Hoe is evolutie bij mensen gebeurd?

Berichtdoor Gralgrathor » 24 apr 2007, 20:32

peterA schreef:
Thomas schreef:Tuur, ik vind dat misleidend. Men praat verkrachting 'evolutionair' wel goed. Evolutionair, wordt gezegd, had het waarde, dus het 'waarde-oordeel' is daarmee gegeven. Het gedrag wordt gelegitimeerd (xenofobie, racisme of verkrachting) vanuit een evolutionaire kijk.

Ik blijf het vreemd vinden hoe sommigen het onderscheid niet kunnen maken tussen het verklaren van iets en het goedpraten er van. :roll:

Is religie ook erfelijk?

Sorry. Foute opmerking. Slechte dag enzo.
Gralgrathor

Berichtdoor VIN » 24 apr 2007, 21:36

Misschien interessant om te bekijken ;

http://www.youtube.com/watch?v=epJFX3giedE

Het gedrag van chimpansees, vriendelijk tegen elkaar binnen
de groep, vijandig tegen andere groepen.
Het zijn ook net mensen....
VIN

Berichtdoor zoekend » 24 apr 2007, 23:30

peterA schreef:@ Zoekend,
Wat ik me afvraag,als dit allel zo'n belangrijk voordeel heeft,waarom zijn er geen verschillen gemeten bij de hersenomvang van individuen uit haplogroep D en die uit non-D.
Als dit intro-allel na 37.000 jaar bij 70% van de wereldbevolking te vinden is moet het een erg significant voordeel bieden toch blijkt dit (op het eerste zicht) niet gemeten te zijn bij de populatie in deze studie.

Dit is niet te meten, PeterA. Alle huidige normale mensen hebben het Microcephalin gen, naast andere genen (zoals ASPM) die de hersenomvang bepalen en ze hebben dus ongeveer dezelfde hersenomvang.

Maar binnen de locus microcephalin vondt het team (dat een representatief staal van 89 individuën analyseerde) meer dan 80 haplotypes. Een algemeen verschil was de vervanging van G door C in nucleotieden: 30% van de individuën hadden de ‘oude’ G-allele en 70% de ‘nieuwe’ C-allele. Ze noemden de 70% types D-haplogroep, en de anderen non-D.
(vergeet niet dat beide haplogroepen reeds afzonderlijk bestonden sinds zowat 1.7 mln jaar)

Het feit dat vooral subSahara Afrikanen (9 als ik me goed herinner) de non-D bezaten heeft geen enkele invloed op de hersenomvang, vermits ze tóch de locus Microcephalin hadden.
Maar de enorme uitbreiding van de D-groep over de wereld is dus het signaal van positieve selectie.
De relatieve afwezigheid van D in sS Afrika wijst op de redelijke isolatie van die populaties tov deze in Eurazië doorheen duizenden jaren. Intussen vordert de opmars van D, en zullen de nazaten van die Afrikanen ze bezitten.

Wát dit selectief voordeel juist is moet nog worden uitgevist: men heeft enkel vastgesteld dat het bestaat...
zoekend

Berichtdoor zoekend » 24 apr 2007, 23:35

zoekend schreef: .... 30% van de individuën hadden de ‘oude’ G-allele en 70% de ‘nieuwe’ C-allele.
...

Verduidelijking: "de ‘nieuwe’ C-allele" nieuw voor de sapiens branche, want de C zat sinds 1.7 mln jaar reeds in een deel van de pre-sapiens populaties.
zoekend

Berichtdoor TUUR » 25 apr 2007, 09:31

Thomas schreef:
TUUR schreef:Als het zo ver komt wijzen echte wetenschappers er wel even op dat je geen ethische oordelen kan afleiden uit een evolutionair mechanisme. Zo is verkrachting vanuit evolutionair standpunt een goede zet(verspreiding genen zonder de investering van opvoeding) maar dat betekent niet dat het ethisch verantwoord is.

Tuur, ik vind dat misleidend. Men praat verkrachting 'evolutionair' wel goed. Evolutionair, wordt gezegd, had het waarde, dus het 'waarde-oordeel' is daarmee gegeven. Het gedrag wordt gelegitimeerd (xenofobie, racisme of verkrachting) vanuit een evolutionaire kijk.

Nee, het draagt bij tot de verspreiding van genen, dat is de enige waarde. Evolutie heeft geen morele implicaties. Dat is net de denkfout van creationisten die evolutie verwerpen, zij zien het als een surrogaat-scheppingsverhaal met de morele implicaties van de bijbelse tegenhanger, dat is het niet. Het is een model dat de veranderingen van organismen verklaart, meer niet. Mijn morele denkbeelden worden niet bepaald door evolutie(gelukkig maar), wel door een individuele opvatting van vrijzinnig humanisme. Evolutionair zijn wel meer "onmenselijke" dingen gelegitimeerd en je kan de biologische achtergrond gebruiken om criminaliteit te verklaren maar niet om het goed te praten. Nog eens, wetenschap staat los van ethiek. Wetenschap is verklarend, ethiek beperkend, zo hoort het...
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor peterA » 25 apr 2007, 09:56

Zoekend,
misschien een domme opmerking,maar kan het niet geintroduceerd zijn door een virus in de archaische voorouder,uitgeselecteerd en later opnieuw geintroduceerd in sapiens?
Huh?
peterA

Berichtdoor axxyanus » 25 apr 2007, 10:07

Thomas schreef:Tuur, ik vind dat misleidend. Men praat verkrachting 'evolutionair' wel goed. Evolutionair, wordt gezegd, had het waarde, dus het 'waarde-oordeel' is daarmee gegeven. Het gedrag wordt gelegitimeerd (xenofobie, racisme of verkrachting) vanuit een evolutionaire kijk.

Maar er zijn zoveel verschillende waardenoordelen en die hoeven niets met elkaar te maken te hebben. Iets zou b.v. zuiver economisch gezien een negatieve waarde kunnen hebben en tegelijk menselijk gezien een positieve waarde. Als iemand een economisch waardenoordeel hoger inschat dan een menselijk waardenoordeel en daarom op basis van bepaalde economische argumenten voor bepaalde actie kiest dan zijn die argumenten geen legitimatie voor zijn actie maar een weerspiegeling van zijn waarden.

Dus enkel voor iemand die waarden ontrekt aan de manier dat evolutie gebeurd, houden evolutieverklaringen een bruikbaar waardenoordeel in.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor zoekend » 25 apr 2007, 10:29

peterA schreef:Zoekend,
misschien een domme opmerking,maar kan het niet geintroduceerd zijn door een virus in de archaische voorouder,uitgeselecteerd en later opnieuw geintroduceerd in sapiens?

PeterA
Verwisseling van nucleotide-basen (hier G met C) is courant in vele loci van het DNA en hoeft gewoonlijk geen virus-interventie. Maar dat uitsluiten zou ik niet durven als non-professional. Een Cassiman zou hier gewenst zijn?
Het vervolg "in de archaische voorouder,uitgeselecteerd en later opnieuw geintroduceerd in sapiens": de beide allelen, de D- en de non-D zouden in verschillende lijnen van de archaische voorouders hebben voortgeleefd over meer dan 1 mln jaar, met bijkomende kleinere wijzigingen die haplotypes veroorzaakten.
Enkele kruisingen tussen D-voorouders en een sapiens zouden dan de introgressie van D mogelijk hebben gemaakt. Latere haplotypes kunnen dan nog zijn gevormd binnen de sapiens populatie. Zo heb ik het althans menen te begrijpen.
zoekend

Berichtdoor Oneof » 25 apr 2007, 18:50

Digit schreef:Oneof,

Waarom "schept" god Tay-Sachs kindjes en kindjes met Down-syndroom ?
Waarom heeft god kanker "geschapen" ?

