Voorstelling van Luther

Even voorstellen...
Niet verplicht, maar het mag.
Liever geen (uitgebreide) discussies hier.

Voorstelling van Luther

Berichtdoor Luther » 06 feb 2010, 12:08

Goedendag,

Graag wil ik me hier eerst even voorstellen. Ik wil dat doen, door eerst een toelichting te geven op mijn nick.
Als nickname heb ik gekozen voor de naam van de grote reformator Maarten Luther. Luther kreeg als monnik en later als prof in de Rooms Katholieke Kerk van zijn dagen (begin 16e eeuw) steeds meer moeite met het leerstellig systeem van zijn kerk. Ook werd hij steeds skeptischer over de waarheid omtrent reliquiën, aflaten, de pauselijke tirannie, e.d. Hij voelde zich gedrongen om hierover intern het debat aan te gaan en spijkerde op 31 oktober 1517 aan de deur van slotkapel te Wittenberg (Duitsland) 95 stellingen gericht tegen het Rooms Katholieke stelsel en vóór de helderheid van de Bijbel.
Luther schuwde niet om stevige uitspraken te doen en daarin ging hij op bepaalde punten zelfs ontoelaatbaar ver. (Ik denk dan m.n. aan zijn visie op de Joden.)

Waarom heb ik deze persoon als nicknaam gekozen? Om twee redenen:
1. Luther ging het debat aan, vloog en toe wel uit de bocht, maar vanuit een bewogen hart wilde hij als eenling het debat met een overweldigende menigte aan superieuren aangaan.
2. Luther wilde eenvoudig getuigen door de Bijbel als uitgangspunt te nemen en zich te ontworstelen aan allerlei aspecten van traditie die als als een grauwsluier over de Godsopenbaring was heengelegd.
Om bovenstaande redenen heb ik me op dit forum aangemeld. Ik ben een groot scepticus van lege vormen die de heldere boodschap van de Bijbel verdoezelen; daarnaast ben ik een groot scepticus van mensen die zeggen dat ze God een sprookje achten.
Ik realiseer me dat ik me hiermee wellicht in het hol van de leeuw bevind :wink: , maar dat heeft de echte Luther er ook nooit van weerhouden om het gesprek aan te gaan.

Ik ben christen en neem de Bijbel van kaft tot kaft aan als de Godsopenbaring aan de mensheid.Wellicht heb ik me met deze zin al volstrekt buiten de discussie geplaatst, maar ik zou willen vragen: schort uw scepcis t.a.v. mij nog even op.

Groeten,
Luther
Luther

Re: Voorstelling van een bekeerde...

Berichtdoor Lorre » 06 feb 2010, 12:47

Dat zal afhangen van wat je hier gaat poneren
Ik geloof niet dat god bestaat
Jij wel? Waarom?
Lorre

Berichtdoor Luther » 06 feb 2010, 13:02

Lorre schreef:Dat zal afhangen van wat je hier gaat poneren
Jij wel? Waarom?

Ik geloof inderdaad dat God bestaat. Daarvoor heb ik persoonlijke redenen, die niemand zullen overtuigen, maar die ik hier wel wil noemen. Er is op dit forum niemand, die zegt: "De zon bestaat niet." En dat zeggen we, ondanks het feit dat we de zon niet kunnen vatten, niet kunnen bereiken (misschien is het wel een hersenschim, die bij de mensensoort hoort). Toch zal niemand het bestaan van de zon ontkennen, omdat de zon realiteit is in ons leven, gekenmerkt door licht en warmte. Welnu: zo is God ook realiteit in mijn leven. Hij verschaft licht en warmte. Niet dat ik daar nu zoveel recht op heb, want ik kan best een stel zwarte kanten van mijn leven noemen (duisternis en kilte).

