Voorstelling van een bekeerde...

Even voorstellen...
Niet verplicht, maar het mag.
Liever geen (uitgebreide) discussies hier.

Voorstelling van een bekeerde...

Berichtdoor digifredje » 08 sep 2009, 15:43

Hallo iedereen,

Ik heb me sinds kort lid gemaakt van SKEPP en dit forum en heb eindelijk de tijd gevonden om me hier voor te stellen. Altijd leuk dat mensen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Ik ben 30 jaar oud, getrouwd en heb sinds kort een flinke zoon. Ik hou van lezen (non-fictie), reizen, dieren en de natuur in het algemeen. Ik zit vaak achter de computer al is dat in de loop van de jaren er wel op verbeterd.

Zo, nu we elkaar wat beter kennen zal ik maar beginnen met een bekentenis: ik heb SKEPP en sceptische mensen vroeger altijd beschouwd als mensen die de vooruitgang en de wetenschap tegen hielden in plaats van vooruit holpen.
In mijn jonge jaren (tussen mijn 15 en mijn 25) las ik ook veel boeken, maar meer van auteurs als Graham Hancock, Robert Bauval, Erich von Däniken, Zecharia Sitchin, Jim Marrs, ... Mensen die vertrouwd zijn met de auteurs weten al over welk soort boeken het gaat: UFO's, complotten, Atlantis, verdwenen beschavingen, enz... Ook zaken als graancirkels, het monster van Loch Ness, de Heilige Graal hielden mij bezig.
Kortom, alles wat “mysterieus” en “onverklaarbaar” was, daar was ik voor te vinden. In die tijd was er ook een 2-wekelijks tijdschrift “X-Factor” wat ik van voor tot achter uitlas. Man, daar stond wat in. Ieder mysterie, ieder onbestaand beest, iedere verdwenen beschaving, iedere complottheorie of pseudowetenschap kwam er wel eens aan bod en ik slikte het bijna allemaal. Ik las toen ook wel sceptische reacties, maar ik vond dat die mensen te weinig open stonden voor nieuwe dingen en te weinig vernieuwend waren. Er waren ook geen mensen in de buurt met wie ik van zulke ideeën van gedacht kon wisselen (en fora waren toen nog niet zo populair), dus ik wist eigenlijk niet beter.

Ik denk dat de ommekeer er geweest is toen ik de het naslagwerk “Tussen Waarheid en Waanzin” heb gelezen. Hoewel het een encyclopedie (van pseudowetenschap) is, heb ik het toch van de eerste tot de laatste pagina uitgelezen. Het heeft me als het ware de ogen geopend. Ik besefte dat die theorieën wel leuk waren, maar dat er in feite geen echte bewijzen voor waren. Daarna ben ik een hele tijd gestopt met boeken lezen. Ik had een eigen website die veel tijd vroeg en had niet veel vrije tijd meer.

Maar ondertussen ben ik gestopt met die website en vond ik dat het terug tijd werd om me op “intellectueel” weer wat bij te schaven. Ik besloot om mij terug te verdiepen in mijn oude passies van geschiedenis, biologie en religie. En deze keer geen pseudowetenschap meer voor mij, maar het echte werk... :)

Oh ja, ik ben nog vergeten te vermelden dat ik als kind een tijd evangelisch christen was. Inderdaad, van die mensen die beweren dat de aarde nog maar 6000 jaar oud is (wel niet allemaal) en dat niet evolutie maar creatie aan de oorsprong van het leven ligt. Al besefte ik wel al snel de problemen daarmee, aangezien ik toen al veel boeken had gelezen over dinosaurussen en dat dit niet echt paste in het creationistisch plaatje. Toen ik begon na te denken over de bijbel kwamen er ook meer twijfels aan de goedheid van God (Job, offeren van kinderen, ...).

Even nog een link naar mijn huidige verzameling boeken. De pseudowerken staan hier niet meer bij... :)
http://www.librarything.nl/catalog/digifredje

Ik probeer me ondertussen in te zetten voor de "goede zaak" en mensen te overtuigen om na te denken over bepaalde zaken en niet zomaar aan te nemen wat wordt verteld. Kijk naar de bewijzen en vel dan een oordeel. Ik besef dat dit moeilijk is, want zoals je kon lezen heb ik ook "aan de andere" kant gestaan. Al heb ik wel nooit geloofd in zaken als homeopathie, astrologie en van die zweverige zaken.

Zo, dat zal het ongeveer geweest zijn. Als jullie nog vragen hebben hoor ik die graag.
The universe is a strange and wondrous place.
The truth is quite odd enough to need no help from pseudoscientific charlatans.
- Richard Dawkins -
digifredje

Re: Voorstelling van een bekeerde...

Berichtdoor Blueflame » 08 sep 2009, 19:48

Welkom op dit forum, digifredje.

Ik hoop dat je hier veel interessants kan lezen en bespreken.

Ik las toen ook wel sceptische reacties, maar ik vond dat die mensen te weinig open stonden voor nieuwe dingen en te weinig vernieuwend waren.

Dat is een misverstand. Zoals we hier plegen te zeggen: wél een open geest hebben, maar niet zodanig dat je hersens eruit vallen !

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor digifredje » 09 sep 2009, 07:08

Blueflame schreef:Welkom op dit forum, digifredje.

Zoals we hier plegen te zeggen: wél een open geest hebben, maar niet zodanig dat je hersens eruit vallen !

Mvg.

Bedankt!
En ik zie aan de uitspraak dat Richard Dawkins hier ook bekend is... ;)
The universe is a strange and wondrous place.
The truth is quite odd enough to need no help from pseudoscientific charlatans.
- Richard Dawkins -
digifredje

Berichtdoor kil » 09 sep 2009, 13:13

Ik herken hier bijzonder veel van mezelf in :)

Ik heb vroeger (nuja, momenteel ben ik ook nog maar 23) ook veel Daniken gelezen, ik keek X-files (ik weet dat het fictie is/was), interesse in cryptozoologie, ga zo maar door. Christelijk was ik niet meteen, maar ik ben er toch in groot gebracht.

Ik vond mijn gedachtengoed terug in boeken van Dawkins (dank u biologieprofessor) en raakte gefascineerd door zijn biologische inzichten in, onder andere, evolutie. Zo kwam ik dan ook bij Darwin terecht voor evolutie en sinds kort ook nog voor emoties bij mensen en dieren. Dit nadat een boek van Paul Ekman er uitvoerig naar verwees.
Ook de boeken van Bryson en Greene heb ik in mijn bezit, net als een horde Dawkins-literatuur.

Genoeg gezever: welkom op het forum!
kil

Berichtdoor Planoudes » 21 okt 2009, 16:22

digifredje schreef:
Blueflame schreef:Welkom op dit forum, digifredje.

Zoals we hier plegen te zeggen: wél een open geest hebben, maar niet zodanig dat je hersens eruit vallen !

Mvg.

Bedankt!
En ik zie aan de uitspraak dat Richard Dawkins hier ook bekend is... ;)

Vergis ik me nu? Ik dacht dat die uitspraak van Umberto Eco kwam :?:
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor Blueflame » 21 okt 2009, 17:32

Die heeft dat in elk geval ooit tijdens een debat gezegd:
"he had such an open mind that his brain fell out".

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Keer terug naar Gastenboek