Digit

Dat vraag ik nu al gans de tijd aan enkele medegelovigen in God die toch evolutietheorie aanhangen.
Je vraag is terecht vind ik.
Mijn persoonlijk antwoord ligt in de zondeval van de mens en de onder andere mutatie die daarop als onderdeel in ziektebeeld ontstaan is
(het verval van de schepping)
In een zondeval geloven jullie natuurlijk niet.
Laatst bijgewerkt door Oneof op 25 apr 2007, 19:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen.
Oneof

Berichtdoor Oneof » 25 apr 2007, 19:02

>
cse.questions@gmail.com
Publishable: Yes
April 4, 2007 - 08:27am

Adams Daniël

I am in debate with someone concerning people who are born with tail.

Is that a proof of evolution?

Creation Science Evangelism

http://www.drdino.com

Dear Daniel,

Thank you for your question!

There never have been any "vestigial" organs or appendages. Evolutionists are grasping for anything to maintain their ... "mental hiding place" from God: evolution.

Here is some information on vestigial beliefs: http://www.creationism.org/topbar/vestigial.htm

Here is an article about human development in the womb: http://www.answersingenesis.org/creatio ... dsfeet.asp

Sincerely,

Paul Abramson

www.drdino.com

Creation Science Evangelism (CSE) has a daily pre-recorded broadcast on the internet (5:00 - 6:00 PM (CST), Monday - Friday at: http://www.truthradio.com). "The Best of Dr. Hovind."

Also, I have a live radio program, on right before CSE's (per above), It is - "The SMART Hour", by Paul Abramson, editor of: http://www.creationism.org Go to: http://www.TruthRadio.info from 5-6PM EST; i.e. 2-3PM PST. Persons can Email in during the broadcast to ask questions live to: paul@zzz.com.

Most common creation-evolution questions are answered in our Seminar Series: http://shopping.drdino.com/view_item.php?id=447DVD

Ik legde het voorval van de staartmensen hier eerder besproken aan een wetenschapper in Amerika voor.
Hierboven kan je zijn antwoord zien.
Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen.
Oneof

Berichtdoor Gralgrathor » 25 apr 2007, 19:30

Oneof schreef:Most common creation-evolution questions are answered in our Seminar Series: http://shopping.drdino.com/view_item.php?id=447DVD

Most crackpot anti-scientific claims are addressed in our FAQ: http://www.talkorigins.org/indexcc/

Maar even serieus he, er zijn gewoon mensen die daar geld voor neerleggen...
Gralgrathor

Berichtdoor VIN » 25 apr 2007, 20:42

Oneof schreef:
Ik legde het voorval van de staartmensen hier eerder besproken aan een wetenschapper in Amerika voor.

Je legde het probleem voor aan een wetenschapper ?
Waarom precies aan een 'creation science evangelist' ?

Hoe dan ook, een paar extra wervels, een blindedarm,
papillairlijnen of spieren om
je oren te kunnen bewegen laten zich prima verklaren door evolutie.
Tuurlijk kun je overal een andere verklaring voor proberen te vinden
maar waarom zou je dat doen ?
Er is een heel duidelijke verklaring voor alle waargenomen verschijnselen,
nl : evolutie.
VIN

Berichtdoor Gralgrathor » 25 apr 2007, 20:59

VIN schreef:
Oneof schreef:

Ja, of natuurlijk creatieleer.

Het is maar wat je liever volgt:

- Genesis, of
- De volledig gedocumenteerde waarnemingen, experimenten en bevindingen van talloze wetenschappers die zich sinds eeuwen bezighouden met paleontologie, archeologie, biologie, psychologie en tal van andere disciplines.
Gralgrathor

Berichtdoor peterA » 26 apr 2007, 09:53

Kan dit vergeelde crea-geklets naar een ander subforum?
Huh?
peterA

Berichtdoor peterA » 26 apr 2007, 10:15

zoekend schreef:PeterA
Verwisseling van nucleotide-basen (hier G met C) is courant in vele loci van het DNA en hoeft gewoonlijk geen virus-interventie. Maar dat uitsluiten zou ik niet durven als non-professional. Een Cassiman zou hier gewenst zijn?
Het vervolg "in de archaische voorouder,uitgeselecteerd en later opnieuw geintroduceerd in sapiens": de beide allelen, de D- en de non-D zouden in verschillende lijnen van de archaische voorouders hebben voortgeleefd over meer dan 1 mln jaar, met bijkomende kleinere wijzigingen die haplotypes veroorzaakten.
Enkele kruisingen tussen D-voorouders en een sapiens zouden dan de introgressie van D mogelijk hebben gemaakt. Latere haplotypes kunnen dan nog zijn gevormd binnen de sapiens populatie. Zo heb ik het althans menen te begrijpen.

Zoekend,
Hoe weet men zeker dat de betreffende mutatie niet in een kleine groep sapiens heeft overleefd en pas later het selectieve voordeel bood (complexere samenlevingen die het voordeel van een groter brein heel significant maakten) waarna het gewoon door een sapiens van de kleine D-populatie in de grotere non-D populatie werd geintrduceerd,waarna het boomde?
Huh?
peterA

Berichtdoor Gralgrathor » 26 apr 2007, 10:39

Sure thing. Heeft trouwens een van u wat titels over
1. het verband tussen linguistische en genetische 'drift' en
2. de invloed van genetische eigenaardigheden op het taalvermogen?
Gralgrathor

Berichtdoor peterA » 26 apr 2007, 13:50

Gralgrathor schreef:Sure thing. Heeft trouwens een van u wat titels over

http://www.amazon.com/Genes-Peoples-Lan ... 0865475296
http://books.nap.edu/openbook.php?recor ... 23&page=29
Pinker heeft er denk ik ook aandacht aan besteed
Huh?
peterA

NUT & AANGENAAM

Berichtdoor Heeck » 26 apr 2007, 17:27

Speciaal >>> Zoekend,

Weest zo goed om uiterlijk dinsdagochtend aanstaande je vragen zo exakt mogelijk geformuleerd, per stuk op een rijtje te hebben gezet.
En wel zo dat ik ze direkt kan afdrukken; dus geen doorklik-verwijzingen enzo., en met per stuk een hele korte, glasheldere toelichting over de aanleiding tot de vraag.

Reden:
Die dinsdagavond zit ik in bescheiden gehoor te luisteren naar Prof Boekschoten, die naar mijn beste begrip expert is op het soort zaken waar jij vragen over hebt.
En het lijkt me aardig om van die gelegenheid extra gebruik te kunnen maken.
Graag wil ik jouw vragen voor die tijd minstens zover hebben doorgelopen dat ik ze snap en daardoor zo kan stellen dat ik zèlf het antwoord wil weten en waarom. Vandaar de tijdslimiet.

Roeland
PS
Deze Boekschoten:
http://www.studiegids.vu.nl/index.html? ... 05&taal=EN

r.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Oneof » 27 apr 2007, 22:28

VIN schreef:
Oneof schreef:

Juist ja ik was het al vergeten.
We komen per toeval uit het niets.
We zijn een stukje ontploft sterrenstof,
afkomstig uit een rots en geëvolueerd uit een stukje protoplasma.
De God van toeval blies de adem in mijn neus ik ruik het nog steeds en het stinkt.
:twisted:(zwavelgeur)
Oneof

Re: NUT & AANGENAAM

Berichtdoor zoekend » 27 apr 2007, 22:39

Heeck schreef:Speciaal >>> Zoekend,

Weest zo goed om uiterlijk dinsdagochtend aanstaande je vragen zo exakt mogelijk geformuleerd, per stuk op een rijtje te hebben gezet.
En wel zo dat ik ze direkt kan afdrukken; dus geen doorklik-verwijzingen enzo., en met per stuk een hele korte, glasheldere toelichting over de aanleiding tot de vraag.

Reden:
Die dinsdagavond zit ik in bescheiden gehoor te luisteren naar Prof Boekschoten, die naar mijn beste begrip expert is op het soort zaken waar jij vragen over hebt.
En het lijkt me aardig om van die gelegenheid extra gebruik te kunnen maken.
Graag wil ik jouw vragen voor die tijd minstens zover hebben doorgelopen dat ik ze snap en daardoor zo kan stellen dat ik zèlf het antwoord wil weten en waarom. Vandaar de tijdslimiet.

Roeland
PS
Deze Boekschoten:
http://www.studiegids.vu.nl/index.html? ... 05&taal=EN

r.

