Evangelische Omroep censureert natuurfilms Attenborough

Evangelische Omroep censureert natuurfilms Attenborough

Berichtdoor Theo Pepe » 29 jul 2007, 03:01

De nederlandse Evangelische Omroep censureert uitzendingen waarin de evolutietheorie aan bod komt.

Dat zegt evolutiebioloog Gerdien de Jong van de Universiteit Utrecht. Zij vergeleek uitzendingen van de BBC-serie Het Leven van Zoogdieren in Engeland, België en Nederland.

In de Nederlandse versie van de EO was geknipt of sprak de Nederlandse stem een andere tekst in. Het gaat om passages waarin de maker van de serie, de wereldberoemde natuurfilmer David Attenborough, verwijst naar de evolutie of het feit dat het leven op aarde al miljoenen jaren oud is.

De laatste aflevering, over de afstamming van de mens en de mensaap, werd zelfs helemaal niet uitgezonden en is ook niet opgenomen in de DVD-uitgave van de reeks.

Kwalijk
De Jong plaatste haar bevindingen op de website evolutie.blog.com. Daar zijn ook filmpjes te zien waarin de ongecensureerde en de gecensureerde versie met elkaar worden vergeleken.

Ze noemt de censuur kwalijk.

"Als de EO geen documentaires die evolutie noemen wil uitzenden of verkopen, is dat hun recht. Maar (...) dit is geen vrijheid van meningsuiting, maar het beperken van de vrijheid van anderen. Hier immers wordt door de EO aan de niet-EO Nederlanders voorgeschreven wat zij op het gebied van evolutie niet zullen zien."

Schepping
EO-directeur Hagoort vindt de kritiek van De Jong "merkwaardig".

"We zenden de films zo uit dat zij passen bij de identiteit van de EO. Daarover zijn goede afspraken met de BBC. Bovendien staat het iedereen vrij om deze documentaires bij ons te bekijken, of desnoods bij de BBC."

Uit onderzoek blijkt dat 61 procent van de EO-leden gelooft dat God de wereld in zes dagen heeft geschapen. Slechts 1 procent steunt de evolutieleer.

NOS Journaal
Theo Pepe
Site Admin

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 20 okt 2007, 15:09

Uit onderzoek blijkt dat 61 procent van de EO-leden gelooft dat God de wereld in zes dagen heeft geschapen. Slechts 1 procent steunt de evolutieleer

Van mij had God er iets meer tijd in mogen steken en de kwaliteitsnormen wat hoger moeten leggen, voor hij de planeet aan ons in beheer gaf.
Hier en daar rammelt er iets aan zijn kunstwerk.
Ramon De Jonghe

EO

Berichtdoor De Bruyne Stefan » 12 jan 2008, 19:02

Bij de EO ben ik met mijn verhaal ook al eens langs geweest.(zie Godsdienst).Maar men heeft mij toen ook doorgestuurd naar de psychiater,ondanks de EO daartoe niet bevoegd is.
Ik ben benieuwd naar de reactie van de EO als mijn probleem eens openbaar uitgeklaart word.Dus open voor de Bijbel en de mensen hun verhaal staan ze bij de EO zeker niet.
De Bruyne Stefan

Keer terug naar Desinformatie van creationisten debunked