Daarnaast is er voor mij geen alternatief: Er is immers meer geloof voor nodig om atheïst te zijn, dan theïst. (Phillip E. Johnson heeft in dat verband eens gezegd: Wie sceptisch staat tegenover een bepaalde verzameling overtuigingen, gelooft in feite waarachtig in een andere verzameling overtuigingen.)

De eerste vraag is daarom aan niet-gelovigen: Weet je zeker dat er geen God bestaat?
Luther

Berichtdoor Niko » 06 feb 2010, 13:32

Luther schreef:
Lorre schreef:Dat zal afhangen van wat je hier gaat poneren
Jij wel? Waarom?

Ik geloof inderdaad dat God bestaat. Daarvoor heb ik persoonlijke redenen, die niemand zullen overtuigen, maar die ik hier wel wil noemen. Er is op dit forum niemand, die zegt: "De zon bestaat niet." En dat zeggen we, ondanks het feit dat we de zon niet kunnen vatten, niet kunnen bereiken (misschien is het wel een hersenschim, die bij de mensensoort hoort). Toch zal niemand het bestaan van de zon ontkennen, omdat de zon realiteit is in ons leven, gekenmerkt door licht en warmte. Welnu: zo is God ook realiteit in mijn leven. Hij verschaft licht en warmte. Niet dat ik daar nu zoveel recht op heb, want ik kan best een stel zwarte kanten van mijn leven noemen (duisternis en kilte).

Daarnaast is er voor mij geen alternatief: Er is immers meer geloof voor nodig om atheïst te zijn, dan theïst. (Phillip E. Johnson heeft in dat verband eens gezegd: Wie sceptisch staat tegenover een bepaalde verzameling overtuigingen, gelooft in feite waarachtig in een andere verzameling overtuigingen.)

De eerste vraag is daarom aan niet-gelovigen: Weet je zeker dat er geen God bestaat?

We kunnen de zon wél bereiken... het is gewoon niet aan te raden zonder ovenhandschoenen en zonnecrème.
Als atheïst moet ik helemaal niet geloven. Het is een ver verspreide vergissing dat atheïsme een geloof is... behalve voor mensen die een lege fles in hun frigo staan hebben voor gasten die niets willen drinken.

Ik ben niet zeker dat god niet bestaat, maar op die manier bekeken ben ik van veel niet zeker.
"Eternal nothingness is fine if you happen to be dressed for it."
-Woody Allen-
Niko

Berichtdoor Lorre » 06 feb 2010, 13:37

Afbeelding

Heb jij een foto van jouw god?
Lorre

Berichtdoor Lorre » 06 feb 2010, 13:44

Luther schreef: Daarnaast is er voor mij geen alternatief: Er is immers meer geloof voor nodig om atheïst te zijn, dan theïst. (Phillip E. Johnson heeft in dat verband eens gezegd: Wie sceptisch staat tegenover een bepaalde verzameling overtuigingen, gelooft in feite waarachtig in een andere verzameling overtuigingen.)

Die stelling is op dit forum al meermaals onderuit gehaald. Lees even de topics onder 'Godsdienst/Religie'

Luther schreef: De eerste vraag is daarom aan niet-gelovigen: Weet je zeker dat er geen God bestaat?

Nee, maar ik acht de kans zeer miniem
Lorre

Berichtdoor Blueflame » 06 feb 2010, 15:15

Luther schreef:Ik realiseer me dat ik me hiermee wellicht in het hol van de leeuw bevind :wink: , maar dat heeft de echte Luther er ook nooit van weerhouden om het gesprek aan te gaan.

Daar is een zekere moed voor nodig. Kan ik ergens wel waarderen. Dus welkom op dit forum.
Ik stel wel voor om verder niet in het gastenboek te discussiëren. Plaats genoeg op de rest van het forum.

Mvg.

PS. Luther heeft ondertussen een nieuw topic gestart:
Stel dat God wel bestaat: viewtopic.php?f=10&t=2038
Gelieve daar verder te gaan.
Bedankt.
Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Keer terug naar Gastenboek