Ik was twee dagen op reis, en pas terug.
Ben straks op weekend, maar zal morgenavond of ten laatste Maandagmorgen pogen je verzoek tegemoet te komen.
Sorry for delay
zoekend

Berichtdoor tsjok45 » 27 apr 2007, 22:45

Luister , mr . Daniel Adam

Doe dat subforum over
Evolutietheorie / revolutietheorie
Vernieuwing/aan dit kindje wordt gewerkt.
Moderator revolutietheorie

op jouw site http://www.revolutietheorie.be/ terug open ,
dan kun je rustig daar discusieren met mensen die het nuttig achten al die overjaarse troep vanjou nog eens te herkauwen ....
Boe ...boe ... boe ...
Ik daag je uit ....

Hier doe je niet anders dan kwezelachtige spam plaatsen en alles vervuilen met je overjaarse vlaaien ...
Laatst bijgewerkt door tsjok45 op 27 apr 2007, 23:02, in totaal 3 keer bewerkt.
iets wat kan worden aanvaard zonder bewijs
kan worden verworpen zonder bewijs
tsjok45

Berichtdoor Oneof » 27 apr 2007, 22:54

Gralgrathor schreef:Sure thing. Heeft trouwens een van u wat titels over

Goede vraag Gralgrathor ken ik u ergens van?
We blijven de evolutietheorie bestrijden.
Aap en mens naast elkaar. :wink:
Oneof

Berichtdoor Oneof » 27 apr 2007, 23:00

tsjok45 schreef:Luister , mr . Daniel Adam
Doe dat forum over
Evolutietheorie / revolutietheorie
Vernieuwing/aan dit kindje wordt gewerkt.
Moderator revolutietheorie

op jouw site http://www.revolutietheorie.be/ terug open ,
dan kun je rustig daar discusieren met mensen die het nuttig achten al die overjaarse troep vanjou nog eens te herkauwen ....
Boe ...boe ... boe ...
Ik daag je uit ....

Hier doe je niet anders dan kwezelachtige spam plaatsen en alles vervuilen met je overjaarse vlaaien ...

Men beweert steeds dat mutatie in staat is positieve veranderingen te brengen.
Mutatie duurt geen miljoenen jaren.
Het is een plotse verandering.
Miljoenen mensen zijn getroffen door mutatie.
Waar zijn de positieve?

Dit las ik in de krant:
Bron:Het laatste nieuws/Dinsdag 24 april 2007
(geen jaren 50 dus zoals mij eerder eens verweten werd!)
Eén pil tegen 1800 erfelijke ziektes:
De pil bestaat uit een stof die een genetische fout kan repareren.
Erfelijke ziektes kunnen worden veroorzaakt door zogenaamde stopcondon-mutatie, een wijziging in DNA. Een stopcondon laat niet toe dat een gen zich ontwikkelt tot eiwit. Zo'n half ontwikkeld eiwit functioneert niet voldoende.Mensen met Duchenne bijvoorbeeld hebben een tekort aan eiwit dystrofine.
Evolutionisten moeten volgende zaken toegeven.

Groetjes aan alle skeppers. :idea:
Wanneer en hoe, God weet het.
Oneof

Berichtdoor tsjok45 » 27 apr 2007, 23:27

Oneof

dit is het volledige artikel :
(bedankt dat je me er liet achter zoeken , ik had het" gemist" :roll: )
'PTC124' mogelijk vanaf 2009 te koop

Er is een pil in de maak die meer dan 1.800 erfelijke ziektes kan behandelen. 'PTC124' biedt onder meer hoop aan mensen met de ziekte van Duchenne en aan hemofiliepatiënten. Het medicijn zou in 2009 op de markt komen. «Er is hoop, maar of de pil ook werkt bij mensen moet nog worden bewezen», zegt professor Cassiman.

PTC124 heeft, volgens de Britse krant The Times, al bemoedigende resultaten geboekt bij patiënten met de ziekte van Duchenne, een aangeboren aandoening die bij één op de vijfduizend mannen voorkomt, en bij mucoviscidose, ook een erfelijke aandoening. Beide zijn tot nog toe ongeneeslijk. Ook hemofilie, een erfelijke storing in de bloedstolling, zou te behandelen zijn.

Tekort

De pil bestaat uit een stof die een genetische fout kan repareren. Erfelijke ziektes kunnen worden veroorzaakt door een zogenaamde stopcodon-mutatie, een wijziging in het DNA.
Een stopcodon laat niet toe dat een gen zich ontwikkelt tot een eiwit.
Zo'n half ontwikkeld eiwit functioneert niet voldoende.
Mensen met Duchenne bijvoorbeeld hebben een tekort aan het eiwit dystrofine.
'PCT124' kan een gen verplichten een stopcodon niet uit te voeren, zodat toch een volledig eiwit kan ontstaan.

Tests bij dieren zijn al succesvol gebleken.
Bij een recente test op muizen met een stopcodon-mutatie die Duchenne veroorzaakt, startte het medicijn binnen de acht weken de productie van dystrofine, waarna de spieren zich herstelden. De resultaten zijn zopas in het vakblad Nature gepubliceerd en onderzoekers van de universiteit van Pennsylvania reageren hoopvol. «Het unieke van dit medicijn is dat het niet één enkele mutatie die ziektes veroorzaakt aanvalt, maar een hele reeks mutaties», zegt onderzoeksleider Lee Sweeney.

Professor menselijke genetica Jean-Jacques Cassiman (KU Leuven) loopt niet zo hard van stapel. «In theorie is het een hoopvol medicijn. Bij in-vitrotests werkt het. Ook studies op muco-patiënten in Israël leverden redelijke resultaten op, maar andere studies konden die niet bevestigen. Het werkt ook bij muizen, maar dat is nog geen garantie dat het ook bij mensen werkt. Er zal dus nog veel onderzoek uitgevoerd moeten worden.»

levenslang

Eerder bleek een pil tegen erfelijke ziektes, die ook succesvol was bij muizen, bij mensen geen resultaten te boeken. 'Gentacimine' bleek het gehoor aan te tasten. Volgens de onderzoekers zal één pil 'PTC124' per dag volstaan. Patiënten zullen het wel hun hele leven moeten slikken, zonder nevenwerkingen.

Philippe Ghysens
(Het Laatste Nieuws, 24/4/2007, pag. 8 )

wilt u mij nu eens klaar en duidelijk vertellen wat" evolutionisten" ( een klasse wetenschappers die notabene niet bestaan : het zijn gewoon biologen en de Evotheorie/leer is de verbindende grondvesting /grondslag van alle disciplines uit de levenswetenschappen ) uit dit krantenartikel , moeten opmaken ... ____Overigens ben ikzelf alleen maar een belangstellende maar wel goedbeslagen leek ... maar dat is blijkbaar ruim voldoende om jouw creationistische gejank , stuntelige afschrijverij en " selectief mis-citeren " te ontmaskeren ... _____
of
zoals JIJ zelf zegt
Evolutionisten moeten volgende zaken toegeven

Wat voor een volgende zaken ?

hier is trouwens een veel beter krantenartikel over hetzelfde onderwerp ....NRC 24 april.
Bij muizen en in kweken
Middel tegen ziekmakende genmutaties
Door Huup Dassen
24 april.

Met het nog zeer experimentele medicijn PTC 124 zijn ziekmakende genmutaties te omzeilen bij erfelijke ziekten als taaislijmziekte en spierdystrofie van Duchenne.

De allereerste onderzoeken waarbij patiënten dit middel krijgen, zijn inmiddels bezig. De proeven in celkweken en muizen hadden goede resultaten. Dit schrijven onderzoekers van het bedrijf PTC Therapeutics en enkele Amerikaanse universiteiten in een op 22 april online gepubliceerd artikel in het Britse natuurwetenschappelijke tijdschrift Nature.

Veel genetische bepaalde ziekten ontstaan als door een genmutatie de aanmaak van een eiwit stokt. Patiënten met de ziekte van Duchenne hebben bijvoorbeeld een mutatie in het eiwit dystrofine. Dat eiwit geeft de spieren veerkracht en stevigheid. Ontbreekt dystrofine, dan sterven de spiercellen op den duur af. Eerst in armen en benen, later ook in de ademhalingsspieren.

