Wetenschapswinkel farmacie Universiteit van Utrecht

Dit forum biedt de gelegenheid voor discussie over pseudo-wetenschappelijke feiten of 'gebakken lucht' op Nederlandstalige websites. Vul zelf aan... Reacties die valse verdachtmakingen bevatten of argumentloos zijn worden verwijderd.

Wetenschapswinkel farmacie Universiteit van Utrecht

Berichtdoor skeppybal » 17 jan 2007, 01:47

Allereerst wil ik hier mijn blijdschap uiten dat het eindelijk gelukt is om mijzelf aan te melden bij dit forum. Bij mijn laatste poging om mijzelf aan te melden is de server van dit forum volledig gecrashed, waarvoor mijn welgemeende excuses. :oops:

maar nu...
De Universiteit van Utrecht, Faculteit farmaceutische wetenschappen, heeft een heuse wetenschapswinkel waar studenten informatie kunnen vergaren.
Op de website van deze wetenschapswinkel wordt ook wat informatie gegeven over alternatieve behandelwijzen. Al is de mening op het eerste gezicht vrij neutraal, met stijgende verbazing las toch ik hoe pro-alternatief deze informatie hier en daar is.

Enige citaten:

..."De antroposofie beschikt over vele verschillende geneesmiddelen die samen een breed indicatiegebied kunnen behandelen. Er is echter nog te weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de geneesmiddelen om een uitspraak te kunnen doen over de werkzaamheid en effectiviteit."

Lijkt me niet echt nodig om daar nog geld aan te verspillen.

Over homeopathie:
..."Er zijn diverse hypothetische werkingsmechanismen. Echter op dit moment kan het precieze
werkingsmechanisme niet worden aangetoond."

Te vinden op deze pagina:
http://www.uu.nl/uupublish/defaculteit/ ... 1main.html

Verder is er nog wat te vinden over de alternatieve behandeling van Psoriasis:

..."Traditionele Chinese geneesmiddelen (TCM-middelen) bestaan uit veel verschillende kruiden, die gecombineerd worden tot een verschillend product voor elke individuele patiënt. Een traditioneel Chinees geneesmiddel bevat meestal tussen de 10-25 verschillende ingrediënten. Het is erg populair geworden als alternatieve behandelingsmethode van dermatologische ziekten. Er is een dubbel-blind, placebo gecontroleerd onderzoek uitgevoerd naar het effect van een TCM-middel op atopisch eczeem . Het preparaat was samengesteld uit tien kruiden. Aan het eind van de behandeling was de gemiddelde afname van het erytheem 91,4 % met de actieve kruiden, en 10,6% met de placebo."...

..."Een onderzoek toonde aan dat het gebruik van Aloë vera crème op de psoriatische huid een significante verbetering van de klachten tot gevolg had . Er werd een significante afname van de psoriatische plaques geconstateerd (82,8% versus 7,7% van de placebo groep, P < 0,001). De resultaten van dit onderzoek wijzen erop dat het lokaal gebruik van Aloë vera crème effectiever is dan een placebo . "...

Te vinden op deze pagina:

http://www.uu.nl/uupublish/defaculteit/ ... 6main.html

Het is zeker niet alles kwakpromotie op deze pagina's , maar sommige informatie is toch zeer goed reclame materiaal voor echte kwakkers.

Marcel.
"OPEN YOUR MIND ! ( but not so far that your brain falls out )
skeppybal

Keer terug naar Kwak-sites