verkeerde redenen uitgaat naar een ex-politica/spoedarts versus weken aan een stuk een volledig programma mogen uitzenden in prime-time.

Idem voor het zesde zintuig. Ongenuanceerde kwakzalverij in primetime, krijgt ongelofelijk veel respons omdat het op televisie komt. "Dus het zal wel waar zijn." Perceptie is realiteit.

Er zou in België (op televisie, zeer belangrijk! Liefst over meerdere afleveringen om de spanning op te bouwen) een actie moeten komen zoals die in GB is geweest waar toen, onder impuls van James Randi, een groots opgezet experiment was waarbij chemici het verschil tussen geschud water en gewoon water zouden moeten ontdekken. Resultaten denk ik niet dat ik hier moet vertellen zekers? :D

Maar één zo'n (Basta)aflevering zou er dan wel voor kunnen zorgen dat de minister van volksgezondheid inziet dat het geld dat aan dat boomknuffelen wordt uitgegeven beter ergens anders zou besteed worden. En de kijkers thuis zouden dan ook zien dat dat drinken van geschud water niet helpt bij ziektes en ze hun geld beter aan échte medicijnen zouden geven.

Enne, no offence Dr. Betz, maar is er geen knappe, frisse verschijning die als woordvoerder kan dienen? :wink: Eventueel voor een interview in P-magazine of Ché?
De verpakking is even zeer belangrijk, kijk maar opnieuw naar die jongens van Basta. Zo wat de nerdy underdogs die een grote vijand verslaan. Daar houdt de Vllaming van. Mannen kijken graag naar knappe vrouwen. Vrouwen kijken graag naar knappe vrouwen. Iedereen wint!

En ook: deze vrouwelijke woordvoerdster kan dan vrouwvriendelijk interview verzorgen met de verschillende vakbladen (Flair, Feeling,...) want wat voor een onzin daar allemaal instaat... Lenteschoonmaak van je lichaam -> detoxen etc. De meeste vrouwen die die blaadjes lezen hebben al weinig tot geen wetenschappelijke interesse, de onzin die ze daar dus uithalen beschouwen ze dus als de Waarheid. Met als gevolg dat die onzin dus gewoon een eigen leven blijft leven en elk jaar opnieuw terugkomt, samen met de seizoenen.
Tristan

Berichtdoor Foonyloony » 18 jul 2011, 21:23

Er is een verschil tussen evident malafide praktijken zoals de befaamde belspelletjes en de in pseudo-wetenschappelijke terminologie gehulde homeopathie. Dat terzijde.

Ik geloof niet dat eender welke skeptische vereniging er veel baat bij heeft zich te richten tot volwassenen van rond de 30-50 jaar. Ervaring leert me dat zekere denkbeelden tegen dan al rotsvast geroest zijn en een intuïtieve kosten-batenanalyse maakt duidelijk dat die ene persoon die dan toch zijn dwaling inziet de moeite eigenlijk niet waard is.

Waarom richten jullie zich niet tot scholen? Ik vind het frappant dat wetenschapsmethodologie, filosofie, rationeel denken en duiding bij pseudo-wetenschappen nog steeds niet tot het leerplan behoren. Het gevolg is dat een heleboel intelligente jongeren er vaak absurde, irrationele gedachten op nahouden.

Is het niet mogelijk om pakweg in de stijl van James Randi een (of enkele) boeiende voordrachten in elkaar te boksen die door scholen geboekt kunnen worden om de leemte in het leerplan enigszins op te vullen? Ik stel me voor dat de inhoud van die voordrachten bepaald en onderbouwd zou kunnen worden door enkele prominente SKEPP-leden (ik denk uiteraard meteen aan Dr.Betz) en dat die voordrachten op vrijwillige basis door enthousiaste vrijwilligers gehouden zouden kunnen worden.

Ik weet alvast dat mijn 16-jarige 'ik' niet met tegenzin naar een lezing gegaan zou zijn die handelde over de zin of onzin van alternatieve geneeswijzen, ontvoeringen door buitenaardsen, geloof in het 'paranormale' etc ...
Foonyloony

Berichtdoor willem_betz » 20 jul 2011, 02:06

Waarom richten jullie zich niet tot scholen?

Dat doen we, zie ook ons lessenpakket voor het middelbaar onderwijs.
Er start deze zomer een werkgroep om dit verder uit te breiden.
Ons probleem is steeds dat te weinig mensen te veel moeten doen, en uiteraard alles zonder enige betaling.
Zin om mee te doen ?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Foonyloony » 20 jul 2011, 12:26

willem_betz schreef:
Waarom richten jullie zich niet tot scholen?

Dat doen we, zie ook ons lessenpakket voor het middelbaar onderwijs.
Er start deze zomer een werkgroep om dit verder uit te breiden.
Ons probleem is steeds dat te weinig mensen te veel moeten doen, en uiteraard alles zonder enige betaling.
Zin om mee te doen ?

Ja! Laat maar weten waar jullie handen te kort hebben.
Foonyloony

Berichtdoor willem_betz » 22 jul 2011, 15:46

Stuur me een PB met je naam, e-mail, adres, foon, en ik geef het door aan de coordinator.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Gastenboek