Er zijn allerlei mutaties mogelijk die het dystrofine-eiwit onwerkzaam maken, maar zo’n 13 procent van de patiënten maakt helemaal geen dystrofine. Bij andere patiënten ontstaat wel het eiwit, maar werkt het niet. Ook bij sommige patiënten met cystische fibrose (CF) ontbreekt een noodzakelijk eiwit helemaal. Daardoor produceren ze extreem taai slijm, met ernstige problemen voor de ademhaling en de spijsvertering. Beide aandoeningen zijn vooralsnog ongeneeslijk. De eiwitten ontbreken omdat er een zogenaamd nonsens-codon ingeslopen is.

Om eiwitten – noodzakelijk voor opbouw en werking van alle levende wezens – te kunnen synthetiseren, maken cellen een kopie van het bijbehorende gen. Dit boodschapper-RNA (mRNA) ‘reist’ vanuit de celkern waar de genen liggen, naar de ribosomen. De genetische code van het gen ligt er in vast door de volgorde van de honderden in de mRNA-streng aan elkaar gekoppelde basen U, C, G en A. In de ribosomen wordt de basenvolgorde van het mRNA vertaald naar de aminozuurvolgorde van het eiwit. Combinaties van drie basen, de codons, coderen voor één aminozuur.

Het mRNA bevat echter alle mutaties die ook in het gen zitten. Sommige mutaties leiden tot nonsens-codons, die niet voor een aminozuur coderen. Dan stopt de eiwitsynthese, wat tot ziekte kan leiden.

De onderzoekers zochten een molecuul dat zulke nonsens-codons negeert. Nadat een laboratoriumrobot ongeveer 800.000 verschillende moleculen had getest, was het uitgangsstofje gevonden waar door chemische aanpassing uiteindelijk PTC124 uit is ontstaan. Onder invloed van PTC124 maakt de eiwitsynthesemachinerie het eiwit gewoon af, Eén aminozuur mist, maar dat hoeft niet erg te zijn.

Nadat deze eigenschappen in celkweken en muizen waren vastgesteld, is het middel uitgeprobeerd bij gezonde vrijwilligers. Die verdroegen het goed.

Momenteel zijn drie onderzoeken bij patiënten bezig: één met kinderen met de ziekte van Duchenne en twee met CF-patiënten. De eerste resultaten zijn veelbelovend, maar het is nog te vroeg voor conclusies.

wat voordeelmutaties betreft
--->slechts enkele voorbeelden ( zoek het zelf eens op )

Bij mensen ;
*verschillende( eerst bij 10 procent van de Causasiers en nu ook bij oost- afrikanen ) mutaties die gevoeligheid voor HIV besmetting verkleinen -- > Nooit van gehoord ?

* verschillende mutaties die lactose-allergie bij volwassennen opheffen
(bij midden europeanen en nu ook bij verschillende afrikaanse bevolkingen ) Nooit van gehoord ?

* verschillende mutaties in een italiaans dorp waardoor de gevoeligheid
voor hart en vaatziekten sterk onder het verwachte statistische resultaat blijft ....
Franceschini G, et al. (1980) "A-IMilano apoprotein. Decreased high density lipoprotein cholesterol levels with significant lipoprotein modifications and without clinical atherosclerosis in an Italian family." J Clin Invest. 66, 892-900. [PubMed]
Nooit van gehoord ?

-->bij bacterieen ,virussen , insekten , schimmels , kankertumoren
* het verwerven van resistentie .... Nooit van gehoord ?
* de nylon bacterie en diverse andere bacterieen die schadelijke chemische stoffen "verbruiken" die vroeger niet bestonden ....Nooit van gehoord ?

* Mutaties bij de bufo marinus in australie en bij slangen soorten die door deze exoten plaag werden bedreigd

* Mutaties bij muggen die nu in staat zijn in de londonse metro te overleven op andere voedselbronnen dan hun stamouders (culex pipiens )

En over mutaties gesproken ;
(kent U iets van basis genetica ? )
er zijn wel een hoop meer soorten mutaties dan alleen maar( zoals in dat artikel genoemd ) "stop-codon " mutatie (volgens mij is het een
nonsense(mutatie ): dat is een wijzing in een nucleotide waardoor er een stop codon ingebouwd wordt ...)

Bovendien zijn er naast schadelijke -en voordelige- ook een heleboel
neutrale mutaties .... en een heleboel die optreden in de regel
en reparatie- apparatuur (en in de non -coderende gedeeltes van het genoom ) tijdens zijn duplicaties en tijdens de meiose .....

-------------------------------------------------------------------------------------
Van meer belang vind ik ;
Geef aub eens antwoord op dit ;

KOMT ER NOG WAT VAN HET TERUG OPENEN VAN JOUW REEDS HIERBOVEN VERMELDE SUBFORUM ?
OF BEN JE HELEMAAL NIET SERIEUS TE NEMEN ?

------------------------------------------------------------------------------------

PS.
VOLGENS MIJ WIL JE GEWOON OVERAL AAN EVANGELISATIE DOEN .... Mag ik eens weten [b]welke sekte je wil promoten ?Evangelischen ?[/b]Doe trouwens maar de groeten aan die D. Sorensen kwak , moest je hem zien of ermee corresponderen ...
Laatst bijgewerkt door tsjok45 op 28 apr 2007, 02:46, in totaal 4 keer bewerkt.
tsjok45

Berichtdoor Michael Tuk » 28 apr 2007, 00:42

tsjok45 schreef:bij mensen ;
*verschillende( eerst bij 10 procent van de blanken en nu ook bij oost- afrikanen ) mutaties die gevoeligheid voor HIV besmetting verkleinen
Nooit van gehoord ?
* verschillende mutaties die lactose-allergie bij volwassen opheffen
(bij midden europeanen en nu ook bij verschillende afrikaanse bevolkingen ) Nooit van gehoord ?
voor hart en vaatziekten sterk onder het verwachte statistische resultaat blijft ....Nooit van gehoord ?

* de nylon bacterie en diverse andere bacterieen die schadelijke chemische stoffen "verbruiken" die vroeger niet bestonden ....Nooit van gehoord ?

Dag Tsjok! Het is natuurlijk niet duidelijk aan te geven in bovenstaande gevallen dat het een 'recente' mutatie betreft. Wij bezitten bijvoorbeeld allemaal koude-resistentiemechanismen, hoewel de meeste mensen in het algemeen slecht tegen koude kunnen. Deze mechanismen zijn niet bij toeval ontstaan. Zij zijn ontstaan omdat onze soort een lange tijd heeft doorgebracht in een erg koud milieu, ongelooflijk ver weg in ons verleden. Alle mensen zijn natuurlijk verschillend, en bij sommige mensen zijn hun koude-resistentiemechanismen in uitzonderlijk goede conditie. Zij hakken gaten in het ijs op de meren, zodat zij in het hartje van de winter kunnen gaan zwemmen. Denk nu even vooruit naar het moment dat (en niet als) de volgende ijstijd komt. Mensen met het vermogen om koude te weerstaan zullen in het voordeel zijn bij het overleven. Het valt te verwachten dat hun aantal sneller zal groeien dan de populatie als geheel.

Iets dergelijks is al eens gebeurd. Een paar duizend jaar geleden werden delen van de populatie van de mens verplaatst naar gebieden waar het behoorlijk koud kon worden. De Eskimo's, de Australische inboorlingen en de oorspronkelijke bewoners van Patagonie (Zuid-Argentinië) zijn een paar van deze groepen. Tegenwoordig heeft de hele populatie van deze groepen koude-resistentiemechanismen, die zeer effectief zijn. Deze mechanismen hebben zij evenwel niet via natuurlijke selectie ontwikkeld, zoals vaak wordt beweerd. Natuurlijke selectie was alleen het proces, dat de afstammelingen van de eersten, die al die eigenschappen bezaten, sorteerde en behoedde.

Overigens, wanneer gaan we weer on-topic?
Michael Tuk

Berichtdoor tsjok45 » 28 apr 2007, 00:57

Dag Michael ,
je schreef :
Dag Tsjok! Het is natuurlijk niet duidelijk aan te geven in bovenstaande gevallen dat het een 'recente' mutatie betreft

Dat van die nylon bacterie ( o.a. ook een frame shift mutatie )is vrij recent( 50 jaar geleden bestond er nog geen nylon ) Het Japanse fabrieksterrein/ stort( en diens geschiedenis ) waar ze is ontdekt is bekend ...

Idem dito voor die bacterieen die op chemische storten zijn onstaan en stoffen verbruiken die ook al vrij recent zijn
( ze worden daar geoogst en gebruikt om andere storten ( waar ze niet voorkomen ) voor die bepaalde stoffen te saneren ...)

Evolutionaire plantaardige nieuwelingen-soorten zijn ook "verschenen" op verschillende plaatselijke terrils : standplaatsen waartoe ze beperkt zijn ...( in wallonie , limburg en noord frankrijk zijn dat totaal andere terril flora(s ))

In sommige "vergiftigde" industrieele gebieden ( gentse kanaalzone) hebben wilde planten ( waaronder veel adventieven ) ;spinachtigen en insekten zich aangepast aan dosissen die hun verwanten uit andere streken het loodje laten leggen ....
Ze worden zelfs gebruikt om de graad van vervuiling met bepaalde stoffen vast te stellen in andere vermoedelijk vervuilde regio's

We kunnen dus in die bepaalde gevallen niet zeggen tot op de maand of zelfs niet tot op het jaar ....ze hebben geen paspoort bij zich( ze worden wel in toenemende mate ge-sequensd, )... maar we weten dat de (eventuele )mutaties vrij recent moeten geweest zijn ....

De ecologische druk en de natuurlijke selectie is nog nooit zo groot geweest op de globale levensgemeenschappen van een regio als tegenwoordig : overal grijpen er evolutionaire veranderingen plaats met inbegrip van uitstervingsgolven , kolonisaties , de verovering van nieuwe niches en de toevoer van concurerende exoten en adventieven ....

Deze mechanismen hebben zij evenwel niet via natuurlijke selectie ontwikkeld, zoals vaak wordt beweerd.
Natuurlijke selectie was alleen het proces, dat de afstammelingen van de eersten, die al die eigenschappen bezaten, sorteerde en behoedde.

Zo is het
(= het is Mutaties + Natuurlijke ( en andere ) selecties + genetische drift + laterale gentransfert (ERVS en HERVS zijn daarvan
relicten ? ) of natuurlijk voorkomende Gen -manipulatie ( ref : Menno schilthuizen )
We bezitten( mogelijks ) zelfs erfelijke eigenschappen die neutraal zijn
( op dit moment ) ... maar die bij veranderende omstandigheden zowel voordelig of nadelig kunnen zijn ... Zelfs vroegere voordelen kunnen in latere tijden nadelen blijken ...( bijvoorbeeld vet en suiker eten , is in tijden van schaarste een voordeel ,in tijden van overvloed de aanleiding tot
beschavingsziekten ---> De "thrifty genhypothese," van Univ Michigan menselijke genetica pionier James Neel ,( 1965) heeft deze week enige steun gevonden --> http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 153635.htm )

koude-resistentiemechanismen,

Voor alle duidelijkheid
het zijn natuurlijk geen "acclimatisaties " ( zoals bijvoorbeeld sporters doen door hoogtestages te volgen )

Maar dat doet me ook denken aan andere voordeelmutaties
Er zijn verschillende pooldieren ( schaaldieren en vissen geloof ik ) die
anti-vries in hun bloed hebben ontwikkeld wat door erfelijke variatie en Natuurlijke selektie uiteindelijk is bewaard in de genetische structuren van die organismen en niet voorkomt in hun Taxonomische soort-verwanten die niet onder deze extreme omstandigheden moeten leven

Overigens, wanneer gaan we weer on-topic?

Graag ....
ik zwijg al :wink:

met vriendelijke groet

P.S.
Nog eentje ,( ik kan het niet laten )
evolutie wordt zichtbaar in een mensenleven / ook door experimenten --- >
evolutie terwijl U wacht
http://www.kennislink.nl/web/show?id=121470
tsjok45

Berichtdoor VIN » 28 apr 2007, 08:48

Oneof schreef:
VIN schreef:
Oneof schreef:

De God van toeval blies de adem in mijn neus ik ruik het nog steeds en het stinkt.

Nog maar een keertje dan : De evolutietheorie behelst de ontwikkeling
van het leven. De theorie neemt een of meerdere levensvormen aan
om te beginnen. Van daaruit is de evolutietheorie geldig.
Abiogenese (ontstaan van het leven) en de big bang theorie zijn geen
onderdeel van de evolutietheorie.
VIN

Berichtdoor Oneof » 28 apr 2007, 09:59

tsjok45 schreef:Oneof

dit is het volledige artikel :
(bedankt dat je me er liet achter zoeken , ik had het" gemist" :roll: )
'PTC124' mogelijk vanaf 2009 te koop

Er is een pil in de maak die meer dan 1.800 erfelijke ziektes kan behandelen. 'PTC124' biedt onder meer hoop aan mensen met de ziekte van Duchenne en aan hemofiliepatiënten. Het medicijn zou in 2009 op de markt komen. «Er is hoop, maar of de pil ook werkt bij mensen moet nog worden bewezen», zegt professor Cassiman.

PTC124 heeft, volgens de Britse krant The Times, al bemoedigende resultaten geboekt bij patiënten met de ziekte van Duchenne, een aangeboren aandoening die bij één op de vijfduizend mannen voorkomt, en bij mucoviscidose, ook een erfelijke aandoening. Beide zijn tot nog toe ongeneeslijk. Ook hemofilie, een erfelijke storing in de bloedstolling, zou te behandelen zijn.

Tekort

De pil bestaat uit een stof die een genetische fout kan repareren. Erfelijke ziektes kunnen worden veroorzaakt door een zogenaamde stopcodon-mutatie, een wijziging in het DNA.
Een stopcodon laat niet toe dat een gen zich ontwikkelt tot een eiwit.
Zo'n half ontwikkeld eiwit functioneert niet voldoende.
Mensen met Duchenne bijvoorbeeld hebben een tekort aan het eiwit dystrofine.
'PCT124' kan een gen verplichten een stopcodon niet uit te voeren, zodat toch een volledig eiwit kan ontstaan.

Tests bij dieren zijn al succesvol gebleken.
Bij een recente test op muizen met een stopcodon-mutatie die Duchenne veroorzaakt, startte het medicijn binnen de acht weken de productie van dystrofine, waarna de spieren zich herstelden. De resultaten zijn zopas in het vakblad Nature gepubliceerd en onderzoekers van de universiteit van Pennsylvania reageren hoopvol. «Het unieke van dit medicijn is dat het niet één enkele mutatie die ziektes veroorzaakt aanvalt, maar een hele reeks mutaties», zegt onderzoeksleider Lee Sweeney.

Professor menselijke genetica Jean-Jacques Cassiman (KU Leuven) loopt niet zo hard van stapel. «In theorie is het een hoopvol medicijn. Bij in-vitrotests werkt het. Ook studies op muco-patiënten in Israël leverden redelijke resultaten op, maar andere studies konden die niet bevestigen. Het werkt ook bij muizen, maar dat is nog geen garantie dat het ook bij mensen werkt. Er zal dus nog veel onderzoek uitgevoerd moeten worden.»

levenslang

Eerder bleek een pil tegen erfelijke ziektes, die ook succesvol was bij muizen, bij mensen geen resultaten te boeken. 'Gentacimine' bleek het gehoor aan te tasten. Volgens de onderzoekers zal één pil 'PTC124' per dag volstaan. Patiënten zullen het wel hun hele leven moeten slikken, zonder nevenwerkingen.

Philippe Ghysens
(Het Laatste Nieuws, 24/4/2007, pag. 8 )

wilt u mij nu eens klaar en duidelijk vertellen wat" evolutionisten" ( een klasse wetenschappers die notabene niet bestaan : het zijn gewoon biologen en de Evotheorie/leer is de verbindende grondvesting /grondslag van alle disciplines uit de levenswetenschappen ) uit dit krantenartikel , moeten opmaken ... ____Overigens ben ikzelf alleen maar een belangstellende maar wel goedbeslagen leek ... maar dat is blijkbaar ruim voldoende om jouw creationistische gejank , stuntelige afschrijverij en " selectief mis-citeren " te ontmaskeren ... _____
of
zoals JIJ zelf zegt
Evolutionisten moeten volgende zaken toegeven

Wat voor een volgende zaken ?

hier is trouwens een veel beter krantenartikel over hetzelfde onderwerp ....NRC 24 april.
Bij muizen en in kweken
Middel tegen ziekmakende genmutaties
Door Huup Dassen
24 april.

Met het nog zeer experimentele medicijn PTC 124 zijn ziekmakende genmutaties te omzeilen bij erfelijke ziekten als taaislijmziekte en spierdystrofie van Duchenne.

De allereerste onderzoeken waarbij patiënten dit middel krijgen, zijn inmiddels bezig. De proeven in celkweken en muizen hadden goede resultaten. Dit schrijven onderzoekers van het bedrijf PTC Therapeutics en enkele Amerikaanse universiteiten in een op 22 april online gepubliceerd artikel in het Britse natuurwetenschappelijke tijdschrift Nature.

Veel genetische bepaalde ziekten ontstaan als door een genmutatie de aanmaak van een eiwit stokt. Patiënten met de ziekte van Duchenne hebben bijvoorbeeld een mutatie in het eiwit dystrofine. Dat eiwit geeft de spieren veerkracht en stevigheid. Ontbreekt dystrofine, dan sterven de spiercellen op den duur af. Eerst in armen en benen, later ook in de ademhalingsspieren.

Er zijn allerlei mutaties mogelijk die het dystrofine-eiwit onwerkzaam maken, maar zo’n 13 procent van de patiënten maakt helemaal geen dystrofine. Bij andere patiënten ontstaat wel het eiwit, maar werkt het niet. Ook bij sommige patiënten met cystische fibrose (CF) ontbreekt een noodzakelijk eiwit helemaal. Daardoor produceren ze extreem taai slijm, met ernstige problemen voor de ademhaling en de spijsvertering. Beide aandoeningen zijn vooralsnog ongeneeslijk. De eiwitten ontbreken omdat er een zogenaamd nonsens-codon ingeslopen is.

Om eiwitten – noodzakelijk voor opbouw en werking van alle levende wezens – te kunnen synthetiseren, maken cellen een kopie van het bijbehorende gen. Dit boodschapper-RNA (mRNA) ‘reist’ vanuit de celkern waar de genen liggen, naar de ribosomen. De genetische code van het gen ligt er in vast door de volgorde van de honderden in de mRNA-streng aan elkaar gekoppelde basen U, C, G en A. In de ribosomen wordt de basenvolgorde van het mRNA vertaald naar de aminozuurvolgorde van het eiwit. Combinaties van drie basen, de codons, coderen voor één aminozuur.

Het mRNA bevat echter alle mutaties die ook in het gen zitten. Sommige mutaties leiden tot nonsens-codons, die niet voor een aminozuur coderen. Dan stopt de eiwitsynthese, wat tot ziekte kan leiden.

De onderzoekers zochten een molecuul dat zulke nonsens-codons negeert. Nadat een laboratoriumrobot ongeveer 800.000 verschillende moleculen had getest, was het uitgangsstofje gevonden waar door chemische aanpassing uiteindelijk PTC124 uit is ontstaan. Onder invloed van PTC124 maakt de eiwitsynthesemachinerie het eiwit gewoon af, Eén aminozuur mist, maar dat hoeft niet erg te zijn.

Nadat deze eigenschappen in celkweken en muizen waren vastgesteld, is het middel uitgeprobeerd bij gezonde vrijwilligers. Die verdroegen het goed.

Momenteel zijn drie onderzoeken bij patiënten bezig: één met kinderen met de ziekte van Duchenne en twee met CF-patiënten. De eerste resultaten zijn veelbelovend, maar het is nog te vroeg voor conclusies.

wat voordeelmutaties betreft
--->slechts enkele voorbeelden ( zoek het zelf eens op )

Bij mensen ;
*verschillende( eerst bij 10 procent van de Causasiers en nu ook bij oost- afrikanen ) mutaties die gevoeligheid voor HIV besmetting verkleinen -- > Nooit van gehoord ?

* verschillende mutaties die lactose-allergie bij volwassennen opheffen

voor hart en vaatziekten sterk onder het verwachte statistische resultaat blijft ....
Franceschini G, et al. (1980) "A-IMilano apoprotein. Decreased high density lipoprotein cholesterol levels with significant lipoprotein modifications and without clinical atherosclerosis in an Italian family." J Clin Invest. 66, 892-900. [PubMed]
Nooit van gehoord ?

* Mutaties bij de bufo marinus in australie en bij slangen soorten die door deze exoten plaag werden bedreigd

* Mutaties bij muggen die nu in staat zijn in de londonse metro te overleven op andere voedselbronnen dan hun stamouders (culex pipiens )

En over mutaties gesproken ;
(kent U iets van basis genetica ? )
er zijn wel een hoop meer soorten mutaties dan alleen maar( zoals in dat artikel genoemd ) "stop-codon " mutatie (volgens mij is het een
nonsense(mutatie ): dat is een wijzing in een nucleotide waardoor er een stop codon ingebouwd wordt ...)

Bovendien zijn er naast schadelijke -en voordelige- ook een heleboel
neutrale mutaties .... en een heleboel die optreden in de regel
en reparatie- apparatuur (en in de non -coderende gedeeltes van het genoom ) tijdens zijn duplicaties en tijdens de meiose .....

-------------------------------------------------------------------------------------
Van meer belang vind ik ;
Geef aub eens antwoord op dit ;

KOMT ER NOG WAT VAN HET TERUG OPENEN VAN JOUW REEDS HIERBOVEN VERMELDE SUBFORUM ?
OF BEN JE HELEMAAL NIET SERIEUS TE NEMEN ?

------------------------------------------------------------------------------------

PS.
VOLGENS MIJ WIL JE GEWOON OVERAL AAN EVANGELISATIE DOEN .... Mag ik eens weten [b]welke sekte je wil promoten ?Evangelischen ?[/b]Doe trouwens maar de groeten aan die D. Sorensen kwak , moest je hem zien of ermee corresponderen ...

WOW :shock: :idea:
Het gaat mij vooral om het feit dat jij alles bestrijd wat de geestelijke wereld betreft.
Terwijl God zich zo laat zien in de natuur en de bijbel zo'n duidelijke verklaring geeft waarom de schepping scheefgelopen is.
Jij onderzoekt een scheefgelopen schepping.
Je denkt dat bacteriën virussen enz.. mee aan de grondslag liggen van de geleidelijk aan evolutie, net zo met mutatie.
Het zijn echter gevolgen van de zondeval en de daarop scheefgelopen schepping.
De moeilijkheid voor ongelovigen zoals jullie ligt er natuurlijk in om een verklaring te vinden (wetenschappelijk) hoe alles uit niets gekomen is.
Voor ons ligt de moeilijkheid in de eeuwigheid van God.
Waarom omdat we alles zien met een begin, God heeft geen begin.
Dit moeten wij aannemen, maar in de evolutietheorie wordt er zoveel aangenoen.
Zoals bij jullie aangenomen is dat er geen God is en jullie kunnen dat ook niet bewijzen. Het heelal is te graat en we zoeken nog.

Nml Wonderbaarlijke informatie.(niet uit een boekje gehaald).

Rups/vlinder.
Wonderbaarlijke informatie in de rups naar vlinder proces.
Een ontwikkelingsmechanisme met tijdsintervallen die vooraf bepaald zijn.
Volgens mij legde onze Schepper hierin het bewijs van niet geleidelijke ontwikkeling door miljoenen jaren noch plotselinge verandering door mutatie.
Als er bij de ontwikkeling een mutatie optreedt dan zit de vlinder met een probleem, of hij kan zelfs niet eens overleven.

evangelisatie: ja daar heb je gelijk in.
mutatie:moorddadig wapen van de tegenstander en meester oplichter.

Gralgrathor schreef:
Oneof schreef:VB Hoe ze in het ziekenhuis van Aalst over mutatie spreken:
Wat kan men dan voor haar doen? We weten dat het overgrote deel van de op dit ogenblik bekende overgeërfde mutaties die voorbeschikken tot borstkanker gelokaliseerd is in de genen BRCA1 en BRCA2. Hoewel er zuivere borstkankerfamilies bestaan zijn deze mutaties meestal geassocieerd met een verhoogd risico op zowel borst- als eierstokkanker. Wat mannen evenzeer als vrouwen aanbelangt is dat deze mutaties op autosomaal dominante manier worden overgeërfd: ieder kind van een mutatiedrager heeft één kans op twee om de mutatie over te erven. Deze beide risico's, om zelf de betreffende kanker te krijgen aan de ene kant, en om de verhoogde kans op de ziekte door te geven aan eventuele kinderen aan de andere kant, kunnen voor de leden van borstkankerfamilies reden genoeg zijn om te willen weten of ze nu al of niet zo een mutatie dragen. Wil mevrouw IV:2, nu weten of er in haar familie een BRCA1 of BRCA2 gen mutatie wordt overgeërfd en of zij die zelf draagt, dan dienen we in eerste instantie naar de mutatie in haar familie te gaan zoeken.
http://www.asz-aalst.be/borstkliniek4.htm

Een dokter praat niet alleen vanuit ziektebeelden maar ook vanuit zijn kennis van ziektebeelden.
Die doet hij op in de Unief bvb. Of door stage te lopen in een ziekenhuis.

Als je ziet wat matatie allemaal uitricht, dan vraag ik mij nog altijd af hoe je als gelovige mutatie in de schepping van God kunt inpassen?

Hm , jep, daar heb je me te pakken. Er wordt inderdaad gesproken van kwalijke mutaties in het medisch wezen.

Ik kan helaas geen voorbeelden geven van mutaties die leidden tot menselijke evolutie die recenter zijn dan zo'n 5000, 6000 jaar terug.

(laten we nu nog even hier verder doen, we zien wel wanneer het subforum weer opengaat)
Oneof

Berichtdoor Oneof » 28 apr 2007, 10:17

VIN schreef:
Oneof schreef:
VIN schreef:
Oneof schreef:

Nog maar een keertje dan : De evolutietheorie behelst de ontwikkeling
van het leven. De theorie neemt een of meerdere levensvormen aan
om te beginnen. Van daaruit is de evolutietheorie geldig.
Abiogenese (ontstaan van het leven) en de big bang theorie zijn geen
onderdeel van de evolutietheorie.

Hoe komen we dan aan zoveel fossielen?
Kan de zondvloed hier een rol ingespeeld hebben?
Wat met de ijking van tijdsmeting?
Is alles in geleidelijk aan ontwikkeling lineair gebeurd?
Wat met de hoeveelheid zout in de zee?
enz.... er zijn veel tegenwerpingen hoor.
Ik kan maar niet geloven in geleidelijk aan evolutietheorie.
Ik probeer nochtans hoor, want God zou het ook op die manier hebben gekund.
Maar de bewijzen ervoor vind ik niet en ik lees nochtans boeken en websites van evolutietheorie.
Het enige wat ik daar vind zijn vooronderstellingen en hypothesen.
Het is een theorie die steeds de mensen van alles wijsmaakt om er dan gemakkelijk van af te komen met: theorieën komen en theorieën gaan want aan de theorie moet constant bijgewerkt worden. :wink:
Oneof

Berichtdoor Koerok » 28 apr 2007, 10:23

Oneof schreef:Als er bij de ontwikkeling een mutatie optreedt dan zit de vlinder met een probleem, of hij kan zelfs niet eens overleven.
Je begrijpt er echt geen lor van. Evolutionistisch gezien maakt het helemaal niets uit of een nadelige mutatie optreedt bij een vlinder. Die vlinder (met dat specifieke DNA) zal het niet redden. Het zal het afleggen tegen vlinders met ander DNA.

Kijk, dat je er niet aan wilt, ok, maar probeer je op z'n minst een beetje te verdiepen in de materie en daar waar mogelijk er iets van te begrijpen. :roll:
"Ever notice how people who believe in creationism look really unevolved? . . . Their eyes real close together. Eyebrow ridges. Big, furry hands and feet. 'I believe God created me in one day.' Looks like he rushed it to me.'" Bill Hicks
Koerok

Berichtdoor Oneof » 28 apr 2007, 10:47

Koerok schreef:
Oneof schreef:Als er bij de ontwikkeling een mutatie optreedt dan zit de vlinder met een probleem, of hij kan zelfs niet eens overleven.
Je begrijpt er echt geen lor van. Evolutionistisch gezien maakt het helemaal niets uit of een nadelige mutatie optreedt bij een vlinder. Die vlinder (met dat specifieke DNA) zal het niet redden. Het zal het afleggen tegen vlinders met ander DNA.

Kijk, dat je er niet aan wilt, ok, maar probeer je op z'n minst een beetje te verdiepen in de materie en daar waar mogelijk er iets van te begrijpen. :roll:

Hey Koerok.
Je kunt mij helpen als je wil:
Wij waren bezig over de aap-mens weet je nog.
Bevestigt DNA analyse bij de dino T-Rex de aangenomen skelet evolutielijn?
Ik las er iets over in de krant.

Mutaties.
Je zou echt beter eens kijken hoeveel mutaties er jaarlijks bijkomen.
Hoeveel goede mutaties?
Sprong evolutieleer zou een verklaring moeten geven voor het ontbreken van schakels. Waar zijn de spring evoluties bij miljoenen slachtoffers nu te zien?
Waarom zie ik geen resultaten?
Of duurt een spring evolutie door mutatie miljoenen jaren?
We zien degeneratie koerok, de rest zijn hypothesen.
Kijk maar eens goed naar de website van KU Leuven in verband met mutatie ze starten in de eerste twee zinnen met het woord HYPOTHESE!

Groetjes Daniël Adams(Oneof) :wink:

ps
Geloven de evolutionisten nog steeds dat de giraf aan zijn lange nek kwam door geleidelijk aan ontwikkeling bij het wegvallen van gras, of is zijn lange nek nu te wijten aan mutatie?
Het is maar een vraag hoor, maar ik ben wel benieuwd hoe er over gedacht wordt. :idea:
Oneof

Berichtdoor peterA » 28 apr 2007, 10:52

Kan dit eeuwige gepapegaai echt niet elders?
Huh?
peterA

Berichtdoor tsjok45 » 28 apr 2007, 11:04

Zoals bij jullie aangenomen is dat er geen God is en jullie kunnen dat ook niet bewijzen.

Helemaal niet
1.- een negatief kan je nooit bewijzen
Het is trouwens hij die de claim maakt dat er een god bestaat , die het bestaan ervan moet aantonen ....

2.- We hebben een gedefinieerde God ( of goden ) helemaal niet nodig om de evolutie(= waarbij voornamelijk ; onstaan der biologische soorten en gemeenschappelijke afstamming , inclusief de mens ) te verklaren ...
de wetenschappelijke methode ( =methodisch naturalisme) volstaat ...

Best mogelijk dat er een god is of geen god .... Ik kan er gewoonweg NIETS mee in de wetenschap : .... Natuurlijk kan men er wel iets mee in de politiek en de oorlog en/of als fopspeen surrogaat , ersatz-pa of vervang-ma of kunst-schaamlap ....

Maar creationisten hebben eengod wél nodig ... ze gaan er zelfs vanuit ....het is hun axioma .... het is hun " deus ex machina ", een soort van passepartout troefkaart die in hun( valsspeler) mouw zit ....

De vraag of er een God dan wel geen God bestaat is totaal irrelevant. In ieder geval voor de wetenschap.
Die gaat alleen maar over het onderzoeken en beschrijven van de waarneembare werkelijkheid.
En of die werkelijkheid nu tot stand is gekomen door Goddelijke krachten, oelalahup krachten of iets geheel anders en voor eeuwig ongekende oppermetootsen uit prehistorie of woestijnen , doet er niet toe.

In filosofische-esoterische en mystieke zin doet die vraag er misschien wel toe.
( en voor sommige psychologisch zo ineengestoken enkelingen en zwevers en stemmenhoorders bied het mogelijk soelaas ) Totdat je stelt dat de Bijbel waarheid is, want dan zijn er heel wat wetenschappelijke onderzoeken die doorkruisen met zaken die in dat boek beschreven staan en daarmee in conflict zijn ......

Het is zeer onverstandig om een boek als de Bijbel (of de Koran, etc...) voor waar te nemen( of er gewoon dat uit te pikken wat je graag leest ), maar toch doet een deel van de gelovigen dat.....

En men verwacht van ongelovigen dat ze dat automatisch respecteren en daar begrip voor hebben . Ik merk bij mezelf dat ik dat steeds moeilijker ga vinden.....

Maar dit alles gaat wel heel erg of topic ;
Het is theologie , wetenschapsfilosofie, bijbelarij en zelfs vergelijkende godsdienstwetenschappen ( althans wanneer je ook begint over andere gelovigen zoals hindoehisme , boedhisme etc ...)

Ik zal het hier op dit topic dan ook niet meer verder over hebben
Open maar een nieuw topic in religie , filosofie subfora (of voor mijn part in een lulhoekje )als je het daar verder wil over hebben
of ga maar discusieren op " freethinkers " http://www.freethinker.nl/forum/index.p ... 52da10e1b1
;daar ben je welkom met dat soort thematieken en irrationele insteken en krachtpatserijen van de fantasten
( waar ik overigens niets tegen heb ;" ieder diertje , zijn pleziertje" )
Laatst bijgewerkt door tsjok45 op 28 apr 2007, 11:25, in totaal 4 keer bewerkt.
tsjok45

Berichtdoor VIN » 28 apr 2007, 11:04

Oneof schreef:Hoe komen we dan aan zoveel fossielen?
Kan de zondvloed hier een rol ingespeeld hebben?
Wat met de ijking van tijdsmeting?
Is alles in geleidelijk aan ontwikkeling lineair gebeurd?
Wat met de hoeveelheid zout in de zee?

Ik denk dat je teveel Hovind hebt gekeken.
Als je wat over de evolutietheorie wilt weten ga dan niet naar
een creationist voor uitleg. Zij geven je namelijk een stromanversie.

Hoe komen we aan zoveel fossielen ? Dat is een vreemde vraag,
fossilisatie is een zeldzaam proces maar na een paar miljard jaar
mag je er toch wel wat verwachten.
En inderdaad; met dateringen moet je wel weten wat je aan het doen bent.
En niet zoals die creationist bij mount saint Helen's vervuilde monsters nam en ze liet dateren in een laboratorium die niet over de
juiste apparatuur beschikte.
En wat is er met de hoeveelheid zout in de oceanen ? Er stroomt genoeg zoet water de oceanen binnen (uit rivieren) om het zoutniveau
gelijk te houden.
VIN

Berichtdoor Gralgrathor » 28 apr 2007, 11:19

VIN schreef:Tuurlijk kun je overal een andere verklaring voor proberen te vinden maar waarom zou je dat doen ?
Omdat dat goede wetenschap is. Om een verklaring te vinden die beter bij de waarnemingen past dan de verklaring die we nu hebben. En een dergelijke verklaring is niet gevonden. Betekent niet dat we moeten stoppen met kijken alleen omdat we denken het antwoord te kennen: dat is de val waarin creationisten zijn getrapt.
Gralgrathor

Berichtdoor VIN » 28 apr 2007, 11:30

Gralgrathor schreef:
VIN schreef:Tuurlijk kun je overal een andere verklaring voor proberen te vinden maar waarom zou je dat doen ?
Omdat dat goede wetenschap is. Om een verklaring te vinden die beter bij de waarnemingen past dan de verklaring die we nu hebben. En een dergelijke verklaring is niet gevonden. Betekent niet dat we moeten stoppen met kijken alleen omdat we denken het antwoord te kennen: dat is de val waarin creationisten zijn getrapt.

Wat ik bedoel is; de evolutietheorie geeft een samenhangende verklaring
voor alle waargenomen feiten. Gooi alle alternatieve verklaringen op een
hoop en je krijgt een draak van een theorie.
En in die 'theorie' komt de god van de bijbel er nog bekaaider van af.

Maar je hebt wel gelijk, alternatieve zienswijzen dienen ook uitgeput te worden.
VIN

Berichtdoor tsjok45 » 28 apr 2007, 11:35

Ik sluit me hier bij aan en
Ik vraag bovendien aan de moderator(s) om dit hele creationisten gedoe definitief te verplaatsen naar elders .... bijvoorbeeld naar

Desinformatie van creationisten debunked
viewforum.php?f=17
tsjok45

Berichtdoor drosofila » 28 apr 2007, 11:48

tsjok45 schreef:

Ik sluit me hier bij aan en
Ik vraag bovendien aan de moderator(s) om dit hele creationisten gedoe definitief te verplaatsen naar elders .... bijvoorbeeld naar

Desinformatie van creationisten debunked
viewforum.php?f=17

Groot gelijk tsjok,

ik volg deze draad alleen maar, hoor. Voel me niet deskundig genoeg om er veel aan toe te voegen, en heb ook al een hoop geleerd.
Maar ik moet jullie eigenlijk ook bewonderen voor jullie geduld waarmee je de onzinnige redeneringen van de creationisten te lijf gaat.
Voor mijn part horen die zeker niet onder de noemer wetenschap.
Verplaatsen dus maar. 8)

Een ding wil ik toch nog toevoegen: het valt mij op dat het creationistische betoog eerder een menselijke dan een goddelijke maat hanteert. Evolutie loopt over miljarden jaar, zij spreken dan over een enkele mutatie bij een vlinder die vandaag leeft. :)
Of de nek van de giraf ...

Groetjes,
drosofila
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf (B. Tuchman)
drosofila

Berichtdoor tsjok45 » 28 apr 2007, 12:15

Dag drosofila,

je schreef
.... Of de nek van de giraf ...

antwoorden( 8 artikels ) op de creationisten kwak over de giraf vind je hier

Over de <Giraf nek is er trouwens nog iets anders te vertellen dan de voorgekauwde creationisten kost

de Nervus laryngeus recurrens en de GIRAF .

De toevoegin recurrens verraadt al een beetje wat het probleem is.
N. laryngeal recurrens loopt vanuit de Nervus vagus door de hals naar beneden, gaat onder de aorta door en daarna weer naar boven naar het
strottenhoofd waar het spieren en slijmvlies aanstuurt.
Een tamelijk lange omweg, zelfs in de mens; een slechte ingenieur had een kortere weg gevonden.
Er is duidelijk sprake van verspilling van materiaal, en de hele constructie ziet er niet bijster intelligent uit.

Afbeelding

Afbeelding

Vanuit evolutionair oogpunt is deze vreemde constructie wel te verklaren.
In onze verre voorouders, vissen, lagen zenuwstart en doelorgaan recht tegenover elkaar .
De zenuw kon zo oversteken.
In de loop van de evolutie zijn start en doel uit elkaar gegroeid, met grote omwegen tot gevolg.

En wie denkt dat het allemaal wel wat meevalt met die omweg moet voor de grap eens nameten hoeveel meter zenuw er teveel wordt aangelegd in bijvoorbeeld
een paard, of een "intelligent ontworpen " GIRAFFE
Afbeelding

ref ;
Tomasso Agricola
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/50169
Laatst bijgewerkt door tsjok45 op 28 apr 2007, 12:47, in totaal 1 keer bewerkt.
tsjok45

Berichtdoor peterA » 28 apr 2007, 12:46

drosofila schreef:Maar ik moet jullie eigenlijk ook bewonderen voor jullie geduld waarmee je de onzinnige redeneringen van de creationisten te lijf gaat.

daar sluit ík me dan weer bij aan!
Huh?
peterA

VorigeVolgende

Keer terug naar Desinformatie van creationisten debunked